کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

قطعه پیکان و پراید هم از چین می‌آید ؟

کدخبر:۹۲۳۴شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶:۴۹۳۵۸۰ بازدید

آمار واردات قطعات خودرو به کشور طی 9 ماه امسال در حالی از روندی رو به رشد حکایت می‌کند که چینی‌ها توانسته‌اند با داشتن بیشترین سهم، سلطان واردات ...

آمار واردات قطعات خودرو به کشور طی 9 ماه امسال در حالی از روندی رو به رشد حکایت می‌کند که چینی‌ها توانسته‌اند با داشتن بیشترین سهم، سلطان واردات قطعه به ایران لقب گرفته و حتی در خودروهای ملی نیز نفوذ کنند. بنابر آمار منتشره از سوی گمرک ایران، کشورهای چین، ترکیه، فرانسه، آلمان و هند از جمله صادرکنندگان قطعات خودرو به ایران طی 9 ماه امسال بوده‌اند که در این بین چین با فاصله از سایرین، رتبه اول را در اختیار دارد.

سپر، جلو پنجره، میل لنگ و...، فرقی نمی‌کند؛ تقریبا همه نوع قطعه‌ای طی 9 ماه امسال از چین وارد ایران شده تا چشم‌بادامی‌ها سلطان صادرات قطعات خودرو به بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه لقب بگیرند. هرچند قطعات ترکیه‌ای، آلمانی، هندی و... نیز طی سال جاری میهمان خودروسازی ایران شده‌اند، اما فاصله آنها با چین بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد «غول‌های جاده مخصوص» عملا به‌نوعی به چینی‌ها وابستگی نسبتا عمیقی پیدا کرده‌اند. 

 قطعه پیکان هم وارد شد

لیست قطعات وارد شده از چین اما حاوی یک نکته عجیب است؛ واردات قطعات پیکان. بر این اساس، ایران خودرویی‌ها در 9 ماه امسال، برخی از قطعات پیکان (به‌عبارت بهتر وانت پیکان) از جمله میل گاردان و لنت ترمز آن را از چین وارد کرده‌اند و این در حالی است خیلی‌ها گمان می‌کردند قطعات این خودرو 100 درصد داخلی‌سازی شده است. این اتفاق البته در مورد پراید نیز رخ داده، چه آنکه برخلاف تصور عموم مبنی‌بر داخلی‌سازی تمام و کمال پراید، سایپایی‌ها بخشی از قطعات موردنیاز این خودرو را از چین تامین کرده‌اند.

  راز رشد تولید خودروسازی ایران

با توجه به ورود بی‌سابقه قطعات از چین به ایران طی 9 ماه امسال، به‌نوعی می‌توان این موضوع را به رشد تولید خودروسازان در بازه زمانی ربط داد. اگر نگاهی به گفت‌و‌گوها و اظهارنظرهای قطعه‌سازان کشور تا همین سال گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که آنها همواره از مشکلات مالی و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی خود صحبت به میان آورده و تاکید کرده‌اند توان تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را آن‌طور که باید، ندارند. قطعه‌سازان طی سال گذشته و حتی امسال، همواره از ته کشیدن خزانه شان گفته و عنوان کرده‌اند که به دلیل مشکلات مالی، بسیاری از واحدهای تولیدی شان تعطیل و تغییر کاربری داده‌اند و با این شرایط، پرسش اینجا است که قطعه‌سازان چطور توانسته‌اند قطعات مورد نیاز خودروسازان را در این محدوده زمانی تامین کنند. پاسخ این پرسش را بدون شک باید در آمار واردات قطعه از چین جستجو کرد، چه آنکه طی سال‌های اخیر به‌خصوص پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خودروسازان و قطعه‌سازان کشور به سراغ چینی‌ها رفتند تا نیاز خود را توسط این چشم‌بادامی‌ها تامین کنند.

اگرچه تا همین یکی دو سال پیش، نه خودروسازان و نه قطعه‌سازان هیچکدام زیر بار تایید اخبار مربوط به واردات قطعات چینی نمی‌رفتند، اما پرده‌ها که برافتاد، لب به اعتراف گشوده و با برشمردن دلایلی از جمله «تحریم»، اقدام خود را توجیه کردند.

 خودروهای ملی با قطعات چینی

یکی از اتفاقاتی که سبب شد فرضیه استفاده از قطعات چینی در خودروهای داخلی ثابت شود، تداوم تولید خودروهایی است که با تحریم و نبود قطعه تولید آنها متوقف شده بود.هر چند شرکت‌های خودروساز با توجه به تحریم و شرایط بین‌المللی که هر گونه نقل و انتقال پولی را سد کرده بود چاره‌ای جز به‌کارگیری قطعات چینی نداشتند، اما هم‌اکنون شاهد تولید این خودروها با استفاده از قطعات چینی هستیم از جمله پژو 206 که ایران خودرو با توجه به تحریم شرکت پژو مجبور به ادامه تولید این خودرو شد. پس از آنکه رابطه ایران خودرو و پژو شکرآب و پژویی‌ها از جاده مخصوص رفتند، تولید 206 به‌شدت کاهش یافت و حتی تا مرز توقف پیش رفت، اما پس از چندی ایران خودرویی‌ها اعلام کردند که مدل ایرانی این محصول را به تولید خواهند رساند. این اتفاق در نهایت افتاد و پژو 206 ایرانی روانه بازار شد و این در حالی بود که بخشی از آن را قطعات چینی تشکیل می‌دادند. به‌عبارت بهتر، ایران خودرویی‌ها که توانسته بودند در دوران تولید پژو 206، بخشی از قطعات آن را داخلی‌سازی کنند، بخشی دیگر را از چین تامین کردند و به این ترتیب تولید این محصول کماکان ادامه یافت. در واقع ایران خودرو که از یک طرف با رفتن پژو درگیر بود و از طرفی مشکلات مالی شدیدی را به خود می‌دید، برای حفظ محصولات خود چاره‌ای جز مدد گرفتن از چینی‌ها نداشت و از همین رو به سراغ آنها رفت. ایران خودرویی‌ها البته قطعات چینی را در محصولات ملی خود؛ یعنی سمند و رانا نیز به کار برده‌اند، مانند سایپا که در تولید پراید و تیبا از قطعات چینی استفاده کرده است.

 قطعه‌سازان واردکننده

هر چند می‌توان واردات قطعه توسط خودروسازان را به‌نوعی توجیه کرد، اما اینکه قطعه‌سازان نیز به سراغ چینی‌ها رفته‌اند، بسیار جای تعجب دارد. ماجرا از این قرار است که برخی قطعه‌سازان داخلی به جای تولید، سفارش ساخت قطعات را به سازندگان چینی داده و آنها را به نام «تولید داخل»، روانه خطوط تولید خودروسازان کرده‌اند. از آنجاکه تولید در چین ارزانتر است و دردسرهای ایران را ندارد، برخی قطعه‌سازان ترجیح داده و می‌دهند که قطعات موردنیاز صنعت خودرو کشور را به واسطه چینی‌ها تامین کنند، تا هم سود بیشتری ببرند و هم دردسر و زحمت کمتری را به جان بخرند. با توجه به آمار 9 ماهه، به‌نظر می‌رسد راحتی تامین قطعات از چین، زیر زبان خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی مزه کرده و از همین رو روند ورود قطعه چینی به کشور، به‌شدت صعودی شده است. با این حساب گزاف نیست اگر بگوییم خودروسازی ایران بخشی از روند رو به رشد خود در تولید را طی یک سال اخیر، مدیون چینی‌ها است؛ زیرا اگر قرار به تکیه بر تولید داخل بود، امکان افزایش تیراژ به شکل قابل‌توجه فعلی، وجود نداشت. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

كارشناس خودرو: 1393/10/2008:38:40،
68
9
با سلام
بله مي آيد . البته ما نمياريما خودشون ميان .
بهروز: 1393/10/2009:23:14،
70
18
اوناییکه میگن ماشین چینی بده
بیاین تحویل بگیرین
آخه چرا باید ماشین با قطعات چینی رو با مونتاژ ایرانی بخریم
خوب خود چین مونتاژ کنه که بهتره
من که میرم چینی بخرم چون اصلا ماشین ایرانی اصلا بدرد نمیخوره
مردم: 1393/10/2009:53:30،
74
11
این هم صنعت خودرو سازی....در.....ایران....نه....چین...!!!!؟؟؟؟؟
تعرفه هم برای جیب دولت....!؟
نصرت: 1393/10/2010:21:47،
47
10
دیگه تا یه مدت دیگه برای افزایش جمعیت بچه چینی هم میارن
رضا: 1393/10/2016:36:07،
33
16
از آنجاکه تولید در چین ارزانتر است و دردسرهای ایران را ندارد، برخی قطعه‌سازان ترجیح داده و می‌دهند
به جای این مسائل و حرف ها باید ببینیم دردسرهای تولید در ایران چیه که باعث شده از چین گرونتر در بیاد
حمید: 1393/10/2019:51:39،
30
16
همه حرفا گفتنی نیست...
ما که نفهمیدیم...وای به حال بعد ما...
اریا: 1393/10/2021:43:51،
33
11
حتما میخاین از امریکا بیاد تا این چشم بلبلیهایه چینی رو داریم نیازی به المان و امریکا نداریم خدا نگهشون داره
طالب: 1393/10/2008:42:10،
69
13
ایرادی ندارد. ما نفت می فروشیم با پولش هر چی که می خواهیم می خریم

وقتی پول هست دیگر چرا آدم خودش را زحمت بدهد و تولید کند . پول می دهد و می خرد!

زنده باد چین ، پاینده باد آب هندونه
ایران خودرو: 1393/10/2009:27:16،
58
9
آمو تولید خستگی میاره ولش کوو
حامد: 1393/10/2008:47:02،
50
11
خود خودروسازهای چینی قطعاتشون از میتسوبیشی و تویوتا می گیرن، بعد ما از چیییییییین !
مهرداد: 1393/10/2008:47:26،
41
16
به زودی چین یکی از غولهای خودروسازی می شود.من هم جک اتومات دارم هم رانا ایران خودرو.خداییش جک g5ازهمه لحاظ 2سرگردن بالاتره.به نظرمن تنها ایراد ماشینهای چین قیمت بالاشه.والا مطمئنا کیفیت بدی نداره.حداقل برای ما ایرانیهاخوبه
ایرانی: 1393/10/2008:51:56،
39
14
چشم مسئولان روشن که اینقدر از خودروهای تولید داخل حمایت میکنند. تا بحث کاهش تعرفه رو میشنوند فریاد تولید داخل سر میدن و میگن n میلیون نفر از قطعه سازی و خودروسازی نون نمیخورن. عجب نونی!!!
repsol: 1393/10/2009:21:36،
19
12
چقد با افتخار میگن..............
وحید: 1393/10/2009:26:42،
39
11
این نشون دهنده ان است که اگر چین هم به ما قطعه ندهد توی این کشور فرقون هم نمیشه ساخت
فرانس سوار: 1393/10/2009:33:10،
18
58
حالا بهتون ثابت شد که 206 و 405 و پژو پارس و سمند ورانا با قطعات چینی درجه 3 تولید میشن و واقعاً مزخرف هستن. فقط تندر 90 یا لوگان 100 در 100 فرانسوی هست به خاطر همین هم هست که هر روز گرون میشه.
حامد: 1393/10/2010:27:26،
20
24
زنده باد به رنو که اجازه ندادن لوگان چینی بشه وبه صورتckdاز فرانسه به ایران تحویل میدن.
وحید: 1393/10/2010:29:33،
32
9
بعدا میان میگن از محصولات داخلی استفاده و حمایت کنین.مگه چین جزو کشور ما محسوب میشه.
احمد: 1393/10/2010:33:54،
18
8
قبلا خیلی از تولید کننده ها قالب قطعات رو میآوردنند ایران و اینجا تولید میکردنند ولی الان قطعه تولید شده را وارد میکنند .وضعیت طوری شده که اکثر تولیدات ولو با 20 تا 30 درصد هزینه بیشتر وکیفیت پایین تر از داخل از چین وارد می شود. بالاخره چین رفتن هم فال است هم تماشا.
ج: 1393/10/2010:54:45،
21
20
اينطوري ميخوان صنعت خودرو ايران پيشرفت كنه !!!
ماشين بي‌كيفيت گرون‌تر بفروشن به اسم حمايت از صنعت كشور بعد گندش دربياد كه حتي ساده‌ترين خودروها هم تمام قطعاتشون از چين مياد و هيچ قطعه سازي وجود نداره
قابل توجه وزير محترم صنعت و معدن كه دم از حمايت از صنعت خودرو و قطعه سازان داخلي ميكنه.........
سینا: 1393/10/2011:02:44،
23
9
به به . هر دم از این باغ بری میرسد ...
محمد: 1393/10/2011:14:34،
25
9
یک تیم کامل مسئولین هم از چین وارد کنید کار رو به دستشون بدید به خدا با اینکه اجنبی هستن خیلی بهتر مملکتو اداره می کنن .
Mahdi: 1393/10/2011:19:31،
33
9
خوب حالا که همه میدونن تولید خودرویی در کار نیست و همش چینیه
پس تعرفه واردات رو که به بهونه تولید داخل گذاشتین بردارین (هرچند همه میدونن واسه جیب خودشونه،وگرنه تولید بهانه س) و اینقدر از مردم
سواستفاده نکنید
حق و صبر: 1393/10/2018:46:10،
27
11
ما رو از لذت سوار شدن ماشین های روز دنیا محروم کردن به بهانه ی حمایت از خودروی ملی که اونم معلوم میشه چینیه!!
بعد جالب تر از همه اینه که مردمم میخرن!!!
فرهاد پزشکی: 1393/10/2018:56:56،
33
15
فقط قطعات پراید و سمند و تیبا و پیکان وانت نیست که از چین وارد میشه. مگر زانتیای تولید آخرین سال موتورش چینی نبود؟ یا فکر میکنید قطعات پرشیا ساخت فرانسه هست؟ الان چند ساله به بهانه تحریم از قطعات بسیار بی کیفیت چینی استفاده میکنیم. شخصا شمع فابریک ایران خودرو خریدم بعد از باز کردن قوطی دیدم ساخت چینه. یا مثلا استپر موتور به قیمت پنجاه هزار تومان فابریک ایساکو خریدم داخل قوطی چینی بود که حتی یک روز کار نکرد. وقتی بردم برای پس دادن گفتند این برای اینکه ایساکو هست گارانتی نداره ولی اصل چینی دارم سی هزار تومان ببر اگه کار نکرد میتونم تعویض کنم. جالبه که ایساکوی چینی تعویض نداره ولی چینی قاچاق تعویض داره!!! الان اکثر قطعات در یدکی فروشیها چینیه. واشر سرسیلندر فابریک ایران خودرو خریدم 115 هزار روز اول سوخت رفتم واشر چینی خریدم الان دوساله داره کار میکنه. پس بهتره خودمونو گول نزنیم از همون اول
m.k: 1393/10/2020:10:19،
30
14
بس میخواستی ازکره ماه بیاد دیگه چی از این چین لعنتی نمیارن چند وقت دیگه لنگه من و شما تو کوچه خیهبون راه میرن یعنی فتوکبی ما جدیدا مونده فقط بودجه ما رو هم بیان تصویب کنن و برن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار