کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وعده مجدد دولت برای عرضه نفت در بورس انرژی


کد خبر : ۹۸۶۲جمعه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵:۲۱۱۴۷۲ بازدید

معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد با اشاره به نقش بورس انرژي در لايحه خروج از ركود غيرتورمي و تاثير آن در توسعه صنعت نفت ...

معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد با اشاره به نقش بورس انرژي در لايحه خروج از ركود غيرتورمي و تاثير آن در توسعه صنعت نفت اظهاركرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تلاش كرده‌ايم بورس انرژي را راه‌اندازي كنيم تا از اين مسير بتوانيم افزون بر فروش برق و فرآورده‌هاي نفتي، نفت خام را نيز عرضه كنيم

عرضه نفت در بورس يكي از آرزوهاي ديرينه اهالي بازار سرمايه قلمداد مي‌شود، اما قريب به 10سال مي‌شود كه اين موضوع به دلايل مختلف ناكام بوده است. بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم، يكي از شعارهاي اصلي دولت خروج غيرتورمي از ركود بود. در همين راستا در نيمه نخست سال جاري بود كه بنا به دستور بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، عرضه نفت در بورس از سر گرفته شد اما اين امر به‌دليل قيمت غيرمنطقي نفت در بورس انرژي با شكست روبه‌رو شد و در آن مقطع عرضه طلاي سياه متوقف شد. اين درحالي است كه در مهر بود كه پروسه عرضه نفت در بورس انرژي بار ديگر از سوي زنگنه اين‌بار با تغييراتي گسترده نسبت به دفعات قبل از سر گرفته شد. وزير نفت در آن زمان در جمع اعضاي اتاق بازرگاني اعلام كرد: با هدف صادرات روزانه 100هزار بشكه نفت خام از طريق بورس انرژي، اين محصول به‌صورت ريالي عرضه مي‌شود و اگر كسي بخواهد دلاري خريد كند نيز مشكلي وجود ندارد. زنگنه اين نكته را نيز متذكر شد كه تجربه نفت خام براي عرضه در بورس در مقياس كم در گذشته وجود داشته اما اين امر نياز به ملاحظات بسياري دارد.

 

  ترديدها ادامه دارد

براساس اين گزارش، بسياري از كارشناسان معتقد هستند كه طي اين سال‌ها وزارت نفت و به‌صورت مشخص شركت ملي نفت ايران چندان راضي به عرضه نفت در بورس انرژي نيست.

 در همين زمينه آلبرت بغزيان، كارشناس اقتصاد انرژي در گفت‌وگو با ما با بيان اينكه شركت ملي نفت به دلايلي راغب به آوردن نفت به بورس نيست، اظهاركرد: به‌دليل اينكه شركت ملي نفت در زمينه بازاريابي و فروش نفت درحال حاضر يكه‌تاز است و رقيبي در اين زمينه ندارد چندان مايل نيست اقدام به اين كار كند.  بغزيان با تاكيد بر اينكه شركت ملي نفت حاضر به از دست دادن بازارهاي سنتي خود نيست، ادامه داد: بازارهاي مانند چين، هند، ژاپن و كره جنوبي به‌صورت سنتي خريدار نفت ايران هستند و وزارت نفت در اين باره براي فروش نفت مشكل چنداني ندارد.

اين كارشناس اقتصاد انرژي خاطرنشان كرد: درصورت عرضه نفت دربورس، مشتريان براي نفتي كه خريداري مي‌كنند بايد به‌دنبال بازارهاي جديدي باشند كه اين امر نيز مشكلات خاص خود را در پي دارد. به هر حال كارشناسان نسبت به اراده وزارت نفت در اين باره ترديد دارند و معتقدند اين‌بار نيز مانند دفعات قبل نفت عرضه نخواهد شد.

در مقابل اظهارات اين كارشناسان محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت با بيان اينكه اگر بورس بتواند منافع كشور را در زمينه بازاريابي و فروش نفت تامين كند، ما از آن استقبال مي‌كنيم، ادامه مي‌دهد: كساني كه مي‌گويند وزير نفت موافق است و بدنه وزارت نفت مخالف يا بر عكس آن را عنوان مي‌كنند، تصورات و تخيلات خودشان است و اين موضوع صحت ندارد.

قمصري با بيان اينكه اين براي نخستين‌بار نيست كه نفت به‌صورت صادراتي در بورس عرضه مي‌شود، اظهاركرد: در زمان وزير پيشين نفت هم اين كار انجام شد كه تنها يك محموله به فروش رفت و پس از آن عرضه‌هاي نفت متوقف شد.

 

  گره‌گشايي از عرضه نفت در بورس

اين گزارش حاكي‌ است شاپور محمدي، معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد با بيان اينكه قيمت نفت خام براي ارايه در بورس انرژي مي‌تواند دو درصد كمتر از قيمت فوب خليج‌فارس باشد كه اين موضوع به فروش نفت خام كمك مي‌كند، گفت: اين وزارتخانه در پي خروج از ركود و رونق در بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشور است.

معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد با اشاره به نقش بورس انرژي در لايحه خروج از ركود غيرتورمي و تاثير آن در توسعه صنعت نفت اظهاركرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تلاش كرده‌ايم بورس انرژي را راه‌اندازي كنيم تا از اين مسير بتوانيم افزون بر فروش برق و فرآورده‌هاي نفتي، نفت خام را نيز عرضه كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه ٢مورد عرضه نفت خام در بورس انرژي وجود داشت اما ديديم كه جذابيتي براي خريد آن نبود، ادامه داد: به همين دليل در ماده ٢٣ الحاقيه لايحه خروج از ركود سعي كرديم موانع را براي عرضه نفت خام در بورس انرژي ‌برداريم. به گفته محمدي، نفت خام طي چند نوبت در بورس انرژي عرضه شده كه به‌دليل نرخ ارز و محدوديت‌هاي قانوني در عرضه و تعيين قيمت پايه خريداران به تالار بورس نيامدند.

وي افزود: افزايش معاملات نفت خام و فرآورده‌‌هاي نفتي مي‌تواند بر اعتبار بورس انرژي بيفزايد البته در اين بين از برق هم غفلت نمي‌كنيم.

وي تصريح كرد: خريداران برق مي‌توانند در زماني‌هايي كه برق ارزان‌تر است، خريدهاي خود را با برنامه‌ريزي از بورس انرژي انجام دهند.

 به نظر مي‌رسد محمدي كه به‌عنوان نخستين مديرعامل بورس انرژي مشغول به كار بوده است همچنان از گسترش و رونق اين بورس حمايت مي‌كند و در آينده بايد منتظر رونق معاملات نفت در بازار سرمايه باشيم.

 

  آمادگي بازار سرمايه براي ميزباني طلاي سياه

براساس اين گزارش، اعلام معاون وزير اقتصاد مبني بر رفع موانع عرضه نفت در بورس درحالي است كه مديرعامل بورس انرژي با تاكيد بر آمادگي چهارمين بورس كشور براي ميزباني از نفت مي‌گويد: همه زيرساخت‌ها براي عرضه نفت خام صادراتي و ديگر فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي وجود دارد و آماده همكاري با وزارت نفت در مسير اجراي مصوبه مجلس هستيم.

علي حسيني با‌ اشاره به مصوبه اخير مجلس براي تعيين قيمت نفت در بورس انرژي مي‌گويد: مصوبه نمايندگان سبب شفاف شدن بيشتر بازار و نيز تشويق پالايشگاه‌ها براي معامله در بورس انرژي مي‌شود و بدون ترديد اجرايي شدن اين قانون مي‌تواند در مسير خروج از ركود غيرتورمي تاثيرگذار باشد.

مديرعامل بورس انرژي ادامه داد: اكنون معامله فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي دركنار معامله برق با نظم و براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده درحال انجام است.

 

  حضور نفت در بورس طي گذر زمان

 اين گزارش حاكي‌ است براي نخستين بار در 22تيرسال 90 بود كه نفت خام در بورس كالا روي تابلو رفت ولي معامله‌يي صورت نگرفت، نخستين‌باري كه نفت خام فروش رفت 26مرداد سال 90 بود كه 500 هزار بشكه نفت خام به يكي از زير‌مجموعه‌هاي شركت ملي نفت فروخته شد. بعد از اين معامله ديگر عرضه نفت در بورس كالا صورت نگرفت تا اينكه با روي كار آمدن دولت يازدهم بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت دستور داد روزانه 2هزارو 920بشكه نفت خام به‌صورت ريالي از 17فروردين سال جاري در بورس البته اين‌بار در تالار فيزيكي بورس انرژي عرضه شود. اين درحالي بود كه تا پايان مرداد ماه 66 بار نفت خام به‌وسيله شركت ملي نفت در بورس انرژي روي تابلوي معاملاتي رفت كه فقط در 12نوبت معامله انجام شد. در دفعاتي هم كه نفت خام معامله شده درصد كمي از اين محصول با تقاضا روبه‌رو بوده است. با توجه به اقبال كم به عرضه اين محصول از 20مرداد سال جاري بنا بر دستور هيات‌مديره شركت ملي نفت عرضه نفت خام در بورس انرژي متوقف شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها