کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بساز و بفروش‌ها به بازار اجاره آمدند + جدول قیمت‌ها


کد خبر : ۹۴۳۱یکشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱:۲۰۷۴۱۴ بازدید

کاهش قدرت خرید مسکن از یکسو و تداوم رکود از سوی دیگر زمستان بازار خرید و فروش مسکن را برای اجاره نشینان گرم کرد. خبرها حاکی از آن ...

کاهش قدرت خرید مسکن از یکسو و تداوم رکود از سوی دیگر زمستان بازار خرید و فروش مسکن را برای اجاره نشینان گرم کرد. خبرها حاکی از آن است که تعداد فایل های عرضه شده در بخش رهن و اجاره مسکن افزایش یافته و متقاضیان نیز در بازار جنب و جوش ایجاد کرده اند.

شرایط بازار اجاره به گونه ای است که نه تنها جهش قیمتی ای همچون سال های 90 و 91 در آن دیده نمی شود بلکه قیمت ها نیز با شیب ملایمی در حال نزول است.

به گفته کارشناسان حال دو دسته از مالکان در بازار رهن و اجاره حضور دارند. مالکانی که در پی اجاره ملک های شخصی خود  و کسب درآمد هستند و دیگر بساز و بفروشانی که به علت رکود در قسمت خرید و فروش مسکن به بازار اجاره آمده اند تا اندکی از سرمایه به خواب رفته خود را بیدار کنند. آنان برای به دست آوردن نقدینگی لازم برای آغاز پروژه های جدیدشان به این بازار آمده اند.

به این ترتیب حال بخش زیادی از واحدهای نوساز نیز به فایل های اجاره اضافه شده است. اما این واحدهای نوساز همگی در زیر مجموعه فایل های «رهن کامل» قرار گرفته اند تا نقدینگی لازم ساخت و سازهای جدید را تامین کنند.

بررسی ها نشان می دهد که  قیمت ها در بازار اجاره تهران از نوعی ناهمگونی رنج می برد. در برخی مناطق شهر تهران به علت پایان فصل جا به جایی، بازار اجاره با کاهش قیمت مواجه شد. اما در برخی مناطق دیگر که مالکان به علت دسترسی بهتر و شرایط مساعدتر زندگی ملک هایشان از توجه بیشتر متقاضیان باخبرند، نرخ های پیشنهادی برای اجاره بها را بالاتر از عرف آن منطقه عنوان کرده و نوعی ناهمگونی را پدید آورده اند.

با آنکه این ناهمگونی در بنگاه های مسکن و مشاوران املاک تهران دیده می شود اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر حاکمیت ثبات در این بازار تاکید می‌کند. 

حسام عقبایی با اشاره به تاثیر رکود معاملات خرید و فروش بر بازار اجاره، این بازار را نیز هم‌اکنون دارای ثبات می‌داند و معتقد است: «اجاره‌بها طی چند روز گذشته از زمستان در پایتخت با کاهش و حداقل ثبات قیمت همراه بوده و بهتر است موجران به دلیل زیاده‌خواهی منتظر جهش نرخ‌های اجاره مسکن نمانند.»

 وی حتی پیش بینی کرده که طی دو ماه باقیمانده از سال 93، حباب اجاره‌بها باز هم تخلیه می شود و حتی در برخی مناطق با 10 تا 15 درصد کاهش قیمت مواجه می شویم.


در بازار خرید و فروش مسکن چه خبر است؟

به گفته کارشناسان همین ثبات قیمتی در بازار مسکن باعث شده تا دیگر کمتر شاهد فروش موردهای «زیر قیمتی» در بازار باشیم. با مروری در فایل های مشاوران املاک میبینیم که تعداد این واحدها نسبت به گذشته کمتر شده که می‌تواند بیانگر آن باشد که حال با رسیدن ثبات بازار، مالکان نیز دیگر تمایل ندارند تا ملک خود را با قیمتی کمتر از قیمت عرف منطقه بفروشند.

برخی اعلام کردند که شاید حال با جنب و جوش در بازار و ورود نقدینگی حتی در قالب رهن و اجاره، بازار در آغاز خروج از رکود قرار گرفته و شاید به زودی شاهد افزایش قیمت هم باشیم. به این دلیل دیگر تمایلی در میان مالکان وجود ندارد تا دارایی هایشان را با قیمتی پایین تر از عرف بازار و منطقه به فروش برسانند. رشد اندک قیمت ها در آبان و آذرماه نیز خود مهرتاییدی بر این فرضیه است.

با این حال هنوز کاهش قدرت خرید مسکن مهم ترین دغدغه بازار مسکن است. با آنکه مدت هاست از وام مسکن و کمک به سمت تقاضا صحبت به میان آمده اما تا به امروز خبری از نحوه اجرا شدن این طرح نیست. در همین راستا هم کارشناسان اعلام کردند که این طرح تاریخ مصرف دارد و اگر در دوران کنونی ثبات بازار اقدامی در این راستا از سوی مسئولان صورت نگیرد، در آینده نه تنها مشکلی را از میان بر نمی دارد که موجب تورم هم می شود.
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم بر این تاکید کرده که به رغم افزایش معاملات در آذر ماه قیمت ها افزایش محسوسی نداشته و هم اکنون بازار مسکن در وضعیت ثبات قیمت به سر می‌برد. به گفته حسام عقبائی در آذرماه 93، معادل 14 هزار و 418 مبایعه‌نامه برای معاملات خرید و فروش مسکن در تهران تنظیم شده است که این میزان در آبان سال 93، برابر با 12 هزار و 234 مورد و در مدت مشابه سال قبل  یعنی در آذر ماه پارسال 12 هزار و 240 فقره بوده است.


فایل‌های رهن و اجاره

0sgftglip7hs4aajxag.png


فایل‌های خرید و فروش

77tb6cxn8p5x3my9gb90.png


● قرمز، بیانگر قیمتی است که از میانگین قیمت ملکهای مشابه منطقه بالاتر است
● سبز، بیانگر قیمتی است که از میانگین قیمت ملکهای مشابه منطقه پایین تر است
● مشکی، بیانگر قیمتی است که در محدوده میانگین قیمت ملک های مشابه منطقه است



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها