کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روشن شدن مشعل یک میدان جدید گازی در ایران


کد خبر : ۱۰۴۱۴۱دوشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱:۲۱۱۲۷۰۶ بازدید

درحالی که در روزهای بحران تأمین و مصرف گاز در کشور قرار داریم، همزمان با کار بر روی میادین جدید گازی، مشعل میدان گازی جدید بلال با رسیدن ...
روشن شدن مشعل یک میدان جدید گازی در ایرانروشن شدن مشعل یک میدان جدید گازی در ایران

درحالی که در روزهای بحران تأمین و مصرف گاز در کشور قرار داریم، همزمان با کار بر روی میادین جدید گازی، مشعل میدان گازی جدید بلال با رسیدن نخستین حجم گاز از مخزن این میدان به سطح زمین، روشن شد.

یکی از سردترین زمستان‌های نیم قرن اخیر ایران را سپری می‌کنیم به طوری که از 31 استان کشور، 27 استان دمای زیرصفر را تجربه‌کرده‌اند و در برخی استان‌ها دمای هوا در برخی روزها به زیر 20 درجه نیز رسیده است.

درحالی‌که تمامی ظرفیت‌های بخش تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز کشور در تمامی بخش‌های بالادستی تا پایین‌دستی در مدار بهره‌برداری است و کارکنان و متخصصان صنعت گاز کشور به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند، فعالیت‌های بخش توسعه‌ای ایران در میادین جدید نیز به موازات در حال پیگیری است و در روزهایی که بیشترین تنش گازی را تجربه می‌کنیم، شاهد روشن شدن مشعل یک میدان جدید گازی در ایران هستیم.

میدان گازی بلال در محدوده 30 کیلومتری جنوب شرقی میدان پارس جنوبی، بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر واقع شده است و قرارداد واگذاری توسعه این میدان با هدف برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز و 15 هزار بشکه میعانات گازی در سال 1398 به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شد. پس از اخذ مجوزهای لازم و انعقاد قرارداد توسعه با شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح، فرآیند توسعه آن در سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد.

در ادامه عملیات ارزیابی لایه‌های گازی میدان بلال، سحرگاه روز گذشته (یکشنبه، 25 دی‌ماه 1401)، گاز اولین لایه مخزنی میدان به سطح رسید و بدین ترتیب مشعل دکل حفاری این میدان شعله‌ور شد.

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، حفاری چاه توصیفی – اکتشافی میدان گازی بلال را نخستین گام در فرآیند توسعه هرچه هدفمندتر و اصولی‌تر از این میدان مشترک برشمرد و گفت: حفاری این حلقه چاه با هدف ارزیابی اکتشافی، توصیف و تولید از لایه‌های گازی، از اواسط تیرماه سال جاری با استقرار دکل در موقعیت میدان آغاز شد.

وی شعله‌ور شدن مشعل دکل حفاری این میدان را در شرایطی که کشور با چالش تأمین انرژی در فصول سرد سال مواجه است، نویدبخش برنامه‌ریزی و تلاش همه‌جانبه شرکت ملی نفت ایران برای جبران ناترازی گاز از طریق توسعه میدان‌های گازی جدید از جمله میدان گازی بلال عنوان کرد و گفت: همزمان با حفاری یک حلقه چاه توصیفی – اکتشافی در این میدان، برگزاری مناقصات فعالیت‌های باقی‌مانده طرح مشتمل بر حفاری و تکمیل 8 حلقه چاه توسعه‌ای دیگر در حال اجرا است.

همچنین، احسان محمدی ، مجری طرح توسعه میدان گازی بلال نیز درباره آخرین اقدامات انجام‌شده توسعه این طرح گفت: قرارداد ساخت جکت سرچاهی این میدان نیز به پیمانکار ایرانی واگذار شده و در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در حال انجام است.

وی افزود: برگزاری مناقصات ساخت و نصب سکوی بهره‌برداری با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله به طول 150 کیلومتر جهت انتقال سیال سه‌فازی به پالایشگاه‌های پارس جنوبی به همراه نصب کابل فیبر نوری، با اولویت در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری پیمانکاران مربوطه مشخص و فرآیند واگذاری فعالیت‌های این بخش در سه‌ماهه ابتدایی سال آینده نهایی شود./ تسنیم



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها