کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام مدل از سمند در ایران کارآمدتر است ؟


کد خبر : ۹۷۶۶پنجشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۴۵۴۷۷۸۹۱ بازدید

به دنبال درخواست متعدد کاربران و تصويب شوراي سياست‌گذاری بر درج مشخصات خانواده محصولات با كد كلاس‌های متفاوت به صورت دوره‌ای ...
کدام مدل از سمند در ایران کارآمدتر است ؟کدام مدل از سمند در ایران کارآمدتر است ؟

به دنبال درخواست متعدد کاربران و تصويب شوراي سياست‌گذاری بر درج مشخصات خانواده محصولات با كد كلاس‌های متفاوت به صورت دوره‌ای كه با هدف آشنايي بيش‌تر مخاطبان با آخرين تغييرات در خودروهای توليدی شركت های ایرانی صورت مي‌گيرد، اين هفته تصميم گرفتيم تا به بررسي خانواده خودروهای سمند و سورن بپردازيم. اين خودروها كه گستره و تنوع زیادی دارن دو از محبوبيت بالايی در ميان عموم مردم برخوردارند، به نمادی از خودروهاي داخلی ايمن، قابل اعتماد و همه‌پسند تبديل شده‌اند.

پس از گذشت سه دهه از توليد پيكان (ساخت شركت تالبوت انگليس) و عدم قابليت ارتقا در شكل ظاهری و فني آن، نياز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جديد و كاملا متفاوتی نسبت به پيكان مد نظر قرار گرفت. لذا شركت ايران خودرو در راستاي پيشبرد اهداف سازندگي كشور و ايجاد توان رقابت با شركت هاي خودروساز خارجي، با همكاري مهندسان و متخصصان ايراني در مركز تحقيقات ايران خودرو، نمونه هايي از اولين خودرو ملي را با نام سمند طراحي و توليد کرد.

"سمند" از مزايايي همچون قطعات يدكي ارزان و در دسترس، ايمني بالا به دليل برخورداري از بدنه مستحكم و تجهيزات ايمني، راحتي سرنشينان با صندلی‌های طراحی شده متناسب با ويژگي‌های بدنی آنها، ابعاد مناسب برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق و صندوق عقب و نيز فرمان پذيري خوب به ويژه در جاده‌های پر پيچ و خم برخوردار است. طبق نظرسنجي از خريداران، اين خودرو توانسته بسياري از انتظارات مشتريان را برآورده سازد.

سمند LX

بین سال‌های 1383 و 1384 شرکت ايران‌خودرو ضمن انجام بهبودهايي در بدنه خودرو و تغييراتی جزئی در ظاهر آن، تجهيزات و امكانات بيشتري براي اين خودرو لحاظ نمود و آن را مدل LX نامید. امروزه سمند LX با بهره‌مندی از ايمني بالا و امكانات مناسب به يكي از محبوبترين خودروهاي ايران و حتي برخي از كشورهاي هدف صادراتي شده است.

در سال 1386، ايران خودرو براي آن دسته از مشتريان كه خواهان محصولي مدرن‌تر و با ايمني بالاتر بودند، اقدام به طراحي محصول جديدي با نام "سورن" و سپس "سورن ELX " کرد. برخورداري از طراحي جديد و زيبا در داشبورد و رودری ها به همراه مجهز شدن اين خودرو به سيستم عيب‌يابي هوشمند (مولتي پلكس) باعث شده تا سورن ELX از ابتداي عرضه، محبوبيت لازم براي كسب سهم از بازار را به دست آورد.

كليد ورود به بازارهاي صادراتي، موفقيت در تست هاي ايمني است و سورن ELX توانسته آزمون هاي مختلف ايمني را با سربلندي پشت سر بگذارد و تاييديه موسسه IDI اسپانيا را كه يكي از معتبرترين مراكز تست خودرو است، اخذ کند. سورن ELX حاصل سال ها تجربه مهندسان ايراني در توليد خودروD ملي است كه با مجهز شدن به آخرين تكنولوژي هاي روز دنيا هم‌اکنون در معرض انتخاب مشتريان ايراني قرار داده شده است.

توليد و عرضه حدود 1.5 ميليون دستگاه از خودروهاي خانواده سمند در طي يك دهه، نشان دهنده استقبال مشتريان از اين خانواده خودرو است. خانواده سمند در حال حاضر در 6 گروه SE ، LX بنزيني، EF7 گازسوز و EF7 بنزینی، نيز سورن ELX سال و سورن ELX توربو توليد و عرضه ميشوند.

سمند LX

قواي محركه

پيشرانه‌های به كار رفته در خودروهای خانواده سمند شامل موتورهای زیر است:  

 XU7 بنزيني (LX و SE) 

 EF7 بنزيني، پايه گازسوز و توربو (سمند EF7 و سورن)

سامانه‌های الكترونيكی

سيستم هاي الكترونيكي به‌كار رفته در خانواده سمند به طور كلي سه نوع به شرح زیر است:

1 - سامانه الكترونيكي ساده
 
2 - سامانه هشداردهنده الكترونيكي گويا  

3 - سامانه هشداردهنده مالتي پلكس

در حال حاضر نوع اول در سمند SE، نوع دوم در برخي از انواع سمند LX و نوع سوم نيز در سورن ELX و برخي تيپ های سمند EF7 عرضه ميشود.
 

به مهمترين تفاوت‌های موجود در تجهيزات و آپشن هاي خودروهاي مختلف خانواده سمند، در زیر اشاره شده است:

امكانات خاص سمند‌ LX و EF7 نسبت به سمند SE :

 تنظيم برقي پشتی صندلی‌های جلو
 تنظيم برقي آيینه های جانبي با حسگر دماسنج
 چراغ مه شكن جلو
 آنتن اكتيو
 دسترسي به صندوق از داخل اتاق
 چراغ نقشه خوان
 حسگر دنده عقب (سامانه كمك پارك)
 بازكن در صندوق از داخل اتاق و از روي سویيچ
 شيشه بالابر برقي درهاي عقب
كارت طلايي سه ستاره

امكانات خاص سورن ELX نسبت به سمند ‌LX:

 سيستم تهويه اتوماتيك
كيسه هواي سمت راست (در برخي تيپ هاي سمند نيز وجود دارد)
 سيستم برقي هشداردهنده هوشمند مالتي پلكس
 ترمزهاي عقب ديسكي
 آيینه های جانبي راهنمادار
 زه های همرنگ بدنه
 قابليت تنظيم چراغ‌های جلو از داخل
 بلندگوهای توييتردار
 چراغ های عقب LED

نتیجه گیری :

سمند SE خودرویی با آپشن‌هایی ضعیف درست همانند پراید است. موتور مدل SE همان XU7 است که حجمی برابر با 1800 سی سی و قدرتی معادل 100 اسب بخار دارد. موتور این مدل از نوع 8 سوپاپه است که راندمان زیاد دلنشینی ندارد و همچنین مصرف سوخت بالایی دارد. در مجموع اگر قصد خرید سمند دارید و بودجه زیادی ندارید میتوانید ارزانترین مدل سمند یعنی مدل SE را انتخاب کنید.

داشبورد سمند LX

مدل LX هم از همان موتور قدیمی و پرمصرف XU7 بهره می‌برد. مصرف بنزین بالا و قدرت موتور کم . تفاوت ظاهری این مدل با مدل SE فقط نمای پشتی آن است که با وجود جدیدترین بودن طراحی مدل SE، باز هم همان طراحی مدل قدیمی LX زیباتر است. پس اگر قصد خرید سمند دارید و آپشن بیشتر مد نظرتان است مدل LX را انتخاب کنید (تفاوت امکانات مدل LX و SE در گزارش فوق آمده است).

خودروی سمند SE

 مدل EF7 از نظر آپشن دقیقا مشابه مدل LX است. اینجا تفاوت چیز دیگری است و مقایسه بین مشخصات فنی در این دو مدل مساله مهم است. سمند EF7 از یک موتور جدیدتر، کم مصرف تر و پرقدرت تر بهره‌مند است. این دو مدل قیمتی برابر با یکدیگر دارند. پس انتخاب ما سمند EF7 خواهد بود و انتخاب برتر است. تفاوت فنی میان مدل EF7 و LX در جدول زیر کاملا مشهود است.
 

   سمند EF7 سمند LX
حجم موتور (cc) 1645 1761
حداکثر توان موتور (hp) 113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه (بنزين) 94 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) 155 نيوتن متر در(4500-3500) دور در دقيقه (بنزين) 153 نيوتن متر در 3000 دور در دقيقه
نسبت تراكم 11 9.3
تعداد سوپاپ 16 8
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب اكتان 95 بنزين بدون سرب اكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش الكترونيكي چند نقطه اي پاشش چند نقطه اي
استاندارد حد آلايندگي يورو 4 بهينه يورو 4 بهينه
حداکثر سرعت (km/h) 190 185
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 12 13.1
سيستم انتقال قدرت 5 دنده دستي (BE3) 5 دنده دستي (BE3)
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) 5.9 6.8
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) 7.54 8.34


در مجموع خودروی سمند خودرویی اقتصادی و ارزانقیمت محسوب میشود و از نظر طراحی هیچ جذابیت خاصی ندارد . مدل‌های سورن امکاناتی برتر و چهره‌ای زیباتر نسبت مدل سمند دارند ولی بدلیل قیمتی بسیار بالاتر در این گزارش به این مدل خودرو اشاره نشده است. 

خودرو سورن توربوشارژ

تفاوت قیمت مدل‌های سمند در بازار و کارخانه را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها