کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است


کد خبر : ۱۰۰۱۸۱چهارشنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳:۲۸۲۰۱۶ بازدید

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مردم باید بدانند که خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است، گفت: واقعیت این است که ...
خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن استخرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مردم باید بدانند که خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است، گفت: واقعیت این است که به شبکه اجتماعی از جمله اینستاگرام امکان کنترل و نظارت جزئی را نداریم و کنترل کردن شبکه‌های اجتماعی در نهایت منجر به انسداد می‌شود که این اقدام ارتباطی با وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد.

امیرمحمد پرهام‌فر در گفت‌وگو با ایلنا درباره نحوه شناسایی عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: کنترل مبادی ورودی کشور برعهده سایر دستگاه‌های مربوطه است اما زمانی ‌که کالای قاچاق وارد کشور شده و در سطح عرضه شناخته می‌شود، با توجه به دستورالعمل‌ها اقداماتی که در سطح عرضه انجام می‌شود و در حال حاضر در حوزه مبارزه با کالای قاچاق و ممعانت از فروش آن، اقداماتی در سطح عرضه حقیقی  در پاساژ‌ها، مراکز خرید و ... انجام می‌دهیم و در واقع دستورالعمل پیشگری و مبارزه با قاچاق در فضای مجازی مکمل این اقدامات است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی نهایی و ابلاغ شده اما از این دستورالعمل باید به اندازه خود آن و ظرفیت‌های قانونی آن توقع داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به این دستورالعمل امکان رصد و مقابله با سایت‌هایی که از کالای قاچاق برای فروش استفاده می‌کنند، به دست می‌آید و تا به امروز چند ده سایت متخلف را مسدود کرده‌ایم.  

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دسترسی سایت‌های فروش کالا به «اینماد» گفت: اینماد شاخصی است که مردم به وسیله آن از معتبر بودن کسب و کارهای اینترنتی اطمینان حاصل پیدا می‌کنند و مطلع می‌شوند و از سوی دیگر اینماد درگاهی برای حاکمیت محسوب می‌شود و این درگاه می‌تواند بستری باشد تا کسب و کارهای اینترنتی به هر آنچه مجوزی که نیاز دارند، دسترسی داشته باشند.

پرهام‌فر افزود: از این رو اینماد شاخصی است که دو مجموعه اطلاعات را به هم وصل می‌کند و مردم می‌دانند هر سایتی که دارای اینماد است، مجاز و تحت کنترل بوده و مجوزهای لازم را دارد. همچنین سایت‌هایی که درخواست اینماد را داشته باشند باید برای فروش هر کالایی مجوز مورد نیاز را اخذ کرده باشند و سایت دارای اینماد می‌تواند درگاه پرداختی داشته باشد. البته باید توجه داشته باشیم که اینماد پیش از این چنین هویتی نداشت و بدون هیچ کنترلی برای هر متقاضی اینماد صادر می‌شد اما امروز روند اخذ اینماد تغییر کرده هر چند که دسترسی به اینماد برای دارندگان کسب و کار اینترنتی سریع است.

وی درباره چگونگی کنترل شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام برای عدم فروش کالای قاچاق اظهار داشت: واقعیت این است که در اینستاگرام و در مجموعه شبکه اجتماعی امکان کنترل و نظارت جزیی  را نداریم و کنترل کردن شبکه‌های اجتماعی در نهایت  منجر به انسداد می‌شود که این اقدام ارتباطی با وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد.  

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مهمترین مبارزه با فروش کالای قاچاق در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام از طریق آگاهی بخشی به مردم باید انجام شود، گفت: مردم باید بدانند که بخشی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی جنبه کلاهبرداری دارد و اقدامات آنها در شبکه اجتماعی صرفا جنبه تبلیغات دارد و در قانون هم آمده که تبلیغ کالای قاچاق جرم است و جرم‌انگاری می‌شود.  

پرهام‌فر درباره معیارهای تعیین شده برای شناسایی فروش کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: چندین شاخص و معیار از جمله تعیین کلید واژه‌هایی در این باره مشخص شده است. معمولا برای تبلیغ و عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی از واژگان مشهوری مانند اسامی برخی از شهرها از جمله بانه استفاده می‌کنند و سایت‌های متخلفی را با کلیدواژه‌های بانه ارزان، بانه 24 و ... مسدود کرده‌ایم. اما عمده اقدامات ما در شبکه اجتماعی برای مبارزه با فروش کالای قاچاق و پیشگیری از آن، از جنس اطلاع‌رسانی است چراکه اساسا در بحث برخورد با مشکلی مواجه نیستیم و اکانت‌ها قابل رصد و شناسایی هستند و امکان برخورد با سایت‌ها و اکانت‌های متخلف در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است چراکه تمام سایت‌ها به راحتی به اینماد دسترسی دارند و ایجاد کسب و کار اینترنتی مجاز هزینه‌ای ندارد و اخذ اینماد رایگان و سریع است. همچنین امروز دیگر دارندگان اینماد رتبه‌بندی و ستاره‌دار می‌شوند و خریدار از طریق اینماد کاملا به اطلاعات فروشنده اینترنتی و از رتبه آن اطلاع پیدا می‌کند.     

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اینماد قابل جعل نیست، گفت: با کلیک بر روی اینماد افراد به سایت‌های مجوزدهی به این کسب و کار متصل می‌شوند و می‌توانند به اطلاعات فروشنده دسترسی پیدا کنند بنابراین راهی برای جعل کردن اینماد وجود ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها