کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یخ‌بندان بی‌سابقه در 25 سال اخیر


کد خبر : ۱۰۴۰۸۰یکشنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷:۴۵۱۵۶۳۱ بازدید

بی سابقه ترین سرمای 25 سال اخیر، زندگی مردم را دچار اختلال کرد، هرچند پیش بینی ها از افزایش نسبی دما طی روزهای آینده حکایت دارد ...
یخ‌بندان بی‌سابقه در 25 سال اخیریخ‌بندان بی‌سابقه در 25 سال اخیر

 امسال اولین تازیانه سرد هوای زمستانی، شهر مشهد و دیگر شهرهای استان را به عصر یخ‌بندان برد؛ سرمایی که بنا بر اعلام کارشناس هواشناسی استان در 25 سال اخیر بی سابقه بوده است و باعث شد پنج شنبه شب گذشته با ثبت دمای منفی 20 درجه، مشهد به عنوان سردترین مرکز استان کشور رکورد بزند! سرمای امسال در طول ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده و استان خراسان رضوی پس از سال ۱۳۷۶ چنین سرمایی را تجربه نکرده است.

این سرما و یخ‌بندان شدید با وضعیت افت فشار گاز نیز همراه بود و مشکلاتی را به دنبال داشت، اما مهم ترین سوال این روزها این است که غول سیبری قرار است تا کی مهمان ناخوانده استان ما باشد؟ یحیی قائنی پور، رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان در پاسخ به این سوال به «خراسان رضوی» می‌گوید: این توده از روز شنبه به تدریج درحال ضعیف شدن است، دمای روزانه بالای صفر می‌آید اما اکنون دمای شبانه در اکثر نقاط زیر صفر است، مثلا دمای شهر مشهد جمعه شب منفی 18 درجه شده بود، به هر حال افزایش دما داریم اما این فرایند کند است.

وی می‌افزاید: به طور کلی همچنان در تمام نقاط استان دمای حداقل شبانه کمتر از 10 درجه زیر صفر خواهد بود، در برخی از نقاط استان دمای کمتر از 20 درجه را نیز پیش بینی کرده ایم. قائنی پور تصریح می‌کند: انتظار ما این است که از روز دوشنبه روند افزایش دما در استان باعث کاهش سردی هوا در غالب نقاط شود. وی درباره ادامه بارش‌ها نیز می‌گوید: بر اساس پیش بینی‌ها یک شنبه بعدازظهر نفوذ جریان‌های ناپایدار جوی باعث شروع بارش برف در برخی از نقاط استان به خصوص نواحی غربی و نیمه شمالی می‌شود که باعث یخ زدگی و لغزندگی محورها و معابر همراه با کولاک، تشکیل مه و کاهش دید خواهد شد، با توجه به این وضعیت گفته می‌شود همچنان مدیریت در منابع انرژی، تمهیدات لازم برای تامین سوخت، جلوگیری از سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی و باغی، تنظیم دمای گلخانه ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها در نظر گرفته شود و از ترددهای غیر ضروری در محورهای استان هم جدا خودداری شود. ضمن این که از عملیات کوهنوردی و صعود به ارتفاع نیز طی فعالیت این سیستم خودداری شود. قائنی پور درباره سردترین شهر استان اظهار می‌کند: جمعه شب فریمان با دمای منفی 23.5 درجه سردترین شهر استان بوده است، همچنین پیش بینی می‌شود دمای شهر مشهد یک شنبه شب در سردترین ساعات به 7 درجه زیر صفر و دوشنبه شب به 5 درجه زیر صفر برسد. رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که مجموع بارش‌ها در مشهد چقدر بوده است؟ می‌گوید: از شروع فعالیت سیستم تا پایان بارش‌ها در مجموع 6 سانتی متر بارش برف داشتیم که سه سانتی متر باقی مانده است. میزان بارش برف در شهرستان فریمان نیز در مجموع 18 سانتی متر بوده است.

امروز؛ پایان تحمل 5 روزه دمای زیر صفر در مشهد

اما بنابر اعلام قائنی پور از امروز روند 5 روزه تحمل دمای زیر صفر در مشهد شکسته می‌شود و حداکثر دمای هوای مشهد در ظهر یک شنبه به مثبت یک درجه خواهد رسید و این روند طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. وی در این زمینه می‌افزاید: دمای هوای مشهد در روز یک شنبه حداقل منفی 13 درجه و حداکثر مثبت یک درجه، روز دوشنبه حداقل منفی 7 درجه و حداکثر مثبت 5 درجه و در روز سه شنبه حداقل منفی 5 درجه و حداکثر مثبت 7 درجه خواهد بود.

گرفتاری یخ زدگی لوله‌ها و کنتورهای آب!

یکی دیگر از مشکلات جدی این روزهای یخ‌بندان مشهد، افزایش موارد یخ زدگی لوله‌ها و کنتورهای آب بود ، طوری که بنا بر اعلام معاون بهره‌برداری و توسعه شبکه شرکت آب و فاضلاب مشهد، «از روز چهارشنبه هفته گذشته تا صبح پنج شنبه، ۵۶۰۰ مورد تماس مربوط به یخ‌زدگی وصول شده است.» آقایی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: گروه‌های ما برای رفع مشکل مردم آماده و تجهیز شدند و آن‌ها را اعزام کردیم، بیش از ۳۲۰ مورد اعزام داشتیم که یخ‌زدایی در محل انجام شده و در بقیه موارد شهروندان با راهنمایی همکاران ما مشکل خود را رفع کردند.

تاخت و تاز قاتل نامرئی

قاتل نامرئی نیز در این روزهای برف و یخ‌بندان بی رحمانه قربانی گرفت و بنا بر آمار روز گذشته اورژانس، گازگرفتگی در خراسان رضوی ۳۸ مسموم و ۲ فوتی برجا گذاشت. مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در خراسان رضوی ۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۸ نفر نیز دچار مسمومیت شدند. علیشاهی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که این حوادث گازگرفتگی در ۱۴ حادثه جداگانه در شهرستان‌های خراسان رضوی رخ داده است، افزود: ۹ مورد از این حوادث گازگرفتگی در خیابان‌های حر، طبرسی شمالی، خواجه ربیع، شهید موسوی قوچانی، شهرک قدس، بولوار فردوسی، پنجتن، سیدی و میرزا کوچک خان مشهد، ۲ مورد در روستاهای قلعه نو و گنبدلی شهرستان سرخس، یک مورد در شهرک امام حسین (ع) تایباد، یک مورد در روستای نرمانی سفلی از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد و یک مورد در روستای کورده از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد رخ داده است. وی ادامه داد: گازگرفتگی در شهرک قدس مشهد متاسفانه به فوت ۲ نفر شامل یک مرد ۳۵ ساله و زنی ۵۹ ساله منجر شد.

تلاش شبانه روزی 248 هزار نفر ساعت نیروی خدمات شهری در یخ‌بندان مشهد

همچنین معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از تلاش مستمر 248 هزار نفر ساعت نیروی کارگری طی چهار روز برای مقابله با سرما و یخ‌بندان خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی جهانشهر، علی نجفی گفت: طی چهار روز یخ‌بندان، تلاش‌های شبانه روزی از سوی نیروهای خدمات شهری برای یخ زدایی، برف روبی و... انجام شده است که برای این کار از ۶ هزار و 200 نیروی کارگری و ۳۴۰ دستگاه انوع خودروی تخصصی و عملیاتی خدمات شهری استفاده شده است. وی افزود: همچنین در این مدت بیش از ۷۵۴ باکس شن و نمک مجدد شارژ شده است. معاون شهردار مشهد با اشاره به این که طی 96 ساعت منتهی به روز شنبه، بیش از 248 هزارنفر ساعت نیروی کارگری صرف شده است اظهار کرد: همچنین طی چهار روز بیش از ۲۸۸ هزار ساعت انواع ماشین آلات برف روبی و بحران اعزام و حدود هزار و ۵۰۰ تن شن از طریق سازمان عمران تامین و توزیع شده است.شس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها