کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ذخایر سنگ‌آهن ایران تا 15 سال دیگر تمام می‌شود


کد خبر : ۱۰۱۶۳۷دوشنبه، ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰:۲۲۴۲۱۷ بازدید

وزير صمت با بيان اينکه با تجميع مصوبات معدن رانت و فساد به حداقل رسيده است، گفت: ذخاير سنگ آهن تا 15 سال ديگر به پايان مي‌رسد بنابراين اقدامات ...
ذخایر سنگ‌آهن ایران تا 15 سال دیگر تمام می‌شودذخایر سنگ‌آهن ایران تا 15 سال دیگر تمام می‌شود

وزير صمت با بيان اينکه با تجميع مصوبات معدن رانت و فساد به حداقل رسيده است، گفت: ذخاير سنگ آهن تا 15 سال ديگر به پايان مي‌رسد بنابراين اقدامات ويژه‌اي بايد انجام دهيم.

رضا فاطمي امين در مراسم رونمايي از دستاوردهاي طرح تحول زمين شناسي و اکتشاف ذخاير معدني کشور که در وزارت صمت برگزار شد، اظهار کرد: ما بايد اکتشافات معادني را انجام دهيم و بخش خصوصي نمي‌تواند اين کار را انجام دهد زيرا مخاطره بالايي دارد و زيرساختي است و همچنين وقتي محدوده‌ها را براي مزايده مي‌گذاريم اگر اطلاعات کافي نداشته باشيم نمي‌دانيم به چه قيمتي مزايده را برگزار کنيم و کشور را به سه بخش تقسيم کرديم که در يک مورد به دنبال اکتشافات فلزات هستيم. مورد دوم براي غيرفلزي‌ها و مورد سوم هم ذخاير نفتي و گازي است. او ادامه داد: ذخاير ارزشمندي از سنگ آهن داريم که البته با محدوديت مواجه است؛ اگر اکتشافات جديدي انجام ندهيم 15 سال ديگر ذخاير سنگ آهن تمام مي‌شود. بنابراين در اين حوزه اقدامات ويژه انجام مي‌دهيم. فاطمي امين در ادامه اظهار کرد: 320 مصوبه و دستورالعمل و بخشنامه داشتيم که بعضا با هم متناقض هم بودند که منشأ رانت و فساد شده بود؛ اين 320 مورد را يکپارچه کرديم و ديگر هيچ پنهان و پيدايي وجود ندارد و يکي از کارهاي ويژه در اين يکپارچه سازي، بررسي صلاحيت فني خريدار معدن است در حالي که قبلا فقط صلاحيت مالي فرد بررسي مي‌شد.

گفتني است، اين مراسم با حضور سيد رضا فاطمي امين وزير صنعت، معدن و تجارت، رؤساي کميسيون‌هاي اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و معاونان و مديران وزارت صمت در محل اين وزارتخانه برگزار شد. مطالعات طرح تحول زمين‌شناسي و اکتشافات ذخاير معدني در خراسان جنوبي از مهر ماه سال 1400 در استان خراسان جنوبي آغاز شد و مهر ماه سال 1401 به پايان رسيد که خروجي اين طرح در اين استان شامل 20 عنوان نقشه و در مجموع 60 برگ در سه لايه مطالعاتي زمين‌شناسي، زمين‌شناسي اقتصادي و زمين‌شناسي ژئوشيميايي تهيه شد و دستاوردهاي آن در خراسان جنوبي در قالب نقشه‌ها و گزارش‌هاي منتشر شده است. لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمين‌شناسي و اکتشافات ذخاير معدني کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستاي رونق بخش معدن، توليد اشتغال مولد با نگرش ويژه بر نيروي انساني بومي، آمايش سرزمين در قالب کشف ذخاير جديد معدني، افزايش بازدهي و کاهش مؤثر زمين تبديل کانسار به معدن، تربيت نيروي انساني متخصص بخش معدن (زمين‌شناسي و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ايجاد تحرک در بخش خصوصي (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمين‌شناسي، اکتشاف و آزمايشگاه‌هاي علوم زمين از طريق برون‌سپاري فعاليت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.

اين طرح با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌ها و با مشارکت تمامي مؤلفه‌هاي دولتي بخش معدن شامل سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني کشور، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) و همچنين معاونت معدني و فرآوري وزارت صمت انجام مي‌شود و اين بخش‌ها در تأمين منابع و اجراي اين طرح با يکديگر همکاري خواهند کرد. شناسايي 17 محدوده طلا، 60 محدوده مس، 25 محدوده نيکل، 9 محدوده منيزيت، 6 محدوده سرب و روي، شناسايي بيش از 570 ناهنجاري ژئوشيميايي رسوبات آبراهه‌اي براي عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نيکل، آهن، روي، همچنين شناسايي 6 محدوده مستعد براي اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان توليد اطلاعات پايه زمين‌شناسي و معدني از سه به يک سال و تهيه 60 برگ نقشه‌هاي زمين‌شناسي، ژئوشيميايي و زمين‌شناسي اقتصادي با مقياس يک‌پنجاه‌هزارم براي نخستين بار در کشور از جمله دستاوردهاي اين پروژه است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها