کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز تدوين متن توافق هسته‌ای


کد خبر : ۱۰۳۵۶یکشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱:۰۰۹۵۴۵ بازدید

مذاكرات هسته‌يي طبق سنت هفته‌هاي اخير مهم‌ترين بخش صحبت‌هاي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان بود. وي كه ميزبان همتای ...
آغاز تدوين متن توافق هسته‌ایآغاز تدوين متن توافق هسته‌ای

مذاكرات هسته‌يي طبق سنت هفته‌هاي اخير مهم‌ترين بخش صحبت‌هاي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان بود. وي كه ميزبان همتاي ايتاليايي‌اش بود، در كنفرانس مشترك مطبوعاتي از آغاز محتمل نگارش متن توافقنامه ميان ايران و گروه1+5 در هفته جاري خبر داد و ابراز اميدواري كرد پيشرفت‌هاي خوب روزهاي اخير در مذاكرات، ادامه پيدا كند.

  اميدواري به پيشرفت در مذاكرات

به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف ديروز در نشست خبري مشترك با همتاي ايتاليايي خود گفت: هفته گذشته پيشرفت‌هايي جدي در مذاكرات به‌دست آمد. اميدواريم اين هفته نيز، در مذاكرات در ساير موضوعات به‌ويژه رفع تحريم‌ها به پيشرفت دست يابيم؛ در اين صورت آن را تدوين و به‌شكل يك توافق جامع و دقيق درمي‌آوريم.وي اظهار داشت: اين برنامه عملياتي ما براي رسيدن به توافق است. وزير امور خارجه اين مطلب را در پاسخ به اين سوال كه برخي معتقدند در مذاكرات اخير در ژنو پيشرفت اندكي انجام شد، برخي ديگر آن را پيشرفت قابل‌ملاحظه توصيف مي‌كنند همچنين تا پايان ماه مارس به چه شكلي از توافق سياسي خواهيم رسيد، بيان كرد.

  بحث‌هاي مفيد فني

وي اضافه كرد: مسوولان فني-هسته‌يي دو كشور در مذاكرات اخير حضور داشتند و به‌طور كلي بحث‌هاي مفيدي در حوزه فني و رسيدن به تفاهم فني و حل مسايل انجام شد. رييس تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي تصريح كرد: پيشرفت قابل‌ملاحظه‌يي در اين زمينه‌ها صورت گرفت اما در حوزه‌هاي ديگر هسته‌يي و تحريم‌ها اختلاف‌ها باقي است. ظريف ادامه داد: بارها تكرار كرده‌ايم تحريم‌ها براي رسيدن به هيچ هدفي مفيد نبوده و امريكا و ديگر كشورها بايد به اين نتيجه برسند كه تحريم‌ها راهگشا نيست بلكه مانع است. اگر اين نگرش به‌وجود آيد براي رسيدن به توافق جامع آماده‌ايم. رييس دستگاه ديپلماسي بر اصل همه يا هيچ، كه در توافق ژنو نيز به آن اشاره شده، تاكيد كرد و گفت: همواره اعلام كرده‌ايم تا روي تمامي مسايل به توافق نرسيم، توافقي وجود ندارد.

  رژيم‌صهيونيستي همچنان به‌دنبال بحران‌آفريني

خبرنگاري با بيان اينكه اين هفته بنيامين نتانياهو در كنگره امريكا در مخالفت با توافق هسته‌يي سخنراني مي‌كند، نظر وي را جويا شد كه ظريف پاسخ داد: جاي تاسف است كه گروهي منافع خود را در تنش و بحران مي‌بينند و از هيچ راه‌حلي استقبال نمي‌كنند، نتانياهو مخالف هرگونه راه‌حل است و اين نشان‌دهنده تلاشي است براي اينكه با استفاده از يك موضوع غيرواقعي و ساختگي بر واقعيات منطقه ازجمله اشغال و سركوب مردم فلسطين و نقض حقوق آنها در غزه، كرانه باختري و بيت‌المقدس سرپوش گذاشته شود. وي با بيان اينكه اين رويكرد جديد نيست، ادامه داد: آنها با هراس‌افكني و دروغ‌پردازي حتي در داخل كشورهاي ديگر تلاش دارند مانع برقراري آرامش در منطقه شوند. معتقدم اين تلاش بيهوده است و نبايد مانع رسيدن به توافق شود. ظريف با اشاره به ديدار و گفت‌وگوي خود با همتاي ايتاليايي‌اش اظهار داشت: موضوعات منطقه‌يي و مذاكرات هسته‌يي نيز علاوه بر محورهاي ديگر مورد بحث و بررسي قرار گرفت. مقامات دو كشور براي ارتقاي روابط و استفاده از فرصت‌ها آمادگي دارند.

وي با ابراز اميدواري به گسترش روابط سياسي و اقتصادي بين دو كشور گفت: در طول يك‌سال گذشته رفت‌و‌آمدهاي خوب سياسي ميان دو كشور برقرار بوده و بنگاه‌هاي تجاري نيز گفت‌وگوهاي خوبي داشتند و اميدواريم اين گفت‌وگوها با رفع موانع تحريم‌ها هرچه بيشتر گسترش يابد.

  جهان خواهان توافق است

اما در خبري ديگر در رابطه با مذاكرات هسته‌يي، وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريكا، گفت: اگر ما بتوانيم به يك توافق با ايران دست پيدا كنيم جهان از آن استقبال خواهد كرد. اين عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده‌ هسته‌يي اين كشور روز جمعه در سخنراني‌اش به‌مناسبت هفتادمين سالگرد پايان جنگ جهاني دوم در بنياد كارنگي گفت: اگر طرف‌هاي مذاكره‌كننده بتوانند در سال جاري به يك توافق دست پيدا كنند جهان آن را به‌عنوان يك اتفاق خوب تلقي خواهد كرد چون اين تنها راهي است كه به ما اطمينان خواهد داد ايران به سلاح هسته‌يي دست پيدا نخواهد كرد و هيچ راه ديگري ما را به اين هدف نخواهد رساند. شرمن در پايان تصريح كرد: اجازه دهيد بسيار روشن و صريح صحبت كنم من نمي‌خواهم بگويم كه يك معامله‌ بسيار بزرگ با ايران در راه است. مذاكرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌يي ايران است و ما به‌خوبي از آنچه در منطقه مي‌گذرد آگاه هستيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها