کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشنایی با شغل کارشناس بیمه، حقوق و درآمد و بازار کار


کد خبر : ۱۰۴۴۲۳سه شنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸:۴۵۴۳۸۱ بازدید

صنعت بیمه در جهان، یکی از حوزه‌های توسعه یافته و با گردش مالی بالا است. بیمه در ایران نیز از صنعت‌های رو به رشد محسوب می‌شود و تقاضای زیادی برای ...
آشنایی با شغل کارشناس بیمه، حقوق و درآمد و بازار کارآشنایی با شغل کارشناس بیمه، حقوق و درآمد و بازار کار

اطلاع رسانی تبلیغاتی

صنعت بیمه در جهان، یکی از حوزه‌های توسعه یافته و با گردش مالی بالا است. بیمه در ایران نیز از صنعت‌های رو به رشد محسوب می‌شود و تقاضای زیادی برای استخدام کارشناس بیمه در شرکت‌ های بیمه‌، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها وجود دارد. کارشناسان بیمه مسئول کمک به افراد و شرکت‌ها در جهت کاهش ریسک و ضررهای ناشی از حوادث هستند. اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید، برای آشنایی با شغل کارشناس بیمه، با این مقاله همراه باشید. در ادامه به بررسی وظایف، درآمد و حقوق و شرایط و مهارت های مهم در آگهی های استخدام بیمه می‌پردازیم.

شرح مسئولیت‌ها و وظایف کارشناس بیمه

یکی از فرصت‌های شغلی در استخدام بیمه، شغل کارشناسی بیمه است. کارشناس بیمه به عنوان نماینده شرکت بیمه‌ای، به ارائه خدمات در حوزه مشاوره و ارزیابی شرایط متقاضیان برای دریافت پوشش بیمه‌ای مناسب می‌پردازد. علاوه بر کار در دفتر بیمه و انجام امور اداری، ارزیابی اموال و سوانح از وظایف اصلی یک کارشناس بیمه است. ارزیابی به این معنی است که کارشناس بیمه باید در صورت بروز حادثه در محل زندگی یا کار بیمه گذاری که دارای بیمه اموال است، علت بروز حادثه (عمدی، غیرعمدی و...) و میزان خسارت وارده را در محل ارزیابی و درباره پوشش بیمه و مبلغ پرداختی به بیمه گذار تصمیم‌گیری کند. کارشناسان بیمه دارای طیف وظایف گسترده‌ای هستند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جمع‌آوری اطلاعات در مورد خسارت، میزان ضرر و سایر داده‌ها جهت تعیین پوشش بیمه‌ای
  • به‌روزرسانی سوابق مشتری براساس تغییرات خط‌مشی، از جمله تغییرات در نمایندگی‌ها، محدودیت‌های پوشش، یا نوع پوشش
  • ارائه اطلاعات در مورد انواع پوشش بیمه‌ای و پاسخ به سوالات متقاضیان در مورد شرایط و ضوابط پوشش
  • پیشنهاد تغییرات پوشش بیمه‌ای بر اساس نیاز بیمه گذار و شرایط بازار
  • رسیدگی و حل و فصل شکایات مشتریان با بررسی مسائل و پیشنهاد راه حل
  • کمک به مشتریان برای انتخاب پوشش بیمه مناسب بر اساس نیازها و میزان تحمل ریسک
  • فروش و بازاریابی بیمه نامه‌های مختلف از جمله طرح‌های بیمه سلامت گروهی برای کارفرمایان
  • تهیه گزارش در مورد وضعیت مطالبات و سایر جزئیات در مورد حساب‌های بیمه شدگان، از جمله سوابق پرداخت و مانده‌های معوقه
  • انجام بررسی‌های ادعایی با جمع‌آوری اطلاعات از طرف‌های درگیر در حادثه برای تعیین مبلغ پوشش بیمه
  • صدور بیمه نامه مناسب برای افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها

حقوق و دستمزد کارشناس بیمه

پایه حقوق کارشناسان بیمه در سال 1401 مطابق قانون وزارت کار و برابر با 5 میلیون و 679 هزار تومان بوده است. اما حقوق و دستمزد پرداختی اغلب شرکت‌های بیمه در این سال، بالاتر از میزان پایه حقوق وزارت کار بوده است. در سال 1401 یک کارشناس بیمه با حداقل یک سال سابقه کار در شرکت‌های بیمه‌ای معتبر خصوصی درتهران و شهرهای بزرگ، درآمد ماهانه‌ای در حدود 8 تا 10 میلیون داشته است. این مبلغ برای کارشناسان ارشد بین 10 تا 15 میلیون تومان بوده است.

محیط کاری کارشناس بیمه

استخدام بیمه در محیط‌های مختلفی از جمله شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری صورت می‌گیرد. کار بیمه گر معمولا به صورت تمام وقت و در حدود 40 ساعت در هفته است. بسیاری از متخصصان بیمه در محیط‌های اداری و دفتری کار می‌کنند، اما برخی از آن‌ها ممکن است براساس وظایف خود، برای ملاقات با مشتریان یا بررسی خسارت در محل، رفت و آمد کنند. در برخی موارد نیز، کارشناس بیمه می‌تواند وظایف خود را به صورت تلفنی و غیرحضوری پیش ببرد.

همان‌طور که اشاره شد، یکی از اصلی‌ترین محیط‌های کاری کارشناسان بیمه، شرکت‌های بیمه‌ای است. این شرکت‌ها می‌توانند خصوصی یا دولتی یا یک نمایندگی از شرکت اصلی بیمه باشند. ماهیت کار کارشناس بیمه و نیاز به تصمیم‌گیری در موارد مهمی که می‌تواند تاثیر مالی قابل توجهی بر مشتریان و شرکت داشته باشد، باعث شده تا اغلب کارشناسان بیمه سطح استرس بالایی را در حین کار تجربه کنند.

بازار کار استخدام بیمه

صنعت بیمه یکی از حوزه‌های توسعه یافته در جهان است. در کشور ما نیز، بیمه یک صنعت رو به رشد محسوب می‌شود. افزایش استقبال ایرانیان از انواع بیمه خصوصا بیمه عمر در سال‌های گذشته، نشان دهنده پتانسیل رشد و توسعه این صنعت در آینده است. همچنین، در حال حاضر، فرصت‌های شغلی متعددی برای استخدام بیمه در سایت‌های استخدام و کاریابی وجود دارد و کارشناسان بیمه با بازار کار خوبی روبرو هستند.

تحصیلات و توانمندی‌های مهم در استخدام کارشناس بیمه

یکی از رشته‌های مرتبط با شغل کارشناسی بیمه، رشته مدیریت بیمه است که در مقطع ارشد ارائه می‌شود. علاوه بر آن، فارغ‌التحصیلان رشته ‌های بیمه، حسابداری، اقتصاد، مدیریت بازرگانی و صنعتی و رشته‌های مشابه، راحت‌تر می‌توانند وارد بازار کار بیمه شده و در شرکت‌های مطرح بیمه استخدام شوند. در برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌ای، داشتن مدرک و سابقه کار مرتبط از شروط استخدامی نبوده و پس از جذب نیرو دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند که برای نیروهایی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

علاوه بر تحصیلات، تسلط داشتن بر نرم‌افزارهای کاربردی از جمله برنامه‌های آفیس نیز از مواردی است که در استخدام بیمه اهمیت دارند.

مهارت‌های مهم در استخدام بیمه

کارشناسان بیمه برای انجام بهتر وظایف خود و موفقیت در این مسیر شغلی، نیاز به داشتن یک سری مهارت‌ها دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های فنی

کارشناسان بیمه برای تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز به داشتن مهارت‌های فنی و تخصصی دارند. مهارت‌های فنی در واقع دسته‌ای از مهارت‌های تخصصی مرتبط با شغل هستند که در دانشگاه و یا دوره‌های آموزشی فرامی‌گیرید.

مهارت‌های ارتباطی

یکی از مهم‌ترین موارد در استخدام بیمه، داشتن مهارت‌های ارتباطی است. داشتن مهارت‌های ارتباطی موثر، می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات پیچیده بیمه‌ای را برای مشتریان توضیح دهید و در برقراری ارتباط با همکاران خود و همچنین فروش بیمه عملکرد بهتری داشته باشید.

مهارت‌های حل مسئله

کارشناسان بیمه مسئول یافتن راه‌حل‌های بیمه‌ای مناسب برای مشتریان هستند. داشتن مهارت‌های حل مساله به کارشناس بیمه کمک می‌کند تا بهترین راه‌حل را در مواقع بحرانی برای شرکت و بیمه گذار ارائه بدهد.  

مهارت‌های سازمانی

کارشناسان بیمه اغلب در یک محیط اداری کار می‌کنند، بنابراین داشتن مهارت‌های سازمانی می تواند به عملکرد بهتر در محیط کاری منجر شود. مهارت های سازمانی می‌تواند به شما در پیگیری امور و انجام درست وظایف خود کمک کند.

مسیر شغلی کارشناس بیمه

شما به عنوان یک کارشناس بیمه، مسیرهای شغلی مختلفی را می‌توانید طی کنید. شما می‌توانید در زمینه خاصی از بیمه، مانند بیمه عمر یا بیمه اموال و خسارات تخصص داشته باشید. یا می‌توانید یک کارشناس عمومی شوید و با انواع بیمه نامه‌ها کار کنید.

جدا از مسیری که انتخاب می‌کنید، مهم است که همواره در جریان آخرین تحولات صنعت بیمه باشید. مجلات و سایت‌های مرتبط را بخوانید و در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی با محصولات و خدمات جدید شرکت کنید. همچنین، برقراری ارتباط با دیگر متخصصان این صنعت تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت شما خواهد داشت.

جمع‌بندی

کار به عنوان کارشناس بیمه، مزایا و معایب خاص خود را دارد که بستگی زیادی به شخصیت و اهداف کاری شما دارند. در این مقاله به بررسی شغل کارشناس بیمه و حقوق و شرایط مهم در آگهی های استخدامی بیمه پرداختیم. همانطور که گفته شد، استخدام بیمه در محیط‌های مختلفی از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی و دولتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اصل در موفقیت در این مسیر شغلی، داشتن مهارت‌های ارتباطی عالی و به‌روز ماندن در زمینه تحولات این صنعت است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها