کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استعفای رستم قاسمی پذیرفته شد


کد خبر : ۱۰۲۳۶۶سه شنبه، ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵:۱۹۱۰۸۹۵ بازدید

سید ابراهیم رییسی ـ رئیس‌جمهوری با استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، به دلیل...
استعفای رستم قاسمی پذیرفته شداستعفای رستم قاسمی پذیرفته شد

رییس‌جمهور درحالی با استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد که شایعه خروج او از ساختمان این وزارتخانه، چند هفته‌بود که بر فعالیت‌های عمرانی و حمل‌ونقل در کشور سایه انداخته بود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رییسی ـ رئیس‌جمهوری با استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، به دلیل آن‌چه تشدید بیماری وزیر اعلام شده، موافقت کرد و شهریار افندی‌زاده به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد.

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ضمن تایید این خبر به ایسنا اعلام کرد که هنوز گزینه جایگزین رستم قاسمی مشخص نیست.

رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از تلاش‌های قاسمی در دوران مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی و آرزوی سلامتی برای او، با استعفای رستم قاسمی در پی تشدید بیماری موافقت و ابراز امیدواری کرد که بتوان از توانمندی‌های او پس از بهبودی کامل استفاده کرد.

رستم قاسمی روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ متن استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کرده است. او در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت شرکت نکرد تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به خداحافظی او از سمت خود تقویت شود. گزینه‌هایی هم به عنوان افراد جانشین رستم قاسمی مطرح شده، اما هنوز چیزی مشخص نیست و حتی سخنگوی دولت درباره استعفای قاسمی یا گزینه‌های جاگزین او صحبتی نکرده است.

در هفته‌های گذشته انتقادهایی نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه نهصت ملی مسکن که از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است مطرح شده بود.

پیشتر و در هفته‌های گذشته یک بار شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی در رسانه‌ها مطرح شده بود که قویا تکذیب شد و چند روز پس از آن، قاسمی در برنامه‌ای در فرودگاه امام حاضر شد؛ این خبر بار دیگر پنج‌شنبه گذشته مطرح شد که تا امروز رسما تایید نشده بود.

قاسمی امروز در شرایطی رسما از وزارت راه و شهرسازی خداحافظی کرد که روند اجرای طرح ساخت چهار میلیون خانه به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دولت طی بیش از یک سال گذشته با کندی پیش می‌رفت. بنا بر اعلام سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون فقط ۱۹۴ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون رسیده است. البته وزارت راه و شهرسازی برای ۱.۶ میلیون واحد زمین تامین کرده و بر این اساس مسئولان وزارتخانه می‌گویند که بیش از یک میلیون واحد در حال اجرا است.

در بخش حمل و نقل، انتقادها به قاسمی کمتر بود؛ چرا که حوزه مسکن، عملکرد او را تحت‌الشعاع قرار داد. بخشی از تمرکز وزیر راه و شهرسازی بر روی مذاکرات حمل و نقلی، توافقنامه با کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان بود. بسیاری از طرح‌های حوزه حمل و نقل مثل قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال و آزادراه شیراز ـ اصفهان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. رستم قاسمی مهرماه امسال وعده داد که ظرف سه چهارسال آینده ۲۰ میلیارد دلار در بخش ریل و بندر هزینه می‌کنیم. اما ابهاماتی از سوی کارشناسان در خصوص منابع مالی این وعده مطرح شد.

تلاش‌های بین‌المللی رستم قاسمی در بخش مسکن نیز توفیق چندانی نداشت. او اقداماتی به منظور ایجاد فضا برای بخش خصوصی در جهت ساخت مسکن در سوریه صورت داد؛‌ هدفی که تاکنون آنطور که باید و شاید عملیاتی نشده است.

قاسمی در روزهای پایانی فعالیت خود عملیات اجرایی گام  دوم نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به تعداد ۱۰۰ هزار واحد را آغاز کرد که شائبه‌هایی درباره آن مطرح است؛ از جمله این‌که در بهترین حالت در مرحله شروع آماده‌سازی زمین است و بسیاری حتی طرح ندارند. از قبل هم ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید کلنگ‌زنی شده بود اما آن‌طور که باید و شاید پیش نمی‌رود. در خصوص عملکرد بنیاد مسکن نیز ساخت سالیانه ۴۰۰ هزار خانه به عهده بنیاد قرار دارد که به گفته‌ی مسئولان بنیاد ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۱۹۰ هزار واحد روستایی در مرحله‌ی ساخت قرار  دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها