کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اوج بی‌نظمی در نمایشگاه بهاره


کد خبر : ۱۰۳۲۷شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰:۱۹۳۶۷۹ بازدید

بازار شب عید، اصطلاحی است عامیانه که مفهومی جدی دارد؛ جدی هم برای خریداران، هم برای عرضه‌کنندگان. به‌خصوص اگر پای فروش ویژه و ...
اوج بی‌نظمی در نمایشگاه بهارهاوج بی‌نظمی در نمایشگاه بهاره

بازار شب عید، اصطلاحی است عامیانه که مفهومی جدی دارد؛ جدی هم برای خریداران، هم برای عرضه‌کنندگان. به‌خصوص اگر پای فروش ویژه و نمایشگاه‌های بهاره در میان ‌باشد. این نمایشگاه‌ها سال‌هاست که به‌عنوان راه‌حل دولتی برای کنترل گرانفروشی‌های بازار و کمک به خانواده‌های با بودجه کمتر برگزار می‌شود. اما در این میان تولیدکنندگان هم دوست ندارند این فرصت را از دست بدهند و با تمام قوا به میدان می‌آیند. این اهمیت هم امسال به شدت افزایش یافته و آن‌طور که فعالان بازارها می‌گویند، رکود بازار عاملی شده تا تولید‌کننده و عرضه‌کننده کالا، به این نمایشگاه دید ویژه‌تری داشته باشد. با توجه به همین شرایط، مصرف‌کنندگان زیادی، برای قیمت‌های نازل‌تر نمایشگاه لحظه‌شماری می‌کردند اما هیچ‌گاه فکر نمی‌شد که فروشندگان و تولیدكنندگان هم برای غرفه‌دار شدن سر و دست بشکنند و هجوم بیاورند!

غرفه‌داران سر و دست شکستند

سر و دست شکستن برای غرفه‌ها، به هیچ وجه استعاره یا کنایه ادبی نیست؛ چراکه به گزارش «شهروند»، واقعه‌ای است از روزهای ابتدایی این نمایشگاه و چند روزی که گذشت. براساس گزارش‌های میدانی، برگزار‌کننده این نمایشگاه در اقدامی عجیب، بیش از اندازه و توان عرضه، غرفه واگذار کرده است. اوج داستان هم زمانی بود که صاحبان غرفه‌ها که هرکدام مجوز غرفه‌داری خود را از یک اتحادیه دریافت کرده بودند به محل برگزاری ٣گانه نمایشگاه‌ها رفتند اما بسیاری از آنها در کمال تعجب دیدند که متقاضی دیگری جایشان را اشغال کرده و اتفاقا کار او هم غیرقانونی نیست و مجوزهای لازم را دارد. به این ترتیب تحول بزرگ ‌سال ٩٣ هم رخ داد و این‌بار تولیدکنندگان بودند که بر سر غرفه‌ها به جان هم افتادند و سر و دست شکستند. نتیجه نهایی هم این‌که غرفه‌ها دیر تحویل صاحبانشان شد. بسیاری هم که پول پرداخته بودند، سرشان بی‌کلاه ماند تا یک آبروریزی در حوزه اجرای نمایشگاه بهاره ثبت شود. حالا بسیاری متقاضی غرفه، بلاتکلیف مانده‌اند. شاهد این ماجرا هم تعویق و تغییر برنامه افتتاح نمایشگاه بود. ابتدا قرار بود نمایشگاه بهاره به صورت رسمی در پارک ارم و صبح روز پنجشنبه افتتاح شود اما این مراسم در روز سوم برگزاری نمایشگاه از منتهی‌الیه غرب تهران به منتهی‌الیه شرق و حکیمیه تهرانپارس منتقل شد تا شاید کسی این دعواها را نبیند!

افتتاحیه یک روز تأخیر داشت

به‌هرحال، روز جمعه مراسم افتتاحیه در همین شرایط معلق و بلاتکلیف برگزار شد؛ به این امید که اوضاع در روزهای پیش‌رو سر و سامان بگیرد. حالا تعداد بسیار زیادی متقاضی که هزینه و برنامه‌ریزی کرده‌اند، بدون حتی یک متر غرفه به سه نقطه شهر مراجعه می‌کنند تا دست خالی‌شان از این بازار را پر کنند.
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در توضیح این شرایط نامنظم، به «شهروند» گفت: درگیري چندانی بین غرفه‌داران در روز چهارشنبه و پنجشنبه وجود نداشته و موضوع اصلی بروز برخی بی‌نظمی‌ها بوده است. او ادامه داد: واقعیت این است که امسال میزان تقاضا برای اجاره غرفه‌ها به صورت شگفت‌انگیزی افزایش یافته که در تمام سنوات گذشته و دستکم در ٢٧‌سال اخیر نظیر نداشته به نحوی که در روز سوم برگزاری هنوز خیل کثیری از متقاضیان جدید به لیست انتظار اضافه می‌شوند اما مشکل این‌جاست که ما به هیچ عنوان فضای بیشتری نداریم که به آنها اختصاص  بدهیم.

ظرفیت کم داریم

فاضلی افزود: امسال از تمامی ظرفیت برای اختصاص غرفه‌ها استفاده کردیم اما باز هم کفاف تقاضا را نداد. به‌عنوان مثال هر ‌سال ٦٠٠ غرفه در بوستان ولایت به نمایشگاه بهاره اختصاص می‌یابد اما امسال این رقم به ٨٠٠ غرفه افزایش یافت این درحالی است که به دلیل موقتی بودن، در محل برگزاری نمایشگاه زیرساخت‌های لازم هم وجود ندارد به همین علت و هم به علت افزایش تقاضا اندازه غرفه‌ها به شدت کاهش یافته و این غرفه‌ها تاب تحمل موج تقاضا را هم ندارند در نتیجه عجیب نیست که در همین سه روز بعضی از غرفه‌ها دوبار به شدت صدمه دیده‌اند و دوباره بازسازی شده‌اند. او تأکید کرد: بروز چنین مشکلاتی در ٤٨ ساعت اول برگزاری نمایشگاه طبیعی است ضمن این‌که شرایط از حال اضطراری خارج و آرام شده اما هجوم جمعیت در همین مدت  شگفت ‌انگیز است.

بیش از ٣٦٠٠ غرفه در تهران

فاضلی تعداد غرفه‌های موجود در نمایشگاه بهاره تهران را بیش از ٣ هزار و ٦٠٠ باب اعلام کرد و افزود: تنها در پارک ارم بیش از ‌هزار و ٣٠٠ غرفه دایر شده و مشغول فعالیت است. او با تأیید درگیری بین غرفه‌داران معترض و مسئولان برگزاری نمایشگاه تأکید کرد: دلیل موج عظیم تقاضا برای اجاره غرفه‌ها کسادی بازار در ماه‌های گذشته از ‌سال است. درواقع تولیدکنندگان بعد از یک‌سال نه چندان امیدوارکننده تلاش می‌کنند اجناس خود را در بازار پرمتقاضی مانند نمایشگاه بهاره به پول نقد تبدیل کنند چون در غیراین صورت ناچار به فروش به بنکداران با قیمت پایین‌تر هستند ضمن این‌که در قبال این معامله ناچار به پذیرش چک‌های تا ٦ ماه هستند.رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تأکید کرد: در سوی دیگر، مردم هم بخشی از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و مشتریان پروپا قرص نمایشگاه بهاره برای خرید اجناس با قیمت‌های مناسب‌تر افزایش یافته است.

بنجل‌فروشی نداریم

او درخصوص قیمت اجناس عرضه شده در این نمایشگاه گفت: قیمت کالاها بسیار مناسب و گاه با ٤٠‌درصد تخفیف هم همراه است به‌خصوص در بخش حبوبات. پیراهن‌دوزان و تولیدکنندگان کیف و کفش هم تخفیف‌های بسیار مناسبی برای مشتریانشان قائل شده‌اند. فاضلی در مورد معضل بنجل‌فروشی در نمایشگاه بهاره هم تأکید کرد: شاید مواردی از کیفیت پایین در کالاها و اجناس هم وجود داشته باشد اما حقیقتا این موضوع در نمایشگاه امسال نادر و کمیاب است. ضمن این‌که بازرسانی از اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت مستمر بر کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده نظارت می‌کنند و با متخلفان هم برخورد خواهد شد. او به مردم و مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه هشدار داد که از خرید کالا و اجناس به‌خصوص موادغذایی و پوشاک خارج از غرفه‌ها خودداری کنند چون احتمال خرید کالاهای بدون کیفیت و تاریخ مصرف گذشته از دستفروش‌ها به شدت بالاست. البته موضوع درگیری و نابسامانی در نمایشگاه تهران به نظر می‌رسد آن‌طور که رئیس اتاق اصناف مدعی است هنوز ختم به خیر نشده و ماجرا همچنان ادامه دارد.

یک غرفه را به چند نفر فروختند

جواد درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان در همین خصوص به ما گفت: امسال در برگزاری نمایشگاه بهاره اشتباهاتی رخ داده ازجمله این‌که بیش از ظرفیت، غرفه واگذار شده و یک غرفه مشخص گاه به چند نفر فروخته شده، مراجعه همزمان صاحبان غرفه‌ها هم به درگیری بین آنها منجر شد. او درخصوص دلایل بروز چنین مشکلاتی تصریح کرد: مسئول برگزاری این نمایشگاه تغییر کرده و مسئول جدید هم از تجربه کافی در این خصوص برخوردار نیست با این اوصاف درحالی‌که هریک از اتحادیه ها میزان مشخصی سهمیه غرفه برای تقسیم بین اعضای خود در اختیار داشته‌اند اما مسئول برگزاری هم براساس سفارش‌های مختلفی که انجام می‌گرفته شخصا متقاضیان جدیدی به فهرست غرفه‌دارها اضافه کرده است که همین امر اختلال‌های فعلی را به دنبال داشته است.

می‌گویند پولتان را پس بگیرید و بروید

درودیان ادامه داد: مشکلات غرفه‌داران در نمایشگاه‌های سه‌گانه با یکدیگر متفاوت است با این همه اگرچه کمی اوضاع آرام شده اما مشکل کماکان به قوت خود باقی است. مسئول برگزاری نمایشگاه به کسانی که غرفه اجاره کرده‌اند اما همزمان غرفه‌شان به فرد دیگری واگذار شده گفته که با استرداد پول خود از نمایشگاه خارج شوند اما آنها با توجه به قرارداد خود کالا تهیه کرده و هزینه‌های گزافی متحمل شده‌اند و حاضر به کناره‌گیری نیستند. او تأخیر صورت گرفته در مراسم افتتاحیه را هم ناشی از همین درگیری‌ها دانست و گفت: غرفه‌ها دیرتر از زمان مقرر به غرفه‌داران تحویل شد و به ناچار نمایشگاه دیرتر آماده مراسم افتتاحیه شد به ناچار، هم روز افتتاحیه تغییر کرد هم محل برگزاري آن. درودیان درخصوص مشکلات اعضای صنف خود در این نمایشگاه تأکید کرد: ما تلاش داریم رأسا مشکلات اعضا را حل کنیم اما وقتی برای تحویل گرفتن غرفه‌ها مراجعه می‌کنم با افرادی مواجه می‌شوم که در آن‌جا اسکان یافته‌اند و مدعی هستند که مجوز را از برگزارکننده دریافت کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها