کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مرغ در دولت تدبیر گران نشده است


کد خبر : ۱۰۲۶۹سه شنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵:۱۴۴۷۶۶ بازدید

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه مرغ در دولت تدبیر و امید گران نشده است، گفت: مردم نباید مرغ را به‌قیمت 8 و 9 هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها ...

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه مرغ در دولت تدبیر و امید گران نشده است، گفت: مردم نباید مرغ را به‌قیمت 8 و 9 هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد، خریداری کنند. مرغ گرم به‌قیمت 6980 تومان در میادین تره‌بار عرضه می‌شود.

محمود حجتی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه درباره تنظیم بازار محصولات کشاورزی در شب عید گفت: ستاد تنظیم بازار مانند سال‌های گذشته سیاست‌های مرتبط با خرید و تأمین میوه شب عید را در دستور کار داشته است.

وی ادامه داد: سازمان تعاونی روستایی میوه شب عید را که شامل پرتقال و سیب بوده خریداری کرده و هیچ‌گونه دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد. قیمت‌گذاری همانند همیشه از سوی ستاد تنظیم بازار خواهد بود که یک هفته به پایان سال اعلام خواهد شد و همچنین میوه به‌اندازه کافی به بازار عرضه می‌شود.

حجتی با تأکید بر اینکه هرساله یک جو روانی در کشور مبنی بر کمبود میوه شب عید ایجاد می‌شود، اظهار کرد: 4 درصد تولید مرکبات جهان در کشور ما تولید می‌شود و جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا است. بنابراین هیچ‌گونه کسری در این زمینه وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک‌میلیون تن سیب اضافه بر نیاز مردم در کشور وجود دارد، تأکید کرد: به‌جای ایجاد جو روانی درباره افزایش قیمت‌ها و کمبود محصولات شب عید باید به فکر صادرات و فاسد نشدن این میزان محصول باشیم.

وی بیان کرد: در مورد کیوی باید بگوییم اضافه بر نیاز بازار تولید داشته‌ایم و زمینه برای صادرات وجود دارد.

حجتی ادامه داد: امسال ظرفیت مازاد تولید سایر محصولات کشاورزی مانند مرغ و تخم‌مرغ داشتیم که در 10ماهه گذشته 66هزار تن صادرات مرغ داشتیم که 46 درصد از نظر وزنی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در مورد تخم‌مرغ نیز 61هزار تن در 10ماهه گذشته صادرات داشته‌ایم که باز هم نسبت به سال قبل 65 درصد افزایش صادرات را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت برای صادرات بیش از 500هزار تن مرغ در کشور وجود دارد، بیان کرد: مردم نباید مرغ را به‌قیمت 8 و 9هزار تومان که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد، خریداری کنند در حال حاضر مرغ به‌قیمت 6هزار و 980 تومان به‌صورت گرم در تره‌بار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز 5هزار و 900 تومان در میادین تره‌بار به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کمبود محصولات پروتئینی در بازار وجود ندارد، افزود: در میدان بهمن تهران که توزیع‌کننده مواد پروتئینی است به هر میزان که مصرف‌کننده بخواهد مواد پروتئینی وجود دارد، بنابراین باید بگویم در شرایطی که مرغ به‌قیمت 7هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، قیمت مناسبی است و از آغاز این دولت تاکنون قیمت مرغ افزایش نیافته است. دولت تدبیر زمانی که به روی کار آمد قیمت مرغ نوسانی بین 6هزار و 700 تا 7هزار و 200 داشته است، بنابراین مرغ افزایش قیمت نداشته است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از اصلی ترین محورهای سیاستی این وزارتخانه عمل به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است گفت:افزایش صادرات و کاهش واردات را در دستور کار داریم . قصد داریم در راستای بهره‌وری در افق 10 ساله تراز بازرگانی غذا و محصولات کشاورزی را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه گاهی بسیاری از محصولات مازاد بر نیاز بازار تولید می‌شود و نیازی به واردات ندارد گفت: این وزارتخانه تنظیم بازار را در سطح کلان دنبال می ‌کند. به طور مثال اگر میزان مصرف محصولی 3 هزار تن است و در کشور تنها 2 هزار و 200 تن تولید می شود، وزارتخانه نظارت می کند که بیشتر از نیاز بازارمحصولی تولید نشود.
حجتی با بیان اینکه کشور ما مزیتی های صادراتی فراوانی دارد افزود:  با همکاری سازمان صنعت و معدن و سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد زیرساخت های مناسب برای افزایش صادرات  محصولات کشاورزی هستیم.علیرغم اهمیت موافقنامه‌های صادراتی با کشورهای مختلف متأسفانه با برخی کشورهای موافقنامه صادراتی مبادله نکرده بودیم که در سفرهای اخیر به عراق موافقنامه دامی با این کشور مبادله شد.

وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد تفاهم نامه سازمان شیلات و آبزیان با روسیه و چین اشاره کرد و گفت: در محصولات لبنی نیز صادرات و مرغ صادرات داشته ایم. در بازار میوه و تره باز نیز با افزایش تولید مواجه هستیم به همین دلیل باید به دنبال راه‌کارهایی برای توسعه صادرات باشیم تا بتوانیم از ظرفیت های کشور برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. در خشکبار به صورت سنتی در طول تاریخ مبادلات بازرگانی ملل جزء صادرکننده‌ها بوده و هستیم.

وی درباره میزان صادرات محصولات کشاورزی گفت: تا پایان آذر ماه سال جاری 4.7 میلیارد دلار محصولات خام کشاورزی و فرآوری شده را صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21  درصد رشد داشته است.

وی درباره میزان واردات روغن گفت: در سال گذشته 3.8 میلیارد دلار روغن خام، دانه روغنی و کنجاله وارد کردیم. با توجه به اینکه 90درصد نیاز بازار ما درباره روغن وارداتی است. باید به سمتی پیش رویم که وارد و تولید مکمل یکدیگر باشند و ساز و کاری طراحی کنیم که واردات موجب از بین بردن تولید نشود.

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش سه برابری سطح زیر کشت چغندر قند و 22 درصدی کلزا در خوزستان در سال زراعی جاری خبر داد گفت:  کشت کلزا برای دو محصول استراتژیک کلزا و چغندر قند مثبت ارزیابی می شود. کشت این دومحصول درراستای اقتصاد مقاومتی برای کشور بسیارمهم است .وی با بیان اینکه قرار است طرح توسعه کشت کلزا در کشور احیا شود، گفت: البته شرایط برای رسیدن به این امر آسان نیست چرا که ما سالیانه 4 میلیارد دلار واردات روغن و دانه‌های روغنی داریم اما احیای طرح مذکور در برنامه اقتصاد مقاومتی است .

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با واردات بخش کشاورزی اظهار داشت: این بخش در 9 ماهه ابتدای امسال 9.2 میلیارد دلار واردات داشته که نزدیک به 1.5 درصد واردات محصولات کشاورزی کاهش داشته است.

حجتی کاهش بهره وری را یکی از مشکلات متعدد کشور دانست و گفت:با توجه به اینکه در کشور دچار بحران آب هستیم باید با بهره‌وری مناسب موضوع کم آبی را مدیریت کنیم. البته دولت هم عزم جدی در این زمینه دارد و منابع خوبی را تخصیص داده است. یکی از اقداماتی که می‌تواند در کاهش مصرف آب مناسب باشد. انتقال محصولات کشاورزی به کشت متراکم و گلخانه ایی است. اگر این کار صورت گیرد. بهره‌وری افزایش می‌یابد. اگر بتوانیم کشت خیار را به گلخانه ای منتقل کنیم در افق دو ساله یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب یعنی 4 برابر سد مخزن آب کرج ذخیره سازی در آب صورت می‌ گیرد. چند خط اعتباری از نظر تسهیلاتی و چند ردیف بودجه علاوه بر بودجه سنواتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:1000 میلیارد تومان مجلس و دولت برای بهره گیری از روش های آبیاری نوین در نظر گرفتند . همچنین از طریق صندوق توسعه ملی حدود 1.5 میلیارد دلار برای کردستان در نظر گرفتند. 2 میلیارد دلار در ارتباط با شبکه ها و سیستم آبیاری در مناطق مرزی در نظر گرفته اند. 1000 میلیارد تومان دولت از محل هدفمندی در نظر گرفته است که حدود 500 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی  با بیان اینکه کل آب مصرفی تهران یک  میلیارد و 50 میلیون مترمکعب است گفت: برای صرفه‌جویی و انتقال کشت محصولات از مزرعه به گلخانه‌ها احتیاج به همراهی و همکاری داریم.سالانه 5.5 میلیون تن تولید گوجه فرنگی داریم. با توجه به حجم تولید این محصول انتقال کشت آن به گلخانه‌ها نسبت به خیار سخت‌تر است اما در صورت تحقق این امر می‌توان 2 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  حفاظت از منابع پایه آب و خاک یکی دیگر از مسائل مهم و در دستور کار وزارتخانه است گفت: عدم حفاظت از منابع محیط زیستی آثار مخربی مثل ریزگردها را به همراه خواهد داشت.

وی درباره الگوی کشت گفت: الگوی کشت همان چیزی است که در طول تاریخ شکل گرفته است. در هر استان متناسب با محدودیت های آبی، صرفه اقتصادی کشاورزی  و نیاز بازار اقدام به تهیه میوه می‌کنیم. خیلی تفاوتی ندارد که در حال حاضر الگوی کشت وجود دارد یا نه.قصد داریم با ابزار های حمایتی به سمتی پیش رویم که اگر در تولید یک محصول کشاورزی دچار ضرر شد بتوانیم با راه‌هایی آن ضرر و زیان را جبران کنیم. یعنی با در نظر گرفتن نوع بذر که مقاوم در کم آبی باشد و همچنین قیمت برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و همچنین نیاز بازار باشد پیش می‌رویم و به صادرات محصولات کشاورزی فکر می‌کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها