کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارایه فرمول‌ها، روش و جزئیات محاسبه شاخص بورس


کد خبر : ۹۷۶۱یکشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹:۲۰۲۳۸۵ بازدید

فرآیند محاسباتی شاخص با تمامی جزئیات توسط مدیر تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران تشریح شد.

جلسه آشنایی با شاخص بورس تهران برای اصحاب رسانه و سهامداران حاضر در تالار حافظ برگزار شد.
مدیریت تحقیق و توسعه در جلسات جداگانه با حضور خبرنگاران و سهامداران به توضیح فرمول، چگونگی محاسبه و تعدیلات شاخص‌های خود پرداخت.
در این جلسه که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد، فرآیند محاسباتی شاخص با تمامی جزئیات توسط رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران تشریح شد.


بر اساس توضیحات کیانی روش و فرمول‌های شاخص که توسط بورس تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد، با بورس‌های معتبری همچون توکیو، لندن و نیویورک مطابقت دارد.
بنا بر اظهارات مدیر تحقیق و توسعه‌ بورس تهران تمامی تعدیلات پایه‌ی شاخص با این هدف انجام می‌شود که متغیرهای بیرونی همچون افزایش سرمایه از محل آورده‌ نقدی و ورود و خروج شرکت‌ها بر مقدار شاخص تأثیر نگذارند و شاخص تنها تابعی از عملکرد درونی بازار باشد.


کیانی در ادامه به توضیح تفاوت شاخص قیمت و شاخص بازده کل پرداخت. بر این اساس تنها تفاوت میان دو شاخص یادشده در لحاظ شدن سود نقدی به عنوان یک متغیر بیرونی در شاخص بازده کل و تعدیل پایه‌ این شاخص هنگام اعلام سود نقدی شرکت‌ها است.
وی در ادامه به رویکرد مؤسسات معتبری نظیر استاندارد اند پورز و فوتسی در طراحی و محاسبه‌ شاخص پرداخت و در نظر گرفتن سهام شناور آزاد، محاسبه و انتشار شاخص‌های هم‌وزن و طراحی انواع متعددی از شاخص‌ها با رویکرد سرمایه‌گذاری را مورد اشاره قرار داد.


کیانی با اشاره به تعداد درخور ملاحظه‌ی شاخص‌های منتشرشده توسط بورس تهران همچون شاخص‌های ارزش وزنی، شاخص شناور آزاد و شاخص صنایع به توضیح کارکرد هر یک از آنها پرداخت.
کیانی در این جلسه به نمایش محاسبات شاخص که توسط مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس تهران انجام شده است، پرداخت.
بنا به گفته‌ی کیانی، مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران اقدام به محاسبه شاخص‌ کل و شاخص قیمت بورس تهران کرده است و محاسبات انجام شده که با تمامی جزئیات برای حاضران در جلسه به نمایش درآمد، نشان از صحت شاخص منتشرشده توسط مدیریت فناوری بورس دارد.


در این جلسه مدیر تحقیق و توسعه‌ بورس تهران خبر از انتشار شاخص‌ قیمت و شاخص‌های هم‌وزن در آینده‌ نزدیک داد.
وی همچنین با اشاره به توقف محاسبه‌ی شاخص قیمت از آذر ماه سال 1387 از تلاش مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران و مدیریت فناوری برای محاسبه‌ی شاخص قیمت از تاریخ یادشده خبر داد و نسبت به اعلام نتایج محاسبات مذکور در آینده‌ی نزدیک ابراز خوش‌بینی کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها