کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی وضعیت بازار آهن آلات


کد خبر : ۱۰۰۰۷۳یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵:۲۹۱۲۵۵۱ بازدید

نخستین روز هفته با نوسانات جزئی قیمت آهن آلات و افزایش نسبی همراه بود، این نوسان جزئی بیشتر در قیمت میلگرد آجدار نمود داشت و ...
بررسی وضعیت بازار آهن آلاتبررسی وضعیت بازار آهن آلات

نخستین روز هفته با نوسانات جزئی قیمت آهن آلات و افزایش نسبی همراه بود، این نوسان جزئی بیشتر در قیمت میلگرد آجدار نمود داشت و عمده محصولات فولادی همچنان بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

بازار ارز نیز پس از ثبات چند روزه، روز گذشته با کمی افزایش قیمت همراه بود به طوری که در ابتدا تا ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید اما در پایان روز در بازار آزاد هر دلار به قیمت ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار به تأثیر از اخبار مربوط به مذاکرات برجام باشد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

همانطور که بیان شد روز گذشته عمده مبادی فروش همچنان محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند اما نوسانات افزایشی و کاهشی جزئی در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده بود که می‌توان به میلگرد آجدار اشاره کرد. در همین راستا قیمت میلگرد در چند شرکت نوسان ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت، مانند کارخانه میلگرد ظفربناب که با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد. به نظر می‌رسد این نوسانات جزئی که احتمالا به بهانه افزایش نرخ دلار ایجاد شد، تلاشی برای تحریک تقاضا و رونق‌بخشی به بازار است.

قیمت قوطی آهن و لوله داربستی، لوله صنعتی، گازی و ... در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز به همین ترتیب بود و تغییری در قیمت‌ها مشاهده نشد.

قیمت روز تیراهن روز گذشته افزایش داشت که حدود ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان برآورد شد اما کارخانه ذوب آهن اصفهان تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکرد و فقط تیراهن ۱۶ کوثر اهواز با ۳۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد.

همچنین قیمت ورق آهن و انواع آن عمدتا ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و ورق اکسین ضخامت ۲۵ نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت، قیمت ورق ورغنی، گالوانیزه و رنگی نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نوسانات محدودی که در جهت افزایش قیمت‌ها مشاهده شد بسیار محدود بود اما به نظر می‌رسد با تأخیر در احیای مذاکرات برجام، بازارها در صدد خروج از فاز انتظار هستند، هرچند نمی‌توان این تحرکات جزئی را رونق در بازار تلقی کرد و تنها فرصت‌های محدودی برای ایجاد تقاضا و فروش است،.

 چراکه رونق در بازار به معنی پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است که لازمه این امر رهایی از رکود تورمی، فشار مالیاتی و کسری بودجه است که این امر با تکیه بر تولید ثروت و ورود سرمایه‌گذار به کشور و همچنین رفع تحریم‌ها میسر خواهد شد.

آخرین اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای نیز گویای توقف روند دستیابی به توافقات است، بر همین اساس گویا اروپایی‌ها به نیت ایران در برجام تردید دارند و فرانسه و آلمان و انگلیس می‌گویند تقاضای ایران برای تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد اما ایران بیانیه تروئیکای اروپایی را غیرسازنده تلقی می‌کند.

روسیه نیز اظهارات سه کشور اروپایی را قبل از نشست آژانس بین‌المللی بسیار غافلگیرانه و نابهنگام خواند. نماینده فرانسه نیز اظهار کرد که مذاکرات فعال پس از عکس‌العمل ایران متوقف شد.

در این اثنا روزنامه ایران از برگزاری نشست شورای حکام در روز دوشنبه خبر داد که ممکن است قطعنامه‌ای تذکرآمیز علیه ایران صادر شود تا ایران با آژانس همکاری بیشتری داشته باشد.

اما فارغ از این مسائل حتی اگر قطعنامه‌ای هم صادر نشود، تداوم این تنش سیاسی و ابهام و تعلیق موضوع برجام، برای کشور ما که اقتصاد بیماری دارد، مضر است چراکه بیش از پیش به خروج سرمایه‌گذار و سرمایه‌های انسانی از کشور، کسری بودجه، افزایش فشار مالیاتی، کاهش درآمد کشور و ... منجر خواهد شد.

خبرها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از ۳۰ هزار تن شمش عرضه شده در بورس که روی تابلو معاملات قرار گرفت تنها ۷۷ درصد از این محصول که معادل ۷ هزار تن است، معامله شد؛ اما ورق گالوانیزه خودرو که حدود ۱۰ هزار تن بود به طور کامل معامله شد.

گویا حجم عرضه تیرآهن کاهش یافته بود و تنها ۱۲ هزار و ۱۲۱ تن روی تابلو قرار گرفت که از این میزان حدود ۷ هزار و ۴۹۸ تن معامله شد و از ۲۰۰ تن ناودانی نیز تنها ۷۵ تن به فروش رفت./ آهن پرایس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها