کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

امارات دروازه ورود خودروهای‌ چینی به ایران

کدخبر:۹۹۴۱دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶:۰۷۴۵۸۶ بازدید

چینی‌ها که از سال 87 صادرات خودرو به ایران را شروع کردند، توانستند در غیاب رقبای قدرتمند اروپایی، از سال 90 حجم صادرات خود را بالا ...

چینی‌ها که از سال 87 صادرات خودرو به ایران را شروع کردند، توانستند در غیاب رقبای قدرتمند اروپایی، از سال 90 حجم صادرات خود را بالا برده و هم‌اکنون به بیش‌از نیم‌‌ میلیارد‌ دلار در سال برسانند بیش از نیم‌قرن از آغاز خودروسازی در ایران گذشته و به امید رقابتی‌شدن، ربع‌قرن است که این صنعت تحت حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌ها و بازارهای کاملا بسته و حفاظت‌شده در برابر واردات قرار دارد.
 
در دهه اخیر واردات خودرو با تعرفه‌های بسیار سنگین آزاد شده که توانسته رشد بالایی را نیز تجربه کند. همراه با افزایش درآمدهای نفتی، در دهه٨٠ شمسی، واردات خودرو و قطعات آن به کشور هم سرعت گرفت. واردات سالانه انواع خودرو شخصی که پیش از این دهه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠میلیون‌دلار در نوسان بود، در نیمه دوم دهه٨٠ شتاب سریعی گرفت و مرز دو‌میلیارد‌دلار در سال را پشت‌سر گذاشت.
 
اگرچه تا قبل از سال١٣٨٤ خودروهای فرانسوی صدرنشین واردات خودرو به ایران بودند، اما از این سال به‌بعد بازار را به خودروهای کره‌ای و ژاپنی و پس از آن خودروهای چینی واگذار کردند. با‌توجه به‌اینکه خودروهای کره‌ای کم‌و‌بیش سهم بازار خود را در ایران حفظ کرده‌اند، در سال‌های‌ اخیر برنده بازار خودرو ایران چینی‌ها و بزرگ‌ترین بازنده فرانسوی‌ها هستند.

چینی‌ها که از سال١٣٨٧ صادرات خودرو به ایران را شروع کردند، توانستند در غیاب رقبای قدرتمند اروپایی، از سال١٣٩٠ حجم صادرات خود را بالا برده و هم‌اکنون به بیش‌از نیم‌‌میلیارد‌دلار در سال برسانند و در مقابل واردات خودروهای فرانسوی از سال١٣٨٩ رو به کاهش نهاد و با تشدید تحریم‌ها از سال١٣٩٠ قطع شد.
 
بخش مهم واردات خودروهای فرانسوی (و همچنین تا حدی کره‌ای و ژاپنی) با‌توجه‌ به قراردادهای لیسانس تولید خودرو در ایران توسط شرکت‌های خودروساز انجام می‌شد. کاهش بهای نفت در سال١٣٨٨ و کاهش درآمدهای نفتی در سال١٣٩١ تاثیر بسزایی بر کاهش واردات خودرو گذاشت.

در سال‌های ‌اخیر بیش از نیمی از واردات خودرو ایران از طریق کشور امارات‌متحده‌عربی صورت گرفته که ارتباط چندانی با مشکل تحریم‌ها ندارد. شایان ذکر است، از نظر تجارت ملی صحیح نیست که تجارت میلیارد‌دلاری خودرو از طریق کشور واسطه و به اسم آن صورت پذیرد و امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها، اقدامات لازم برای انتقال دفاتر شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌ها به داخل کشور انجام شود.
 
در دهه٨٠ رشد واردات قطعات جهت مونتاژ خودرو از رشد واردات خودرو آماده جلو افتاد، به صورتی که از صد تا ٢٠٠میلیون‌دلار واردات (فقط کد تعرفه‌ای٨٧٠٨) در اوایل دهه٧٠ به بیش از دو‌میلیارد‌دلار در اواخر دهه٩٠ و در اوج خود ٢/٤میلیارددلار در سال١٣٩٠ بالغ شد. واردات خودرو به کشور با معضل کم‌اظهاری روبه‌رو بوده که برای قطعات خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اگر‌چه پیش از نیمه‌دوم دهه٨٠ به‌ندرت خودروهای لوکس به کشور وارد می‌شد و عمده واردات خودرو کشور شامل خودروهای کلاس متوسط (با حجم موتور ١٥٠٠ تا ٢٥٠٠سی‌سی و همچنین با حجم موتور ١٠٠٠ تا ١٥٠٠سی‌سی) بود، اما از سال١٣٨٤ واردات خودروهای لوکس (که در اینجا فقط بخش با حجم موتور ٢٥٠٠سی‌سی به بالا مد‌نظر است) عملا به کشور شروع و با شتاب زیادی ظرف مدت پنج‌سال بیش از ١٢برابر شد و به حدود ٦٠٠میلیون‌دلار در سال١٣٨٩ رسید.
 
با توجه به مشکلات کم‌اظهاری و موارد دیگر در گمرک‌ها، برآورد می‌شود تا پایان دهه٨٠ به یک‌میلیارد‌دلار در سال هم رسیده باشد. اگرچه هم‌اکنون واردات خودروهای لوکس از مساله‌ای تجاری به دامی سیاسی مبدل شده و حتی دامن وزیر صنعت، معدن و تجارت را با دریافت کارت‌زرد گرفته است، اما واقعیت غیرقابل‌انکار این است که برای اولین بار پس از انقلاب، این معضل طی دولت‌های نهم و دهم ایجاد شد و در دولت‌یازدهم با توجه به تنزل شدید درآمدهای نفتی رو به کاهش نهاد و در نهایت منع شد.

سهم خودروهای لوکس (با حجم موتور بالای ٢٥٠٠سی‌سی) از کل واردات خودروی شخصی کشور از دو‌درصد در سال١٣٨٤ به ٦٢درصد در سال١٣٨٩ و پس از آن به ٦٠درصد در سال١٣٩٠ رسید که در سال١٣٩٢ به ٩درصد کاهش یافت و باتوجه به اعمال ممنوعیت‌های بیشتر در سال‌جاری، بازهم کمتر شده است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محسن: 1393/11/2011:13:52،
82
10
خودشون بهترین هارو سوارن اونوقت شدن دروازه وروده لگنهایه چینی
واسه تحقیره ما ایرانی ها
arman: 1393/11/2011:37:35،
44
12
هر اشغالی رو اوردن مردم خریدن. خب معلوم هر روز صادرات ماشین چینی بیشتر میشه دیگه
نوید: 1393/11/2011:46:33،
49
11
همین امارات دروازه ورود بهترین ماشین های اروپایی وآمریکایی به آذربایجان از طریق خاک ایران واز مرز زمینی ایران است. مشکل جای دیگری است.....
شوشي: 1393/11/2013:32:28،
31
15
حالا فهميديم كه تحريمها اثر دارد!
هيچ شركتي جرات فروش مستقيم خودرو رابه ايران ندارد به جز اين چين لعنتي!
عادی: 1393/11/2014:19:05،
20
21
تاریخ اثبات کرده که هر کشوری با کشورهای کمونیست اتحاد برقرار کرده به بدترین وجه ممکن تاوان پس داده است.از عقب ماندگي و استثمار و فروپاشی اقتصاد تا تجزیه و جنگ داخلی...نمونه واضح اوکراین که متحد روسیه بود.
محمد: 1393/11/2016:34:41،
15
13
از سال 87 نه و ازسال84
بعدم میشه بگید سال 87 کدوم ماشین چینی وارداتی بوده؟
ياكوزا: 1393/11/2011:15:12،
25
41
اشغالاي چيني يك بار مصرف ادم از ايران خودرو با سايپا ماشين ميخره لااقل ادم صاحب اول اخرش نيست ميخرنش از ادم
جهان: 1393/11/2011:49:40،
36
11
جان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من 1 تیبا دارم 3 ماهه گذاشتم برا فروش!!!!!! بسیار تمیز بدون رنگ شدگی و ... کسی نگاهش نمیکنه !!!
جواب جهان: 1393/11/2018:02:43،
14
17
یاکوزا میگه ماشین ؛ درسته همشون آشغاله ولی هر محصولی از ایرانخودرو ببری تو بازار میخرن تمیز یا کثیف با رنگ یا بی رنگ و از سایپا هم فقط پراید
اخه چی فکر کردی رفتی تیبا خریدی ؛ پول بیشتر از پراید دادی ولی چه امکاناتی بیشتر داره !؟ هیچی
الان تیبا هاچ بک 27م پولشه خوب برید سمند بخرید ؛ سمند SE 28 م و سمند LX بسته به نوع موتورش 28800 تا 30000 م هم محکم تره و هم جادارتر و مهمتر از همه باز از تیبا خیلی راحت تر میخرن
مردم هم فکر میکنن بعد ماشین میخرن بیاد تیبا بخره ؛ البته عدم تنوع باعث شده شما برید تیبا بخرید ولی دفعه دیگه دقت نمایید و تحقیق
دوست عزیز قست توهین نداشتم و خودمم سمند ندارم بخوام تعریفشو کنم . خودم پارس داشبرد جدید 93 و هیچ امکاناتی نصبت به 40 م نداره ولی همیشه پوله و افت زیاد نداره داداش
بردیا: 1393/11/2012:20:49،
24
13
اینم اضافه کن که بیشتر از چینیها چه شخصی نونش تو روغن؟؟؟؟؟؟
داغدار: 1393/11/2014:02:09،
14
8
امارات کوچک نه تنها دروازه خودرو بلکه 60% کل واردات کشور
است!!!!!وابستگی ما به اقتصاد امارات و چین و یکی دو کشور
دیگر نتیجه اش همین بی کیفیتی و گرانی کالا است.
بی نام: 1393/11/2014:10:54،
21
7
آقای نعمت زاده جلوی ورود خودروهای اروپای روگرفته که چینیها بیان وسط ......؟نقطه چینواسه اینکه نظرمو بذارین
ارش: 1393/11/2014:50:23،
14
15
ايها الناس بخدا كيفيت اين اسباب بازي هاي چيني خيلي بيشتر از لگن سازهاي داخلي است يه طرفه به قاضي نرين!!!!!
امیر : 1393/11/2015:49:05،
10
8
ای کاش مسولین خردمند ما که همیشه به فکر منافع مردم هستند ! یه قانون بزارند که ماشین فقط از مبدا کشور سازنده میتونه حمل بشه.اونوقت این عربای .... تو دبی باید سماق بمیکند. ولی حیف که منافع شخصی اقایون اولویت داره.
مقاومت اسلامی: 1393/11/2021:17:32،
13
12
ما باید از کشور دوست و برادر چین همه تجهیزات خود را خریداری نماییم و در این میان کشور اسلامی امارات نیز به عنوان دلال عالی می باشد
ایران در افق۰۰ ۱۴به اولین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شود
افق ۱۴۰۰
فق جهاد
الپاچينو: 1393/11/2023:16:18،
7
7
يه زمانى ايران دروازه خوشبختى ونعمت براى اماراتيها بود،حالا٠٠٠٠ چه بدبختيم ما

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل