کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت قیمت خودروهای صفر در بازار تهران


کد خبر : ۱۰۱۳۳پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳:۵۷۱۴۶۲۳ بازدید

در شرایطی که آخرین ماه سال از فردا آغاز می‌شود و جنب و جوش خریدهای شب عید در میان ایرانی‌ها اوج گرفته، بازار خودرو همچنان چشم به راه مشتریان ...
وضعیت قیمت خودروهای صفر در بازار تهرانوضعیت قیمت خودروهای صفر در بازار تهران

در شرایطی که آخرین ماه سال از فردا آغاز می‌شود و جنب و جوش خریدهای شب عید در میان ایرانی‌ها اوج گرفته، بازار خودرو همچنان چشم به راه مشتریان مانده و انتظارشان را می‌کشد. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، هر چند بازار با ورود خودروهای پلاک جدید، رونقی نسبی به خود گرفته، اما خرید و فروش در آن، تناسبی با روزهای پایانی سال ندارد. 

به‌عبارت بهتر، بازار خودرو این روزها چندان دلچسب نیست و گویا مردم ترجیح می‌دهند با همان خودروهای فعلی خود یا وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند. به اعتقاد کارشناسان، بالا بودن قیمت‌ها در کنار کاهش توان نقدینگی برخی مشتریان، سبب شده دست بسیاری از خریدان از بازار خودرو کوتاه شود و بعید است تا تسهیلات مناسبی برای آنها فراهم نیاید، توان خرید را پیدا کنند. از جمله این تسهیلات، می‌توان به «وام خودرو» اشاره کرد، وامی که قرار بود از هفت به 15 میلیون تومان افزایش پیدا کند و حتی برای تصویب، روی میز شورای پول و اعتبار نیز رفته، اما فعلا که خبری از نهایی شدن آن نیست.  

کارشناسان بر این باورند که در صورت افزایش وام خودرو، توان خرید مشتریان بالا رفته و بازار رونقی نسبی را به خود خواهد دید. از آن سو اما برخی دیگر از مشتریان نیز چون می‌دانند خودرو فعلا (حداقل تا پایان سال) گران نمی‌شود، خرید آن را به روزهای آخر موکول کرده‌اند و این در شرایطی است که از همین حالا زمزمه‌هایی مبنی‌بر افزایش قیمت خودروهای داخلی از اوایل سال آینده، به گوش می‌رسد. بر این اساس و با توجه به رشد هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و دستمزد و شماره‌گذاری، قیمت خودروهای تولید داخل مطابق هر سال رشد خواهد داشت و از طرفی، احتمال موافقت شورای رقابت با درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان (جدا از هزینه‌های بیمه و مالیات و...) وجود دارد.


عرضه قطره‌چکانی دنا و بازار سیاه

عرضه قطره‌چکانی دنا و تاخیر در تحویل این خودرو، بازار سیاه خرید و فروش حواله و همچنین خودروهای صفر دنا را به همراه داشته و این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان دی، تنها نیمی از برنامه تولید این خودرو محقق شده است. تاخیر در تحویل دنا به مشتریان در شرایطی ادامه دارد که حواله‌های تحویل این خودرو با قیمت‌های 46 تا 50 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. ایران خودرو تاکنون تنها دعوتنامه‌های مربوط به تحویل دنا در تیر و مرداد 93 را برای خریداران ارسال کرده و بقیه خریدارانی که موعد تحویل آنها تا دی‌ماه 93 بوده است، هنوز دعوتنامه‌ای را دریافت نکرده‌اند. تاخیر در تحویل خودروهای دنای پیش‌فروش شده باعث شده تا بازار سیاه خرید و فروش حواله دنا و همچنین خودروی صفر دنا رونق بگیرد. 

این تاخیر در شرایطی اتفاق افتاده که طبق آمارهای وزارت صنعت، از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه تنها 2 هزار و 893 دستگاه دنا توسط ایران خودرو تولید شده است. ایران خودرو دنا را به 5 هزار نفر پیش‌فروش کرده اما تاکنون تنها به اندازه نیمی از این خریداران تولید دنا داشته است. در عین حال هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پیش‌تر از برنامه‌ریزی برای صادرات دنا خبر داده بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز در این مورد گفته است: ایران خودرو برای رفع بازار سیاه دنا و تامین نیاز داخل، پروژه صادرات آن را متوقف کند. همچنین بابایی، معاون سابق فروش ایران خودرو قبلا در مورد برنامه تولید دنا گفته بود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 97 حدود 60 هزار دستگاه دنا تولید شود، به طوری که تا پایان سال‌جاری 5 هزار دستگاه و اوایل سال آینده نیز 10 هزار دستگاه دنا تولید خواهد شد. این در حالی است که هم‌اکنون دنای صفر با قیمت 50 تا 52 میلیون تومان و حواله تحویل این خودرو نیز با قیمت 46 تا 50 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

این اتفاق در حالی روی داده که خودروسازان موظفند برای رفع حاشیه قیمت محصولاتشان در بازار اقدام کنند. دنا در بازار در شرایطی با قیمت 50 میلیون تومان معامله می‌شود که در زمان قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت، ایران خودرو خواستار تعیین قیمت 48 میلیون تومانی برای این خودرو بود اما در نهایت شورای رقابت قیمت این خودرو را 42 میلیون تومان تعیین کرد. در حال حاضر برخی نمایندگی‌های ایران خودرو، دنای صفر کیلومتر را با قیمت 50 میلیون تومان عرضه می‌کنند. نظارت بر بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها در بازار از شروط اولیه تعیین شده برای خودروسازان از سوی شورای رقابت در زمان موافقت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بود اما این حاشیه قیمتی همچنان در مورد برخی خودروها در بازار حاکم است. 

وضعیت قیمت خودروهای صفر در بازار تهران

سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این هفته بیشتر خودروهای داخلی تثبیت قیمت را به خود دیدند و تنها چند خودرو با افت‌و‌‌خیز قیمتی روبه‌رو بودند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 به قیمت 36.1 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این قیمت از افزایش 206 طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار V8 نیز که در هفته جاری نوسان خاصی را نداشته، هم‌اکنون 36.9 میلیون تومان به فروش می‌رود.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو 405 مدل SLX قیمتی برابر با 31 میلیون و 600 هزار تومان دارد. همچنین پژو پارس دو ایربگه و داشبورد جدید نیز در حال حاضر 36.3 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر، اما سمند LX با افزایش قیمت 200 هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با 29 میلیون و 900 هزار تومان دارد. 

از بازار تیبا، اما خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 24 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند.همچنین رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن هم‌اکنون 32 میلیون تومان است. 

اما فعالان بازار در مورد قیمت پراید با مدل 94 نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با تغییر خاصی طی هفته جاری روبه‌رو نبوده و روزهای با ثباتی را پشت سر می‌گذارد. در این بین، مدل 131 قیمتی برابر با 20 میلیون و 200 هزار تومان دارد و مدل 132 هم 20 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید 111 یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود 20 میلیون و 400 هزار تومان دارد.

 اما آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر-90 این هفته همچون هفته پیش از آن، افزایش قیمت خاصی را به خود ندیده است، اما ظاهرا تندر پارس با کاهش 300 هزار تومانی مواجه بوده است. همچنین تندر-90 اتومات نیز که در ایران خودرو به تولید می‌رسد و ظاهرا فیس لیفت آن نیز در ماه‌های آینده از سوی ایران خودرو پیش فروش خواهد شد، در حال حاضر 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار همچنین در مورد سراتوی سایپا نیز عنوان می‌کنند که مدل دنده ای 1600 که هفته پیش از سوی سایپا 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشت این هفته بدون تغییر قیمتی خاصی 75.2 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. سراتو یک مدل اتومات هم دارد که آن نیز افت‌و‌‌خیز خاصی را در قیمت تجربه نکرده و هم‌اکنون 93.6 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. 

نکته : قیمت های درج شده مربوط به روز چهارشنبه 29 بهمن ماه در بازار تهران می باشد و این قیمتها ممکن در شهرستان ها متفاوت باشد .

برای دیدن جدول کامل قیمتها به این صفحه بروید .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها