کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

پشت پرده تخفیف‌های بی‌فایده درکالاهای اساسی

کدخبر:۹۵۱۷چهارشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳:۵۱۸۱۵۸ بازدید

این روزها از جلوی هر فروشگاه و سوپرمارکتی که می‌گذری، انبوهی از تراکت‌های تبلیغاتی برای تخفیف قیمت کالاهای مختلف از دستمال ...

 این روزها از جلوی هر فروشگاه و سوپرمارکتی که می‌گذری، انبوهی از تراکت‌های تبلیغاتی برای تخفیف قیمت کالاهای مختلف از دستمال کاغذی گرفته تا روغن، برنج و لبنیات را مشاهده می‌کنید. دایره این تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و‌ هایپر مارکت‌ها به ارسال پیامک‌های انبوه تبدیل شده است که روزانه چند کالا را با تخفیف‌های ریز و درشت به مردم معرفی می‌کنند. اما چرا این روزها تقریبا تمام کالاهای اساسی به‌خصوص موادغذایی مشمول تخفیف شده است. تولیدکنندگانی که سال‌های قبل برای افزایش قیمت‌ها با هم رقابت می‌کردند چگونه رقابت معکوسی را برای ارزان‌فروشی آغاز کرده اند؟


gscolyue11sip3wqa9k.jpg


پاسخ این سوال را در یک عامل می‌توان جست‌وجو کرد. این‌که، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا تولیدکنندگان رو به تخفیف بیاورند و ازاین طریق، با افزایش فروش، نقدینگی موردنیاز خود را تأمین کنند.

چرا که در سال‌های اخیر، نرخ تورم صعودی به میزان زیادی قدرت خرید واقعی مردم را کاهش داده است؛ به‌طوری که مصرف‌کننده‌ها در سبد خرید خود بازنگری کرده‌اند و برخی از اقلام را به جمع کالاهای غیرضروری اضافه کرده و از لیست خرید حذف کرده‌اند. درواقع مردم برای مقابله با تورم بالا با خرید تنها کالاهایی که ضروری هستند دخل و خرج خود را متعادل کرده‌اند. در این زمینه گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز به خوبی تغییر سبد مصرفی ایرانی‌ها به‌خصوص در سه‌سال اخیر را تأیید می‌کند. هرچند که برخی با اشاره به کاهش خرید مردم، جلوگیری از فاسد شدن کالاها را عامل اصلی ارزان‌فروشی‌های اخیر می‌دانند و به کالاهایی همچون لبنیات و کالاهایی که تاریخ انقضای محدودی دارند اشاره می‌کنند که با این فرضیه هماهنگ است. برای مثال در لبنیات پس از چندین بار افزایش قیمتی که روی انواع محصولات لبنی اعمال شد، سرانه مصرف آن نیز کاهش یافته است. به گونه‌ای که تعدادی از کارشناسان علم تغذیه از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند که تداوم این روند در آینده باعث شیوع بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان که با مصرف لبنیات رابطه مستقیم دارد، خواهد شد. از سوی دیگر پس از آن‌که دولت یازدهم عمده مسئولیت تنظیم بازار را به خود اصناف واگذار کرده است، آنها برای جلب اعتماد دولت و نشان دادن توانایی خود درباره ارایه تخفیف‌های قیمتی به توافق رسیده‌اند تا بدین وسیله بازاری که به انحای مختلف نوسان پیدا می‌کند و مشتری‌های خود را ازدست می‌دهد، آرام کنند.


symwej0a0gi838cicm2o.jpg


کدام کالاها تخفیف خوردند؟

بررسی‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که رویه مشخص‌تری نسبت به خرده‌فروشی‌ها دارند نشان می‌دهد که برخی تولیدکنندگان در این دوره رکود خرید (از سوی مصرف‌کنندگان) برای تحریک بخش تقاضا اقدام به اعمال تخفیف‌هایی کرده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تخفیف‌ها به صورت عمده میان خرده‌فروشان تقسیم شده و رقمی بین  ٣ تا ١٥‌درصد است. این‌گونه تخفیف‌ها در فروشگاه‌های بزرگ برای مصرف‌کنندگان مشهود بوده اما میان خرده‌فروشان سوپرمارکتی کمتر دیده می‌شود و به دست مردم نمی‌رسد. هم‌اکنون شرکت‌های تولید‌کننده و عرضه‌کننده چای، تخفیف‌هایی بین ۵ تا ۱۵درصد، عرضه‌کنندگان مواد شوینده تخفیف‌هایی بین ۳ تا ٥٠‌درصد (٣درصد در پودرهای دستی، ۱۰‌درصد در مایع‌های دستشویی و ظرفشویی، تا ١٠‌درصد در شامپو و ١٠ تا ٥٠‌درصد در محصولات سلولزی) برای فروش محصول در نظر گرفته‌اند. در حوزه خوراکی‌ها هم رب گوجه‌فرنگی تخفیف‌ ۱۰ تا ۲۰درصدی، برخی حبوبات ١٠ تا ٢٥‌درصد (همچون نخود، عدس، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز) و برای برنج‌های خارجی به صورت محدود بین ۱۰ تا ۱۲‌درصد اعمال شده است.
هرچند که این تخفیف‌ها به نسبت تنوع کالاها محدود تلقی می‌شود اما روش اعمال آن هم برای خود جالب توجه است.


dns59oukhl20fea036w0.jpg


تخفیف‌هایی به جیب مردم نمی‌رود

در سوی دیگر این سکه، اتفاق‌هایی رخ داده که جالب است. درحالی‌که تولیدکنندگان، کالاهای خود را با تخفیف‌هایی از ٥ تا ٥٠‌ درصد به فروشگاه‌های بزرگ و کوچک توزیع می‌کنند، تنها بخشی از این تخفیف‌های اعمال شده به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. درواقع به دلیل این‌که همچنان کالاها با قیمت سابق به روی بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود، هیچ ضمانتی برای اعمال تخفیف‌ها وجود ندارد.رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران دراین‌باره می‌گوید: ازآنجا که قیمت مصرف‌کننده تغییری نکرده است برخی از فروشندگان کالای مشمول تخفیف را با همان قیمت سابق به خریدار می‌فروشند. به گفته محمد آقاطاهر در این زمینه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در هر نوبت تنها یک یا دو قلم از کالاها را با تخفیف معرفی و عرضه می‌کنند ولی زمانی که خریدار به فروشگاه مراجعه می‌کند و به‌طور طبیعی کالاهای دیگری نیز خریداری می‌کند، بقیه کالاها را بدون تخفیف می‌فروشند.

درواقع ارایه تخفیف‌های این‌گونه باعث شده است تا برخی از فروشندگان با توسل به راه‌های مختلف برای خود بازارسازی کنند و از این وضع به نفع خود بهره‌برداری کنند. بنابراین برای پایان دادن به این وضع و رسیدن تخفیف‌های ارایه شده به دست مصرف‌کننده نهایی باید قیمت‌های جدید روی کالاها درج شود تا امکان هرگونه سوءاستفاده‌ای از عرضه‌کنندگان کالا در بازار گرفته شود.


سرآغاز تحولی مثبت

همان‌گونه که اشاره شد، برخلاف سال‌های گذشته که رشد روزانه و حتی ساعتی قیمت کالاها امری معمول شده بود، اکنون ارایه تخفیف و کاهش داوطلبانه قیمت از سوی تولیدکنندگان نکته مثبتی است که به‌طور همزمان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود. دراین راستا هم تولیدکننده با فروش بیشتر به سود منطقی دست می‌یابد و هم خریدار قدرت خرید بیشتری پیدا می‌کند.بنابراین رقابت تخفیف‌دهی تولیدکنندگان را باید سرآغاز مثبتی برای یک تحول در نگرش بازار دانست که از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. درواقع ارایه تخفیف‌های هفتگی، ماهانه و سالانه به یک رسم در اکثر کشورهای دنیا تبدیل شده است که البته با برخی از حراج‌های غیرواقعی که در کشور ما انجام می‌شود، تفاوت دارد و واقعی است. در مجموع باید گفت در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند، ضمن این‌که شعار استفاده ایرانی‌ها از کالای ایرانی محقق می‌شود، بخش تولید و بازار نیز متحول می‌شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

vvvv: 1393/11/116:00:07،
30
74
چرا نویسنده این مطلب به گمراهی خواننده اش اصرار داره.؟ واز تخفیف قیمت قلم فر سائی میکنه ؟!
علت پایین آمدن قیمت کالا های وارداتی در داخل پایین آمدن قیمت نفت ست که سوخت اصلی کارخانجات این کالا درخارج از کشوراست .
shش: 1393/11/116:04:10،
135
26
من خودم بازاری هسم
اینا همش تبلیغه و تخفیفه بی فایدست
مثلا رب گوجه 3000 تومنی رو میزنن 4200 و روش خط میکشن
دستمال کاغذی 300 برگ رو 2200 هست میزنن 3500 روش خط میکشن و به قیمت واقعی میفروشن
و سودی بیشتر عایدشون میشه
جدیدا که شرکتهای هرمی و نتورکی اومدن و با هدف کالای بدون واسطه یه مشت کالای غیر ضروری مث کرم ادکلن کیف چرمی رو به مردم بیچاره غالب میکنن
هیچ کس بفکر مردم نیست
همه جیب خودشون مقدم تره(به جز 1 درصدی که از خدا میترسن)
cc: 1393/11/117:32:26،
42
21
وقتی‌ که واردات کالاهای اساسی‌ به دست مافیا باشد ، چه طور می‌ توان انتظار قیمت های مناسب داشت !
وصولگرا: 1393/11/116:26:25،
92
14
مردم ما هر چی سرشون بیاد حقشونه.
هیچ وقت با مفت خوری و مصرفگرایی هیچ ملتی به جایی نرسیده.
انکه ناموخت از حدیث روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ اموزگار
amir: 1393/11/116:41:34،
34
19
با این مالیات بر ارزش افزوده قیمت هیچی واقعی نیست و تخفیف و اشانتیون معنی نداره.
اکی: 1393/11/116:46:05،
43
21
افرین بردیا جان
مهندس بدبخت: 1393/11/117:00:20،
78
14
اینجانب کارمند مشارکت ارساساختمان-شهران سازه که در پروژه زیرگذر جوادیه تهران مشغول می باشم.مدت 7 ماه است یک ریال حقوق دریافت ننموده ام و مدیران شرکت خصوصا اقای مهندس ف همچنان به مال اندوزی ادامه میدهند.بدون انکه ذره ای برای پرداخت حقوق پرسنل شرکت که حتی پول کرایه تاکسی ندارند اهمیتی نمیدهند.ایران جیب عزیز خواهشاً منتشر شود تا داد مظلومیت مان به گوش مردم برسد.هرچند اندک
سیما: 1393/11/122:45:03،
40
9
در رابطه با دردِ دلِ این هموطن عزیز می‌خواهم بپرسم چرا جان، مال و سلامتیِ مردم ما توسط کارخانه‌های خودروسازی به بهانه‌ی بی‌کار شدن کارکنانشان سال‌هاست به گروگان گرفته شده‌است؟ مگر کارکنان این کارخانه‌ها خونشان از خون صدها هزار ایرانی که در چند سال گذشته از کار بی‌کار شده‌اند و زندگی‌هایشان متلاشی شده رنگین‌تر است؟ اگر فردا هریک از ما شغلش را از دست دهد آیا از کارخانه‌های خودروسازی برایمان حقوق بی‌کاری خواهند فرستاد؟؟!
مسعود: 1393/11/212:29:34،
17
8
آقای مهندس محترم، مشکل منو شما از خودمونه که هر کسی فقط به فکر خودشه. اگه شما و تمام همکاراتون دست به دست هم بدین و کارو بخوابونین به حقتون میرسین. مشکل از بعضی خوش خدمتها و ترسوهای دیکس که هرچی تو سرشون میزنن جیکشون در نمیاد.
سلطان: 1393/11/117:12:01،
54
19
امروز قيمت 1000تومن ميبرند بالافردامي گن 200تومن ارزون كرديم
بابا خودتونيد .اينها ديگه كهنه شده جديدترشو رو كن ........
بیکار: 1393/11/117:45:30،
22
66
آقای مهندس بدبخت میخواستی بعد از دو ماه که حقوق ندادند بگردی دنبال کار جدید.
hh: 1393/11/117:55:57،
106
23
مردم نمیخرند چون فهمیدن اکثر لبنیات تولیدی کارخانجات ناسالم و حاوی افزودنیهای سرطانزا هستند . مانند برنجهای هندی و رب گوجه و آبلیموها که همه ناسالمند و مصرف آنها باعث بیماری میشود
بی نام: 1393/11/118:27:34،
46
22
در تایید صحبتهای حسن:بنده هم یک قوطی تن ماهی خریدم که

فردای ان روز صبح که بیدار شدم با سرگیجه و درد کارم به بیمارستان

و دارو و درمان به مبلغ چهل هزار تومان شد.متاسفانه سودجویی

تولید کنندگان و گاهی حتی مرگ را برای

مردم رقم میزند.
تجربه ۳۶سال: 1393/11/118:32:43،
87
14
بیست سال پیش مایع ظرفشویی قیمتش یکسان سازی شد و گفتند همه نوع ۹۰ تومان از همان موقع اب بهش بستند و گران کردند و الان نزدیک به سی برابر شده, کشور مدیر و وزیر و متخصص کاردان لازم داره نه کسانیکه فکرمیکنند چهار سال برای کسب درامد کلان و تامین ایندگان و اقوام تشریف اوردند.
حق و صبر: 1393/11/120:05:31،
62
13
تو این مملکت فقط یک چیز تخفیف خورده و اون هم ارزش انسانه!
جلال: 1393/11/122:56:05،
30
13
دوستان بی خیال ، چند روز پیش یارو بازاریاب یه رب مارک معروف را به مغازه میداد ۳۳۰۰ چکی دوماهه با قیمت روی قوطی ۵۷۰۰!

حالا اون یارو مغازه دار مثلا به شما بده ۵۰۰۰ تومن،چقدر تو این وانفسای اقتصادی این ۷۰۰ تومن تو زندگی ما اثر داره!
شنگول: 1393/11/222:32:50،
16
12
آقا جان! یک دونه که نیست ببین توی چند میلیون قوطی رب سود اضافه به جیب می زنند
باور نا پذیر : 1393/11/207:05:43،
19
7
این تولید کنندگانی که ما می شناسیم جان به حضرت عزرییل نمی دهند می خواهند به مصرف کننده بی نوا تخفیف بدهند همه اش الکی است
بهروز : 1393/11/207:50:45،
25
10
همه مشکل جامعه ما عدم اتحاد و همدلیست ...ما ایرانیها به هم رحم نداریم و همش دنبال مقصر می گردیم...
امید: 1393/11/211:39:11،
12
9
کدوم کاهش قیمت امروز شرکت میهن قیمت بستنیهاشو 40 در صد گرون کرد مثلا کیم 500فروش شد 700تومان این تخفیفها هم بعد از عید نیست و با افزایش قیمت برق و گاز و بنزین و گازوییل حتما با شیب ملایم یه 40 در صدی گرونی داریم بس باید دید مردم بدبخت چطور میتونند زندگیشونو به پیش می برند
بهزاد: 1393/11/211:56:26،
17
9
ظاهرا تاریخ انقضاء محصولات نزدیک شده و با کمی تغییر با منت سر مردم تخفیف رو بزرگنمایی کردند
بدبخت: 1393/11/213:33:37،
13
10
تا در ايران بود ملا ومفتي به روز بدتر از اين هم بيفتي
جواد: 1393/11/216:22:50،
17
11
ابلیموی مسرور خریدم و بعداز یک هفته نیمی از بطری آب زلال و نیمی دیگر نمی دانم
چیست وزمانی که به تلفن روابط عمومی زنگ می زنم اصلا خطی وجود ندارد که جوابگو باشد جالب اینکه علامت استاندارد و شماره ثبت و انواع ایزو را روی برچسب آن است
راهنمایی بفرمایید برای پیگیری چه باید کرد.؟
کاربر سایت: 1393/11/222:37:18،
13
15
بیشتر محصولات بسته بندی مثل آبلیمو و رب و ..... نمونه های تقلبی هستند تعداد تولید کنندگانی که جنس واقعی عرضه می کنند بسیار کم است
arman: 1393/11/300:31:30،
10
7
تمام کالاهایی ک ارزونتر از قیمت مصرف کننده فروخته میشن
از مواد درجه 3 و 4 ساخته شده و بهداشت اصلا رعایت نمیشه توی تولیدش
لطفا نخرید. مخصوصا محصولات غذایی بسته بندی مثل کنسرو ها
سوسیس وکالباس و آبمیوه
لطفا و خواهشاً نخرید
رضا: 1393/11/616:10:49،
15
13
و تخفیف سیاستی برای کاهش ندادن قیمت ثبت شده روی کالا است تا بعدا موقع گران کردن زیر ذره بین 20:30 قرار نگیرند!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما