کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارسال پیام‌های جدید از سوی آمریکا به ایران


کد خبر : ۱۰۴۶۰۳دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷:۱۷۹۱۶۱ بازدید

وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران پیام برجامی طرف‌های غربی را به همتای ایرانی انتقال داد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری ...
ارسال پیام‌های جدید از سوی آمریکا به ایرانارسال پیام‌های جدید از سوی آمریکا به ایران

وزیر امور خارجه قطر در سفر به تهران پیام برجامی طرف‌های غربی را به همتای ایرانی انتقال داد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای قطری گفت: ‌‌‌ امروز پیام‌‌‌هایی از طرف‌‌‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. حسین امیرعبداللهیان که بعدازظهر دیروز (یکشنبه) نهم بهمن ماه در محل وزارت امور خارجه میزبان «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌‌‌وزیر و همتای قطری بود، پس از دیدار و گفت‌‌‌وگو با وی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌‌‌های انجام شده پرداخت. این چندمین سفر وزیر خارجه قطر به تهران از ابتدای سال‌جاری به شمار می‌رود. توسعه روابط دوجانبه، میانجی‌گری مذاکرات احیای برجام و تاکید بر روابط همسایگی سه محور سفرهای مقامات قطر به تهران در سال ۱۴۰۱ بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: از تلاش‌‌‌های قطر برای رفع تحریم‌‌‌ها تشکر می‌‌‌کنیم. قطر برای بازگشت همه طرف‌‌‌های برجامی به تعهداتشان تلاش می‌کند. امروز پیام‌‌‌هایی از طرف‌‌‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌‌‌ها به گام‌‌‌های پایانی توافق تشکر می‌‌‌کنیم. در گفت‌‌‌وگوها با وزیر خارجه قطر به نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله‌آمیز آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم ولی در خصوص تلاش‌‌‌های قطر و انتقال پیام‌‌‌ها در حل مساله گفت‌وگو و برای لغو تحریم‌‌‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته استقبال می‌‌‌کنیم. 

وزیر خارجه بیان کرد: ایده‌‌‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران اوکراین مطرح کرد. دور نخست مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در ماه‌‌‌های گذشته انجام شد و از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور بعدی این گفت‌‌‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌‌‌کنیم. موضع ایران در خصوص اوکراین روشن است. روابط دیرینه‌‌‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌‌‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و مسکو تلقی و تفسیر شود. کما اینکه مناسبات ایران و اوکراین هم به مفهوم دشمنی یا به حساب طرف دیگری نباید گذاشته شود.

  تبادل پیام با بحرین

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی بیان کرد: در حوزه همسایگان در خلیج‌فارس پیشرفت‌‌‌های خوبی را شاهد بودیم. در کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم و در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌‌‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق شد ادامه یابد. در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌‌‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌‌‌وگو به خوبی عبور می‌‌‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌‌‌های پایدار است شویم.

وزیر خارجه قطر نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: همه طرف‌‌‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌‌‌کنیم. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: درباره توافق هسته‌‌‌ای، قطر همه طرف‌‌‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند. وی درباره پیام‌‌‌هایی که منتقل کرده است، گفت: از سوی طرف‌های مختلف پیام‌‌‌ها درباره موضوعات مختلف بود. اکنون فرصت مناسبی است که مشکلاتی که در خصوص توافق هسته‌‌‌ای هست حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم یکسری پیام‌‌‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم در خصوص موضوعی که در رابطه با این توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت‌وگوی ایران و آمریکا باشد، بیان کرد: تا جای ممکن تلاش می‌‌‌کنیم که ترس‌‌‌ها و دغدغه‌‌‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفت‌‌‌وگوها حاصل شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌‌‌ای است چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که امروز در آن به سر می‌‌‌بریم در هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌‌‌کنیم اوضاع آرام‌‌‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود./دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها