کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت

طرح ساماندهی واردات خودرو برای كنترل يا انحصار؟

کدخبر:۹۵۲۱پنجشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸:۱۹۴۵۱۵ بازدید

در گفتگویی با واردکنندگان خودرو به موضوع واردات خودرو بصورت رسمی و غیر رسمی پرداخته شد ...
طرح ساماندهی واردات خودرو برای كنترل يا انحصار؟

ايجاد انگيزه «رقابت» توجيه قانع‌كننده واردات خودرو است و در مقابل آن انحصارزدايي از بازار خودرو تنها دليل قانع‌كننده براي اين امر است، صرف‌نظر از اينكه چقدر خودروهاي خارجي در ايران طرفدار دارد. امسال مساله واردات خودرو در ميزان حجم موتور، افزايش آمار واردات، چگونگي و حتي تعداد واردكنندگان مورد توجه قرار گرفت، البته مدت‌ها بود برخي از اعضاي گروه قطعه‌سازان همگن مدعي ارسال طرح مديريت واردات خودرو به شوراي سياست‌گذاري وزارت صنعت و معدن و تجارت بودند تا براساس آن واردات برخي خودروها از برخي كشورها را محدود يا افزايش دهند. اما حالا موضوع ساماندهي بر واردات خودرو مطرح است. به گفته رييس انجمن واردكنندگان خودرو اين انجمن طرحي را به شوراي سياست‌گذاري خودرو فرستاده است. درحالي كه اين انجمن، انجمني تازه تاسيس است و هنوز دوماهي از آغاز فعاليت آن نمي‌گذرد. با اين حال به گفته رييس انجمن وارد‌كنندگان خودرو اين انجمن در پي ساماندهي واردات است كه به تازگي طرحي را به شوراي سياست‌گذاري صنعت خودرو ارايه كرده است و براساس اين طرح قرار است واردات خودرو تنها از طريق نمايندگي‌هاي رسمي انجام بگيرد و براي اصالت خودروهاي وارداتي چارچوب تعريف شود.

 درحالي كه زمزمه‌هاي ارايه اين طرح شايبه انحصارگري در واردات خودرو ازسوي برخي شركت‌ها و نمايندگي‌ها را ايجاد مي‌كند كه با به‌وجود آمدن انحصار در واردات خودرو امكان ايجاد رانت و فساد در اين امر را افزايش مي‌دهد.

 

 واردات توسط واردكنندگان غيررسمي

با اين حال رييس انجمن واردكنندگان خودرو مي‌گويد: آيين‌نامه واردات خودرو در پي حذف واردكنندگان غيررسمي خودرو نيست. وي همچنين يادآور مي‌شود كه در سال‌جاري بيش از 70 درصد خودروهاي وارداتي توسط واردكنندگان غيررسمي به بازار آمده است و كمتر از 30 درصد واردات توسط نمايندگي‌هاي رسمي انجام شده است.

احتشام‌زاده همچنين افزود: نمايندگي‌هاي رسمي ملزم هستند به جز خودروهايي كه خود وارد كرده‌اند، به ساير خودروهاي برند خود كه توسط واردكنندگان غيررسمي وارد شده‌اند هم خدمات پس از فروش ارايه بدهند، با اين تفاوت كه به خودروهاي وارداتي از طريق غيرنمايندگي، خدمات گارانتي 5 سال يا 150 هزاركيلومتر تعلق نمي‌گيرد و هزينه آن را بايد پرداخت كنند. وي بااشاره به اينكه البته خدمات و قطعات ارايه شده به اين خودروها بابت همان تعميرات انجام شده روي خودرو طي مدت زمان مشخصي تحت پوشش گارانتي نمايندگي است، افزود: متاسفانه برخي از واردكنندگان غيررسمي خودروهاي دستكاري شده اعم از تصادفي و خودروهايي كه آپشن آنها به‌صورت غيراستاندارد در آنها نصب شده يا فاقد گارانتي 5 سال 150هزاركيلومتري هستند را خريدوفروش مي‌كنند.

رييس انجمن واردكنندگان خودرو به‌وجود واردكننده رسمي براي واردات خودرو، به تسنيم گفت: هر واردكننده‌يي كه به‌عنوان نماينده رسمي بخواهد خودرو جديد را وارد كشور كند، بايد يك سلسله مراتبي را انجام دهد. برهمين اساس در مرحله اول مستنداتي بايد تحويل اداره استاندارد شود تا از نظر استانداردهاي خودرويي كه استانداردهاي 55 گانه است و در گروه خودروهاي سواري 46 موردش تطابق دارد، تك‌تك اين مدارك مورد ارزيابي قرار گيرد. در مرحله بعد اداره محيط‌زيست براساس ميزان آلايندگي آنها و گازهاي خروجي و ميزان مصرف سوخت بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.

احتشام‌زاده بااشاره به اينكه پس از طي اين دو مرحله متقاضي با مراجعه به اداره صنايع خودرو مجوز واردات را دريافت مي‌كند، تصريح كرد: تمام خودروهايي كه خواستار مجوز واردات هستند بايد اين فرآيند را طي كرده و داراي تاييدهاي استاندارد و محيط‌زيست باشند.

رييس انجمن واردكنندگان خودرو در ادامه صحبت‌هاي خود بااشاره به تضييع حقوق مشترياني كه از واردكننده‌هاي متفرقه، خودرو خريد مي‌‌كنند، گفت: درحال حاضر فارغ از تضييع حقوق دولت به‌دليل عدم پايبندي برخي واردكننده‌هاي متفرقه به الزامات قانوني، حق مشتري هم به‌دليل نداشتن گارانتي، غيرمنطبق بودن خودرو با ضوابط ايمني و نداشتن دسترسي به شبكه گسترده خدمات پس از فروش درحال ضايع شدن است. وي افزود: از طرف ديگر نام برندهاي معتبر هم به‌دليل سوءاستفاده برخي از واردكننده‌هاي غيررسمي خدشه‌دار مي‌شود. از اين بابت كه خودروها فاقد مشخصات تعهد داده شده به مشتريان هستند و طبيعتا موارد خاص و آپشن‌هاي خاص در تخصص مشتري نيست كه قابل تشخيص باشد. از طرفي خواب خودرو در نمايندگي‌ها بيش از زمان استاندارد است و به‌دليل تنوع بيش ازحد خودروهاي وارداتي از مبادي مختلف و نداشتن شبكه نمايندگي، نياز به ساماندهي دارد.

احتشام‌زاده بااشاره به اينكه آيين‌نامه واردات خودرو در پي حذف واردكنندگان غيررسمي خودرو نيست، اظهار داشت: اين آيين‌نامه در راستاي حفظ حقوق مشتريان و مديريت فرآيند واردات خودرو به كشور است كه با اخذ نظرات كليه ذي‌نفعان و بررسي موضوع از جنبه‌هاي مختلف، مشكلات موجود شناسايي و راهكارهاي رفع معضلات موجود درحال نهايي‌سازي است كه اميدوارم پس از تصويب آن شاهد ساماندهي اين حوزه باشيم.
 

 برنامه‌ريزي براي طرح ساماندهي واردات

درهمين راستا مسعود مركزي وارد‌كننده خودرو بااشاره به طرح ساماندهي واردات خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: اين طرح اگر براساس برنامه‌ريزي مدون باشد، مطمئنا مي‌تواند موثر باشد. چراكه درحال حاضر بسياري از وارد‌كنندگان خودرو به‌صورت خانگي و بدون داشتن نمايشگاه يا نمايندگي اقدام به واردات خودرو مي‌كنند. درحالي كه بسياري از نمايشگاه‌داران كه سالانه مبالغي را به‌عنوان ماليات مي‌دهند، دچار ورشكستگي شده‌اند. مركزي در ادامه افزود: البته اين مساله وجود دارد كه اين طرح نبايد مانع فعاليت برخي نمايندگي‌ها شود و تنها به برخي شركت‌ها اجازه فعاليت دهد. چراكه در آن صورت انحصار به‌وجود آمده و مانع فعاليت واردكنندگان اصلي مي‌شود. اين واردكننده خودرو گفت: بايد واردات خودرو زيرنظر كانون باشد و ما به‌عنوان وارد‌كننده شارژ مي‌دهيم و در واقع به نفع شركت‌هاي وارد‌كننده است. وي همچنين بااشاره به ارايه خدمات توسط شركت‌هاي وارد‌كننده گفت: در اين صورت سرويس‌دهي‌ها بيشتر مي‌شود و در اصل ارايه خدمات روي روال مي‌افتد.

وي درخصوص واردات خودروهاي دست دوم به جاي خودرو صفر مي‌گويد: در كنار ساماندهي واردات بايد بتوانند اين مساله را نيز مهار كنند تا مشتريان نيز از سردرگمي رها شوند. حتي واردكنندگان نيز مي‌توانند به‌صورت رقابت خودروهاي خود را ليزينگي ارايه كنند.


 نظارت بيشتر در مبادي ورود خودرو

قنبري ديگر وارد‌كننده خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: ديگر كار واردات خودرو نمي‌كنم به‌دليل اينكه دست در واردات خودرو زياد شده است و ديگر صرفه اقتصادي ندارد.

وي درخصوص طرح ساماندهي واردات خودرو مي‌گويد: اين طرح خوبي مي‌تواند باشد البته اگر از اين طرح حمايت شود. در گذشته نيز مساله ثبت سفارش خودور بود، چراكه برخي مجوز براي ثبت سفارش مي‌فروختند.

وي همچنين افزود: در هر صورت اين طرح مي‌تواند شركت‌هاي حقيقي و حقوقي واردات خودرو را كمك كند اما تحت نظارت و كنترل شده اين امر انجام شود.

وي درخصوص اينكه در اين طرح از مشكلات مشتريان در خريد خودروهاي كه به‌نام صفر وارد مي‌شوند اما در اصل كاركرده هستند، گفت: اين از ضعف گمركات كشور است. چراكه گمرك مبادي ورودي است و بايد آنجا درست نظارت شود تا چنين اشتباهاتي پيش نيايد و خودرو دست دوم نبايد ترخيص شود و بايد اصالت خودرو در آنجا تاييد شود.

قنبري در ادامه افزود: نظارت بايد قوي باشد وگرنه اين طرح‌ها همه حرف است. چراكه زماني كه خودرو توسط نمايندگي وارد مي‌شود، بعد از چند سال يك ميليون خودرو صفر خراب پيش مي‌آيد.

وي همچنين افزود: متاسفانه در ايران مشتريان بيشتر به‌دنبال آپشن‌هاي ظاهري هستند و همين امر باعث سوءاستفاده برخي وارد‌كنندگان مي‌شود تا با نصب برخي آپشن‌هاي ظاهري قيمت را افزايش دهند. اين وارد‌كننده در پايان تاكيد كرد: بايد سيستم نظارت بر واردات را افزايش داد.
 

 تضمين عدم انحصار در واردات خودرو

به‌نظر مي‌رسد واردكنندگان همه موافق اين طرح هستند اما همچنان اين سوال باقي مي‌ماند كه طرح ساماندهي واردات خودرو چطور مي‌تواند عدم انحصار در واردات را تضمين كند. درحالي كه شايبه تبعيض در اجراي اين قانون به‌نظر مي‌رسد. به‌نوعي با اين امر واردكنندگان كوچك حذف مي‌شود و به واردكنندگان بزرگ قدرت‌دهي مي‌شود. با اين حال ساماندهي واردات خودرو نبايد به مفهوم ايجاد انحصار و محدود كردن تعداد واردكنندگان باشد چراكه تجربه نشان داده است منحصر كردن واردات به عده‌يي محدود خطرات و آفاتي را نيز در پي خواهد داشت. علاوه بر اينكه افزايش كيفيت عرضه و ارايه خدمات مناسب در اجراي اين طرح موثر خواهد بود. لزوم واردات خودروهاي با گارانتي و خدمات پس از فروش از خواسته‌هاي قديمي مشتريان خودروهاي وارداتي بوده است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

على: 1393/11/208:23:32،
161
8
واردات خودرو دست برادران گرامي است در ايران
تنهای...............تنها: 1393/11/208:33:59،
99
7
آخه اگه میتونستن کنترل کنن جلوی وروداین همه موادمخدروقاچاق رومیگرفتن وکنترل میکردن....

انحصاریش میکنن.....هرچی که دلشن بخواد(بالای 2500سی سی)هم واردمیکنن....
دوست شما: 1393/11/208:36:14،
123
9
مسئولین محترم، تعرفه رو واسه ما هم کم کنید مثل مناطق آزاد مگه خون اونها رنگین تره ؟؟ چه عیبی داره ایرانی سوار ماشین خوب بشه با قیمت واقعی جهانیش ؟؟ خدایی چه عیبی داره
Ayat: 1393/11/209:22:29،
54
11
راست گفتی .. چرا واقعاً؟؟
رضا: 1393/11/209:25:41،
16
96
بهتر شد بابا
هر کسی میرفت دبی و عمان کارکرد ماشین صفر میکرد آپشن بی کیفیت و غیر فابریک می انداخت روش می آورد زیر قیمت میداد به ما
الان دیگه گول قیمت پایین رو نمی خوریم و ماشین اب کیفیت و گارانتی دار سوار میشیم
جواب تنها: 1393/11/209:29:46،
63
7
ميتونن جلوي موادمخدروخيلي راحت بگيرن ولي نميخوان واسه اينكه پول توشه ميخان بخورن وسرملت گرم ميشه با اين چيزا وازون فكرا نميكنن...
حامد: 1393/11/209:41:04،
50
6
به خبر 10 سطر پایین تر که دیروز ایرانجیب تو سایت منتشر کرده توجه کنید : خطر احتمالی خرید خودروهای غیر شرکتی تویوتا چیست؟ (بدون شرح)
مهران: 1393/11/209:42:32،
43
6
اينم پرسيدن داره؟
انحصاره انحصار
فصولی: 1393/11/210:55:57،
58
10
این قسمت خبر از همه جهت تو حلقم :

(((اداره محيط‌زيست براساس ميزان آلايندگي آنها و گازهاي خروجي و ميزان مصرف سوخت بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.)))

اداره محیت زیست اگه جرات داره بره به خودرو های مونتاژی ایران خودرو و سایپا نظارت کنه
تعرفه: 1393/11/211:25:31،
35
9

سامانه ثبت سفارش از دیروز برای افراد متفرقه بسته شده است (خبر موثق)
از شنبه فقط ثبت سفارش از طریق نمایندگی ها صورت میگیرد.
تمام خودروها در بازار ازاد گران خواهند شد.

AFSHIN: 1393/11/214:01:04،
26
7
در زمانی که ثبت و سفارش ازاد بود قیمت شرکتی ده درصد بیشتر بود حالا که ممنوع شده خدا به داد خریداران برسه
علیرضا: 1393/11/208:26:03،
89
8
آقایون بشدت ناراضین از اینکه تمام سود هنگفت واردات خودرو فقد تو جیب خودشون نمیره.میخان همه راهاروببندن ک فقد خودشون بخورنوامپراطوریشونو وسعت بدن
آفرودر حرفه ای: 1393/11/208:34:11،
16
12
الان مثلا موهاوی هشت سیلندر تمام شرکتی هاش فوله رینگ اسپرت بندازی خش خش صدا می ده ماشین فقط غیر فولاش که 20 تا یکی تو وارداتی ها پیدا میشه که خش خش با رینگ 20 نده از اونور یک سال دیگه سیستم ایمنی فعال ضد خروج از خط وسط خیابون تو ماشینای فول استاندارد میشه ملت با 200 تومن ماشین تو جاده کوهی یه راست می رن تو دره چون خط سفید تو ایران زیاد پیش میاد قاطی کنه بماند تکونی که به بازار میده و گارانتیی که اصلا معنا نداره
مهدي: 1393/11/208:42:44،
66
7
اسان موتور يه سونوتا وارد ميكنه به خاطر يه گارانتي 20ميليون گرون تر ميده تازه الان داره با بازار ازاد رقابت ميكنه اگه واردات انحصاري بشه هر قيمتي دلش بخواد ميفروشه انحصاري شدن واردات اشتباهه و جلو پيشرفتو ميگيره چرا تو كشور هاي عربي واردات ازاده و اونا روز به روز در حال پيشرفت هستند
11: 1393/11/208:52:19،
62
8
20 میلیون گرونتر میده هزینه سرویس روغن و فیلترم 5 برابر بیرون میگیرن
دلت نسوزه: 1393/11/208:55:54،
58
6
دلت واسه مردم نسوزه ماشين ٥٠ توماني رو ميدي ٣٠٠ تومان دلت نمي سوزه اونوقت دلت مي سوزه اپشن دستي باشه ، مرد حسابي الان نمايندگي ها يك ساله هيوندايي وكيا به هر قيمتي هم باشه نمي فروشند و فقط با قيمت بالا مي دهند بازار ازاد ، تو اگه دلت مي سوخت نمايندگي اصلي ماشين رو مي اوردي از دم قسط نصف قيمت بي بهره ماشين مي فروخت ،،،،،، اگه سر من كلاه رفت به توچه
آزاد: 1393/11/208:56:24،
40
12
من که از روی ترس همین موارد که تقلب میشه تو آپشن وارداتیها البته نه همه اونها رفتم از نمایندگی اطلس خودرو یه اپتیما نوشتم 150 روزه حالا میگن آپشنهای شرکتی کمتره نمیدونم راست میگن یا نه امید به خدا
محمد: 1393/11/209:26:49،
15
52
اپشن های شرکتی فولترین نوع و بهترین هست فقط ضبط تصویری ندارن و گرنه بقیه آپشن ها فول فول
Mmmmmmmmmmmmmmm: 1393/11/209:59:06،
25
6
هدف از اين كار ساماندهي مالياتها به نفع دولته. وقتي هم ماليات از واردكنندكان متفرقه كه ارزونتر از شركتيها ماشين ميفروشن، كرفته بشه، خودبخود قيمت ماشين ميره بالا،كه اينجا هم مردم ضرر ميكنن. اينا دست به كاري نميزنن كه سود براشون نداشته باشه ! اقا مردم خودشون ميدونند از كي بخرند . كسي كه بول داره ماشين وارداتي بخره ، نياز به اين نداره كه دولت بياد كه يهو ضرر نكنه.به فكر اقشار ضعيف باشين لطفا !!!!
miro: 1393/11/210:25:51،
31
6
این فرمایشات از روی دلسوزی و حفظ حقوق مشتری نیست
این گارانتی های نمایندگی های رسمی خیلی مسخره هست اگر چیزی از روی ماشین برندارند هیچ کارمثبتی هم انجام نمیدن، یعنی اصلاً لازم نیست که انجام بدن چون در کارخانه اصلی عموماً کنترل کیفیت شدن. فقط و فقط و فقط برای سرکیسه کردن مصرف کننده و البته انحصار طلبی عده ای معدود در راس کاره ....
بیخیال: 1393/11/210:33:20،
24
7
من میدونم از کجا گرفتین ناقلا، بخدا هیچکدوم از حرفاتون صحت نداره ،تو رو به خدا ول کنید این کار یعنی ایجاد انحصار ،اونم واسه کی!!!!!! با این کارتون برا سال بعد گرونی ،ضمنا همه میدونن گارانتی یعنی یه دعوای حسابی .به خدا این نمایندگیها امسال 20% قیمتا رو بردن بالا ،بابا والا ما هالو نیستیم
مهدی: 1393/11/210:36:46،
33
7
اونی که سوار ماشین خارجی مدل بالا میشه اینقدر زرنگ هست که میتونه بخره وحالیش چی از چی .بگید شما کم گیرتون میاد چی فکر میکنید مردم حالیشون نیست
مردم: 1393/11/210:58:30،
25
6
من با تیتر این خبر مشکل دارم اخه مگه در این کشور بجز انحصار شما چیزی هم دیدین
در همه چیز و همه جا فقط و فقط انحصار
مهدی: 1393/11/211:40:14،
18
7
اخرچراهرچیزغیرواقع رابه خوردمردم می دهیداگران شرکتهایی که درایران هستندوبه قول شما نمایندگی رسمی شرکتهاهستندپس موظف هستندخودرورابدون درنظرگرفتن واردکننده اش درصورت داشتن گارانتی مشکلش رابرطرف کنند چون برندهای معتبرگارانتی کل دنیا رامی دهندحتی خودروشما اگردرترکیه هم خراب شدنماینده رسمی اش موظف است درصورت داشتن گارانتی مشکلش رابرطرف کند.
پس یا این شرکتهای ایرانی نمایندگی رسمی نیستندیا شمامی خواهیدانحصارایجادکنید
جمال: 1393/11/211:57:41،
17
9
خدایا شکرت! واقعن خوشحالم ازینکه مردم اینقد آگاهن و دیگه گول این حرفا رو نمیخورن. خدایا هرکس بخواد به این مردم ظلم کنه و دسترنجشونو به نا حق بگیره بی آبرو ورسواش کن. حالا میخواد زرد باشه یا بنفش یا هررنگ دیگه.
علی: 1393/11/212:09:43،
25
9
این نمایندگان محترم رسمی واردات خود رو هیچ تعدی به مشتری ندارند بنده برای تحویل خودرو 120 روزه در شرکت آسان موتور ثبت نام کردم تمام پول خودورو هم پرداخت شده بعد از 190 روز هنوز خورو تحویل نشده و هیچ پاسخ درستی هم نمی دهند قراداد ترکمن چای می بندند وفقطدنبال منفعت خود هستند ونظارتی بر کارشان هم نیست.
امیر: 1393/11/213:03:31،
17
6
کی ثبت نام کردی ؟ چی ثبت نام کردی ؟ من سانتافه نوشتم زنگ زدم میگه تازه داریم برج دو رو میدیم شما برج پنجی فعلاً برو دنبال بازیت !
دادا: 1393/11/213:05:56،
24
7
آخي چقدر كه شما به فكر مردميد وماشين 70تومني رو محض رضاي خدا به مردم 170تومن ميندازيد انشااله خدا بهتون در اين دنيا واون دنيا زجر دهد
حسن: 1393/11/214:19:21،
13
7
نداشتن دسترسي به شبكه گسترده خدمات پس از فروش!!؟!؟یه وانت گرفتم،5000 اجرت دادم تا تونستم در کاپوت باز کنم، سنسورمیل‎سوپاپش خراب بود! درخواست قطعه دادم، بعد از 4ماه زنگ نزدنشون، رفتم نمایندگی با التماس گرفتم!
درخواب : 1393/11/214:20:04،
26
12
خدا خیر بده به احمدی نژاد ،حداقل انحصار از دست نمایندگی ها درآورده بود
الان ماشین وارداتی را باید از نمایندگی 150 روزه تحویل بگیرید
از آقای روحانی واقعاً این کار بعید بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وحيد ر: 1393/11/216:19:03،
18
9
يكي از كاسبهاي سورنا ميگفت اخيرا يك نفر از ايرتويا اومده بود ٥٠ تا پخش و مانيتور براي كرولا بخره!
خودم هم در تبليغي كه توي تبليغ تويوتا درشبكه MBC ديدم، رونالدو پشت يه كرولا نشسته بود كه مانيتر نداشت، حالا چطور ايرتويا فول اين خودرو را با مانيتور عرضه ميكنه؟
شهر خيام: 1393/11/220:23:42،
22
7
نعمت زاده دستت درد نكنه
دولت تمديد و ،،،، دستت درد نكنه
اين بازارو هم انحصاري كردين
با اين كار افزايش قيمت ماشيناي وارداتي رقم خورد و به دنبال ان شيرين تر شدن ماشيناي داخلي
حالا بازم مردم هي بگن تحريم و نميخريم و،،،،
بريد زندگيتونو بكنيد به اينا دل خوش نشين
محمدامین فنایی: 1393/11/223:15:19،
10
9
من با این طرح 2500 سی سی و ماشین لوکس اصلا موافق نیستم چون ماشین مثل بنز E 250 با قیمت نجومی 500 ملیون وارد میشه صرفا بخاطر اینکه زیر 2500 سی سی هست و لوکس حساب نمی شه ولی ارز خرج شده برای این ماشین میشه باهاش دوتا جنسیس 2014 وارد کرد ولی وارد نمیشه چون جنسیس 3500 سی سی هست و لوکس حساب میشه
کیوان حسنی: 1393/11/317:02:23،
13
8
طرح انحصاری کردن خودرو درسال مهر92مطرح و زود شکست خورد.اما انحصاری کردن اینبار به بهانه حمایت ازمصرف کننده مطرح شده درحالی که همین نمایندگیها سالهای 89.88 با ارز مرجع خودرو وارد کردن وبا ارز آزاد به مردم غالب کردن جالبه که همین گرگ ها بر طبل حمایت ازمصرف کننده میکوبند. بابا تو رو خدا بس کنیدتا کی میخواین با بهانه ونیرنگ سوارگرده ملت بشین؟!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل