کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاكرات دوجانبه ايران و آمريكا در زوريخ آغاز شد


کد خبر : ۹۵۵۹شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲:۳۱۳۷۲۷ بازدید

روز گذشته و در ساعاتي كه چشمان خيره ايرانيان به تلويزيون دوخته شده بود تا بازي فوتبال جام ملت‌های آسيا را تماشا كنند، تيم مذاكره‌كننده هسته‌ ای ايران و ...

روز گذشته و در ساعاتي كه چشمان خيره ايرانيان به تلويزيون دوخته شده بود تا بازي ايران و عراق در جام ملت‌هاي آسيا را تماشا كنند، تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران و امريكا در زوريخ به رياست«عباس عراقچي» و «وندي شرمن» دور جديد گفت‌وگوهاي دوجانبه خود را آغاز كردند. اين دور از مذاكرات ساعت 10 و 30 دقيقه صبح به وقت زوريخ (13به وقت تهران) استارت خورد. قرار است در اين دور از مذاكرات كه تا روز شنبه ادامه پيدا مي‌كند بار ديگر همه موضوعات مورد اختلاف ميان طرفين معادله هسته‌يي بررسي و مرور شود. همزمان محمدجواد ظريف نيز كه براي شركت در مجمع جهاني داووس در سوييس به‌سر مي‌برد، قرار است با جان كري همتاي امريكايي خود و ساير وزيران كشورهاي 1+5 درباره مسايل مورد اختلاف هسته‌يي گفت‌وگو كند.

 

  مخالفت دولت امريكا با ادامه و تشديد تحريم‌ها عليه ايران

اما همزمان با آغاز اين دور از گفت‌وگوها رويترز به نقل از سخنگوي وزارت خارجه امريكا از مخالفت واشنگتن با تشديد و حتي ادامه تحريم‌ها عليه ايران خبر داد.براساس اين گزارش، جنيفر ساكي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا روزجمعه در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه واشنگتن با وجود اصرار بعضي‌ها همچنان مخالف وضع تحريم‌هاي جديد، تشديد و حتي ادامه آن عليه ايران است.

وي تمديد اين تحريم‌ها را به ضرر روند مذاكرات هسته‌يي ايران دانست و گفت: «تحريم بيشتر عليه ايران موجب از هم پاشيدگي رژيم بين‌المللي تحريم‌ها عليه كشورها مي‌شود.»ساكي در پاسخ به سوالي مبني بر وجود اختلاف ديدگاه امريكا و رژيم صهيونيستي در قبال ايران افزود: واشنگتن با علم به اين اختلاف، مخالف وضع تحريم عليه ايران است.وي با اعلام اينكه قصد تاييد مذاكرات ميان اعضاي كنگره امريكا و مقامات اطلاعاتي امريكا را ندارد، افزود: گرچه بنيامين نتانياهو با هدف متقاعد كردن مقامات واشنگتن براي تشديد و ادامه تحريم‌ها عليه ايران وارد اين شهر مي‌شود اما مطمئنم مقامات امريكا نيز توجيهات خود را براي لغو اين تحريم‌ها دارند.سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت: ديدگاه اروپايي‌ها نيز حكايت از آن دارد كه ادامه تحريم‌ها عليه ايران نه تنها موجب از بين رفتن نتايج مذاكرات مي‌شود بلكه حتي رژيم كنوني بين‌المللي تحريم عليه كشورها را نيز بي‌اثر مي‌كند.

 

  تماس تلفني ظريف با كري در داووس

اين دور از گفت‌وگوها ميان دو طرف با هدف بررسي اختلافات ميان دوطرف انجام مي‌شود تا زمينه براي يك تفاهم سياسي در تير سال94 آماده شود. وزير امورخارجه پنج‌شنبه درتماس تلفني كه به درخواست فدريكا موگريني انجام شد با مسوول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا آخرين تحولات مربوط به مذاكره هسته‌يي را بررسي كرد ضمن اينكه قرار است ديدار ظريف و كري در داووس سوييس انجام شود.

در روزهاي منتهي به آغاز اين دور از مذاكرات وزراي خارجه اروپايي تلاش كردند تا با فضاسازي رسانه‌يي دامنه تاثيرگذاري جمهوري‌خواهان كنگره را محدود كنند. روز پنج‌شنبه لوران فابيوس، فيليپ هاموند، فرانك والتر اشتاين‌ماير و فدريكا موگريني با انتشار مقاله‌يي از طرح جديد تندروهاي امريكا براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران انتقاد كردند و آن را گامي به عقب خواندند.

وزيران خارجه فرانسه، انگليس، آلمان و مسوول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين مقاله كه روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر كرد، نوشتند: «ما يك فرصت تاريخي داريم كه ممكن است دوباره به‌دست نيايد. چشم‌هاي دنيا روي ماست، بايد تعهدمان به ديپلماسي و تلاش براي حل موضوع هسته‌يي ايران را در مهلتي كه تعيين كرده‌ايم، نشان دهيم. اين مطمئن‌ترين مسير براي رسيدن به يك توافق جامع و آخرين راه‌حل است كه دنيا و منطقه را امن‌تر خواهد كرد.»

اجراي توافق موقت ژنو پس از آنكه مذاكرات به توافقي جامع ميان ايران و كشورهاي 1+5 نينجاميد براي دومين بار در 24 نوامبر تا ماه ژوئن تمديد شد.

 

  پرداخت 11ميليارد و 900 ميليون دلار بدهي امريكا به ايران

شبكه تلويزيوني «فا كس نيوز» اعلام كرد امريكا 11ميليارد و 900 ميليون دلار بدهي خود به ايران را تا 22ژوئن (تير سال آينده) يعني زمان پايان مذاكرات هسته‌يي به اين كشور پرداخت مي‌كند.

اين شبكه كه وابسته به وزارت دفاع ايالات متحده است، به نقل از اسناد وزارت خارجه اين كشور از پرداخت 490ميليون دلار بدهي‌ها خبر داد و افزود: «اين مبلغ (490ميليون) سومين قسط از بدهي‌هاي امريكا از دارايي‌هاي ايران به اين كشور است كه قرار بود از دهم دسامبر 2014 به اين سو به تهران پرداخت شود. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا دستور پرداخت اين مبلغ را در نوامبر گذشته به‌عنوان محكي براي تمديد اين دور از مذاكرات بر سر برنامه هسته‌يي ايران امضا كرد.»

اين گزارش به نقل از يك مقام وزارت امورخارجه امريكا افزود: «قرار شد كه از كل چهارميليارد و 900ميليون دلار از دارايي‌هاي بعدي آزاد شده ايران، در 10قسط جداگانه تا 22ژوئن امسال در اختيار تهران قرار گيرد.» براساس اين گزارش، دولت امريكا براساس توافق موقت سال 2013 با تهران پرداخت‌هاي مشابهي را به تهران به ميزان چهارميليارد و 200ميليون دلار انجام داده بود سپس براي متعهد نگه داشتن ايران به اين مذاكرات تا ماه نوامبر گذشته، دو ميليارد و 800 ميليون دلار ديگر نيز به تهران پرداخت كرد.

 

  پيرموذن: اقدامات ظريف در راستاي منافع ملي است

در شرايطي كه برخي از رسانه‌هاي داخلي در حساس‌ترين مقطع مذاكرات، پروژه انتقاد از تيم مذاكره‌كننده ايراني را دنبال مي‌كنند، برخي از نمايندگان از تحركات رييس دستگاه سياست خارجي كشورمان حمايت مي‌كنند.

نماينده اردبيل در مجلس نهم با اشاره به حساسيت‌هاي اين مقطع از مذاكرات مي‌گويد: «اقدامات ظريف و تيم او در مذاكرات با ظرافت تمام و در راستاي تامين منافع ملي است.»

كمال‌الدين پيرموذن با اشاره به پياده‌روي دكتر ظريف و جان كري در مذاكرات اخير ژنو و برخي حاشيه‌سازي‌ها در اين باره بيان كرد: «اين هياهوها بي‌جهت است، وزير امورخارجه حتما در اين اقدام خير و سودي ديده كه به آن مبادرت كرده است.»

پيرموذن افزود: « اتفاقا اين اقدام مي‌تواند پيام گوناگوني براي جامعه جهاني و كشورهاي همسايه ايران داشته باشد و فضاي مذاكرات را سازنده‌تر كند. اين حركت از نگاهي اقدامي سنجيده براي خنثي كردن برخي تحركات و اقدامات رژيم صهيونيستي و برخي كشورها در به شكست كشاندن مذاكرات است.

اين نماينده مجلس نهم تاكيد كرد كه قاطبه نمايندگان يار ظريف هستند نه بار خاطر او و بايد حساب برخي از تندروي‌ها را از اكثريت نمايندگان مجلس جدا كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها