کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

آینده صنعت خودرو ایران کجاست؟

کدخبر:۹۹۱۴یکشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰:۲۵۴۹۰۲ بازدید

پس از توليد خودروي سمند، بسياري عنوان مي‌كردند زنجيره ارزش خودروسازي ايران تكميل شده و ما داراي يك خودروسازی كامل ...

پس از توليد خودروي سمند، بسياري عنوان مي‌كردند زنجيره ارزش خودروسازي ايران تكميل شده و ما داراي يك خودروسازی كامل شده‌ايم. در طرف مقابل بسياري بر اين عقيده بودند كه صنعت خودروي ايران داراي گمشده‌هاي فراواني از جمله نبود دانش ساخت و طراحي پلات فورم است.

 صنعت خودروي ايران از سال 68 پس از 10 سال به فكر افتاد كه فاصله عقب‌ افتاده از شركت‌هاي كره‌ اي را به تندي طي كند. در آن سال و در شرايطي كه هنوز بسياري از قطعات پيكان وارداتي بود، فكر طراحي خودرو خنده ‌دار به نظر مي ‌رسيد. سال ‌هاي بعد از جنگ تحميلي و تحريم اقتصادي ايران، كمتر شركتي حاضر به انتقال دانش فني به شركت ‌هاي داخلي بود؛ آن ها حتي براي همكاري تحت كلاس با شركت‌هاي ايراني بيم داشتند، چه برسد به همكاري مشترك با آنها.

در چنين فضايي شركت ‌هاي قطعه‌ سازي كه بسياري از آنها نيز تازه شكل گرفته بودند و چندان سازمان منظمي هم نداشتند، سعي كردند با توجه به مهندسي معكوس و كپي ‌كاري، قطعات پيكان و سپس پژو و پرايد را توليد كنند، اما بسياري از قطعات از نظر مواد به كار رفته و روش توليد با قطعات اصلي فرق داشت. پژو هم كه چندان مايل به داخلي شدن خودروهاي خود به دليل از دست رفتن درآمد حاصل از فروش قطعات به ايران نبود، نقشه‌ هاي فني غلط در اختيار ايران قرار مي ‌داد، اما در اواسط دهه 70 به تدريج قطعه‌ سازان با تيراژ‌هاي مناسب به وجود آمدند و به آرامي مراكز R&D در خودروسازان درحال شكل‌ گيري بود.

خودروي سمند بر روي پلات‌ فورم 405 طراحي شد؛ به طوري كه در قطعات پلات ‌فورم 405 تغييرات كمي ايجاد و خودروي سمند متولد شد. بسياري بعد از طراحي سمند عنوان مي ‌كردند كه ما هم‌ اكنون يك خودروساز كامل هستيم، اما واقعيت چيز ديگري بود. در ايران هنوز دانش توليد بسياري از قطعات پلات‌ فورم به درستي وجود نداشت و دانش طراحي پلات ‌فورم نيز در اختيار خودروسازان نبود.

پس از يك دهه خودروي پيكان بايد از گردونه مصرف خارج مي‌ شد. ابتدا خودروي سمند قرار بود با نام پيكان جديد توليد و جايگزين اين خودرو شود، اما هزينه طراحي آنقدر بالا رفت كه ديگر قيمت آن قابل مقايسه با پيكان نبود.

پس از يك دهه بايد تيراژ توليد آنقدر بالا مي‌ رفت تا قطعه ‌سازان بزرگي شكل مي ‌گرفتند كه بر مبناي توليد اقتصادي، مراكز طراحي و آزمايشگاه‌ هاي مختلف را شكل مي ‌دادند. اين عوامل سبب شد كه براي جايگزيني پيكان و به دست آوردن دانش ساخت علمي و دقيق قطعه بر اساس تكنولوژي روز و داشتن يك پلات ‌فورم روز و درعين حال ارزان‌ قيمت كه بتوان آن را جايگزين پيكان كرد، خودروهاي ديگري مانند سمند را توسعه داد. با توجه به كسب دانش طراحي بدنه در سمند، اين امتياز نيز بايد به وسيله اي حفظ مي ‌شد كه در اين زمان پروژه پلات ‌فورم مشترك مطرح شد و درميان خودروسازان مختلف، گروه رنو نيسان كه سعي مي‌ كرد نفوذ خود را در بازار خاورميانه و غرب آسيا و شمال آفريقا تقويت كند، با شعار «به شرق برويم» پروژه X90 را به ايران پيشنهاد داد. درهمين زمان شركت‌ هايي مانند شركت تحقيقات موتور ايران خودرو نيز براي به دست آوردن بخشي از دانش طراحي پلات ‌فورم و طراحي موتور ملي با شركت‌ هاي طراحي در ايتاليا و آلمان به توافق رسيده بودند كه هر دو پروژه بعد از مدتي به امضا رسيد.

مدتي بعد اين سوال مطرح شد كه آيا پروژه X90 يا به عبارت ديگر همان ال-90 سبب از بين رفتن مسير طراحي خودرو در ايران نمي‌ شود؟

در اين ‌باره نجفي منش، فعال در صنعت قطعه سازی  معتقد است كه اين دو قرارداد و طراحي مدل‌هاي جديد سمند و همكاري در پروژه X90 با رنونيسان مكمل يكديگرند. پروژه X90 سبب رشد صنعت قطعه‌ سازي، اتصال به زنجيره جهاني تامين كنندگان قطعات خودرو و كسب بسياري از دانش‌ هاي فني نداشته در توليد قطعات خودرو مي ‌شود و از سوي ديگر با ادامه پروژه‌ هايي مانند موتور ملي و پلات‌فورم داخلي سمند، دانش طراحي خودرو در ايران نيز راه خود را ادامه مي ‌دهد.

 تجربه كره در خودروسازي نيز نشان مي ‌دهد شركت ‌هايي مانند هيوندايي و كياموتورز، اين مسير را توامان با هم طي كرده‌ اند. شركت‌هاي كره اي از طرفي با شركت مشاوره‌اي در اروپا مانند ريكاردو جهت طراحي موتور و آموزش طراحان قرارداد امضا مي‌ كردند و از طرفي ديگر خوروهاي طراحي شده در آمريكا را در كره با نام كره ‌اي توليد مي ‌كردند. شايد بيان اين مطلب جالب باشد كه پرايد مدتي قبل از آنكه در كياموتورز توليد شود در آمريكا و در شركت فورد با نام فورد  توليد مي‌ شد، اما اين خودرو را هم ‌اكنون همه در ايران با نام كيا مي ‌شناسند و شركت كياموتورز نيز به اين روش پول ‌هاي سرشاري را از حق ليسانس راهي شركت خود كرد.


بدقولي شركت ‌هاي خارجي

ذهنيت مردم ايران به دليل تاريخ گذشته ايران و سوء استفاده بيگانگان هميشه نسبت به شركت ‌هاي خارجي نامناسب بوده است. در گذشته به دليل آن كه فضاي رقابتي در بازار خودروي ايران وجود نداشت، پژو تقريبا تنها بازيگر ميدان بود. همين عامل نيز سبب شده بود كه پژو به بسياري از تعهدات خود عمل نکند .البته قضيه در مورد رنو نيسان كمي با پژو درايران تفاوت دارد. پژو تاكنون با ايران سرمايه‌ گذاري انجام نداده بود و پلات فورم 405 كه تاريخ مصرف آن گذشته بود را نيز به سختي به ايران خودرو داد تا سمند را بر روي آن طراحي كند. پژو حتي به بسياري از قطعه ‌سازان داخلي براي داخلي‌ سازي قطعات نقشه اشتباه مي ‌داد، اما در مورد رنو نيسان حداقل تاكنون اينگونه نبوده است.

مديرعامل يك شركت قطعه‌سازي عنوان مي‌ كند رنو نيسان تاكنون برخلاف پژو از همان ابتدا تمام موارد از قبيل دانش توليد و روش توليد نوع قطعه را در اختيار ما قرار داده، اما با تمام موارد عنوان شده چگونه مي ‌توان كاري كرد كه تجربه تلخ پژو تكرار نشود؟ روش اول كه شايد بهترين روش هم باشد، ايجاد رقابت در بازار داخلي است. بايد توجه كرد نبايد مانند قبل بيشتر بازار فقط در اختيار يك شركت باشد.با این همه  شاید   صنعت خودرو ایران بیش از حد فرانسوی شده باشد و این نبود رقیب قدر غیر فرانسوی در بازار که سطح همکاری های خود را از مونتاژ در ایران بالاتر برده باشد سبب شده شرکت های فرانسوی چندان به تعهدات خود پایبند نباشند و از یک زمان به بعد احساس شود بازار را به گونه ای بین خود تقسیم می کنند.


آينده منتظر ما نمي ‌ماند

 صنعت خودروي ايران در سال‌هاي آينده با چالش واردات، پيوستن به WTO و رقابت شديد در بازار ايران روبرو خواهد بود. اين صنعت يا بايد با روش درست راه خود جهت تكامل را طي كند و يا نابود شود. راه ديگري نيز وجود دارد و آن هم بازگشت به مونتاژ است؛ همان روشي كه همه راه‌ هاي پيموده شده را نابود مي ‌كند. البته اگر صنعت خودروي ايران بهترين روش را انتخاب كند مي‌ تواند مانند هيوندايي، كياموتورز رشد كند و زنده بماند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

اصغر: 1393/11/1909:46:59،
342
35
آينده اي جز ورشكستكي و نابودي دركارنيست انشألله
مهدی نقاشه: 1393/11/1909:57:51،
31
223
فقط نیو کوراندو.
تو رنج قیمت خودش بهترینه
ابراهيم بوستاني: 1393/11/1909:58:53،
172
20
صنعت خودروي ايران به ناكجا آباد دارد مي رود.!
مهدی: 1393/11/1910:02:27،
117
23
ان شاءالله
خارجی سوارقدیمی: 1393/11/1910:02:46،
165
24
صنعت خودرو سازی ایران با این وضعیت باید تخته شود.....به امید ان روز
کوکی(آزرا): 1393/11/1910:16:19،
151
28

صنعت خودروی ایران تعطیل میشه.بخدا بدون هیچ غرض ورزی دارم این رو میگم.صنعتی که اصلا به فکر نوآوری نباشه اصلا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.وارد کردن و مونتاژ انواع و اقسام خودروهای چینی خودش به نوعی نشانه های ورشکستگیه.وگرنه دلیلی نداره که شرکت بیاد به جای محصولات خودش محصولات چینی بده.
به هر حال خوشحالم که ایرانی های عزیز هنوز که هنوزه واسه خودشون ارزش قائلن.و مثل یه عده که رگ و ریشه عرب دارن نیستن
علی: 1393/11/1911:04:51،
86
21
قبرستان
جواد: 1393/11/1911:06:38،
99
28
تا این انحصار باشه به هیچ جا نمیرسن
poya: 1393/11/1911:18:28،
85
26
مردم دلخوشی داریم ما ...گیریم تعطیلم شد تو واردات انحصار ایجاد میکنن با درصد گمرکیه بالا مگه الان تو واردات انحصار نیست؟ بدتر میشه اونوقت اونایی که دارن میخرن اکثره مردمم یا چینی یا نمیتونن بخرن اصلا.مشکل ازین مردمه .....میطلبن که اینطوری شده.
star: 1393/11/1911:24:04،
49
25
تا زمانی که دولت مردان از این صنعت حمایت بیجا می کنند و آنرا انحصاری کرده و نه رقابتی هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت. مدیران خودروسازی با پررویی تمام هر روز بهانه تراشی برای افزایش قیمت می کنندو توجه به کیفیت و خدمات نیز همیشه یک شعار می ماند و عملی نمیشود همه میدانند اگر تعرفه گمرک به حد صفربرسد خودرو داخلی هیچ جایی در بازار ندارد فعلا چوب این بی تدبیری ها را مردم می خورند حرف آخر----------> منتظر معجزه نباشید
فرزاد: 1393/11/1911:24:43،
52
24
صنعت خودروی ایران با مدیریت خیامی بسیار هم موفق و پیشرو و الگوی آسیا بود . وقتی شما چند تا دلال و رانت خوار رو بزاری مدیر یه مجموعه صنعتی از این بهتر نمیشه . گند زدن تو یه عمر زحمت و خون دل خیامی ها . به جای تولید و نو آوری دلالی میکنن مفت خورا .
star: 1393/11/1911:46:09،
60
19
وجه تشابه فوتبال ایرانی با خودروسازی ایرانی:
- از هر دوتاشون فقط یه چیز ظاهری بلدیم ولی در محتوی صفریم (هر دوتا بی کیفیتن)
- در هر دوی اونها پول کلان هست یکی به جیب بازیکن و یکی به جیب دلال و شرکت و...
- آخر ش هر دوتا باعث اعصاب خردیه
- از هر دوتا بی دلیل و الکی حمایت میشه بدون اینکه بازخواستی در کار باشه
- هردو از بی پولی ناله می کنن
- دست آخر هممون می دونیم هیچکدوم به درد نمی خورن ولی بازم سراغشون میریم -------------> منتظر معجزه نباش
مهندس آی تی: 1393/11/1912:07:28،
47
27
پیشنهاد بنده به عنوان کسی که درس بازاریابی و کارآفرینی را گذرانده این است که ، درصدی از سهام شرکت های کره ای و چینی مثل هیوندای یا کیا و جیلی یا جک یا هر شرکت قدرتمند این دو کشور را بخرند، و داخل کشور خودروهای روز این شرکت ها را مونتاژ کنند، و به مرور با طراحی مشترک صاحب خودروی ملی و بومی شوند.
عاشق پول : 1393/11/1912:19:41،
40
26
دوستان پیکان رو دوباره میخوان تولید کنند زنگ بزنید ایران خودرو داره اسم نویسی میکنه فقط چراغ های جلو پیکان رو عوض کردند بعد میخواین صنعنت خودرو سازی ایزان پیشرفت کننه برید همون پراید سوار شید صلوات بفرسیتد
اینده : 1393/11/2001:32:09،
42
19
اگر هموطنان نخرند اینده شان ته چاه ورشکستگی
من: 1393/11/1909:50:56،
125
24
اگر مردم همت کنن تعطیل میشه و گمرکی خودرو برداشته میشه
اصن یه کشور مگه همه نوع صنعتی لازم داره؟
الان ژاپن هواپیما نمیسازه بدبخته آیا؟؟؟؟؟
AB: 1393/11/1921:35:24،
52
22
برشکسته بشه ایشالا.
همین ماشینای چینی رو هم بجای سر هم کردن و چپوندن توی پاچه ی ایرانیا آزاد و بدون گمرگ بدین دست مردم.
ماشین وارداتی 3 برابر قیمت اصلی. گمرک اسلامی مثل بانکداری اسلامی!!!
بهنام: 1393/11/1909:53:12،
120
22
آقا صنعت خودرو در ایران برای این نیست که آینده داشته باشه برای اینه که جیب مردم رو خالی کنه.
دادا: 1393/11/1909:58:23،
54
18
شير مادرت حه لالت باشه كوكا
amir: 1393/11/1909:53:15،
59
17
هیچ اینده ای نداره تا زمانی که کپی کاری میکنه و فقط به فکر سوده با کره و چینیهای تازه شروع کرده مقایسه کنین کاملا محسوسه
محمد: 1393/11/1909:53:49،
81
22
همانطور هم که درمتن فوق گفته اید بهتر صنعت خودروی ایران نابود بشه

وقتی موتور 30سال پیش رو با مدل سال میفروشند میدونید یعنی چی...

تمام دنیا به صنعت وعقب افتادگی کشور میخندند ما با مالزی خودروسازی را تقریبا دریک سال شروع کردیم
آنها کجا وما کجا
متاسفم روحانی
وحید@@@@@@@: 1393/11/1909:57:41،
82
18
این صنعت هرچه زودتر جمع شود به نفع کشور است.اگه قرار بود پیشرفت کنن تو 36سال کرده بودند.
عاقل باشید لطفا: 1393/11/1910:06:32،
144
23
بهترین عطرهای دنیا رو فرانسه میسازه
بهترین ساعتهای دنیا رو سوییس میسازه
بهترین لوازم الکترونیکی رو ژاپن میسازه
بهترین لوازم خانگی و تجهیزات صنعتی رو آلمان میسازه
بهترین لباسهای دنیا رو ایتالیا تولید میکنه
خب؟
ایران بهترین خشکبار و زعفران و فرش دنیا رو تولید میکرد ولی حالا دیگه تولید نمیکنه، چون میخواد هواپیما بسازه، موبایل GLX بسازه، خودرو ملی بسازه، مشت محکمی هم بر دهان استکبار بزنه!
کلاغ اومد راه رفتن طاووس رو یاد بگیره، راه رفتن خودش یادش رفت.
مسئولین عزیز به جای شعار و تولید دشمن (دژمن) موهومی به فکر مردم باشید.
مهرداد: 1393/11/1912:10:32،
69
22
1000تالایک داری!!حیف که بیشتراز1لایک نمیشه روکامنتازد!
م: 1393/11/1910:09:33،
52
23
به نظرم جمع بشه کلیه اموال بخ نفع مردم مصادره بشه ودراین چند هکتار زمینهاشون هم آپارامان سازی بشه وبه جونهای تازه ازدواج کرده وبی خانه بدن ازدم قسط ماهی پنجاه هزارتومان همه این دولت را دعا میکنند با این کار

ولی اگر صنعت خودرو همین طور سال به سال بدتر بشه جز نفرین بردولت وازدیاد آمار تلفات حوادث جاده ای بخاطر تولید خودورهای بیکیفیت چیزی نیست

سعید: 1393/11/1910:09:59،
54
17
قبرستون
كار : 1393/11/1910:15:48،
33
24
تا چيني ها دستي توي صنعت خودروي كشور دارند اين صنعت جايي براي پيشرفت نداره
shokri: 1393/11/1910:18:45،
31
24
اصلا با این صنعت اشتباهه به آیندش فکر و نظر داد
محمد: 1393/11/1910:27:29،
48
26
آینده صنعت خودرو ایران در جهنم است.
mehdi: 1393/11/1910:27:32،
58
25
آینده شون در جهنم هستش
الوده: 1393/11/1910:30:23،
41
28
تا وقتی که هر چه قدر دلشون میخواد این اشغالاشونو گرون میکنن و مردمم میخرن جوری که یه ساعت بعد از باز شدن سایت ظرفیت تکمیل میشه هیچ اتفاقی نمیوفته
Reza: 1393/11/1910:33:09،
52
27
آینده صنعت خودرو ایران در دست برادران عزیز تر از جان چینی میباشد و بس...
خدا همت برادران چینی
ماشین شناس: 1393/11/1910:37:08،
31
19
اگر روند کار همین باشد مطمئناً به جایی نمیرسد و فقط با انحصار میتوانند اندکی خودرو بفروشند.
نظر قطعي: 1393/11/1910:39:17،
42
34
ولي خودمونيم فكر كنين ايران خودرو و سايپا ورشكست شن دلارم كه همينه ماشين خارجي هم كه نميشه بخريم فكر كنم اونوقته كه بايد دوباره مثل دوران بچگي دوچرخه سوار شيم. كاسبي آقازاده ها نميزاره صنعت پيشرفت كنه. مشكل جاي ديگست بچه ها . وگرنه همين ماها كه ميايم مينويسيم ايران خودرو لگن سازو و فلان اگه واقع نگر باشيم ميبينيم با اين سياست اگه همين ايران خودرو و سايپا هم نبودن 95 درصد مردم بايد با الاغ اينور اونور ميرفتن. پس جاي ورشكستگي دعا كنيم سرمايه هاي مملكت براي مردم و صنعت اين مملكت خرج شه همين
تئوريسين: 1393/11/1912:59:21،
47
28
مجنون با ٢٠ تومن چی میدن آخه؟؟؟؟
۲۰ تومن میشه ۵۷۰۰ دلار
تا تا موتورز هندم بهت ماشین صفر نمیفروشه با این پول
پیکانتو: 1393/11/1910:57:45،
39
26
ببخشید
کدوم صنعت???!!!
مملی: 1393/11/1911:12:24،
43
21
منظورش صنعت مونتاژ و پیچ و مهره کردن قطعات وارد شده از چین_ما که صنعت طراحی و تولید یه آفتابه هم نداریم.
-: 1393/11/1911:07:28،
34
23
آینده صنعت خودرو ایران کجاست؟ ده دره!
hamed: 1393/11/1911:16:03،
36
18
آینده صنعت خودروسازی ایران: وانت بنز S 500
نابود: 1393/11/1911:30:37،
55
21
آینده خودروسازی ایران رو به نابودی است انشاالله
انتظاری: 1393/11/1911:52:05،
43
25
انشاله
مهدی: 1393/11/1917:15:19،
49
16
ایشالله
نظر قطعي: 1393/11/1911:45:47،
35
25
منظورم دقيقا همين صنعت بود. اينقدر آدم تو اين مملكت هست كه بتونن اين صنعتو جلو ببرن اما پارتي بازيو استخدام يه مشت آدم از پشت كوه اومده وضعيت مارو اينجوري كرده. برين ببينين طراح بي ام دبليو سري 6 و طراح داخلي سري 7 كيه. جاي شعار دادنو نظراي تعصبي الكي نوشتن يكم عاقل باشين. هيوندا و كيا موتورزي كه الان همه كفشين اون سالاي اولشون صد پله پايين تر از اين چينيا بودن همين الانشم ماشيناي 5 سالن بعد 5 سال مي گو.....
مطلع: 1393/11/1912:08:40،
27
29
دوستی داشتم داخل کارخانه ایرانخودرو کار میکرد میگفت شرکت مثلا سفارش آیینه بغل سمند را به چند قطعه ساز میداد که هر کدام با کیفیت بیشتر استاندارد و ارزانتر بود پس از تایید نهایی قرارداد همکاری می بست ولی دراصل چیزی که تایید میشد جنس قطعه سازی بود ازطریق لابی بازی -دلال بازی- ارتباط چرب تر با مامورین تایید و بالاتر صورت می گرفت
ای بابا: 1393/11/1912:12:05،
42
28
خدا ازشون نگذره که سرمایه وپول این مردم و مملکت را ضایع کردن.....خدایا نابودشان کن
فريد: 1393/11/1912:31:06،
43
30
همين الان ورشكسته هستن ديگه اينده اي نمي مونه واسشون به اميد خدا...
mostafa: 1393/11/1912:33:25،
44
45
اول بذار ببینیم توافق می کنن بعد درباره WTo صحبت کنید .
کوروش بزرگ: 1393/11/1912:45:02،
43
31
زمان یه بنده خدایی آمریکا بهترین خودرو های شورلت و .... به ایران میداد با کلی احترام اونوقت حالا برای یه آشغال چینی چقدر التماس چین رو میکنن. حالا بازم برید مرگ بر بگید تا این مسئولین شاخ بشن و بیان بگن تحریما اثر نداره ملت ما ایستاده اند و........
علی...تاریخ...: 1393/11/1913:29:45،
29
31
شما احتمالا از دلواپسان نیستی




؟//؟؟؟؟؟
مرتضی: 1393/11/1913:45:07،
38
28
وقتی این مونتاژ کننده ها یا به اصطلاح خودشان خودروساز رو به واردات قطعه از چین بیاورند سال به سال پسرفت میکنندبه جای پیشرفت
مجتبی: 1393/11/1914:21:54،
36
31
انشاالله خراب بشه رو سرشون ...
محمد: 1393/11/1915:41:00،
37
20
بهتر هرچه زودتر جمع بشه وجاش پهباد بسازند با موتور توربو شارز سورن با بدنه دنا ودرداخل نفروشند فقط فروش درخارج ازکشور
عباس: 1393/11/1916:45:46،
45
21
انشاالله وبه یاری حق شرکت ایران خودرووسایپا ورشکست ونابودبشه که دولت ازجیب مردم بدبخت از این دوتاشرکت حمایت نکنه.خسته شدیم ازبس باج دادیم.
رضا: 1393/11/1917:19:49،
65
19
تا موقعی که نفت و مواد خام برای صادرات وجود داره و نهادهایی که مردم بر آنها نظارتی ندارند و به کسی پاسخ گو هم نیستند وجود دارند این بساط غارت خودروسازها هم وجود داره.
ازاد: 1393/11/1918:53:57،
28
37
چند ماه میخاستم از طریق نمایندگ یک اس ال ایکس ثبت نام کنم اخر نشد رفتم نمایندگ ماشین 29 ملیون را 32ملیون حساب کردند 2ساعت بعد ماشین را اوردند50 هزار راننده گرفت 20هزار 3نوبت پست گرفت حا لا که ماشین راروش میکنم صدای تراکتور ولرزش دارد بردم نمایندگی اقا برو مکمل بنزین المانی بریز قیمت 25هزار تومان هر دفعه بنزین یک مکمل خدا شاهد است از غصه مریض شدم همه تو این جریان منفت کردن بجز من خریدار تمام وجودم راخشم فراگرفته منو راهنمای گنید
داغدار: 1393/11/1921:03:41،
68
20
دوستان در اینترنت بودم که متن ذیل توجه ام را جلب کرد:
maruti to hike prices from jan.2015 .(موراتی بزرگترین خودروساز
هند است )که محصولات سوزوکی را در بازار هند و دنیا عرضه میکند
و این شرکت امسال اعلام کرد چون از 2013 تا کنون افزایش قیمت
نداشته !!!بنابراین 2 تا 4% روی محصولاتش افزایش قیمت اعمال میکند!!!!!!!!!!!! سایپا و ایران خودرو اگر میخواهند
تولید داشته باشند بهتر است از هندیها یاد بگیرند که محصولات
روز دنیا را با قیمت مناسب میسازند .مردم نباید تاوان مدیریت ضعیف مجموعه های شما را پس دهند.
امین: 1393/11/2001:46:51،
41
20
خنده داره تو که خبر رو نوشتی هم جواب رو میدونی به درک هست و نابودی سوال سخت تر بذار روش فکر کنیم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل