کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جهش لحظه‌ به لحظه نرخ آهن


کد خبر : ۱۰۵۵۰۱دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷:۳۵۲۸۸۵۳ بازدید

آنچه در نخستین روزهای هفته در بازار آهن مشاهده شد جهش عجیب و غریب قیمت روزانه آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار فولاد داخلی ...
جهش لحظه‌ به لحظه نرخ آهنجهش لحظه‌ به لحظه نرخ آهن

آنچه در نخستین روزهای هفته در بازار آهن مشاهده شد جهش عجیب و غریب قیمت روزانه آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار فولاد داخلی بود. افزایش هیجانی و افسارگسیخته قیمت‌ها نرخ هر کیلو میلگرد را به ۳۰ هزار تومان رساند.

نرخ دلار آمریکا در نخستین روزهای هفته در بازار آزاد با افزایش 8 هزار تومانی از کانال قیمتی 52 هزار تومانی به مرز کانال 60 هزار تومان رسید. جهش نرخ دلار در دو هفته اخیر و پس از ایجاد مرکزی برای مبادله ارز و طلا با شتاب بیشتر و متوالی مواجه شده است. 

بررسی روند نوسانات بازار آهن

جهش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها که به طور لحظه‌ای درحال تغییر بود امکان هر نوع تحلیل و حتی اعلام قیمت واحد در این آشفته‌بازار و اوضاع ناپایدار را دشوار کرده است. شنیده‌ها حاکی است که روز شنبه هر کیلوگرم آهن به طور میانگین حدود ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

 قیمت میلگرد آجدار در ابتدای روز در کانال ۲۸ هزار تومانی گزارش می‌شد اما تا پایان روز کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان را نیز فتح کرد؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان ۳۰ هزار تومان اعلام شد که در عرض یک روز افزایش هزار و ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات چشمگیری تجربه کردند؛ به طوری که قیمت ورق سیاه در شماری از کارخانه‌ها از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان افزایش ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی داشت اما شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز اعلام قیمت نکردند و قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی نیز عمدتا اعلام قیمت نشدند.

در بازار پروفیل هم بسیاری از مبادی فروش اعلام قیمت نداشتند اما تعدادی از کارخانه‌ها هم با افزایش ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. قیمت قوطی پروفیل ۲ میلیمتر عمدتا ۴۲ الی ۴۵ هزار تومان اعلام می‌شد که بیانگر افزایش ۲ هزار تومانی نرخ این محصول در مقایسه با پایان هفته گذشته بود.

قیمت لوله صنعتی، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در شمار زیادی از کارخانه‌ها اعلام قیمت نشدند و کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند با افزایش ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی همچنان رو به افزایش بود و هر شاخه حود ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، به عنوان مثال قیمت تیرآهن ۱۸ ذوب آهن اصفهان شاخه‌ای ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گزارش می‌شود.

طبق آمار ناودانی و نبشی نیز کیلویی ۲۹ الی ۳۲ هزار تومان اعلام قیمت شد. به این صورت که نرخ روز نبشی، ناودانی و سپری در عمده کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تومانی داشت و شماری از کارخانه‌ها هم اعلام قیمت نکردند، به‌عنوان نمونه قیمت نبشی ۳*۳ ناب تبریز کیلویی ۳۱ هزار تومان اعلام شد.

همانطور که روزهای پیش نیز اشاره شد علاوه‌بر اثرگذاری عوامل متعدد سیاسی، اقتصادی و ... در روند نوسانات بازار آهن، بیشترین عاملی که اوضاع ناپایدار و آشفته بازار آهن و فولاد را رقم زده التهابات بازار ارز و ریزش لحظه‌ای ارزش پول ملی گزارش می‌شود.

جلسه ارزی نیز که روز گذشته بین مجلس و دولت برگزار شد آنطور که پیداست خروجی خاصی نداشته و به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای برون‌رفت از شرایط فعلی وجود ندارد و افزایش ۱۰ هزار تومانی نرخ دلار و افت ۲۰ درصدی ارزش ریال ماحصل روند نوسانات در ۱۰ روز گذشته مؤید این امر است.

به همه این موارد اعمال تحریم‌های جدید و اثرات روانی آن بر بازار که اتحادیه اروپا علیه نهادهای جدید در کشور وضع کرده است را نیز اضافه کنید؛ گفتنی است این نهادها شامل نیروی هوا فضای سپاه، شرکت اوج پرواز، صنایع هوایی قدس و ... است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی است که برای ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی عرضه شده، ۲ برابر تقاضا ثبت شده و تقریبا کل محصول نیز مورد معامله قرار گرفته است.

نرخ میانگین این محصول در هر کیلو حدود ۱۴ هزار و ۵۹۹ تومان برآورد شد که در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۹ درصدی معادل ۱۲۰ تومان داشته است که بیانگر ثبت رکورد تاریخی جدیدی برای نرخ این محصول است.

همچنین حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن نیز شمش بلوم عرضه شد که برای ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن از آن تقاضا ثبت شد؛ نرخ میانگین این محصول هم ۲۴ هزار و ۹۳۷ تومان اعلام شد./ آهن پرایس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها