کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش ایران به بیانیه جدید اروپا


کد خبر : ۱۰۰۰۵۴یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱:۵۵۹۳۹۷ بازدید

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه اعلام کردند در خصوص تعهد تهران برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برجام تردید جدی ...
واکنش ایران به بیانیه جدید اروپاواکنش ایران به بیانیه جدید اروپا

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه اعلام کردند در خصوص تعهد تهران برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برجام تردید جدی دارند. 

آن‌ها در بیانیه مشترک خود اظهار کردند: «ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و این سطح از گسترش بسیار فراتر از آن است که به دلایل غیرنظامی قابل توجیه باشد. پس از یک سال و نیم مذاکره، در اوایل ماه اوت، هماهنگ کننده احیای توافق برجام از یک متن نهایی رونمایی کرد که به ایران اجازه می‌داد دوباره به تعهداتش بازگردد و ایالات متحده را هم بر سر قرارداد برجام باز‌می‌گرداند. در این متن نهایی، با حداکثر انعطاف پذیری طرفین اصلاحات دیگری انجام شد. اما ایران تصمیم گرفته است که از این فرصت دیپلماتیک بدست آمده استفاده نکند و به گسترش برنامه هسته‌ای خود بپردازد. موضع کنونی ایران در تضاد با تعهدات لازم و قانونی است و چشم انداز بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد. درخواست جدید ایران تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهد ایران به حصول نتیجه مثبت در مذاکرات برجام ایجاد می‌کند.»

ایران اخیرا بار دیگر درخواست کرده است که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، متوقف گردد. اما رافائل گروسی، دبیرکل این آژانس درخواست ایران را رد کرده است.  

برلین، پاریس و لندن در بیانیه جدید خود اضافه کردند: «موضع ما روشن و ثابت است. ایران باید به طور کامل، فورا و با حسن نیت با آژانس همکاری کند. اکنون با توجه به ناکامی در دستیابی به توافق احیای برجام با ایران، ما با شرکای بین المللی خود درباره بهترین روش برای مدیریت ادامه تنش‌ها در رابطه با برنامه اتمی ایران و عدم همکاری این کشور ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو خواهیم کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه در بروکسل آخرین پاسخ ایران را یک گام به عقب خوانده بود.

تهران: بیانیه تروئیکای اروپایی «غیرسازنده» است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی آن را «غیرسازنده، نسنجیده و خلاف حسن نیت» فرانسه، انگلیس و آلمان خواند و گفت: «باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.»

آقای کنعانی با هشدار به طرف‌های اروپایی درباره «تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند» افزود که این کشورهای اروپایی «در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند».

اشاره وی از تاثیر پذیرفتن از «طرف‌های ثالت» به اسرائیل است که در پی شکست مذاکرات احیای برجام است. رئیس موساد اخیرا با سفر به واشنگتن تلاشی دیگر داشت تا آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران منصرف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در عین حال تصریح کرد که ایران آماده دستیابی سریع به توافقی که امکان آن وجود دارد، است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها