کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حجم مواد غذایی هدررفته اتحادیه اروپا بیش از حجم واردات است


کد خبر : ۱۰۰۳۷۲جمعه، ۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹:۴۳۷۱۵ بازدید

تازه ترین گزارش اتحادیه اروپا نشان می دهد که حجم غذای تلف و دور ریخته شده در کشورهای عضو این اتحادیه، بیشتر از حجم واردات مواد غذایی است.
حجم مواد غذایی هدررفته اتحادیه اروپا بیش از حجم واردات است حجم مواد غذایی هدررفته اتحادیه اروپا بیش از حجم واردات است

تازه ترین گزارش اتحادیه اروپا نشان می دهد که حجم غذای تلف و دور ریخته شده در کشورهای عضو این اتحادیه، بیشتر از حجم واردات مواد غذایی است.

براساس این گزارش سالانه حدود ۱۵۳ میلیون تن مواد غذایی در اتحادیه اروپا دور ریخته می شود که دو برابر پیش بینی های قبلی است و پانزده میلیون تن بیشتر از میزان واردات مواد غذایی است.

میزان هدررفت گندم در اتحادیه اروپا به تنهایی برابر با نیمی از صادرات گندم اوکراین است. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است. 

فرانک مک ایلسن، یکی از محققانی که در انتشار این گزارش نقش داشته می گوید: « در زمانی که قیمت های مواد غذایی و بحران هزینه زندگی، در اتحادیه اروپا سرسام آور شده باید گفت که این یک رسوایی است. اتحادیه اروپا اکنون فرصت بزرگی برای تعیین طرح های الزام آور قانونی برای کاهش ضایعات غذایی خود تا سال ۲۰۳۰ دارد.»

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت جهانی مواد غذایی نسبت به سال گذشته در همین زمان هشت درصد افزایش یافته است. دلیل اصلی آن بی تردید جنگ در اوکراین است.

قیمت گندم، ذرت و سویا در سال جاری حتی از رکوردهای ثبت شده در اوج بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ نیز فراتر رفته است.

عبدالرضا عباسیان، تحلیلگر بازار غلات و اقتصاددان ارشد سابق فائو، می گوید: «دوران ارزان بودن مواد غذایی به پایان رسیده است و احتمالاً قیمت ها حتی پس از پایان جنگ روسیه و اوکراین همچنان بالا خواهد بود.»

اولیویه دی شوتر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش مبارزه با فقر می گوید «مشکل این است که صنعت کشاورزی مدرن در دهه های گذشته سود و منفعت مالی را به ضایعات ترجیح داده است.»

او می گوید: که «شرکت های زنجیره ای توزیع مواد غذایی ترجیح می دهند بدلیل سود بیشتر مواد غذایی را بجای ارزان کردن دور بریزند و این یکی از عوامل اتلاف و هدردادن بی سابقه مواد غذایی است.»

انتظار می رود اتحادیه اروپا در اواخر سال جاری پیشنهاداتی را برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی ارائه کند. ۴۳ سازمان غیرانتفاعی سبز از درخواست اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۰ درصدی زباله تا سال ۲۰۳۰ حمایت کرده اند.

پیوتر بارچاک، سیاست‌گذار ارشد دفتر محیط‌زیست اروپا (EEB)، می گوید: «همه کشورهای اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که ضایعات مواد غذایی را در چارچوب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل به نصف کاهش دهند. با این حال تا ده سال آینده نمی توان انتظار دستاورد مهمی داشت و اقتصادهای ما هنوز مقادیر فوق العاده بالایی ضایعات مواد غذایی تولید خواهند کرد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها