کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امضاهای طلایی در نظام بانکی فساد ایجاد کرده است


کد خبر : ۹۹۷۳سه شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲:۴۳۳۰۶۵ بازدید

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: توزیع قدرت به‌گونه‌ای است که امروز آبدارچی‌های اداره هم برای این‌که نامه فردی را زودتر ...

 رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: توزیع قدرت به‌گونه‌ای است که امروز آبدارچی‌های اداره هم برای این‌که نامه فردی را زودتر به دست رییس برسانند، می‌توانند انتظار شیرینی و پول چای داشته باشند.

بهرامی‌ارض‌اقدس در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت ۱۳ سال از فرمان ۸ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در رابطه با مفاسد اقتصادی، به نظر می‌رسید که امروز باید گزارش مثبتی از روند مبارزات ارائه شود، اما چنین نبوده و هر از گاهی یک مفسده‌ای در اقتصاد کشور آشکار می‌شود. دلیل این موضوع چه بوده است؟ 

اظهار داشت: به عقیده من متاسفانه نه‌تنها اقدام بازدارنده‌ای برای مقابله با فساد سازمان‌یافته صورت نگرفته، بلکه برخلاف فرمان ۸ماده‌ای رهبر معظم انقلاب که همیشه تاکید بر مبارزه با فساد داشتند و در سمینار اخیر نیز در پاسخ به درخواست دولت تاکید کردند که انتظار عملی برای مبارزه با فساد داشتند، اما شاهد رشد گسترده فساد و کشف موارد کم‌سابقه یا بی‌سابقه بودیم؛ آن هم در دولتی که مدعی مبارزه با فساد و پاک‌دستی بود.

وی افزود: به تازگی نیز شما شاهد بودید که برخی از مقامات ارشد دولت قبل با حکم قطعی قوه‌قضاییه محکوم به مجازات‌های سنگین به اتهام فساد شدند.
مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور تصریح کرد: این موضوع دلایل زیادی دارد که بخشی از آن به نظام اداری ما برمی‌گردد که متاسفانه از شفافیت لازم برخوردار نیست و شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح جای خود را به قبیله‌گرایی داده است.

بهرامی‌ارض‌اقدس با بیان این‌که همچنین قوانین بازدارنده‌ای در این زمینه وجود نداشت، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل وجود امضاهای طلایی که هنوز هم هست، رانت در گوشه و کنار کشور به‌ویژه در حوزه وام‌های بانکی و سهمیه‌های ارزی شکل گرفته و زمینه را برای فساد گسترده فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که بخش عمده‌ای از اقتصاد به جای این‌که در دست مردم باشد و بخش خصوصی متکفل و متصدی اداره اقتصاد کشور باشد، در اختیار دولت و دستگاه‌های دولتی باشد، این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان این‌که این مجوزها ارزش‌های میلیاردی و میلیونی دارد، عنوان کرد: وقتی یک فرد در یک دستگاهی می‌تواند امتیازی را به شرکتی ببخشد که میلیاردها تومان می‌ارزد، خودش هم تشویق می‌شود که در این مابه‌التفاوت یا رانت ذی‌نفع باشد.

بهرامی‌ارض‌اقدس اظهار داشت: در حال حاضر وقتی به نظام بانکی کشور برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنید، خیلی سختش است که شفاف و راحت و بدون چشم‌داشت به کسی که درخواست دریافت وام دارد، وام تخصیص دهد. همچنین شما وقتی برای گرفتن سهمیه ارزی می‌روید که هر دلار آن هزار تومان با قیمت بازار آزاد تفاوت دارد، به طور طبیعی افرادی که در مسیر تخصیص ارز هستند، خودشان آلوده به مساله فساد می‌شوند.

وی با اشاره به ناکافی بودن نظام پرداخت‌های سیستم اداری، متذکر شد: زمانی که حقوق یک مدیر اداری تکافوی هزینه‌های حداقلی زندگی‌اش را نمی‌کند، مبارزه با نفس برای تحمل سختی‌ها و نداری‌ها و گذشتن از رشوه‌های بزرگ سخت می‌شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: از سوی دیگر، توزیع قدرت هم به‌گونه‌ای است که حتی امروز آبدارچی‌های اداره هم برای این‌که نامه فردی را زودتر به دست رییس برسانند، می‌توانند انتظار شیرینی و پول چای داشته باشند. یا شهرداری‌ها برای گرفتن تراکم و مجوز و پوشاندن خلاف حاضر هستند هزینه‌های هنگفت را پرداخت کنند.

بهرامی‌ارض‌اقدس عنوان کرد: همه این‌ها در حالی است که کارکنان پاکدامن نهادهای عمومی شاهد هستند که وقتی با نفس خود مبارزه می‌کنند، دیگرانی هستند که آنها را به استیضاح می‌گیرند و مسخره می‌کنند.

وی ادامه داد: این‌ها همه از دلایل شکل‌گیری این مبارزه است و وقتی به‌ویژه کارکنان پایین‌دست احساس کنند که بالادستی‌ها خودشان دستی در فساد دارند، آنها هم به یک نحوی خود را ذیحق می‌دانند که خدایی نکرده آلوده به فساد شوند.

بهرامی‌ارض‌اقدس با ذکر مثالی یادآور شد: وقتی که مدیرعامل بانک ملی ایران که خود رییس شورای هماهنگی بانک‌ها بود، در فساد سه هزار میلیارد تومانی متهم است، باعث می‌شود که بقیه به خود حق بدهند که آنها هم اگر چنین سوءاستفاده‌ای را کنند، هیچ اشکالی ندارد. یا در دستگاه‌های دیگر زمانی که مدیران ارشد آلوده به فساد هستند، خودشان دیگر نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند. مثلی وجود دارد که می‌گوید خرماخورده چگونه می‌تواند منع خرما کند؟!

وی گفت: این‌ها دلایل شکل‌گیری فساد سازمان‌یافته‌ای است که متاسفانه امروز مبارزه با آن خیلی سخت شده و بر این اساس، هم باید اقدامات ساختاری صورت گیرد، یعنی یک پالایش جدی در نظام و بدنه اجرایی کشور و مدیرانی که با این مساله درگیر بودند، انجام شود و هم این‌که به سمت شایسته‌گزینی و انتخاب نیروهای اصلح، کاردان و کارشناس برای دستگاه‌ها برویم. همچنین نظام حقوق و دستمزد را باید به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که کارکنان دولت و خدمت‌گذاران مردم نیاز نباشد دست‌شان را جلوی مراجعان دراز کنند و به انحای مختلف زندگی‌شان تامین شود.

مشاور معاون اجرایی رییس‌جمهور با بیان این‌که این‌ها یک مجموعه سیاستگذاری می‌خواهد، افزود: از آن طرف، سیستم اطلاع‌رسانی ما باید شفاف باشد و تصمیمات دولتی باید پشت شیشه باشد که همه بدانند برای مثال، ارز را به چه کسی می‌دهند و برای چه می‌دهند. همچنین انتخاب پیمانکاران، برگزاری مناقصات و برگزاری مزایده‌های دولتی باید شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود. از سوی دیگر، گردش اطلاعات باید آزاد باشد و رسانه‌ها به عنوان چشم و گوش و رکن چهارم دموکراسی بتوانند افشاگری کنند و موارد سوئی را که می‌بینند، مثل همه جای دنیا برملا، پیگیری، مطالبه و واخواهی کنند تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

بهرامی‌ارض‌اقدس در پاسخ به این پرسش «افکارنیوز» که دولت یازدهم تاکنون چه اقداماتی انجام داده است که مانع از بروز فساد یا انحراف شود؟ تصریح کرد: این‌که دولت چه اقداماتی انجام داده است، من که سخنگوی دولت نیستم و باید از خود دولت بپرسید.

وی افزود: من به عنوان یک کارشناس و رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی با شما صحبت می‌کنم. من به عنوان یک کارشناس اقتصادی می‌دانم که دولت به دنبال تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است. همچنین با قوای دیگر همچون مجلس برای اصلاح قوانین که بازدارنده نیستند و تصویب قوانینی که می‌تواند پیشگیری از فساد کند، هماهنگ کردند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: دولت همراه با قوه‌قضاییه نیز برای برخورد با مفسدان تلاش می‌کند و در همین حد هم قابل تقدیر است.

بهرامی‌ارض‌اقدس متذکر شد: به‌هرحال شناسایی این مفسده‌هایی که صورت گرفته و بحث شناسایی عوامل دست‌اندرکار در فساد، حاکی از آن است تلاش‌های خوبی صورت می‌گیرد، اما یک دست به تنهایی صدا ندارد.
وی ادامه داد: حرکت جدی مبارزه با فساد اقتصادی نیازمند هماهنگی قوای سه‌گانه است و همه باید کمک کنند که این حرکت با جدیت دنبال شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت باید خودش شروع کند و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و ارتباط گسترده با رسانه‌ها و آنچه که قانون مبارزه با فساد برای ایجاد اطلاع‌رسانی پیش‌بینی کرده، صورت گیرد و دولت با شفافیت کامل برخورد کند که جلوی هر گونه سوءاستفاده را بگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها