کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبت بهترین عملکرد بورس استانبول در 23 سال گذشته


کد خبر : ۱۰۲۳۶۸چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲:۵۰۱۱۲۴ بازدید

بورس ترکیه در سالی که اکثر بازارهای سهام در سراسر جهان در رکود معاملات یا نوسان نزولی قیمت‌ها و شاخص‌ها گرفتارند، بهترین عملکرد خود را طی ...
ثبت بهترین عملکرد بورس استانبول در 23 سال گذشتهثبت بهترین عملکرد بورس استانبول در 23 سال گذشته

بورس ترکیه در سالی که اکثر بازارهای سهام در سراسر جهان در رکود معاملات یا نوسان نزولی قیمت‌ها و شاخص‌ها گرفتارند، بهترین عملکرد خود را طی ۲۳ سال گذشته ثبت کرد.

شاخص قیمت سهام ۱۰۰ شرکت برتر بورس استانبول در جریان معاملات سال ۲۰۲۲میلادی، بر مبنای دلار آمریکا ۷۸ درصد و بر پایه لیر ترکیه بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت؛ رشدی که از سال ۱۹۹۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.  

به اعتقاد کارشناسان، رشد کم سابقه شاخص بورس استانبول بیش از همه متاثر از بدل شدن این بازار به «پناهگاهِ پس‌اندازهای گریزان از دچار شدن به افت ارزشِ ناشی از جهش نرخ تورم در ترکیه» است. 

نرخ تورم در ماه اکتبر از ۸۵ درصد نیز فراتر رفت، نرخی که در ۲۴ سال گذشته و از ژوئن ۱۹۹۸ تا کنون بی‌سابقه بود. پیش‌بینی بانک مرکزی ترکیه نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به پایین‌تر از ۶۵.۲ درصد نخواهد رسید و همچنان جزء بالاترین نرخ‌های تورم در جهان باقی خواهد ماند. 

افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش نرخ بهره پایه از ۱۹ به ۱۴ درصد همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت. بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رئیس جمهوری این کشور، نرخ بهره را طی یکسال گذشته به ۱۰.۵ درصد رسانده است. 

روند صعودی نرخ تورم و ادامه کاهش نرخ بهره بانکی موجب شده تا سرمایه‌گذاری در بورس در میان مردم ترکیه محبوب شود. چنان که بر اساس آمار سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ترکیه، تعداد کدهای معاملاتی باز شده برای سرمایه گذاران خرد از ابتدای سال جاری میلادی تا ۱۸ نوامبر ۳۲ درصد افزایش یافته و شمار آنها به ۳.۱ میلیون نفر رسیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها