کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ناامیدی دلالان از افزایش قیمت ارز و طلا


کد خبر : ۹۳۶۲پنجشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰:۲۳۲۷۰۹ بازدید

پس از ماه‌ها ثبات نسبی در بازار ارز و طلا، از چند هفته پیش این بازارها با نوسان قیمتی روبه‌رو شدند. ورود هیجان و اخبار نادرست یک بار دیگر قیمت ارز و ...

پس از ماه‌ها ثبات نسبی در بازار ارز و طلا، از چند هفته پیش این بازارها با نوسان قیمتی روبه‌رو شدند. ورود هیجان و اخبار نادرست یک بار دیگر قیمت ارز و طلا را بالا کشید و دلالان و سفته‌بازان را برای کسب سود، امیدوار کرد. اما شرایط اقتصادی ایران دیگر مانند گذشته نیست و بسیاری از شاخص‌هایی که بازارهای مختلف را تکان می‌داد، تغییر کرده است. نرخ تورم همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و پیش‌بینی‌ها از تورم حدود 15درصد تا پایان سال خبر می‌دهد.

ازسوی دیگر کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود هستند، می‌توانند با ریسک درحد صفر به خواسته خود برسند. درحال حاضر تعیین نرخ سود 22 درصدی برای سپرده‌های بانکی باعث شده است تا شبکه بانکی مأمن مناسبی برای نقدینگی در دست مردم باشد. برهمین اساس چشم‌انداز بازار ارز و طلا رشد قیمت‌ها را به سرمایه‌گذاران نشان نمی‌دهد و همین عامل موجب شده است تا آنها یکی پس از دیگری از این بازار خارج شوند. بدین ترتیب دلالان و سفته‌بازان که با نوسان پیش آمده در این بازارها تصور می‌کردند که بتوانند مانند سال‌های قبل سود هنگفتی به جیب بزنند، از تداوم این روند ناامید شده‌اند. بنابراین طی یک ماه اخیر نرخ ارز با نوسان اندکی روند نزولی به خود گرفته است.

به طوری که روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش هر دلار امریکا به 3444 تومان رسید که نسبت به روز قبل حدود 10 تومان کمترشده است. هرچند افت یک روزه دلار چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد ولی نگاهی به قیمت‌های این ارز شاخص در روزهای قبل‌تر حکایت از افت بالای آن دارد به طوری که دلار نسبت به 10روز قبل یعنی چهارم دی ماه که 3575 تومان قیمت‌گذاری شده بود با کاهش بیش از 130تومانی مواجه شده است. سایر ارزهای خارجی نیز با شدت و ضعف رویه دلار را در پیش گرفته‌اند و افت قیمت را تجربه می‌کنند. روز گذشته یورو به 4124 تومان، پوند به 5275 تومان و درهم به 944 تومان رسید که تمام آنها افت قیمت را تجربه کرده‌اند. با افت قیمت دلار بازار سکه و طلای ایران نیز سیر نزولی به خود گرفته است. درحالی که طی روزهای گذشته سکه تمام بهار آزادی خود را به یک میلیون تومان نزدیک می‌کرد، روزگذشته به 985 هزار تومان کاهش یافت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب به 495 و 265 هزار تومان رسیدند که حدود دو هزار تومان کاهش یافته است.

 تغییر نوع هیجان حاکم بر بازار ارز و طلا

در این باره جمشید عدالتیان شهریاری یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگویی کاهش قیمت ارز و به تبع آن طلا و سکه در بازار را ناشی از بازگشت بازار از هیجانات افزایشی و روی آوردن آن به هیجانات کاهشی دانست و اظهار کرد: بعد از مذاکرات اخیر ژنو عده‌ای فکر کردند که قیمت ارز و طلا با به نتیجه نرسیدن مذاکرات و تمدید آن تا تیرماه سال آینده بالا خواهد رفت و موجی از هیجان را بر بازار حاکم کردند که این موج هیجانی قیمت ارز و طلا را افزایش داد. البته همزمانی این رخداد با مسافرت‌های آغاز سال نو میلادی و افزایش تقاضا برای ارز نیز بی‌تأثیر در افزایش قیمت دلار و سایر ارزها نبود. عدالتیان با بیان اینکه ماه گذشته ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر نظیر یورو تقویت شده بود و این عامل نیز در افزایش قیمت دلار در بازار داخل نقش داشت اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار ارز و طلای کشور در حال تعدیل است چراکه رشد قیمتی طلا و ارز بیش از رشد تقاضا بوده است.

ضمن آنکه در این مدت در حجم عرضه ارز به بازار تغییر محسوسی رخ نداده است. این عضو اتاق ادامه داد: متأسفانه در بازار طلا وارز ایران پول‌های سرگردان زیادی وجود دارد که به محض آنکه در یک قسمت از بازار رشد قیمتی یا شایعه احتمال افزایش قیمت دیده می‌شود این پول‌های سرگردان به آن سمت سرازیر می‌شوند و به رفتار هیجانی بازار دامن می‌زنند. در همین حال به محض آنکه بازار جذاب تری پیدا می‌کنند با رفتاری هیجانی به سمت بازار جدید حرکت می‌کنند. وی با بیان اینکه به احتمال قوی روند کاهشی قیمت دلار و هینطور طلا ادامه دار خواهد بود اظهار کرد: با تغییر نوع شایعات بازار و پیش‌بینی کاهشی بودن قیمت‌ها اکنون حرکت سرمایه‌های سرگردان به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها بیشتر شده است؛ چراکه بانک‌ها با ریسکی بسیار اندک، 22 درصد سود برای سپرده بلند مدت می‌دهند اما تخمین زده می‌شود که با رسیدن نرخ تورم به 15 الی 17 درصد قیمت دلار تا اوایل سال آینده بیشتر از 3450 تومان نشود. وی تغییرات قیمت طلا و سکه را مرتبط با تغییر قیمت ارز بخصوص دلار دانست و اظهار کرد: از آنجایی که قیمت هر انس طلای جهانی در این مدت تغییر چندانی نداشته است تغییرات قیمتی طلا در کشور متأثر از قیمت دلار بوده است.

 پیش‌بینی نوسان قیمت طلا و سکه در محدوده فعلی

همچنین محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره علت افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اظهار کرد: آنچه دیروز قیمت طلا و سکه در بازار داخلی را بر مدار نزول قرار داد کاهش قیمت ارز بویژه دلار بود بنابر این این کاهش تحت فشار کاهش قیمت دلار رخ داد. کشتی آرای با بیان اینکه انتظار می‌رود قیمت طلا و سکه در محدوده قیمت فعلی بماند و در ماه‌های آینده نیز تنها شاهد نوسانات اندکی در محدوده فعلی باشیم اظهار کرد: مدتی است قیمت طلا در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته و در محدوده قیمتی 1200 دلار نوسان داشته است که به احتمال زیاد در ماه‌های آینده نیز در همین محدوده باقی خواهد ماند.

از این رو پیش‌بینی می‌شود که  قیمت طلا و سکه نیز در ماه‌های پیش رو تغییر چندانی نداشته باشد مگر آنکه اتفاق دیگری در بازار رخ دهد. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تأکید بر اینکه باید توجه کرد که قیمت طلا و ارز بشدت از تحولات بازارهای مختلف جهان تأثیر می‌پذیرد اظهار کرد: بازارهای جهانی تحت تأثیر یکدیگرند. مسائل سیاسی و اقتصادی جهان روی قیمت ارز و قیمت ارز نیز بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد به طوری که می‌بینیم کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نفت موجب نوسان در قیمت بسیاری از کالاها شد.


lm0g9232nkpg6f6bwte.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها