کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس با بازدهی 7.55 درصدی آبان را به پایان رساند


کد خبر : ۱۰۲۳۲۷سه شنبه، ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶:۲۳۲۹۷ بازدید

معاملات روز دوشنبه 30 آبان ماه 1401، با رشد حدود 4 هزار و 400 واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید تا کارنامه بازار در دومین ماه از فصل زرد با رشد ...
بورس با بازدهی 7.55 درصدی آبان را به پایان رساندبورس با بازدهی 7.55 درصدی آبان را به پایان رساند

معاملات روز دوشنبه 30 آبان ماه 1401،  با رشد حدود 4 هزار و 400 واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید تا کارنامه بازار در دومین ماه از فصل زرد  با رشد 168 هزار واحدی و به رنگ سبز بسته شود.

معاملات بازار سهام درحالی وارد هشتمین ماه سال می شد که با وجود بهبود سودسازی و ارزندگی بخش بزرگی از سهام موجود در بازار، همچنان خروج پول و کاهش حجم و ارزش معاملات مشاهده می‌شد وروند نزولی شاخص‌ها که از روزهای پایانی اردیبهشت ماه آغاز شده بود، همچنان ادامه داشت.

این روند در روزهای ابتدایی آبان ماه شدت گرفت و برخلاف پیش‌بینی اکثر تحلیلگران بازار، شاخص کل بورس به پشتوانه نزول قیمت‌ها در سهام فلزاتی‌ها، پتروشیمی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و معدنی‌ها، به محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد وارد شد تا کاهش ارتفاع 360 هزار واحدی برای شاخص کل بورس در بازه 6 ماهه به ثبت برسد.

کاهش ارتفاع شاخص کل  درحالی بود که  نسبت قیمت به درآمد بازار در محدوده عدد 5.2 قرار گرفته  و P بر E بسیاری از شرکت‌ها به محدوده عدد 4 وحتی عدد 3 رسیده  بود.

همچنین گزارش‌های عملکرد میاندوره‌ای شرکت‌ها نشان می‌داد که بیش از 62 درصد شرکت‌های موجود در بازار سودسازی خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده‌اند و میزان تولید و فروش در نمادهای شاخص ساز مانند خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و پالایشگاه‌ها به مراتب افزایش یافته است. این اتفاقات کم نظیر اما همچنان نمی‌توانست سهامداران را به سرمایه‌گذاری در بازار ترغیب کند و سهامداران خرد درحال خروج پول‌های خود از بازار سهام و پایین کشیدن شاخص‌ها بودند.

تا به این جای کار آمارها نشان می‌داد که بیش از 26 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شده است و ارزش معاملات نیز با کاهش 80 درصدی نسبت به روزهای ابتدایی سال به زیر عدد 2 هزار میلیارد تومان در روز رسیده است.

همچنین ارزش دلاری بازار نیز بشدت نزول کرده بود و با نرخ دلار آزاد، به محدوده 160 میلیارد دلار وارد شده بود که از ابتدای سال 1399، بی سابقه بود.
 

ورود ناجی و رشد 185 هزار واحدی شاخص

شرایطی که روزهای ابتدایی آبان ماه بازار درآن به سر می‌برد از نظر اکثر کارشناسان بزرگ بازار، یک شرایط حباب منفی بود و تداوم آن نمی‌توانست برای مدت زیادی به طول بینجامد.

در این شرایط بود که دولت و سازمان بورس تصمیم گرفتند با یک بسته 10 بندی به حمایت از معاملات سهام بپردازند و بازار را از یک وضعیت غیرعادی که در آن قرار گرفته بود، خارج کنند. براین اساس روز جمعه 6 آبان رئیس سازمان بورس اعلام کرد که  بسته جامع حمایتی از بازار سرمایه که در هفته گذشته طراحی و در رده‌های عالی مقامات اقتصادی مطرح شده بود از ابتدای هفته جاری ابلاغ خواهد شد و سازمان بورس قصد دارد در ادامه نیز برای بهبود شرایط سودسازی شرکت‌ها و بازگشت اعتماد سهامداران به بازار، اقدامات خود را ادامه دهد.

در این بسته 10 بندی، ضمن اشاره به مواردی چون جلوگیری از فروش بازارگردانان برای کنترل طرف عرضه، سازمان بورس تزریق منابع جدید به بازار از طرف صندوق‌ها و بیمه اصل پول و تضمین 20 درصدی سود سهام بورسی را برای تقویت طرف تقاضا به اجرا درمی‌آورد تا از این طرق پیگیری این سیاست بتواند توازن عرضه و تقاضا را به سمت تقاضا کنندگان تغییر دهد. همچنین مقرر شد که ساعت پایان معاملات فرابورس نیز به ساعت 12 و 30 دقیقه بازگردد و پذیره نویسی‌ها و عرضه‌های اولیه تا اطلاع بعدی متوقف شود. 

با اعلام و ابلاغ رسمی این طرح در روز 7 آبان و شروع حمایت برخی نمایندگان و تیم اقتصادی دولت بود که بازار به سرعت نسبت به سیاست‌های در پیش گرفته واکنش نشان داد و شاخص‌ها روند صعودی خود را طی 11 روز معاملاتی  بعد شروع کردند و طی این مدت کوتاه، شاخص کل بورس  توانست با ثبت رشد 185 هزار واحدی، در حدود نیمی از ارتفاعی را که در 6 ماه گذشته از دست داده بود به دست آورد و با یک حرکت جهشی، از محدوده یک میلیون و 241 هزار واحد به محدوده یک میلیون و 426 هزار واحد برسد.

در همین بازه، ارزش و حجم معاملات نیز بسرعت افزایش یافت و برای اولین بار از ابتدای اردیبهشت ماه شاخص هفتگی ورود پول حقیقی به بازار مثبت شد.


ورود بازار به فاز استراحت

پس از رشد جهشی بازار و ورود پرقدرت آن به محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد در ابتدای هفته چهارم آبان ماه، بتدریج از قدرت تقاضاکنندگان بازار کاسته شد و هرچند که ارزش سفارشات خرید روی تابلو و ارزش صف‌های خرید در بازار نسبت به سفارشات فروش و صف‌های فروش، بیشتر بود، اما بسیاری از سهامداران ترجیح دادند تا درخصوص خرید بیشتر سهام در این بازه با احتیاط برخورد کنند. این روند در هفته چهارم آبان ماه تنها در 2 روز ادامه یافت و با ورود شاخص کل بورس به زیر محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد، باردیگر موج تقاضا در بازار شدت گرفت و بازار به رنگ سبز درآمد.

روند نوسازی شاخص در سه روز پایانی آبان ماه نیز ادامه یافت و با وجود این که روز شنبه هفته جاری شاخص با کاهش ارتفاع روبه‌رو شد اما طی روزهای یکشنبه و دوشنبه تمامی ارتفاع از دست رفته خود را بازپس گرفت تا در انتها، شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 409 هزار واحد و ثبت بازدهی 7.55 درصدی  با آبان ماه وداع کند.

افزایش خوشبینی‌ها برای معاملات آذر

هرچند که شاخص در آبان ماه با رشد بسیار زیادی رو‌به‌رو شد و 488 نماد از 676 نماد موجود در بازار با افزایش ارتفاع روبه‌رو شدند، اما همچنان نسبت‌های ارزندگی بازار در محدوده بسیار جذابی قرار گرفته‌اند.

از نظر کارشناسان، همچنان نسبت قیمت به درآمد بازار در محدوده عدد 6 قرار دارد که با وجود افزایش 0.8 واحدی در آبان ماه، همچنان از ارزندگی بازار خبر می‌دهد. همچنین با توجه به تحولاتی که در بازارهای جهانی کامودیتی‌ها رخ داده است و انتظارات درخصوص افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فلزاتی، در کنار حذف تدریجی قیمت‌های دستوری و ورود خودروهای پرتیراژ دو خودروساز بزرگ کشور به بورس کالا که منجر به کاهش قابل توجه زیان عملیاتی آنها خواهد شد، می‌توان امیدوار بود که گزارش‌های عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها درخشان شود و متعاقباً موج تقاضا برای سهام آنها در بازار تشکیل شود.

برنامه‌ریزی دولت برای تأمین گاز و سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی، عدم افزایش نرخ خوراک و همچنین مجوز افزایش قیمت کالای نهایی برخی شرکت‌های تولیدی مانند دارو، محصولات غذایی و کشاورزی، و همچنین کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد، از جمله دیگر مواردی است که می‌تواند خوشبینی سهامداران در آذرماه را در پی داشته باشد و روند صعودی بازار را در پی داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها