کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

ورود چینی‌ها به ایران ؛ انتخاب یا ضرورت؟

کدخبر:۹۲۰۳چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰:۱۵۶۸۶۷ بازدید

این روزها ایران‌خودرو و سایپا هر دو به افزایش محسوس تولید خود می‌بالند و حال آنکه در این کسادی بازار با افت فروش و کاهش قیمت اکثر خودروهایشان ...

این روزها ایران‌خودرو و سایپا هر دو به افزایش محسوس تولید خود می‌بالند و حال آنکه در این کسادی بازار با افت فروش و کاهش قیمت اکثر خودروهایشان در بازار دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها چشم امیدشان به رونق بازار در انتهای سال دوخته شده است.

ریزش بازار خودروهای سنتی ایران‌خودرو و سایپا نظیر محصولات گروه پژو و پراید به نسبت سال‌های گذشته دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم با توجه به افزایش جهشی تورم در سال‌های گذشته، کاهش حضور سرمایه‌گذاران یا همان واسطه‌های فروش این حوزه و گرایش سرمایه آنها به بازارهای زود بازده دیگر نظیر بازار ارز، کاهش کیفیت این محصولات و گرایش بخشی از مشتریان آنها به خرید محصولات باکیفیت‌تر وارداتی و خارجی به‌رغم قیمت بسیار بالای آنها و البته حضور چشمگیر خودروسازان چینی و تولید و عرضه محصولات مختلف آنها در فقر تنوع انتخاب در سالیان اخیر بازار خودروهای داخلی ایران اشاره کرد و حال سوال اساسی اینکه این حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو ایران به اختیار صنعتگران وطنی بوده است یا اجتناب‌ناپذیر و به ضرورت؟!

متاسفانه شرایط سیاسی سالیان اخیر و اعمال تحریم‌های بین‌المللی عرصه را برای همکاری خودروسازان با برندهای شناخته شده و قدیمی صنعت خودرو جهان تنگ و تنگ‌تر کرده و این برندها یکی پس از دیگری راهی به‌جز ترک بازار خودرو ایران نداشتند. این روزها نیز با وجود توقف تحریم‌های بیشتر ولی به دلیل استمرار اعمال تحریم‌های قبلی هنوز خبری از حضور جدی برندهای سنتی بازار ایران به گوش نمی‌رسد و این یعنی گشایش حداکثری بازار برای خودروسازان چینی که برای رشد و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خود نیاز اساسی به بازارهای بکری نظیر بازار ایران دارند.

خودروسازان چینی با پرچمداری شرکت چری از سال ۲۰۰۱ صادرات خود را به بازارهای بین‌المللی آغاز کردند و حال آنکه همین شرکت چری به‌عنوان اولین خودروساز چینی از سال ۱۳۸۴ حضور خود را در بازار خودرو ایران رسما اعلام کرد. از آن سال تا اوایل سال ۱۳۸۹ تنها برند چینی بازار ایران همان کمپانی چری بود و از آن سال با اعمال و تشدید تحریم‌های بین‌المللی دیگر برندهای چینی یک به یک وارد ایران شدند و در حال حاضر شاید برای عده‌ای جای تعجب باشد که درحدود ۲۰ برند متفاوت چینی حضور خود را در بازار ایران اعلام کرده‌‌اند.

خودروسازانی نظیر جِی ای سی، لیفان، چانگان، ‌هایما، دونگ‌فنگ، فوتون، برلیانس، بایک، گریت‌وال، جیلی، ام‌جی، جی‌ای‌سی، زوتیه با پیش قراولشان یعنی چری شناخته شده‌ترین آنها هستند و در کل استراتژی همگی آنها فروش با قیمت رقابتی با تمرکز بر تولید و مونتاژ است. همه اهالی فن به‌خوبی می‌دانند که لازمه سودآوری در امر تولید با در نظر گرفتن بخش عمده‌ای از هزینه‌ها که همان هزینه‌های ثابت تولید می‌باشد افزایش تیراژ تولید است و این یعنی اینکه همه این برندهای فعلی چینی بازار در فکر افزایش تولید و کسب حداکثری سهم بازار خواهند بود.

در حال حاضر چیزی در حدود ۶ درصد کل بازار خودرو ایران در اختیار برندهای چینی است که این رقم در ۵ سال گذشته تنها ۲/۰ درصد بازار بود و پیش‌بینی می‌شود با شروع تولید برندهای چینی توسط ایران خودرو و سایپا به سرعت این رقم به چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار خودرو ایران برسد. این یعنی اینکه خواه نا خواه با توصیف شرایط حاضر این صنعت چه بخواهیم و چه نخواهیم همه صنعتگران این حوزه باید حضور خودروسازان چینی در بازار را باور کرده و قبول نمایند و به این فکر باشند که چطور از این فرصت برای انتفاع هر چه بیشتر خود استفاده کنند.

این فرصت تنها با یک برنامه استراتژیک عملیاتی و زیربنایی قابل بهره‌برداری خواهد بود. اقدام اساسی در این رابطه بسترسازی مناسب دولت برای مشارکت عمیق برندهای معتبر چینی با خودروسازان وطنی است. این بسترسازی تنها به رفع تحریم‌ها و موانع سیاسی محدود نمی‌شود. همانا برنامه‌های بلند مدت و مدون اقتصادی و پیرامونی این صنعت نظیر تثبیت نرخ ارز و پیش‌‌بینی آن در سال‌های آینده، نظام تعرفه‌ها، استانداردها و الزامات ساخت داخل، انتقال دانش فنی و بسیاری موارد تاثیرگذار دیگر مولفه‌های اصلی تصمیم‌گیری برای هر بنگاهی خواهد بود برای حضور جدی و طولانی‌مدت در صنعت خودرو ایران.

صنعت خودرو چین با مشارکت همه بندهای معتبر بین‌المللی با تولید بیش از ۲۲ میلیون دستگاهی در سال، سال‌ها است که به بزرگترین و شاید رقابتی‌ترین بازار بین‌المللی خودرو در سراسر جهان تبدیل شده و این برندهای چینی در همین بازار و با مشارکت و انتقال تکنولوژی از همین خودروسازان معتبر و رقابت تنگاتنگ با آنها شکل گرفته‌اند و در همین سال گذشته میلادی با رشد ۲۵ درصدی به نسبت سال قبل بیش از یک میلیون خودرو به سرتاسر دنیا صادر کردند. لذا اینکه همچنان برندهای چینی را فاقد کیفیت و استانداردهای لازم بدانیم تنها صورت مساله را پاک کرده‌ایم. به یاد بیاوریم ۲۰ سال گذشته که کره‌ای‌ها در همین وضعیت فعلی خودروسازان چینی قرار داشتند و چطور در سراسر دنیا برای رشد فروش‌شان از هیچ تلاشی نظیر تولید محصول در بازار مقصد فروگذار نبودند و به این بیندیشیم که الان در چه جایگاهی قرار دارند و آیا هم اکنون نیز همانند سال‌های گذشته آماده دادن امتیاز برای حفظ بازار خود مثلا در ایران هستند یا خیر.

قطعا به زودی وضعیت خودروسازان چینی نیز نظیر برندهای کره‌ای و حتی ژاپنی در سراسر دنیا خواهد بود و حتی شاید سرعت رسیدن آنها به نسبت همسایگان خود نیز سریع‌تر باشد. شاید کمتر کسی در داخل کشور به این موضوع توجه جدی کرده که هم اکنون بسیاری از همین برندهایی که در بالا گفته شد در بسیاری از بازارهای عمده جهان به خصوص در بازارهای نوظهوری مثل هند، روسیه و برزیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند و قطعا در صورت تثبیت خود در آن بازارها در آینده‌ای نه چندان دور به روش دیگری به بازار خودرو  ایران و صنعت خودرو ایران نگاه خواهند کرد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

پرشیا: 1393/10/1709:53:29،
106
43
من خودم از جنسای بیزارم اما خدایی فکر کردید اگه چین به ایران جنس نده ما هیچی نداریم
در حال حاضر ما فقط چینو داریم.
مهران: 1393/10/1710:08:02،
127
13
پس نه انتخاب هست نه ضرورت، اجباااااار
مهدی: 1393/10/1710:09:32،
45
56
خدا برکت بده چین رو. اگه چین نبود با این حقوق ها میخواستیم جنس اصلی رو بخریم باید چندین برابرشو پول بدیم
امیر: 1393/10/1710:18:32،
30
153
سلام من دیروز یه پراید صفر خریدم انصافا سواری کمری رو داره خیلی ازش راضیم
رضا: 1393/10/1710:19:10،
45
69
تورو خدا ماشین چینی آشغال نخرید، علاوه بر دامپینگ با خرید این چینیا جون خودتون و خانوادتون رو به خظر میندازید
حامد: 1393/10/1710:20:18،
111
13
چين و روسيه براي چي نميخوان تحريما بردارن چون بازار بكر ايران دست ايناست ومنافع دلوا....
سعید: 1393/10/1710:56:07،
63
15
درسته الان ضرورته ولی در اثر عملکرد ناصحیح قبلی خودمون شده ضرورت.... اون زمان که تحریم ها را کاغذ پاره می نامیدیم....اونقدر تحریم کنند تا تحریم دانشان پاره شود...... حالا معلوم شد که چی پاره شد.....
پاسخ به امیر : 1393/10/1712:37:12،
57
15
منم دیروز یه پراید صفر خریدم دقیقا سواری بوگاتی ویرون رو میده تازه صفر تا صدش دو ثانیه بالاتره!! ولی نمیدونم چرا اون گرونتره؟؟
ایرانی: 1393/10/1713:21:16،
49
21
کسانی که چشمشون فقط نوک دماغشون و میبینه و جز خریداران ماشین چینی هستند با این مقاله کلی ذوق کردند.از ماست که بر ماست!! خدا خودش مواظب تون باشه.
ریچارد: 1393/10/1713:24:04،
45
13
یه سرچ ساده انگلیسی تو گوگل انجام بدهید.
شرکتهای خودرو سازی چین تا کنون 63 درخواست مجوز فروش در آمریکا داشته اند که بجز یک مورد بقیه بعلت رد شدن در آزمون ایمنی و نامناسب تشخیص دادن کیفیت ديپورت شده اند.
مهرداد: 1393/10/1714:01:51،
24
12
شوخیت گرفته آمریکا اجازه ورود هر ماشینی ونمیده اون که دیگه چینیش.پس اصلا ملاک نیست.درضمن اگر یادت باشه که سنت اقتضا نمیکنه برو ازآقاجان بپرس یه مدت ماشینهای بی ام و به آمریکا اجازه ورود نداشت به شرط استاندارد آمریکااونم یادتون باشه سپرآمریکایی معروف بودن که بی ام و اجازه ورود گرفت
۱: 1393/10/1709:56:03،
73
55
یک کلام
ما ماشین آشغال چینی نمیخواهیم.
2: 1393/10/1710:10:00،
74
27
پس لابد ماشین ایرانی میخوای؟! اصلا ایران میتونه ماشین تولید کنه؟!
۱: 1393/10/1710:13:47،
69
26
چرا وقتی تمام جهان دارن از بهترین ماشین ها استفاده میکنن ما باید ام وی ام یا لیفا سوار بشیم؟؟؟؟
منم 3 !: 1393/10/1710:20:06،
54
30
بدترین بدی ماشیم چینی اینه که صاحب اول و آخرش خودتی یا مجبوری با ضرر زیاد زیر قیمت بفروشی
رصا: 1393/10/1714:12:49،
30
13
مستعمره چین
بابک: 1393/10/1800:02:01،
13
14
خیلی جالبه، ما می دونیم ماشین های چینی بهتر از ماشین های خودمونه، ولی نمی خواهیم ماشین چینی بخریم!!! چرا ما خودمون محق می دونیم که باید ماشین عالی سوار شیم؟؟!!
hamed: 1393/10/1710:01:44،
53
17
چه حرف بی ربطی زده کره ای ها ۲۰ سال پیش وضعیتشون این جوری بود ''''''حدود ۲۰ سال پیش یادم میاد دوو وارد ایران شد اصلا شبیه چینیها نبود ی خودرو با کیفیت بود''''به زور این چینیها رو میخوان تو پاچه مردم کنن
رضا: 1393/10/1710:21:33،
38
13
دقیقا همینظوره، مدام میگن کره ای ها 20 سال پیش بد بودن که بتونن جنس چینی رو به ملت قالب کنن، باز خوبه نمیگن ژاپن 50 سال پیش خودرو ساز نبوده!!!!!
کارو: 1393/10/1710:02:24،
64
25
دوتا چیزه که هر کسی وقتی انجام میده سعی میکنه به دیگران بقبولونه که کار درستی کرده. یکی کسی که تازه ازدواج کرده و دیگری کسی که ماشین چینی خریده :))))))))))))))))))))))
علیرضا: 1393/10/1710:02:51،
42
49
به خدا الآن تندر 90 اتوماتیک با وجودی که قیمتش به خاطر کمبود عرضه بالا رفته ولب باز هم صد شرف به این چینی های دنده ای داره. لیفان ایکس 60 و امثال اون رو کسایی که آرزوی ماشین شاسی بلند دارن ولی ژول خریدش رو ندارن و واقعا افراد ظاهر بین نمی دانند که شاسی بلند باید " دو دیفرانسیل"‌ باشد و شاسی بلند تک دیفرانسیل فقط یک سواری بلند قد است و ظاهری بلند دارد.
amir: 1393/10/1711:42:00،
34
15
پس اسپورتج و سانتافه و سوزوکی و راو4 در مدلهای تک دیفرانسیل سواری حساب میشن و لابد به گفته شما آشغالن؟!!
ss: 1393/10/1711:44:37،
27
11
من این قوطی های چینی رو قبول ندارم، اما ماشین شاسی بلند هم حتما نباید دو دف باشه، تویوتا نیسان....ماشین یه دیفرانسیل شاسی بلند تولید می کنند همه که آفرود نمیرن
کوچکی: 1393/10/1712:20:24،
18
8
اینها در دسته ای به نام کراس اوور (Cross over) قرار دارند چیزی بین سدان و SUV
haded : 1393/10/1714:19:25،
8
10
خیلی باحال بود
سلام: 1393/10/1710:03:57،
61
18
ایرانی ها مجبورند بپذیرند...ملتی که سانتیفیوژ براش مهمه ... چه اشکالی داره چینی سوار شند...سانتیفیوژ مهمتر از چینی سوار شدنه...

غرور سانتیفیوژ رو بر چینی ترجیح بدین

:D

انزلیچی: 1393/10/1710:10:31،
26
56
mvm315 تنها ماشین چینیه که توش فکر و وقت گذاشتن و یه طرح جدید دادن.
والا اکثر ماشینای چینی کپی ماشین های برند های معروفن
محمد: 1393/10/1820:32:53،
6
6
جون الان شما لیفان سوار میشی فکر می کنی سواربنز s500 دی؟!!!!!!!!!!!
علی: 1393/10/1710:16:24،
54
14
ما از چین متنفریم ای کاش به جای اینکه بریم زیر سلطه چین میرفتیم زیر سلطه اروپا
رام رام: 1393/10/1710:20:18،
33
32
دوستان خواهشا كسانى كه خودرو چينى مى خريد واجب اندر واجب است كه وصيت نامه خود را تنظيم كرده و در اختيار وكيل تان قرار دهيد
a: 1393/10/1713:30:24،
25
14
یعنی میگی چینیها از پیکان و پراید نا امن ترن؟
چقدر حرف بی حساب و کتاب زدن راحت و بی استفاده است.
وحید: 1393/10/1710:22:21،
40
12
وانت مزدا با موتور چینی, سنگ قبر چینی , بیل وکلنگ چینی , سیر چینی , زیر شلواری چینی , شورت خال خال پشمی چینی و......
mj: 1393/10/1710:22:37،
22
13
این قصه سر دراز داره .....
بیخیال
سعید : 1393/10/1710:31:38،
43
13
اگه کره ای ها 20 سال پیش شروع کردند به صادرات و الان حرفی برای گفتن دارن و اگر چینی ها 20 سال دیگر حرفی برای گفتن خواهند داشت .ما که 50 سال پیش شروع کردیم چرا کاری از پیش نبردیم. شما راهکاری بدهید که یک ایرانی بعد از 50 سال صنعت خودرو در ایران فکر خرید خودرو ایرانی را داشته باشد نه بالاجبار خودرو چینی بخرد.
محمد رضا: 1393/10/1710:48:08،
15
10
از اوشین که گذشته لطفا نواشو وارد کنید
الکی: 1393/10/1710:50:01،
16
13
خیلی وقته که مثل ظرف چینی شکستیم
بهزاد: 1393/10/1711:05:31،
35
13
هی میگن تحریم ها خودرو سازی رو عقب انداخت ما 50 ساله این خودرو سازا رو داریم 3 ساله تحریم جدی شدیم 47 سال قبلش چه غلطی میکردیم ؟؟
محمد : 1393/10/1711:21:01،
27
11
آقا نه انتخاب نه ضرروت فقط سودجویی و کلاه بردای!!
بی کیفیت ترین خودروهای دنیا رو باید مردمان ما سوار شن عراقی ها الان خودروهای خیلی بهتری سوار میشن یعنی مردم ما از مردم عراق کمتر هستن؟؟؟!!
آرمین: 1393/10/1712:06:21،
26
14
ورود چینی ها به بازار ایران فقط جهت تامین منافع یک سری اشخاص در نهاد های خاص به عنوان وارد کننده هست
کامران: 1393/10/1712:09:34،
24
11
نه انتخاب نه ضرورت
اول اجباره
دوم سرکیسه کردن مردم
حامد: 1393/10/1712:10:46،
20
12
عزیزم اگر نگاهی به تاریخچه خودروسازی ایران قبل از سال ۸۴ بندازی خواهی دید ایرانخودرو ۲۰۷ و ۴۰۷ و قبل از اون ۲۰۶ تولید میشد یعنی نمیگم پیشرفته بود ولی در حال پیشرفت بود الان چی؟ چی تولید میکنن همان ۲۰۶ سال ۷۸ و ۷۹ با کیفیت خیلی خیلی پایین وچینی و تازه تبدیل به چینی ساز هم شده!!!
احمدرضا: 1393/10/1712:11:04،
19
13
بدبختانه اوضاع تحریمها حیطه انتخاب ایرانیها در خرید ماشینو بسیار محدود کرده. وقتی برای ماشینهای نه چندان با کیفیت کره ای دربهترین حالت باید بالای 100 میلیون هزینه کرد و از این طرف ماشینهای بیکیفیت ایران خودرو و سایپا هم نخواهیم سوار بشیم راهی نیست جز تن دادن به ماشینهای چینی 50 تا 100 میلیونی که هر چند از کره ایها ، ژاپنیها و اروپاییها پایینترند ولی لااقل از ماشینهای داخلی کیفیت بهتری دارند. انتخاب ماشین چینی برای کسانی که میخوان در محدوده 50 تا 100 میلیون هزینه کنند انتخاب غیرمنطقی ای نیست.
m.k: 1393/10/1713:44:15،
12
10
اقاماشین 100درصد بهتر از ماشینه برایده بازار مشترک چینی کرهای ایرانی بهتره
بایک: 1393/10/1800:04:47،
13
13
فکر کنم سن شما قد نمی ده ولی من خیلی خوب ماشین های دهه 80 کره ای یادم هست. اغلب ماشین های مونتاژ شده از کشور های مختلف بودن با ظاهری داغون.
امید: 1393/10/1803:00:14،
13
14
به قول یکی از دوستان که باید حرفشو طلا گرفت ، دو دسته آدم هستن میخوان به زور به همه به همه به قبولونن کارشون درسته یکی کسی که تازه ازدواج کرده یکی هم کسی که ماشین چینی خریده
زوتي: 1393/10/1813:02:01،
10
12
به نظر من چين با اين توليدات هرچند بي كيفيتش حدالقل باعث ميشه مردم ما سوار ماشين با تكنولوژي و ايمني 20 سال پيشو سوار نشن.
مینا: 1393/10/1818:39:40،
19
10
این هم راه جدید فروش خودرو داخلیه. وقتی از خودرو چینی متنفری و توان خرید خودرو به درد بخور را نداری به خرید خودرو داخلی رضایت میدی یا رفته رفته به خودرو چینی عادت می کنی.این یعنی بردگی.
محمد: 1393/10/1820:28:19،
9
10
دوست عزیز چین چند دهه قبل تو فقر دستو پا میزد الان با همین سیاستش دومین اقتصاد دنیا شده کجا ب جایی نرسیده؟ البته این وجدان کاری رو خوب اومدی همین چینی ها برا خودشون وجدان دارن ولی ما ایرانی ها فقط برا خودمون وجدان نداریم.نمونش سمند تو روسیه به قیمت3000دلار فروخته میشه ک تقریبا10میلیونه و کسی نمیخره ولی تو کشور خودمون32میلیونه مردمم چاره ای جز خرید ندارن
جیمبو: 1393/10/1820:34:50،
10
8
جناب سن بالا اگه سنت قد بده اولین ماشینهای کره ای که وارد ایران شد تاکسیهای اکسنت بود که همون موقع از رنو ۲۱ و پژو با کیفیت تر بود.
مهدی: 1393/10/1916:09:36،
8
9
کشوری که اقتصادش تک محصولی هست و همون تک محصول هم در جیب انواع رانت خوارها و فامیل ها و آقا زاده های پیدا و پنهان می ره و سال هاست با ساخت دشمنان فرضی خارجی این فساد و عقب ماندگی رو توجیح می کنه باید با خفت تمام نفت صادر کنه و بعد پولشم نتونه از چین بگیره و اجبارا از چین آشغال وارد کنه . بنابراین انتخابی در کار نیست .
خخخخخخ: 1393/10/1923:04:56،
11
11
سلام
دیروز پرایدم رو تحویل گرفتم ....
چی بگم والا از چرم صندلی ها زیاد راضی نیستم. گفته بودم که حتما بوفالو باشه :||||
کیفیت سواریش هم بد نیست اما برای خیابون های ایران که پر از چاله چولس زیاد مناسب نیست . مخصوصا این که شتابش خیلی بالاس میترسم پلیس بهم گیر بده ( زیر 3.5 ثانیه )
راستش میخوام ماشین دوم بگیرم که یه موقع خطی خشی افتاد بهش دلم نسوزه . لطفا نظرتونو بدین + -

پورشه کاین s ++++++++++
بنز CL500 ---------------------------

البته مجبورما که این آشغال های اروپایی رو بخرم خودتون میدونید دیگه........

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل