کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف


کد خبر : ۱۰۵۶۷۱یکشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵:۳۶۳۸۷۴ بازدید

قیمت و تغییرات قیمت محصولات کشاورزی از آن جایی که با قوت غالب مردم در ارتباط هستند، تاثیر مستقیمی بر سفره خانوار می گذارند. این تاثیر نه ...
افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرفافزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف

قیمت و تغییرات قیمت محصولات کشاورزی از آن جایی که با قوت غالب مردم در ارتباط هستند، تاثیر مستقیمی بر سفره خانوار می گذارند. این تاثیر نه تنها شامل هزینه مصرف کنندگان محصولات کشاورزی است، بلکه خود را در درآمد تولیدکنندگان نیز نشان می دهد.

به گزارش ایران جیب از خراسان، یکی از جنبه های قیمتی این محصولات به تفاوت قیمت آن ها از مبدا تولید یعنی مزرعه تا بازار برمی گردد. در این زمینه تازه ترین داده های مرکز آمار ایران، متوسط قیمت تولیدکننده برخی محصولات کشاورزی در پاییز امسال را گزارش کرده است. با مقایسه این آمارها با آمار دیگر منتشر شده در باره متوسط قیمت خوراکی های منتخب در کشور در آذر امسال، به نکات قابل تاملی می رسیم. این مقایسه حاکی از این است که تفاوت قیمت مزرعه تا بازار این محصولات منتخب تا سه برابر نیز می رسد.

سبزیجات در صدر تفاوت قیمت مزرعه و بازار

طبق جدول و نمودار، از میان 12 محصول منتخب، سبزیجات بیشترین فاصله قیمتی مزرعه تا بازار را به خود اختصاص داده اند. به طوری که فاصله قیمتی مصرف کننده با تولید کننده برای گوجه فرنگی به 1/3 برابر، برای بادمجان به 7/2 برابر و برای پیاز به حدود 2/2 برابر می رسد. در دیگر محصولات منتخب این گروه باید به سیب زمینی اشاره کرد که تفاوت قیمتی در حدود 7/1 در سطح بازار با مزرعه دارد.

برنج دارای کمترین فاصله قیمتی

 در میان کالاهایی که داده های قیمت تولید کننده آن ها در پاییز منتشر شده، کمترین افزایش قیمت بین بازار و تولیدکننده را برنج با رقم 4/1 برابر به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد رقابت موجود در بازار بین این کالا با برنج های وارداتی از جمله عوامل محدودکننده رشد قیمت این کالا بین مزرعه و مصرف کننده باشد. در عین حال، افزایش قیمت این کالا موجب شده مصرف کننده به سراغ کالاهای جانشین برنج برود و همین موضوع نیز بر رقابت در بازار این کالا و در نتیجه رقابتی شدن قیمت آن افزوده است.


رشد 1.5 برابری قیمت حبوبات منتخب در زنجیره عرضه

در گروه حبوبات نیز شاهد رشد نه چندان بالای قیمت در طول زنجیره عرضه این کالا هستیم. بر این اساس قیمت لوبیا قرمز و لوبیا چیتی حدود 5/1برابر افزایش یافته است.
رشد 2 برابری قیمت جالیزی ها از مزرعه تا بازار  

بررسی قیمت محصولات جالیزی منتخب نظیر هندوانه، خیار و خربزه نشان می دهد

 که قیمت این کالاها از تولید تا مصرف تقریباً دو برابر می شود. داده های مرکز آمار همچنین از رشد قیمت میوه هایی نظیر سیب و انار به ترتیب به میزان 1/2 و 6/2برابر حکایت دارد.


عرضه محصولات کشاورزی در چنبره معضلات 

اگر چه طبیعت کم دوام بودن محصولات کشاورزی موجب می شود عرضه آن ها مستلزم اقدامات آماده سازی و نگهداری و در نتیجه افزایش رشد هزینه تولید در طول زنجیره عرضه باشد، با این حال، به نظر می رسد عواملی نظیر مدل اقتصادی تولید که در آن سلف خری رواج زیادی دارد، فعالیت زیاد دلالان و همچنین نبود الگوی کشت مبتنی بر انگیزه های کشاورزان و کشت قراردادی، نوسان تولید و قیمت را در این عرصه رقم زده است. بماند که در این حوزه، آمار و ارقام متقنی نیز همچنان در کشور وجود ندارد و همین موضوع سیاست گذاری و برنامه ریزی محصولات کشاورزی و تلاش برای رشد بهره وری در این عرصه را با مشکل مواجه کرده است. مسائلی که هر یک تدبیر خاصی در عرصه سیاست گذاری را می طلبد. 

افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها