کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

يونان « اسب تروای » يورو می شود؟


کد خبر : ۹۲۱۵پنجشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲:۲۷۴۹۶۵ بازدید

در پي قوت گرفتن احتمال پيروزي حزب چپ سيريزا در انتخابات آتي يونان و احتمال خروج اين کشور از حوزه يورو، تحليلگران از ناتواني اروپا ...

در پي قوت گرفتن احتمال پيروزي حزب چپ سيريزا در انتخابات آتي يونان و احتمال خروج اين کشور از حوزه  يورو، تحليلگران از ناتواني اروپا در حفظ يونان در حوزه  يورو، احتمال تکرار سناريوي يونان براي ايتاليا و روبه  روشدن جهان با دور جديدي از نابه  ساماني  هاي مالي جهاني در اثر خروج يونان خبر مي  دهند.

همچنين جذابيت طلا براي سرمايه  گذاران نامطمئن از آينده در شرايط کنوني يونان، قيمت طلا را به بيش از 1200 دلار رساند. سقوط يورو به کمترين مقدار 9 سال گذشته نيز نتيجه تحولات يونان دانسته شده است. به گزارش ايسکانيوز، بعد از آن که نامزد حزب حاکم يونان پس از 3 دور راي  گيري نتوانست راي کافي براي تصدي مقام رياست  جمهوري را کسب کند، نگراني  ها در خصوص پايبندي دولت بعدي يونان به قوانين رياضت اقتصادي و باقي  ماندن اين کشور در حوزه  پولي يورو شدت گرفت. مخصوصا آن که آخرين نظرسنجي  ها نشان مي  دهد که حزب چپ سيريزا براي پيروزي در انتخابات 25 ژانويه بيشترين شانس را دارد. آلکسيس تسيپراس، رهبر اين حزب گفته است که در صورت پيروزي در انتخابات از سياست  هاي سخت صرفه  جويي فاصله خواهد گرفت و درباره  بدهي  هاي خارجي اين کشور با طرف هاي خارجي گفتگو خواهد کرد. بدهي  هاي يونان بالغ بر 240 ميليارد يورو اعلام شده است.

خروج يونان و ريسکي که نبايد کوچک شمرد
به گزارش وال  استريت   ژورنال در پي اين تحولات، فرانسه و آلمان به يونان هشدار داده  اند که عضويت اين کشور در ناحيه  يورو در خطر قرار گرفته است. وال  استريت ژورنال در گزارش ديگري به قلم ريچارد بيرلي، ضمن ابراز نگراني از خروج يونان از حوزه  يورو و هشدار به اتحاديه   به خاطر خودپسندي خود اظهار داشت: اندک فرض کردن ريسک خروج يونان احمقانه است. وي در پاسخ به برخي اظهار نظرها که مي  گويند برخلاف سال 2011 و 2012،   يورو به اندازه  کافي قوي شده است تا بتواند در برابر خروج يونان مقاومت کند، گفت: اين يک ايده  خطرناک است.

يونان و دور جديدي از بحران هاي مالي جهاني
بلومبرگ نيز با اشاره به اينکه اروپا نمي  تواند از خروج يونان جلوگيري کند، نوشت: واقعيت تلخ آن است که حوزه  يورو از نظر اقتصادي نسبت به زمان شروع بحران بدهي يونان وضعيت بدتري دارد. 19 کشور حوزه  يورو، رشد اقتصادي کندي دارند و برخي کشورها در حال تجربه  تورم نامناسب هستند.در همين مورد در کنفرانسي در واشنگتن گروهي از اقتصاددانان بين  المللي هشدار دادند که خروج يونان از حوزه  پولي يورو، باعث دور جديدي از نابه  ساماني هاي مالي جهاني خواهد شد. با نزديک شدن انتخابات يونان، چارلز ديبل، استراتژيست شرکت اويوا اينوستور در لندن با اشاره به اينکه مردم در مورد سرمايه  هاي خود نگرانند و سوال مي  پرسند، گفت: ريسک بسيار زيادي وجود دارد.

ايتاليا؛ قطعه  بعدي دومينوي خروج از يورو
بلومبرگ در ادامه گزارش خود نوشت: نکته ديگر آن است که کشور ايتاليا، به عنوان سومين اقتصاد بزرگ حوزه يورو، بيش از همه در معرض خطر سرايت بحران يونان قرار دارد. اين کشور در رکود به سر مي  برد و نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي اين کشور به نحو خطرناکي به بيش از 130 درصد رسيده است، نزديک همان سطحي که يونان در سال 2010 قرار داشت.در حالي  که بانک مرکزي اروپا و ساير نهادهاي اروپايي مي  توانند از طريق فروش اوراق قرضه، اقتصادهاي ضعيف را تقويت کنند، ممکن است اين اقدامات در مورد ايتاليا پاسخگو نباشد. جوناتان لوينس، اقتصاددان اروپايي مي  گويد: "بعيد است که نهادهاي مالي کمک  کننده به اندازه  کافي بزرگ باشند که بتوانند مشکلات جدي کشوري چون ايتاليا را حل کنند".

اثرات خروج يونان از يورو بر اقتصاد اروپا
اگرچه برخي تحليلگران ادعا کرده  اند که حوزه  يورو به سادگي مسائل پيش رو را حل خواهد کرد اما شواهد نشان از آسيب  پذيري حوزه  يورو دارد. به گزارش آسوشيتدپرس، در حالي که ترديدهاي جديد در مورد تعهد يونان به حوزه  يورو مطرح شده است، ارزش يورو به پايين  ترين رقم 9 سال گذشته رسيد. برخي تحليل  گران از اثرات شديدتر اين بحران بر کشورهاي حوزه  غربي بالکان اشاره دارند.

تاثير بحران يونان بر افزايش قيمت طلا
فارس در گزارشي به نقل از رويترز با اشاره به افزايش بي  سابقه  سهام بازارهاي آسيا، به علت کاهش قيمت نفت و بي  ثباتي  هاي يونان نوشت: گمانه زني هاي زيادي مبني بر خروج يونان از منطقه يورو در صورت پيروزي حزب چپ اين کشور وجود دارد. چراکه اين امر به معناي پايان قوانين رياضتي و پايان دادن به بخش اعظمي از بدهي هاي اين کشور است.

تشديد بحران از سوي انگليس
اگرچه يونان به دلايل اقتصادي قصد جدايي از حوزه  يورو را دارد و احتمال خروج ايتاليا هم به همين دليل است اما خبرهاي منتشرشده درباره برگزاري همه  پرسي در انگليس راجع به جدايي اين کشور از اتحاديه  اروپا، مي  تواند مشکلات بيشتري براي اتحاديه  اروپا و حوزه  يورو ايجاد کند. به گزارش بولتن نيوز، کامرون، نخست وزير اين کشور از طرف 9 وزير کابينه و برخي جريان  هاي سياسي در اين کشور تحت فشار قرار گرفته است تا موضوع ماندن اين کشور در اتحاديه  اروپا را به همه  پرسي بگذارد. کامرون گفته است که رفراندوم را بعد از سال 2016 برگزار خواهد کرد.در حالي که برخي از کشورهاي اروپايي با مشکلات اقتصادي مواجه هستند، بحران يونان مي تواند به دامنه اين مشکلات بيفزايد. فرانسه با رشد بسيار کند اقتصادي و برخي کشورهاي ديگر اين حوزه نيز با تورم منفي مواجه هستند. ايتاليا نيز اقتصاد خود را با حجم بالاي بدهي به پيش مي برد. در اين شرايط آلمان بيشترين ميزان وام را به يونان داده است اما شرايط اقتصادي خوبي دارد. بنابراين بايد ديد آيا جدايي يونان از حوزه يورو، اقتصاد حوزه يورو را خواهد لرزاند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها