کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حواشی تلاش مجلس و دولت در ماجرای استیضاح وزیر صمت


کد خبر : ۱۰۱۶۶۶سه شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱:۳۳۳۸۷۹ بازدید

شايد اگر مجلس در همان تيرماه پروژه استيضاح وزير صمت را پيش میبرد و به فرصت دوماهه برای تفکيک اين وزارتخانه دل خوش نمیکرد؛ امروز وزير جديدی ...
حواشی تلاش مجلس و دولت در ماجرای استیضاح وزیر صمتحواشی تلاش مجلس و دولت در ماجرای استیضاح وزیر صمت

آرمان ملی: شايد اگر مجلس در همان تيرماه پروژه استيضاح وزير صمت را پيش مي‌برد و به فرصت دوماهه براي تفکيک اين وزارتخانه دل خوش نمي‌کرد؛ امروز وزير جديدي سکاندار اين وزارتخانه بود و شاهد برخي نارضايتي‌ها در حوزه‌هاي مختلف کارکردي اين وزارتخانه نبوديم. آنچه مسلم است با وجود برخي لابي‌ها براي عدم استيضاح يا تغيير نظر نمايندگان براي رأي نياوردن استيضاح گويا نمايندگان تصميم خود را گرفته‌اند و عزم جدي بر استيضاح و پياده کردن دومين وزير از قطار دولت سيزدهم هستند. اين مهم را مي‌توان از تلاش‌ها براي حل مسائل در حوزه‌هاي مورد بحث ديد. چه اينکه يک عضو کميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: « در اين چند روز که بحث استيضاح مطرح و نهايي شده است، طي يک هفته گذشته هجمه تبليغاتي چشم‌گيري داشتند که «مساله واردات خودرو حل شد»، «مساله بازار حل شد» خب اين‌ها فقط در همين يک هفته که مساله استيضاح مطرح است، حل شد؟» حال بايد ديد اين بار که فاطمي امين پا درمياني قاليباف براي فرار از خطر استيضاح را ندارد چگونه دفاعي از خود در مجلس خواهد داشت و در نهايت در دفتر کار خود خواهد ماند يا راه خروج از پاستور را در پيش خواهد گرفت.

موعد استيضاح

حواشي پيرامون وزارت صمت و استيضاح وزير باعث شده تا سيدرضا فاطمي امين به يکي از خبرسازترين وزراي دولت سيزدهم تبديل شود. چنانکه به عقيده برخي فاطمي‌امين در تاريخ جمهوري اسلامي جزو استثنا وزرايي است که دوبار براي استيضاح به کميسيون صنايع مجلس رفته و جالب اينکه هر دوبار هم رأي نگرفته است. اين يعني بخش مهمي از مجلس اساسا با ماندن وي در وزارت صمت موافق نيستند و درصددند که در اولين زمان ممکن با استيضاح؛ وي را از قطار دولت پياده کنند تا يا شخص ديگري به عنوان گزينه پيشنهادي جانشين وي شود يا اينکه با تفکيک وزارتخانه شاهد حضور دو وزير در مجلس باشيم. مساله اينجاست که اگر وعده دولت به مجلس بر پايه تفکيک وزارتخانه تحقق مي‌يافت شايد امروز شاهد جديت مجلس در استيضاح فاطمي امين نبوديم اما استنکاف دولت از آنچه ميان رئيس‌جمهور و رئيس مجلس مقرر شده بود باعث شد بهارستان‌نشينان نيز وعده تفکيک وزارتخانه را به اصطلاح وعده سر خرمن قلمداد کنند و روند و رويه سابق خود را پيش بگيرند. اين در حالي است که به نظر مي‌رسد دولت هر کاري انجام مي‌دهد که وزرايش زير تيغ استيضاح نروند . نگاهي به روند تعامل مجلس با دولت نشان مي‌دهد که هر زمان مجلس وزيري را مورد سوال يا استيضاح قرار داده دولت نيز درصدد برآمده تا به هر نحوي اين مساله را از سر بگذراند.

مثل فشار مجلس در ماجراي احتمال استيضاح حجت‌ا... عبدالملکي وزير تعاون و کار سابق که قبل از استيضاح کناره‌گيري کرد. حال در خصوص فاطمي امين وزير صمت نيز رويه اينگونه است که قرار استيضاح امروز در صحن بهارستان برگزار گردد، اما آنطور که از صحبت‌هاي برخي نمايندگان مجلس بر مي‌آيد لابي‌هاي گسترده‌اي طي روزهاي گذشته براي تغيير نظر نمايندگان صورت گرفته است. چنانکه سيدکريم حسيني، عضو کميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: «متأسفانه در تعامل با نمايندگان بعضي از اطرافيان وزير بحث معامله کردن را پيش کشيده‌اند که اين نه به صلاح وزير است و نه به صلاح دولت.» البته وزير صمت طي روزهاي گذشته در فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس توپ همه ناکارآمدي‌ها و شرايط به‌وجود آمده فعلي را به زمين دولت حسن روحاني انداخته و گفته« مشکلات فعلي حاصل از انباشت سال‌هاي گذشته است.» حال اينکه ديگر با گذشت بيش از يک سال از روي کارآمدن دولت سيزدهم انداختن مشکلات موجود به گردن دولت قبل بيش از توجيه و دليل نوعي فرار به جلو است. چه اينکه اگر مشکل از دولت قبل بود وزير صمت 2 بار تا پاي استيضاح پيش نمي‌رفت. اما به نظر مي‌رسد که سناريوي متفاوتي براي استيضاح فاطمي امين مي‌توان در نظر گرفت که شايد مهم‌ترين آنها اين باشد که فاطمي امين چندساعت قبل از استيضاح، با نامه استعفا از دولت خداحافظي کند و اساسا استيضاح شکل نگيرد. حال اينکه در ماجراي استيضاح وزير صمت که تلاش‌هاي بسيار براي ماندن او صورت مي‌گيرد چه اتفاقاتي خواهد افتاد بايد منتظر سه شنبه پر خبر بهارستان باشيم.

تفکيک وزارت صمت محقق نشود، بايد يک وزير قوي‌تر بيايد

کميسيون صنايع مجلس درخصوص مطرح شدن برخي فشار‌ها براي پس گرفتن استيضاح وزير صمت نسبت او و ساير نمايندگان متقاضي استيضاح، اظهار داشت: استيضاح از مرحله پس گرفتن عبور کرده و تعداد امضا‌هاي متقاضيان استيضاح وزير صمت در روز‌هاي اخير افزايش يافته است و مجلس هم عزم جدي براي استيضاح دارد. لطف ا... سياهکلي گفت: استيضاح يک فرصت است که طي آن وزير مي‌تواند اقدامات و عملکرد خود را تشريح کند، اگر مجلس قانع شد، رأي اعتماد تازه‌اي مي‌شود و ايشان ادامه کار مي‌دهد و اگر قانع نشد خب وزير ديگري بايد معرفي شود؛ بنابراين يک قاعده قانوني و منطقي است و مشکلي هم الحمدا... نيست. نماينده قزوين در اين خصوص که در بحث‌هاي غيررسمي مي‌گويند که آقاي رئيسي گفته است «فاطمي امين خط قرمز من است و استيضاح نشود» و مباحثي از اين دست و بر همين اساس اين استيضاح را نوعي شکاف ميان دو قوه تعبير مي‌کنند، تصريح کرد: بعيد است که اين جمله حرف آقاي رئيسي باشد.

ايشان انساني معتدل، با اخلاص و مردمي هستند، بنابراين جايگاه مجلس را مي‌دانند. بنده هم به عنوان کسي که متقاضي استيضاح هستم تاکيد مي‌کنم که نمايندگان بناي تقابل با دولت ندارند، نمايندگان خواست مردم و نياز مردم را پيگيري مي‌کنند. وي افزود: مجلس با دولت همکاري کرده و مي‌کند، استيضاح هم يک نوع همکاري در جهت شفاف‌سازي است و اگر دولت در آن حوزه مدنظر براي استيضاح فعاليت و اقداماتي داشته از اين طريق به اطلاع مردم مي‌رساند. عضو کميسيون صنايع ادامه داد: اگر اين عملکرد ضعيف بوده باشد، خب نمايندگان به نمايندگي از مردم، حقوق مردم را استيفا مي‌کنند؛ بنابراين يک فرآيند کاملا قانوني و مسالمت‌آميز و همکاري با دولت است. وي خاطرنشان کرد: مخالفت يا انتقاد از يک وزارتخانه و شخص وزير اصلا به معناي مخالفت با دولت نيست، مجلس بناي بر تقابل با دولت را مطلقا ندارد. سياهکلي تصريح کرد: اگر بتوانيم وزارتخانه را تفکيک کنيم که خيلي بهتر است، اما اگر تفکيک محقق نشد حتما بايد يک وزير قوي‌تر بيايد که بتواند مشکلات اين حوزه را حل کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها