کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا تاریخ ضرب سکه از سال 1386 به بعد نیست؟


کد خبر : ۱۰۲۵۵۰دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰:۰۸۱۸۳۵۸ بازدید

محمد کشتی آرای، کارشناس و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص ماجرای سکه طرح جدید و طرح قدیم و اینکه آیا سکه به سال جدید ضرب ...
چرا تاریخ ضرب سکه از سال 1386 به بعد نیست؟چرا تاریخ ضرب سکه از سال 1386 به بعد نیست؟

محمد کشتی آرای، کارشناس و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص ماجرای سکه طرح جدید و طرح قدیم و اینکه آیا سکه به سال جدید ضرب می شود یا نه، گفت: در سال های پیش از 1386 هر سال که سکه جدید ضرب می شد، متقاضیان خرید سکه ترجیح می دادند که سکه جدید را خریداری کنند و این باعث می شد قیمت سکه های سال قبل به قیمت طلا خرید و فروش شود و پول ضرب از آن کم می شد.

در نتیجه قیمت سکه سال های قبل کاهش می یافت. از سال 86 برای اینکه این مساله برای همیشه حل شود و باعث سواستفاده نشود همه سکه ها را به سال 86 ضرب می کنند، در نتیجه در حال حاضر سکه طرح قدیم برای قبل از سال 86 است و چون متقاضی کمتری دارد تفاوت قیمت آن با طرح جدید تقریبا یک میلیون تومان است زیرا اغلب متقاضی سکه های جدید هستند.

پیش بینی قیمت سکه

کشتی آرای در پاسخ به رکنا درخصوص پیش بینی قیمت سکه تا پایان سال باتوجه به اینکه هم اکنون سکه تمام از کانال 17 میلیون تومان گذشته است گفت: نمی توان پیش بینی کرد. من حتی تا دیروز فکر نمی کردم که سکه به 17 میلیون تومان برسد. بعضی از معاملات در بازار طی سال حاکم است که می توان بر اساس آن پیش بینی درستی انجام داد، اما برخی مواقع اتفاقاتی رخ می دهد که این معاملات را بهم میزند.

امروز یکشنبه است و یکشنبه ها بازار جهانی تعطیل است و قیمت اونس و قیمت ارز تغییر نمی کند. پیش بینی روز گذشته من این بود که چون امروز یکشنبه است قیمت ها بدون تغییر است. در این شرایط اتفاق ها و اظهارنظرهای سیاسی باعث می شود که قیمت ها تغییر کند.

تقاضا برای خرید سکه افزایش یافته است / اوراق بانک مرکزی محدود بود و به اتمام رسید

این کارشناس بازار سکه و طلا در پاسخ به این سوال که چرا در یک هفته اخیر شاهد افزایش قیمت سکه بودیم در حالی که قیمت دلار تقریبا ثابت ماند، گفت: قیمت هر کالایی تابع دو عامل اقتصادی قیمت اونس جهانی و قیمت ارز است، اما چون سکه به عنوان یک کالایی که انحصارا در اختیار بانک مرکزی است، تابع عرضه و تقاضا است. گاهی تقاضا برای خرید سکه بالا می رود. بنابراین قیمت آن با طلا و ارز همخوانی ندارد و تقاضا باعث می شود قیمت بالا رود. حباب سکه از دیروز تا امروز حدود 120 هزار تومان افزایش یافته است و این به دلیل افزایش تقاضا است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا هم اکنون تقاضا برای سکه بیشتر از دلار است گفت: زیرا درخصوص خرید ارز محدودیت هایی وجود دارد. خریدار دلار حتما باید فاکتور رسمی داشته باشد، اما در مورد سکه این محدودیت ها وجود ندارد و خریداران می توانند هر تعدادی که بخواهند سکه بخرند.

البته محدودیت های ارزی در تمام دنیا وجود دارد و هیچ کس نمی تواند بیش از 10 هزار دلار اسکناس داشته باشد. این تفاوت برای این است که سکه وجه رایج کشور است، اما ارز وجه رایج کشور نیست و یک منبع و منشا خارجی دارد.

وی در آخر در پاسخ به این سوال که چرا عرضه اوراق سکه بانک مرکزی نتوانست قیمت ها را کنترل کند، گفت: زیرا واگذاری اوراق بانک مرکزی محدود بود و به اتمام رسید و به همین دلیل تقاضا افزایش یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها