کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آرامش بر بازار ارز حکم‌فرماست


کد خبر : ۹۸۲۱چهارشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸:۵۷۱۸۱۲ بازدید

روز سه‌شنبه بازار ارز باز هم شاهد فضایی آرام بود، فضایی که پس از ابلاغ مقررات جدید بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت‌های بازار حاکم ...

بازار ارز، روز گذشته نیز مانند بیشتر روزهای کاری دو هفته پیش در آرامش به کار خود ادامه داد، اما بازار سه‌شنبه تفاوتی داشت که جلب توجه می‌کرد. بازار ارز پس از ابلاغ مقررات جدید ناظر بر صرافی‌ها توسط بانک مرکزی شاهد کاهش نوسان‌ها و ثبات نسبی قابل ملاحظه‌ای بود؛ اما بازار سه‌شنبه زیر پوست ادامه آرامش خود، شاهد افزایش حضور «دلالان خرد» و «کمیسیون‌بگیرها» بود. این افزایش حضور دلالان و کمیسیون‌بگیرها همزمان با حذف معاملات فردایی نشانگر تغییر چهره دلالی در بازار ارز است.

روز سه‌شنبه بازار ارز باز هم شاهد فضایی آرام بود، فضایی که پس از ابلاغ مقررات جدید بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت‌های بازار حاکم شده است. تفاوت این روز با دیگر روزهای هفته تشدید فعالیت معامله‌گران خرده پا در بازار بود. بهای دلار روز سه‌شنبه با 5 تومان کاهش به قیمت 3460 تومان رسید تا بازار باز هم با نوسان‌های جزئی مواجه باشد. به گفته فعالان یکی از عوامل کاهش نوسانات خروج معامله‌گران آتی است. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که پس از انتشار ابلاغیه ارزی نهاد سیاست‌گذار، فضای دلالی در بازار ارز تغییر کرده و در کنار کمرنگ شدن نقش «معامله‌گران فردایی»، «نقش دلالان و کمیسیون‌گیران ارزی» افزایش یافته است.

 
ادامه نوسانات جزئی دلار 

چنان‌که اشاره شد روز سه‌شنبه بهای دلار با 5 تومان کاهش تا قیمت 3460 تومان پایین آمد. با ثبت این نرخ، دلار از پنج‌شنبه گذشته رقم‌های بالاتر از 3465 تومان یا پایین‌تر از 3460 تومان را تجربه نکرده و تغییرات خود را در یک بازه محدود 5 تومانی ثبت کرده است. برخی بازیگران محدود شدن دامنه نوسانات را به خروج معامله‌گران فردایی مربوط می‌دانند. پس از ابلاغیه ارزی بانک مرکزی در تاریخ 29 دی‌ماه، معاملات آتی ممنوع شد و خرید و فروش این گروه دیگر به‌صورت علنی در بازار انجام نمی‌شود، آنچه به گفته فعالان هیجانات دلار را کاهش داده است، اما زیر پوست این اتفاق بازار ارز شاهد افزایش حضور «دلالان خرد» و معامله‌گرانی موسوم به «کمیسیون بگیرها» است. افزایش حضور دلالان کمیسیون بگیر و حذف معاملات بازیگران فردایی تا حدودی نشان‌گرتغییر چهره دلالی در بازار ارز است. در حاشیه پاساژ افشار و در مقابل ساختمان سابق سفارت انگلیس، دلالانی حضور دارند که در مقابل خرید و فروش ارز از سوی مشتری خود کارمزد دریافت می‌کنند.

بر اساس مشاهدات میدانی فعالیت این گروه در روزهای اخیر بیش از پیش شده و مشارکتشان در انجام معاملات بالاتر رفته است. این دلالان خرد معمولا دلاری ندارند و تنها هنگامی که مشتری یافت می‌شود، ارز مورد تقاضای او را از منبع دیگری تامین می‌کنند و در مقابل این عمل کارمزدی را از فرد تقاضا‌کننده می‌گیرند. آنچه مردم عادی را به سوی این فعالان جلب می‌کند، نرخ خرید و فروش اعلام شده آنها است. «دلار بالاتر از قیمت بازار خریداریم» مهم ترین نکته سخنان این فعالان در حاشیه میدان فردوسی و پاساژ افشار است. این در حالی است که بر اساس «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» به جز صرافی‌های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانک مرکزی، اشتغال به خرید و فروش ارز توسط سایر افراد ممنوع است. در همین رابطه روز سه‌شنبه رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: «فقط صرافی‌ها می‌توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می‌شود.»


  اولین افزایش سکه در 8 روز

روز سه‌شنبه بهای سکه برخلاف جهت دلار حرکت کرد و قیمت سکه برای اولین بار در 8 روز گذشته رشد قیمتی را تجربه کرد. روزسه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و 32 هزار تومان معامله شد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت. رشد روز گذشته ناشی از بازگشت بهای اونس تا محدوده قیمتی 1280 دلار تا بعدازظهر سه‌شنبه بود. با وجود افزایش صورت گرفته، روز سه‌شنبه ارزش ذاتی سکه حدود 17 هزار تومان بالاتر از نرخ فروش بازار بود. البته اونس طلا تا لحظه نوشتن این گزارش (ساعت 18) به 1265 دلار کاهش یافته بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها