کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

راز واردات خودرو در دی‌ماه سال جاری

کدخبر:۹۸۴۷پنجشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷:۵۶۷۸۹۳ بازدید

برای نخستين‌بار آمار گمرك به يمن استفاده از سيستم‌های جديد آمار گمركي به محض پايان دی اعلام شد. كارشناسان گمركی كه به اين آمار دسترسی ...

براي نخستين‌بار آمار گمرك به يمن استفاده از سيستم‌های جديد آمار گمركي به محض پايان دی اعلام شد. كارشناسان گمركی كه به اين آمار دسترسی داشتند، خود از ديدن عدد واردات خودرو شگفت‌زده شدند.در طول ماه هم فعالان اين حوزه خبر از تلاش بسيار بعضي از افراد براي ترخيص خودرو مي‌دادند ولي هيچ‌كس دليل اين موضوع را نمي‌دانست تا اينكه بالاخره در چهارم بهمن يك‌دليل منطقي براي اين موضوع پيدا شد؛ ممنوعيت واردات

اقتصاد اتفاق نيست، هيچ‌چيز بي‌دليل در اقتصاد رخ نمي‌دهد. تجارت خارجي هم به‌عنوان بخشي از اقتصاد از اين قاعده مستثنا نيست. روند‌هاي تجارت خارجي معمولا ثابت است و هر تغييري در آن دليلي منطقي در پس پرده دارد. برخي دلايل براي افراد روشن است و برخي چون بر ما پوشيده است آن را به حساب اتفاق مي‌گذاريم. اتفاقي كه امروز شاهد آن هستيم مساله واردات خودرو در دي 1393 است. واردات خودرو در اين ماه نسبت به ماه قبل خود يعني آذر رشدي 60درصدي پيدا كرد. براي بسياري اين عدد تنها يك رشد چشمگير واردات خودرو است. بسياري اين موضوع را از جنبه مصرف خودروهاي لوكس مي‌نگرند، برخي از دريچه خروج ارز آن را تحليل مي‌كنند و برخي ديگر از اين آمار ضعف توليد خودروي داخلي را برداشت مي‌كنند. اما واقعيت اين است كه آمار اعلام شده يك معني متفاوت دارد.


 شكست روند واردات خودرو

روند واردات خودرو از نيمه دوم امسال ثابت است. سياست‌هاي دولت در زمينه مديريت واردات و توسعه صادرات معمولا چند ماه بعد اثر خود را نشان مي‌دهد و با گذشت يك‌سال از روي كارآمدن دولت تدبير و اميد روندهاي تجارت خارجي ثباتي نسبي پيدا كرد. واردات خودرو هم دقيقا مشمول همين موضوع شد. اكثر كارشناسان آمار واردات را به‌دليل تجمعي بودن آمار گمرك به همان شكل تحليل مي‌كنند اما تفكيك ماهانه واردات خودرو به‌خوبي روند ثابت آن را نشان مي‌دهد.

در شهريور امسال واردات خودرو با حجم سيلندر 1500 تا 2500 سي‌سي معادل 108.4ميليون دلار بود. در مهر هم اين آمار به 109.4ميليون دلار رسيد. در آبان امسال واردات خودرو 111.5ميليون دلار بود و آذر امسال 114.2ميليون دلار خودرو به كشور وارد شد ولي در ماه دي به ناگهان معادل 183.1ميليون دلار خودرو به كشور وارد شد.

درحقيقت خودرو در دهمين ماه امسال دومين كالاي مهم وارداتي كشور بود و بعد از گندم قرار گرفت. سهم خودرو به‌تنهايي 3.88درصد از كل واردات دي بود. آماري كه دقيقا برخلاف روندي بود كه تاكنون در واردات خودرو ثبت شده بود. بعد از تذكر و سوالات نمايندگان مجلس به وزير صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودروهاي لوكس ميزان واردات خودرو كاملا با ثبات شده بود اما اكنون اين روند شكسته است.حال سوال اين است كه چه چيزي در ماه دي تغيير كرد كه چنين اتفاقي را باعث شد.


 قانوني كه در بهمن اعلام شد

براي نخستين‌بار آمار گمرك به يمن استفاده از سيستم‌هاي جديد آمار گمركي به محض پايان دي اعلام شد. كارشناسان گمركي كه به اين آمار دسترسي داشتند، خود از ديدن عدد واردات خودرو شگفت‌زده شدند.در طول ماه هم فعالان اين حوزه خبر از تلاش بسيار بعضي از افراد براي ترخيص خودرو مي‌دادند ولي هيچ‌كس دليل اين موضوع را نمي‌دانست تا اينكه بالاخره در چهارم بهمن يك‌دليل منطقي براي اين موضوع پيدا شد. براساس اين خبر ثبت سفارش واردات خودروهاي سواري از ابتداي بهمن امسال به نمايندگي‌هاي معتبر شركت‌هاي خارجي كه در مركز اصناف و امور بازرگانان معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده‌اند، محدود شده است.

سازمان توسعه تجارت در اطلاعيه‌يي اعلام كرد: در اجراي ماده 4 قانون حمايت از مصرف‌كنندگان، كليه كالاهاي مصرفي بادوام وارداتي نظير خودروسواري، پس از فروش ملزم به ارايه خدمات گارانتي و وارانتي توسط نمايندگي‌هاي مجاز و معتبر هستند. باوجود صراحت قانون در اين زمينه، تاكنون بيش از نصف سهم بازار خودروهاي وارداتي سواري دراختيار ساير واردكنندگان (به‌جز شركت‌هاي نمايندگي مجاز) است و مصرف‌كنندگان نهايي اين قبيل از خودروها علاوه‌بر آنكه از دريافت خدمات متعارف پس از فروش، گارانتي و وارانتي محروم هستند، براي دريافت اين نوع خدمات با هزينه‌هاي نامتعارف و خارج از نظارت روبه‌رو بوده‌اند.

در بخش ديگر اين اطلاعيه آمده است: اين امر سبب شده است روزانه شكايت‌‌هاي متعددي ازسوي مصرف‌كنندگان نهايي خودروهاي سواري درباره قيمت و عدم ارايه خدمات پس از فروش به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شود. با اجراي اين طرح طبق قانون و با كنترل و نظارت بيشتر بر قيمت‌هاي فروش نمايندگي‌ها و نحوه ارايه خدمات پس از فروش، منافع و رضايت مصرف‌كنندگان نهايي تامين خواهد شد.


 آمار گمرك براساس ترخيص است نه واردات

موضوع اصلي در آمار دي از يك چالش قديمي در بخش آمار گمرك ناشي مي‌شود. آمار وارداتي كه توسط گمرك ارايه مي‌شود در حقيقت آمار واردات نيست بلكه آمار ترخيصي است كه در آن مدت انجام شده است.گمرك آمار دقيقي از موجودي انبارها تا قبل از ترخيص ندارد. اين آمار دراختيار سازمان بنادر است و اين سازمان هم آماري از موجودي انبارها ارايه نمي‌دهد. در حقيقت بسياري از كالاهايي كه امروز به اسم واردات اعلام مي‌شوند، ممكن است ماه‌ها قبل به خاك كشور وارد شده باشد ولي در اين ماه ترخيص صورت گرفته باشد. درباره خودروها به‌ويژه خودروهاي خارج از نمايندگي هم اين موضوع كاملا صادق است. اگر به انبارها و بنادر جنوبي كشور مراجعه كنيد با پاركينگ‌هاي بزرگ خودروهاي لوكس وارداتي روبه‌رو مي‌شويد.

خبري كه در بهمن اعلام شد، اين بود كه حداقل نيمي از اين خودروها حق وارد شدن به كشور را ندارند. ماجرا اين بود كه براساس قانون هر شخصي با داشتن كارت بازرگاني مي‌تواند اقدام به واردات خودرو كند اما به شرط آنكه خدمات پس از فروش و قطعات آن را تامين كند.

اين موضوع باعث شد تا نمايندگي‌هاي رسمي اقدام به ايجاد مراكز خدمات پس از فروش كنند و خودرو آنها به‌دليل هزينه‌هاي ثابت چند ميليون تومان گران‌تر به فروش برسد درصورتي كه وارد‌كنندگان خودرو كه بدون استفاده از خدمات پس از فروش خودرو وارد مي‌كنند خودرويي ارزان‌تر ارايه مي‌دادند و در واقع از سواري مجاني خدمات پس از فروش نمايندگان مجاز استفاده مي‌كنند. با ممنوع شدن اين روش جلوي اين موضوع گرفته شد و عملا بسياري از اين خودروها در انبارها باقي مي‌ماند.

تا اينجاي ماجرا قابل درك است اما سوالي كه ايجاد مي‌شود درباره زمان واردات و زمان اعلام اين قانون است. اين واردات در دي رخ داد و تصميم دولت در ابتداي بهمن اعلام شد. حال سوال اين است كه چگونه واردكنندگان غيررسمي خودرو از يك‌ماه قبل از اعلام اين دستور اطلاع داشتند. موضوعي كه مي‌تواند به منزله يك رانت اطلاعاتي ديگر به‌نفع واردكنندگان غيررسمي خودرو درنظر گرفته شود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

Mmmmmmmmmmmmmmm: 1393/11/1607:56:36،
159
18
رانت اطلاعاتي رو هميشه از ما بهترون دارن . در ضمن وزير صنعت و معدن ابتدا بياد خدمات بس از فروش كاري سازا رو درست كنه كه بيش از ٩٠درصد مردم طبقه ضعيف ومتوسط از اون استفاده ميكنن، بعد بره واسه اون قشر مرفه كه ماشيناشون شايد سالي يه بار هم تعميركاه نره ، به فكر " به اصطلاح كارانتي" باشه.
hamid: 1393/11/1608:58:54،
105
16
دقیقا یک هفته قبل از اعلام این قانون یک نمایشگاه در عباس اباد 200 دستگاه هیوندای وارد کرد البته کاملا اتفاقی و بدون هیچ رانت اطلاعاتی . اصولا تعریف قانون بقای فساد اینه که فساد از بین نمیره فقط از گروهی به گروه دیگر منتقل می شود
بی نام : 1393/11/1610:15:26،
51
20
خیلی دوست دارم قیافه ی این دوستی که منفی میده به همرو ببینم خخخخ
محمد: 1393/11/1610:21:50،
36
15
توی همین سایت از چند ماه پیش خبرش درج شد...طرح ساماندهی واردات خودرو....فقط با یه کم فکر میشه چند ماه دیگه رو پیش بینی کرد.
Amin: 1393/11/1608:10:57،
60
13
شما در آخر سؤال مطرح كرديد حالا من در دو كلمه جواب ميدم:
رانت اطلاعاتي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به هر حال نميشه اون آقازاده هايي كه ميلياردها تومان ماشين تو گمرك دارن كار و كاسبيشون كساد بشه و نتونن نون در بيارن!!!!!!!!!!
یاسر: 1393/11/1608:13:47،
71
13
خیانت کردن در این کشور امری عادی شده...
ناصر: 1393/11/1608:27:10،
26
10
خوبی گزارش های ایران جیب اینه که یک موضوع رو حداقل 3 بار در 5 پاراگراف تکرار میکنه که خنگ هایی مثل من خوب حالیشون بشه. ولی من بازم خداییش دست آخر نفهمیدم این راز چی بوده!
رستم: 1393/11/1608:37:59،
24
15
دورود بر دوستان,
مرور زمان همه چیز حلال میشود
خدا بخش : 1393/11/1608:39:32،
48
14
خودروخارجي تا مدت سه سال احتياج به كارانتئ ندارد فكرئ به خودرو داخلئ كنيد كه پس از يك هفته به تعمير مئ افتد
H: 1393/11/1610:21:55،
40
10
آقا بيشتر از سه سال من يك هيونداي دارم 6 سال كار كرده هيچ هزينه تعميراتي تا الان نداشته فقط چيزهاي مصرفي مثل روغن و فيلتر. تازه خودروهاي ژاپني از اين بادوام تر هم هستند.
داریوش : 1393/11/1608:49:17،
41
13
در این کشور گل و بلبل اگر بی عدالتی و خیانت به کشور و مردم رو ندیدی باید تعجب کنی.
نادون: 1393/11/1609:42:06،
35
11
اختلاس نبايد که حتما برداشت پول از حساب دولتى باشه,استفاده از رانت هاى (همينجورى يهويي و اتفاقى ) هم يجورجشه,روزى يک وعده اختلاس به بدن بزنن که ما روزى يه وعده غذا به بدن بزنيم
ناشناس: 1393/11/1610:23:37،
71
15
دولت روحاني انحصارگر خودروهاي داخلي و وارداتي
موافق++++++++
مخالف------------
رها: 1393/11/1611:40:11،
41
12
دولت روحانی در خدمت خانواده گرامی بزرگترین وارد کننده و گرون فروش خودرو و دارنده رانت برند هیوندایی و کیا
سيد: 1393/11/1611:51:07،
25
19
متاسفانه دولت خاتمي يك انحصارگر بزرگ در زمينه خودرو بود.
دوستان حالا نيان خورده بگيرن بگم احمدي نژاد چيكار كرده و اينچيزا .....
سيد: 1393/11/1615:31:51،
29
12
اينايي كه منفي ميدن مگه همين خاتمي تو اون سالها ورود انواع خودرو رو به كشور ممنوع نكرد؟!!! و بساط چاپيدن مردم توسط خودرو سازان داخلي مهيا شد
ایرانی: 1393/11/1611:14:07،
25
11
هر گونه انحصاری در این کشور موجب فساده . پس باید اجازه بدن بازار عرضه وتقاضا کار خودشو بکنه . البته کار وزیر محترم سیاست گذاری نه دخالت در بازار . دخالت و انحصار یعنی نفع یه عده خاص و ضرر مجموعه مصرف کنندگان .
ناشناي: 1393/11/1611:54:25،
24
10
اتفاقا كار وزير محترم حفظ منافع شخصي و ايجاد انحصاره
يعني ميفرماييد اين آقا با اين سن و سال نميفهمه كه محدود كردن واردات هر كالايي به چند نفر خاص فساد و انحصار و نهايتا نارضايتي مردم را در پي خواهد داشت؟!!!!
111: 1393/11/1612:12:40،
26
13
آخه عزیز من چه گارانتی ایی؟؟؟؟؟؟؟وقتی برای سرویس تعویض روغن 5 برابر مغازه های بیرون پول میگیرن؟؟؟تازه آخه کاسب درست و حسابی که داخل نمایندگی کار نمیکنه؟؟این امور جاریشونم که باعث میشه 20 تومن ماشین و گرانتر بدن،5 تا سرویس هم ببری حداقل 4 تومان بیشتر از بیرون باسد پول بدی میشه 24 تومن،،،،بهتر نیست خودرو را بدون گارانتی بدن هرکس خودش ببره تعمیرگاه درست و حسابی؟؟؟؟؟؟موتورشم بخواد عو ض کنه کمتر از 24 تومان در میاد(برا حدود 120 فش 150 تومان ماشین)
حمید: 1393/11/1612:21:06،
27
9
هرچی هم ما داد وبیداد کنیم فایده نداره چون گوش شنوایی نیست .اقای وزیر این قانون وگذاشت فقط برای نور چشمی های خودش وگرنه هر ادم عاقلی میدونه شما اگه به فکر مردم بودین که خودروی کارکرده رو بجای نو بهشون ندن ساده ترین راه استخدام کارشناس خبره تو گمرک برای ترخیص ماشین بود نه اینکه انحصار در انحصار ایجاد کنید خدا به فریادتون برسه روزی که توی اون دنیا باید جوابگوی اه ملت باشین
حسن: 1393/11/1613:18:38،
23
12
چه عجب! یه بارم که شده ایران‎جیب یه سرکی به پشت پرده ماجرا کشید! امیدوارم این امر به استراتژی این سایت تبدیل بشه! خدا رو شکر دیگه هیچ کس جیگر فرض نمیشه!
محمد: 1393/11/1615:36:51،
17
12
این قانون نتیجه ای جز انحصاری کردن واردات خودرو توسط نمایندگی ها که همگی در اختیار افراد خاص قرار دارد در پی ندارد. چرا به تمام مردم اجازه واردات داده نمی شود؟ مگر گمرک چیزی جز عوارضش را از مردم می خواهد؟ مگر در تمام دنیا فقط نمایندگی ها حق واردات دارند؟؟؟ کاملا مشخص است قدرت و ثروت صاحبان نمایندگی ها توانسته هم نمایندگان ما در مجلس و هم دولتی ها در گمرک را بخرد و حالا میلیاردرها و میلیونرهایی ( دلاری) که صاحبان نمایندگی ها هستند یکه تاز بازار شده و آن 50 درصد باقی مانده را هم در جیب خودشان می ریزند. احسنت به این دولت با این عدالتش!!!!!
خ-ف: 1393/11/1615:52:27،
13
19
ای کاش میشد با این ارزها یا خانه های مسکن ارزان قیمت در اختیار خانواده های ضعیف گذاشت یا خانه های پیش ساخته ازخارج وارد کرد.
ساده : 1393/11/1620:27:18،
11
12
36 سال در انتظار این هستیم که درست شود می شود

حسرت: 1393/11/1623:24:52،
15
14
اي بابا دره ايران خودرو ببندين بذارين اين ماشيناي لوكس برسه دست مردم يعني چه كه قطر،اماراتو عربستانو،كويت عربياي وحشي ازاين ماشينا برونن ولي ما ايرانيها كه شانع بيشتري داريم نرونيم مسولان چندين ساله دارين اشتباه راهو قدم برداشتن نميخواين برگردين
م: 1393/11/1700:55:34،
17
12
حرومشون باشه. نون جون بیکار مثل من را بریدند که به خاطر یه کارت بازرگانی حقیقی مجیور شدم یه خونه با سند اداری خدا تومن اجاره کنم که با 150میلیون تومن سرمایه ای که دارم اگه خیلی زرنگ باشم یک دونه ماشین هر ماه وارد کنم و بفروشم تا خرج زندگی اجاره و .. بدم..اونوقت الان باید ماهی 3 تومنشو بدم واسه اجاره..خدا بیا برس به دادمون..به خودت قسم من یکی دیگه بریدم روی هر کاری دست میزارم تو این مملکت یه فانون در میارن واسه آفازهده ها و ما هم فقط ضرر میدیم.28 سالم احساس میکنم 40 سالم.دلم میخواد رگ گردنمو امشب بزنم حد اقل یه نون خور واسه خونوادم کمتر میشم..کلا با این وضعیت تصمیم گرفتم هیج وقت ازدواج نکنم.خسته شدم از بس از فکر 5 تا 5تا اگزاز پام 10 خوردم تا بتونم بخوابم..زندگی ما جوونا تو ایران شده جهنم فقط...
محمد: 1393/11/1701:22:59،
12
12
شما خيال كردي تو ايران ميتوني اينجوري نون دربياري؟ نون شما ميره تو جيب ايرتويا و اطلس خودرو و اسان موتور و ... تا ٥٠٠ ميلياردشون بشه ١٠٠٠ ميليارد اما ١٠٠ ميليون شما نشه ١١٠ ميليون
امین: 1393/11/1717:50:25،
11
9
به اسم حمایت از مصرف کنندگان واردات را انحصاری کردن تا مثلن نمایندگی ها بتوانند بیشتر مردم رو سرکیسه کنن
اگه نمایندگی هستند پس چرا اسماشون تو سایت شرکت مادر نیست و طبق قیمت گذاری فروش ندارند؟؟؟؟؟؟؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل