کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واگذاري زمين به متقاضيان فاقد مسكن در شهرها


کد خبر : ۹۳۷۹پنجشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸:۳۲۹۴۰۲ بازدید

افزايش قيمت مسكن در سال اخير باعث شد اقصا نقاط شهرها به‌ويژه كلان‌شهر تهران به ميدان رقابت براي سرمايه‌گذاران حوزه مسكن تبديل ...

افزايش قيمت مسكن در سال اخير باعث شد اقصا نقاط شهرها به‌ويژه كلان‌شهر تهران به ميدان رقابت براي سرمايه‌گذاران حوزه مسكن تبديل شود. اين روند همچنان ادامه داشت تا اينكه قيمت مصالح تا جايي افزايش يافت كه ساخت‌وساز در هر منطقه‌يي از شهر به‌صرفه نبود. به اين ترتيب، توليدكنندگان مسكن به مناطقي متمايل شدند كه درآمد حاصل از فروش خانه هزينه‌هاي ساخت‌وساز را پوشش دهد و در حد انتظار سودده باشد چراكه در هر جايي از شهر كه خانه مي‌ساختند، قيمت مصالح يكسان بود.

درواقع، اين قيمت زمين بود كه در تعيين ميزان هزينه ساخت‌وساز بالاترين سهم را داشت، چراكه به گفته مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن 60درصد هزينه ساخت واحدهاي مسكوني در كلان‌شهرها مربوط به زمين است. بر همين اساس، اين سازمان براي تامين بخشي از هزينه‌هاي ساخت‌وساز، واگذاري زمين موردنياز به افراد فاقد مسكن را همچنان در دستور كار خود قرار داده است. درواقع دولت قبل نيز با اين هدف، اقدام به احداث پروژه ملي مسكن مهر كرد، اما محاسبات نادرست و سوءمديريت در مكان سنجي اين پروژه باعث شد، اين سياست دولت كه مي‌توانست راهگشاي سامان‌بخشي بازار و صنعت ساختمان كشور شود، درواقع بلاي جان بازار مسكن شد.

معاون وزير راه‌وشهرسازي در گفت‌وگو با ايرنا، بااشاره به سهم قيمت زمين از هزينه‌هاي ساخت واحدهاي مسكوني در كلان‌شهرها گفت: اين درحالي است كه در بسياري از شهرهاي بزرگ 40 تا 45درصد هزينه تمام شده واحدهاي مسكوني به قيمت زمين اختصاص دارد.

محمد پژمان افزود: پيش از اين يك‌سوم هزينه‌هاي تمام شده احداث واحدهاي مسكوني مربوط به قيمت زمين بود، اما اكنون تاثير قيمت زمين در برخي كلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ به 45 تا 60درصد رسيده كه اين امر در افزايش قيمت تمام شده واحدهاي مسكوني در اين شهرها نقش اساسي داشته است.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن يادآور شد: باتوجه به واگذاري زمين‌هاي دولتي در پروژه مسكن مهر قيمت زمين از هزينه‌هاي تمام شده واحدهاي مسكن مهر حذف شد كه اين مساله در كاهش قيمت تمام شده هزينه ساخت بسيار تاثيرگذار بوده است.

معاون وزير راه‌وشهرسازي با بيان اينكه سياست اجاره 99ساله زمين براي احداث واحدهاي مسكوني مسكن مهر مي‌تواند ادامه پيدا كند، گفت: سازمان ملي زمين و مسكن به‌عنوان يك سازمان دولتي تامين زمين موردنياز افراد فاقد مسكن را همواره در دستور كار خود قرار داده است. به گفته وي، علاوه بر قيمت زمين بخشي از هزينه‌هاي تمام شده واحدهاي مسكوني مربوط به عمليات ساخت، دستمزد يا ساير خدمات ازجمله پروانه احداث است.

معاون وزير راه‌وشهرسازي در پاسخ به اين سوال كه آيا واگذاري زمين در كلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ متوقف شده، گفت: واگذاري زمين در كلان‌شهرها نهايي نشده اما به غير از كلان‌شهرها، به متقاضيان فاقد مسكن در شهرها زمين واگذار مي‌شود و به‌زودي در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد شد.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن اظهار داشت: ما اگر در شهري به يك‌هزار واحد مسكوني نياز داشته باشيم ابتدا به‌‌صورت شفاف در اين خصوص اطلاع‌رساني مي‌كنيم تا همه متقاضيان ثبت‌نام كنند و اگر متقاضي زياد باشد با قرعه‌كشي مي‌توان اين واحدها را به متقاضيان واگذار كرد.

وي تصريح كرد: سياست واگذاري زمين به مردم متوقف نشده و به‌طور قاطع اگر براي واگذاري زمين به مردم در شهري به نتيجه برسيم زمين موردنياز براي احداث واحدهاي مسكوني را تامين خواهيم كرد و از هرگونه پنهان‌كاري در اين زمينه خودداري خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها