کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تربت جام اولین قربانی قطعی گاز در کشور


کد خبر : ۱۰۴۱۵۴سه شنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴:۳۴۴۸۱۳ بازدید

برودت و سرمای حاکم بر کشور ادامه دار است و پیش بینی‌هایی مبنی بر کاهش دما وجود دارد. افت فشار گاز در شهرهای شمالی از یک سو و سرما و ...
تربت جام اولین قربانی قطعی گاز در کشورتربت جام اولین قربانی قطعی گاز در کشور

برودت و سرمای حاکم بر کشور ادامه دار است و پیش بینی‌هایی مبنی بر کاهش دما وجود دارد. افت فشار گاز در شهرهای شمالی از یک سو و سرما و یخ بندان در شهرهای شمالی کشور از سوی دیگر شرایط سخت و بحرانی را برای مردم و دولت به وجود آورده است. این وضعیت بغرنج تا جایی پیش رفته که مسئولان امر نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند به طوری که محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در رابطه با این موضوع گفته بود: با همین شیوه مصرف، در تأمین سوخت برای مازندران و خراسان رضوی دچار چالش می‌شویم البته این صحبت‌ها پر بیراه نبود و قطعی گاز در تربت جام و افت شدید گاز وزیر نفت را راهی خراسان رضوی کرد.

صرفه جویی ۵میلیون متر مکعبی با تعطیلی تهران

اواخر هفته گذشته گمانه زنی‌هایی برای تعطیلی تهران مطرح بود که پس از تکذیب دو روز پیاپی پایتخت تعطیل شد، اما گویا تعطیلی شنبه و یکشنبه کار ساز بوده و تأثیر گزافی بر صرفه جویی مصرف گاز داشته است به طوری که جواد اوجی، وزیر نفت در این زمینه گفت: در تهران با بهینه مصرف کردن روزانه ۴ تا ۵ میلیون گاز صرفه جویی شده است و کمک عظیمی به گاز رسانی در شمال کشور کرده است.

تربت جام اولین قربانی افت قطعی گاز

وزیر نفت اضافه کرد: طی سفری که به خراسان رضوی داشته‌ایم از بدو ورود به استان جلسه‌ای با استاندار محترم خراسان رضوی داشته‌ایم و روند گاز رسانی در جنوب خراسان رضوی و مشکلاتی که روز گذشته برخی از شهرستان‌های این استان در عرصه گاز رسانی پیش آمده بود برسی کردیم، خوشبختانه شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و تنها شهرستان تربت جام که نزدیک به ۱۷ هزار مشترک ما از نعمت گاز بی بهره اند به همین دلیل از روز گذشته تا کنون همکاران در شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۶ هزار و ۳۶۵ هزار روستا بالغ بر ۱۲۲۴ شهر در کشور داریم و گستره شبکه گاز رسانی ما نزدیک به ۴۸۰ هزار کیلومتر است که شبکه گاز رسانی بی نظیری در دنیا است.

توزیع رایگان نفت سفید و کپسول گاز در تربت جام

به گفته وزیر نفت، خوشبختانه در چند روز اخیر با توجه به سرمای شدید که در کشور وجود داشت مساله گاز مدیریت شد و در حال حاضر تنها تربت جام مشکل گاز دارد که با حضور استاندار و فرماندار این شهر پیگیر این مساله هستیم. از روز گذشته با قطعی گاز نفت سفید و کپسول گاز در تربت جام توزیع شد وهمچنین نزدیک به ۱۷ هزار بخاری برقی و نفتی از سوی شرکت ملی گاز تدارک دیده شده است و امروز توزیع می‌شود.

گاز LPG در حال توزیع است

برودت هوا و افت فشار گاز برخی از مناطق شمالی را مجبور به استفاده از کپسول‌های گاز کرده و بسیاری از شهروندان شمال کشور بیم قطعی گاز و کمبود کپسول‌های گاز را دارند، جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با این موضوع به مهر گفت: توزیع گاز LPG مشکلی ندارد و در مناطقی که پیش بینی شده بود همکارن در حال توزیع گاز مایع هستند

کاهش چشمگیر مصرف گاز

اگرچه در روزهای گذشته مصرف گاز در بخش خانگی از ۷۰۰ متر مکعب گذر کرد و نگرانی‌هایی را برای قطعی گاز در بخش خانگی به وجود آورد، اما گویا صرفه جویی در بخش خانگی اثر بخش بوده است، سخنگوی شرکت ملی گاز در رابطه با این موضوع به مهر گفت: در روز جاری مصرف گاز به ۶۶۰ متر مکعب رسید و تولید گاز همچنان ۸۴۰ متر مکعب است.

وی ادامه داد: در روز گذشته قطعی‌ها به صورت موردی وجود داشته و خوشبختانه به جز تربت جام شاهد قطعی گسترده نبوده‌ایم.

شرایط گازی کشور همچنان در مرز هشدار

اعظمی اضافه کرد: خطوط سراسری گاز کشور پایدار است، اما شرایط گازی کشور همچنان در مرز هشدار قرار دارد، زیرا با تغییر برودت این میزان مصرف تغییر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از مردم این مرز بوم به دلیل همکاری‌ها تشکر می‌کنیم و امیدواریم با ادامه دادن صرفه جویی به ما برای تأمین گاز تمامی هموطنان یاری کنند.

وضعیت سوخت کشور مطلوب است

استفاده از سوخت جایگزین در نیرو گاه‌ها و به دنبال آن صف‌های طولانی کپسول‌های گاز نگرانی‌هایی در رابطه با کمبود گاز مایع به وجود آورده است، جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با این موضوع به مهر گفت: توزیع گاز LPG مشکلی ندارد و در مناطقی که پیش بینی شده بود همکارن در حال توزیع گاز مایع هستند زیرا ما در مناطق شمالی دارای ظرفیت مناسبی هستیم به عنوان مثال در نکا ۸ هزار تن سوخت ذخیره وجود دارد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده به مناطقی که دچار افت فشار گاز شده‌اند ظرفیت مازادی تحویل داده‌ایم تا هموطنان دچار مشکل نشوند.

سالاری در پاسخ به این سوال مهر که با وجود شرایط پیش آمده سوخت نیروگاه‌ها تأمین می‌شود، گفت: سوخت نیرو گاه‌ها هم با تدابیری که در نظر گرفته شده بود در حال تأمین است. ضمن آنکه نیروگاه‌هایی که در دست احداث مخزن‌هایی برای سوخت دوم در نظر گرفته می‌شود تا در شرایط بحرانی از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: ما از ابتدای سال سوخت دوم را به نیروگاه‌ها برای ذخیره سازی تحویل می‌دادیم و تا به امروز مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

مشکلی در تأمین و توزیع بنزین وجود ندارد

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی توزیع بنزین مشکلی وجود ندارد اضافه کرد: با وجود شرایط جوی نا مناسب مشکلی در تأمین و توزیع بنزین وجود ندارد، ضمن آنکه یخ بندان و شرایط جاده‌ای؛ ریلی و زمینی مبادی تولید و مصرف را زمانبر می‌کند.

سالاری ادامه داد: در صورتی که مردم از سفرهای غیر ضروری خود داری کنند مجموعه حمل و نقل که وظیفه انتقال سوخت را بر عهده دارند در شرایط مطمئن‌تری سوخت را انتقال دهند.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۸۶ هم بحران سوخت رسانی داشتیم اما امسال کاهش دما فراگیری بیشتری در کشور دارد و تمام کشور کاهش دما را تجربه کرده‌اند در صورتی که در سال ۸۶ تنها شمال شرق ایران کاهش دما به این شکل داشت در آن زمان ترکمنستان گاز خود را به روی ایران قطع کرد و امسال همان اتفاق تکرار شد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: تمامی بخش‌ها به این سوخت وابسته هستند مانند؛ صنایع، کشاورزی، حمل و نقل زمینی و هوایی همگی از سوخت مایع استفاده می‌کنند و هرچه در حمل و نقل کمتر استفاده شود می‌توان به استفاده بهینه از آن امید داشت.

وی در خاتمه با اشاره به کسری سوخت در جایگاه‌های سی ان جی خاطر نشان کرد: سی ان جی ها دچار کسری سوخت شده و به موازات آن سوخت مایع عرضه می‌کنیم. البته نباید از یاد برد که ترافیک عامل اثر گذاری در انتقال سوخت است و می‌تواند فرآیند انتقال سوخت را کند و زمان بر کند.

صرفه جویی امکان پذیر است؟

خبرنگار مهر در انتها اضافه می‌کند، شاید تهرانی‌ها طی روزهای گذشته بیشترین مصرف گاز را داشتند اما با تعطیلی ادارات این میزان از مصرف کاهش پیدا کرد و گاز رسانی را به شهرهای شمالی کمی آسان کرد، چرا که به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز میزان مصرف در بخش خانگی در روز یکشنبه ۶۶۰ میلیون متر مکعب است و محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز می‌گوید: پیش‌ها حاکی از آن است که این عدد در روز جاری با ورود سامانه بارشی به کشور به ۶۸۰ متر مکعب نیز برسد، که باز هم کافی نیست؛ زیرا میزان مصرف روزانه گاز در بخش خانگی باید ۵۶۰ میلیون متر مکعب باشد و این مساله به معنای ناترازی گاز و مرز هشدار در کشور است. حالا باید دید با هوای برفی تهران و سرمای استخوان سوز شهرها مردم به چه اندازه می‌توانند در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا به نوعی از همنوعان خود حمایت کنند و مردم شمال کشور مانند تربت جام با قطعی و کمبود گاز دست و پنجه نرم نکنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها