کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در سفر به شمال از این روستای پر جاذبه غافل نشوید!


کد خبر : ۱۰۵۴۹۵دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱:۴۹۶۹۹۱۱ بازدید

شهر رامسر یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال کشور است که سالانه به‌ویژه در ایام نوروز شمار زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط ایران و جهان به سمت خود می‌کشاند. زیرا این شهر که ...

شهر رامسر یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال کشور است که سالانه به‌ویژه در ایام نوروز شمار زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط ایران  و جهان به سمت خود می‌کشاند. زیرا این شهر که در میان عموم مردم، لقب عروس مازندران را به خود گرفته است، در فصل بهار یکی از زیباترین جلوه‌های خود را نمایان می‌کند و دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

البته شهر رامسر زیبایی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده‌است و با سفر به آن می‌توانید به دل تاریخ قدم بگذارید و از آثار باستانی آن مانند کاخ مرمر دیدن کنید و یا سری به کوه و جنگل و دریا بزنید و خود را در طبیعت زیبای رامسر غرق کنید. اما آن‌چه در رامسر هم‌چون نگینی سبز می‌درخشد، روستای زیبای جواهرده است.

این روستا را به قطع می‌توان یکی از شگفتی‌های رامسر به‌شمار آورد و به‌دلیل طبیعت بکر و  چشم‌نوازش در تعطیلات نوروزی جمعیت زیادی از مسافران این روستا را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله هم می‌خواهیم تا درباره روستای زیبا و سرسبز جواهرده صحبت کنیم و اطلاعاتی جالب و ارزنده‌ای را در خصوص این روستای زیبای شمالی در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

روستای جواهرده کجاست؟

جواهرده از روستاهای زیبا و سرسبز مازندران، واقع در شهرستان رامسر و در دهستان سخت‌سر است که در جنوب غربی این استان جای گرفته و با استان گیلان مرز مشترک دارد. این روستا با مرکز شهر رامسر فقط 29.5 کیلومتر و با تهران 260 کیلومتر فاصله دارد. البته برای دسترسی به این روستای جذاب و دیدنی، می‌توان از دو مسیر جواهرده به رامسر یا از جاده کوهستانی قزوین اقدام کرد. اما مسیر اول که از رامسر به جواهرده است، جاده‌ای پرپیچ و خم و جنگلی است که زیبایی‌های آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و به جرات می‌توان گفت، زیبایی‌های روستا از همان ورود به مسیرش شروع می‌شود.

این جاده آسفالته که به‌عنوان دالان بهشت شهرت یافته است، در سال ۱۳۵۰ توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و با داشتن شیبی تند در امتداد دره و رودخانه  صفارود قرار دارد و سفر در آن، تجربه‌ای هیجان‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

این روستا در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز قرار گرفته و توسط قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس احاطه شده است. موقعیت جغرافیایی جواهرده باعث شده تا آب و هوایی مطبوع داشته باشد و حتی در برخی از روزهای سال با ابرها پوشانده شود.

روستای جواهرده رامسر  دارای 12 محله قدیمی است و به دلیل گردش‌پذیر بودن، نسبت به دیگر روستاهای ایران، از امکانات خوبی برخوردار است. از امکانات این منطقه گردشگری می‌توان به مواردی نظیر مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا و همچنین روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره کرد.

دیدنی‌های روستای جواهرده

این روستای زیبا و تاریخی، جاذبه‌های گردشگری زیادی را  در دل خود جای داده است و همین امر باعث شده تا افراد زیادی از نقاط مختلف ایران،  برای بازدید از این شگفتی‌ها به جواهرده سفر ‌کنند. البته گردشگران این خطه زیبای شمالی به دو دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای هستند که با اجاره ویلا وسوئیت در شمال، بازدید از این روستا را در بخشی از برنامه سفر خود می‌گنجانند و برخی از گردشگران هم جواهرده را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و در یکی از خانه‌های روستای جواهرده اقامت خواهند کرد.

آبشارها و چشمه‌های روستا جواهرده

بخشی از دیدنی‌های جواهرده مربوط به آبشارها و چشمه‌های آن است.  از معروف‌ترین چشمه‌های این روستا می‌توان به مواردی نظیر چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین اشاره کرد. در ضمن این چشمه‌ها آب آشامیدنی این منطقه را هم تامین می‌کنند.

 

آبشارهای روستای جواهرده  هم از دیگر جلوه‌های طبیعی این روستا به‌شمار می‌آیند. یکی از این آبشارها در کنار یک تخته سنگ بزرگ قرار گرفته است و برای رسیدن به آن، باید از شیب‌های تند و مسیر باریکی عبور کرد. اما آبشار آن‌قدر زیباست که به‌محض رسیدن به آن، تمام خستگی مسیر را فراموش می‌کنید.

آبشار صفارود هم در ۱۵ کیلومتری جاده رامسر به روستای جواهرده واقع شده است و در کنار آن آلاچیق و دکه‌هایی برای خرید سوغاتی و صنایع دستی، وجود دارد و در واقع این آبشار و محیط پیرامون آن، توقفگاهی برای استراحت و  تفریح مسافران است.

جنگل، دشت و قله‌های روستای جواهرده

همان‌طور که گفتیم، روستای جواهرده در میان چندین قله احاطه شده است. هر کدام از این قله‌ها در اطراف خود طبیعتی سرسبز و چشم‌نواز را در بر گرفته و منجر به زیباتر شدن جواهرده شده‌اند. جنگل‌های هیرکانی، ارتفاعات سرسبز و دشت پرگل لپاسر با چشمه‌های درمانی در قله‌های اطراف از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای جواهرده به‌شمار می‌آیند.

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده که باعنوان بوستان جنگلی صفارود هم شناخته می‌شود  در ۹ کیلومتری جاده جواهرده قرار گرفته است. دسترسی به این پارک جنگلی زیبا و سرسبز از رودخانه صفارود آغاز می‌شود و برای رفتن به پارک هم باید خودروی خود را در پارکینگ تعبیه شده برای این منطقه گردشگری، پارک کنید و با پایین رفتن از پله‌ها وارد  بوستان جنگلی صفارود شوید.

این پارک جنگلی از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به عبور رودخانه صفارود از میان پارک اشاره کرد. گفتنی است، رودخانه صفارود از کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی به دریای خزر می‌ریزد.

در بخش دیگری از این پارک جنگلی، چشمه‌ای پرآب قرار گرفته است که  البته آب آشامیدنی مردم محلی آن‌جا را هم تامین می‌کند. وجود این چشمه در پارک جنگلی جواهرده آن را در میان اهالی،  به «آب معدن» هم معروف کرده است. از جمله امکانات این منطقه گردشگری می‌توان به مواردی نظیر آلاچیق‌هایی برای پیک نیک، استراحت، باربیکیوهایی برای تهیه غذا، کافه‌هایی کوچک برای خرید و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

دریاچه زیبای قو

زمانی که به انتهای جاده جواهرده می‌رسید، با دریاچه‌ای بسیار دیدنی و زیبا مواجه خواهید شد. البته برای دسترسی این دریاچه که دریاچه قو نامیده می‌شود، باید از جاده‌ای خاکی و پر پیچ و خم، مسافتی 2.5 کیلومتری را پیمود. دریاچه قو در میان درختانی بلند قامت و سربه فلک کشیده احاطه شده است و از طبیعتی بی‌نظیر برخوردار است. از امکانات رفاهی دریاچه می‌توان به مواردی نظیر آلاچیق برای استراحت گردشگران، قایق‌های پدالی برای گشت  و گذار در سطح دریاچه و رستوران‌های متعدد اشاره کرد.

گفتنی است برای ورود به این منطقه گردشگری، باید ورودی پرداخت کنید. وجه دریافت شده، برای  پاک نگاه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن صرف می‌شود.

مسجد آدینه، مکانی مقدس در جواهرده

مسجد آدینه از دیگر آثار تاریخی ارزشمند روستای جواهرده است و قدمت آن به 700 سال پیش برمی‌گردد. طبق روایات به دست آمده،  عده‌ای این مسجد تاریخی را در زمان‌های گذشته به معبد و آتشکده زرتشتیان نسبت داده‌اند و برخی افراد هم آن را محل پرستش میترا، الهه آب می‌دانستند.

البته مسجد آدینه در طول سال‌ها چند بار توسط بلایای طبیعی، دچار آسیب و خسارت شده است، اما به‌دلیل قداست این بنای تاریخی همواره مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گرفت. این مسجد در صدها سال قبل در همان مکان آتشکده، توسط فردی به نام «شل شریف» که از بزرگان جواهرده بود، از گل و چوب و بدون شمع و ستون به شیوه معماری قدیم مردم شمال بنا شده است.

در حال حاضر، این مسجد در ورودی روستا، قرار گرفته و در میان اهالی روستا و گردشگران به‌عنوان مکانی مقدس شناخته شده است. مسافران بسیاری برای شرکت در مراسم مربوط به مسجد مانند سنت گل کاری به روستای جواهرده می‌آیند. این جشن مذهبی و سنتی گِل کاری با نام قدیمی «دزگا مزگتی»، رسمی بود که مردم را از نقاط مختلف مازندران، گیلان و الموت در جواهرده، دور هم جمع می‌کرد و روزی خوش برای آن‌ها می‌ساخت.

گورهای تاریخی گبری

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای جواهرده، گورهای تاریخی گبری است. در بخشی از مناطق جنگلی رامسر به جواهرده و در هر دو سمت رودخانه، گورهای گبری زیادی دیده می‌شود. قدمت این جاذبه گردشگری به دو تا سه هزار سال قبل برمی‌گردد و متعلق به دوران هخامنشیان و زرتشتیان است.بر اساس عقاید مردم آن منطقه، مردها در قسمت بالا و زن‌ها در کنار چشمه‌ها و آب‌ها دفن شده‌اند.

گبر در میان اهالی به مردمانی گفته می‌شود که غیر مسلمان بودند و این گورستان هم در آن زمان، محل دفن این افراد بوده است. گورهای تاریخی گبریان به‌شکل سرداب یا خمره ساخته می‌شد  و جالب این‌جاست که گبریان در زمان دفن، گنجینه‌هایی چون جواهرات یا اشیای گران‌قیمت اموات را به‌همراهش دفن می‌کردند.

 همین موضوع هم باعث شد تا غارتگران،  برای دزدیدن جواهرات دفن شده در گورها به این منطقه حمله‌های شبانه داشته باشند. از این‌رو امروزه چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است.  

مقبره شاه یحیی

مقبره شاه یحیی از دیگر جاذبه‌های روستای جواهرده است. این مقبره بر روی قله بسیار زیبای سماموس و در نزدیکی جواهرده، قرار گرفته است. این بنای تاریخی محل دفن شاه سید یحیی کارکیا از پادشاهان کیایی است.  مقبره شاه یحیی یکی از مکان‌های مقدس در جواهرده شناخته شده و مردم برای برآورده شدن نذر و نیاز خود به زیارت آن می‌روند.

نکاتی برای اقامت در روستای جواهرده

سفر به روستای جواهرده و گشت و گذار در مناطق گردشگری و زیبای آن، می‌تواند به یکی از زیباترین لحظات جذاب و خاطره‌انگیز زندگی‌تان تبدیل شود. البته این روستای زیبا و توریستی تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر رامسر به‌شمار می‌آید. بنابراین بهتر است برای سفر به رامسر در ایام عید، از سایت‌های گردشگری معتبر، اقدام به اجاره انواع ویلا در رامسر کرده تا در زمان سفر با مشکل اسکان مواجه نشده و با آرامش خاطر به این خطه سراسر زیبایی سفر کنید و لحظات خوشی را برای خود و دوستانتان رقم بزنید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها