کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلالان ارز را با راهکار فیزیکی از سر چهارراهها جمع کنند !


کد خبر : ۹۷۱۱جمعه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱:۲۷۱۶۴۷ بازدید

بانک مرکزی دور جدید ساماندهی بازار ارز با جمع آوری دلالان و سفته بازان را پس از حدود 3 سال دوباره آغاز کرده است و مسئولان این بانک ...
دلالان ارز را با راهکار فیزیکی از سر چهارراهها جمع کنند !دلالان ارز را با راهکار فیزیکی از سر چهارراهها جمع کنند !

بانک مرکزی دور جدید ساماندهی بازار ارز با جمع آوری دلالان و سفته بازان را پس از حدود 3 سال دوباره آغاز کرده است و مسئولان این بانک اعلام می کنند که این بار بانک مرکزی با جدیت و برنامه ریزی فاز جدید ساماندهی دلالان ارزی را شروع می کند.این موضوع اتفاقات و تصمیماتی که مجلس و بانک مرکزی برای ساماندهی دلالان ارزی در دستور کار داشتند را تداعی می کند؛ با این تفاوت که افزایش قیمت ارز در آن زمان باعث اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مسئولان شده بود.

در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی قصد داشت که بازار ارز را از دلالان و سفته بازانی که در خیابان های منتهی به میدان فردوسی تا چهارراه استانبول اقدام به خرید و فروش ارز می کردند و باعث دستکاری نرخ ها می شدند، پاکسازی کند.

گرچه این اقدام با پشتیبانی مجلس تا حدودی پیش رفت و برای مدت زمانی کوتاه بانک مرکزی توانست با همکاری نیروی انتظامی بازار را از جولان دلالان پاکسازی کند، اما این اقدام فقط برای مدت زمان کوتاهی بود و پس از آن دلالان با حضور در خیابان های اطراف مرکز ارزفروشان تهران خرید و فروش را آغاز کردند و پس از مدتی نیز دوباره به کف بازار باز گشتند.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به اینکه دلالان به قیمت سازی و تعیین نرخ های صوری می پردازند، ساماندهی آنها می تواند نرخ های بازار را پاکسازی کند و دیگر نرخ گذاری های جدید و بازی با قیمت ها از بین خواهد رفت.

این بار هم بانک مرکزی اعلام کرده است که قصد دارد از طریق راه اندازی سامانه سنا، دلالان ارزی را از بازار پاکسازی کند وهرگونه خرید و فروش ارز را در خیابان ها و پاساژهای ارزی ممنوع نماید. بر این اساس است که این بانک چند روز پیش مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها با توجه به بند (ج) ماده (۱۱) و بند (الف) ماده (۴۲) قانون پولی و بانکی کشور را ابلاغ کرد.

مسئولان این بانک می گویند که در اجرای چنین برنامه ای جدی و مصمم اقدام خواهند کرد و از این پس دلالی ارزی از بین خواهد رفت و با ابلاغ مقررات جدید دیگر خرید وفروش ارز در خیابان و ملاء عام ممنوع خواهد بود.

جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به تابناک گفت: بانک مرکزی با اجرای این طرح قصد دارد تمام نقل و انتقالات و مبادلات را در قالب سامانه پیگیری کند، که به نظر من کار ارزشمندی است چون در بحث هایی که مربوط به پولشویی است و متوجه بانک مرکزی است و هم از نظر رصد و کنترل نقل و انتقالات ارزی، این کار ضرورت پیدا کرده است.

وی گفت: چیزی که در بازار تعیین کننده است اقلام درشت است و کنترل ها بانک مرکزی را کمک می کند تا حجم و نوع تقاضاها و محل های ارزه ارز اطلاعاتی کاملی بدست بیاید و این اطلاعات نیز در نهایت کمک می کند تا بازار را بهتر کنترل و سازماندهی کند.

این نماینده گفت: از طریق این سامانه مواقعی که تقاضای سفته بازی برای ارز ایجاد مشکل بخواهد ایجاد مشکل کند بانک مرکزی وارد می شود و قبل از هر اتفاقی می تواند تدابیر لازم را داشته باشد و منتظر این نخواهد بود که بعد از اتفاقات واکنش و یا عکس العمل نشان دهد.

وی در خصوص این که چگونه می خواهد پای دلالها را از بازار کوتاه کند گفت: در هیچ جای دنیا سر چهار راه خرید فروش ارز انجام نمی شود، اگر کسی ارزی می خواهد بفروشد از طریق صرافی این کار را انجام دهد، به هر حال صرافی ها برای این کار هستند و لزومی ندارد در سر چهار راهها این کار انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد باید کسانی که این کار را می کنند از بازار جمع آوری کرد و اگر لازم است به صورت فیزیکی اینها را از بازار جمع کنند، معنی ندارد این دلالان به صورت دستی معامله ارز انجام دهند، البته باید محدودیت ها کم شود و اینکه در سر گذر نرخ ارز تعیین شود نیز معنی ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها