کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

قیمت خودرو آزاد و تعرفه کم شود

کدخبر:۹۱۷۱سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶:۰۱۸۰۱۳ بازدید

روز گذشته در همایش اقتصاد ایران از سوی کارشناسان عنوان شد: قیمت خودرو آزاد و تعرفه کم شود

روزهایی که شورای رقابت به یکه‌تاز عرصه قیمت‌گذاری خودرو تبدیل شده است، کارشناسان اقتصادی ضمن انتقاد به عملکرد این شورا در ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور، از لزوم آزادسازی قیمت در کنار کاهش تعرفه واردات، صحبت به میان می‌آورند.

به گزارش دنیای اقتصاد، حدودا دو سالی می‌شود که شورای رقابت عنان قیمت‌گذاری خودرو را در دست گرفته و در این مدت، ماجراهای پر حاشیه زیادی میان این شورا و خودروسازان رخ داده است و آخرین آن، «تعیین قیمت دنا» بود که هنوز هم حاشیه‌هایش پابرجا است. در این بین هرچند شورای رقابت به دنبال کنترل قیمت خودروهای داخلی است تا به واسطه آن، به اصطلاح از اجحاف در حق مشتریان جلوگیری کند، اما بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان کشور معتقدند این شورا از اول هم نباید به قیمت‌گذاری خودرو ورود می‌کرد. به اعتقاد آنها، وظیفه اصلی شورای رقابت، تسهیل رقابت‌پذیری در بازارهای انحصاری است، حال آنکه بازار خودرو (طبق تعریفی که از انحصار وجود دارد) مشمول انحصار نمی‌شود و از طرفی، شورای رقابت نتوانسته این بازار را نسبت به گذشته رقابتی تر کند. اظهارات اقتصاددانان در شرایطی است که شورای رقابت با انحصاری دانستن بازار خودرو، همچنان سکان قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل را در دست دارد و اعضای آن نیز معمولا چندان توجهی به انتقادات مطرح شده ندارند. به‌عبارت بهتر، در اینکه شورای رقابت توانسته تا حدی جلوی گرانی بیش از این خودروهای داخلی را بگیرد، تردیدی نیست، اما ایراد اصلی اقتصاددانان اینجاست که می‌گویند شورا با عدول از شرح وظایف خود، نتوانسته عملکرد قابل قبولی را در رقابت‌پذیر کردن خودروسازان داخلی، از خود به جا بگذارد. همچنین مساله دیگر به انحصاری بودن یا نبودن بازار خودرو ایران مربوط می‌شود، چه آنکه شورا با فرض وجود انحصار در این بازار، به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ورود کرده است؛ این در شرایطی است که برخی اقتصاددانان معتقدند به دلیل وجود چندین شرکت سازنده و عرضه‌کننده خودرو در ایران، نمی‌توان بازار را انحصاری دانست، حتی اگر بیش از 90 درصد این بازار نیز در اختیار دو شرکت بزرگ (ایران خودرو و سایپا) باشد.

 غنی‌نژاد: شورای رقابت جمع شود

اما ببینیم اقتصاددانان کشور در مورد عملکرد شورای رقابت در حوزه بازار خودرو چه می‌گویند. در این بین، موسی غنی‌نژاد روز گذشته در همایش اقتصاد ایران با اشاره به اینکه تشکیلاتی به اسم شورای رقابت، باید جمع شود و قانون آن تغییر کند، می‌گوید: «این شورا نه کمکی به تسهیل رقابت در بازارها از جمله بازار خودرو کرده و نه توانسته سیاست‌های اصل 44 را پیاده کند.» وی با اشاره به اینکه شورای رقابت در فاز قیمت‌گذاری خودرو فرو رفته، تاکید می‌کند که در شرایط فعلی، بازار خودرو ایران رقابتی نیست؛ بنابراین حضور شورای رقابت در جایگاه تعیین‌کننده قیمت خودرو، نتوانسته است کمکی به رقابتی شدن آن بکند. به گفته غنی‌نژاد، با این اوضاع اگر بخواهیم قیمت خودرو را آزاد کنیم، باید در کنار آن، تعرفه را کاهش و از طرفی اجازه سرمایه‌گذاری خارجی را در صنعت و بازار خودرو کشور بدهیم. وی تاکید می‌کند که برای کاهش تعرفه باید زمانبندی لازم صورت بگیرد، هرچند در این مورد حرف زیاد زده می‌شود، اما کمتر شاهد عملی شدن حرف‌ها هستیم.

 لیلاز: قیمت خودرو آزاد شود


سعید لیلاز کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حضور شورای رقابت در عرصه قیمت‌گذاری خودرو بیهوده و ناکارآمد است، تاکید می‌کند که دخالت شورا در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، با وظایف آن در تناقض است. وی با بیان اینکه شورای رقابت باید به ایجاد و تسهیل رقابت در بازارها بپردازد، می‌گوید که «وقتی شورا خودش قیمت خودروهای داخلی را تعیین می‌کند، چطور می‌توان انتظار رقابتی شدن بازار خودرو را داشت؟» به گفته لیلاز، در حال حاضر درست‌ترین کار این است که قیمت خودرو از دست شورای رقابت خارج و به اصطلاح آزاد شود و در کنار آن، تعرفه واردات خودرو به کشور نیز پایین بیاید. هرچند برخی معتقدند با کاهش تعرفه، خودروسازی ایران دچار مشکل خواهد شد، اما لیلاز اعتقاد دارد که با پایین آمدن تعرفه، هیچ اتفاقی برای این صنعت نخواهد افتاد؛ زیرا خودروهای خارجی به دلیل قیمت بالا، خللی در تولید و فروش خودروهای داخلی ایجاد نخواهند کرد. وی در ادامه این را هم می‌گوید که شرایط ارزی کشور اجازه نمی‌دهد خودروهای وارداتی از یک حد مشخصی بیشتر، وارد کشور شوند؛ بنابراین خودروسازان داخلی همواره سهم مخصوص به خود را در بازار خواهند داشت.

 فاطمی: حتما که نباید خودروساز باشیم


اما در شرایطی که صنعت خودرو توانسته اشتغال زیادی ایجاد کرده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را داشته باشد، فرشاد فاطمی یکی دیگر از اقتصاددانان کشور در همایش اقتصاد ایران از لزوم کاهش تعرفه واردات صحبت به میان آورده و می‌گوید که «نیازی نیست حتما صنعت خودرو داشته باشیم، همان‌طور که مثلا کشتی‌سازی هم نداریم.»  وی نیز که معتقد به آزادسازی قیمت خودرو در کنار کاهش تعرفه واردات است، تاکید می‌کند که بازار خودرو انحصاری نیست؛ بنابراین شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دخالت کند. فاطمی با بیان اینکه هیچ کشوری حتی با اقتصادی کوچک‌تر از ایران، اقدام به تعیین قیمت دستوری و دولتی برای خودرو نمی‌کند، می‌گوید که اگر هم قرار به تعیین قیمت‌های دولتی است، این کار را شورای رقابت نباید انجام بدهد. وی در ادامه، انحصاری بودن بازار خودرو را نیز رد کرده و تاکید می‌کند که وقتی چندین خودروساز در کشور داریم (حتی با وجود اینکه بیش از 90 درصد بازار در اختیار دو خودروساز است)، بازار خودرو در تعریف انحصار نمی‌گنجد؛ بنابراین شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند.
به گفته این اقتصاددان، باید در کنار کاهش تعرفه واردات خودرو، قیمت‌گذاری آزاد شود؛ به‌عبارت بهتر، سیاست‌های اقتصادی در بازار خودرو، باید به صورت هماهنگ پیش بروند و شورای رقابت نیز نقشی در تعیین قیمت نداشته باشد. فاطمی تاکید می‌کند که با آزادسازی قیمت و کاهش تعرفه، خودروسازان مجبور به رقابت خواهند شد و اگر هم نتوانستند رقابت کنند، که هیچ؛ اصلا واجب نیست در کشور خودرو بسازیم.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

برگ مو: 1393/10/1608:29:08،
67
11
بازم قراره یه دست انداز برای قیمت دنا درست بشه؟؟؟
اریا مهر: 1393/10/1609:00:10،
71
9
بابا به این بنده خداها چیکار داری دارن یه لقمه نون
برا زن و بچشون میبرن اگه میخاهین دل ملتا شاد
کنین کلا جمعشون کنین
سامان: 1393/10/1609:37:56،
63
12
بازم بوی گرونی میاد
مهدی طلا: 1393/10/1610:02:24،
46
12
مطمئن باشید که تعرفه واردات کم که نمیشه هیچ برای سال اینده حتما گرون میشه چون تعرفه گمرک دوسال پیش قبل گرون شدن دلار 100درصد بود .وقتی دوسال پیش دلار گرون شد تعرفه رو45درصد کردند چون خودرو خاری خیلی گرون میشد .وبرای سال 93تعرفه رو 55درصد کردند ومطمئن باشید برای سال 94دوباره گرونتر میشه چون هم قیمت دلار دیگه برای همه جا افتاده وهم حمایت از تولید داخل میشه وخودروهای چینی تولید داخل باقیمتهای بالا دیگه فروش میرند و هم درامد دولت ازگمرک زیاد میشه (پس اینو از من گوشه ذهنتون یاداش کنید که تعرفه گمرک برای سال 94کم که نمیشه هیچ زیاد هم میشه)
دلال ماشین: 1393/10/1610:09:27،
68
13
باید کلا واردات ممنوع بشه تا ما دلال ها بهتر بتونیم دنا هایی که ثبت نام کردیم رو بندازیم به ملت .
علی: 1393/10/1610:10:20،
83
11
به امید حذف کامل تعرفه واردات
تعرفه: 1393/10/1610:24:10،
26
9
مهدی جان دقیقا درست میگی
حرفه ای: 1393/10/1612:21:22،
29
4

چند نکته را راجع به تعرفه عرض میکنم:
1- با پایین امدن دلار تعرفه بالاتر میرود و بر عکس .
2- با صفر شدن تعرفه (یا کاهش ان) هزینه های جانبی (مالیات -اسقاط پلاک و...) بیشتر میشود
3- تعرفه طوری تنظیم میشود که اولا به فروش تولیدات داخل صدمه نزند و ثانیا فروش ماشین های چینی جدید را زیر سوال نبرد. (مافیای صنعت خودرو)
4- با کاهش تعرفه سود دلال (به دلیل فروش بیشتر) بیشتر میشود و قیمت تغییری نمیکند.
5- اگر بخواهند تعرفه را کاهش دهند چجوری میخواهند از سود کلان بازار لوازم یدکی تقلبی درجه 3 چینی که برای خودروهای داخلی مهیا است چشم پوشی کنند؟
6- کسری بودجه
نتیجه: با کاهش تعرفه (یا ثابت ماندن ان) امکان پایین امدن قیمت وجود ندارد و حتی ممکن است بیشتر شود.
پیش بینی: تعرفه در سال اینده افزایش میابد.
البته من خودم هم طرفدار ورود خودرو بدون تعرفه هستم ولی این کار امکان پذیر نیست
موفق باشید.
علی: 1393/10/1619:12:17،
15
4
این دولت اگه طرفداره مردمه تعرفه ی وارداتو صفر کنه تا قیمتای ماشینای داخلی ارزون شه و کارخانه های داخلی با این کار تنبیه شن و بفهمن تولیده خودرو ینی چی
پاسخ به حرفه ای: 1393/10/1622:01:18،
9
6
این چه استدلال مسخره ایه دیگه؟!
تعرفه واردات خودرو باید صفر بشه،والسلام.
مشخصا صفر شدن تعرفه، مزایا و معایبی داره ولی این دلیل نمیشه مردم از تکنولوژی روز دنیا بی بهره بشن.باید تو این 40 سال تعرفه را طوری مدیریت می کردند که هم تعرفه صفر بشه و هم تکنولوژی داخلی خودرو به روز.گناه مردم چیه که مدیرامون بی لیاقتند!
ناشناس: 1393/10/1608:29:45،
64
8
عمرا اگه بشه. پشت گوشتونو دیدید حذف تعرفه خودرو رو هم میبینید
samir: 1393/10/1612:11:29،
15
7
دوستان عزيز نمي دونم اخبار ديشب رو ديديد يا نه؟ جالبه بدونيد که دولت تعرفه وسايل نقليه برقي و هيبريدي رو برداشته ولي ديشب تو اخبار مي گفت موتور برقي که تو خارج حدود 2 ميليونه در ايران داره 8 ميليون فروش ميره!!! از ماشين هيبريدي هم که هيچ خبري نيست!!!! اينم معناي حذف تعرفه......
زنده: 1393/10/1620:08:06،
11
7
تعرفه رو بر نداشتند. سود بازرگانیشو برداشتن که تقریبا تأثیری تو قیمت ماشین نداره. تازه به جز یه مدل لکسوس بقیه ی هیبریدها وارداتشون ممنوعه. مثلا پرفروشترین هیبرید دنیا تویوتا پریوس که هم قیمت کمریه.
حامد: 1393/10/1608:31:15،
67
8
بشنو و باور نکن...لگن سازا انقدر لابی دارن که هیچی به ضررشون تموم نمیشه..بازم گرونش میکنن..وقتی مال خود دولته چرا به ضرر خودش کار کنه
saeed : 1393/10/1609:55:35،
20
9
کی دیگه به فکر مردم هست
سلام: 1393/10/1608:31:28،
42
9
ما چرا باید ادعای خودروسازی داشته باشیم وقتی نمیتونیم
کوکی(مزدا): 1393/10/1608:33:29،
12
26
نه افزایش قیمت نه کاهش قیمت هیچ کدوم کمکی به اقتصاد نمیکنه.بهترین گزینه ثبات بازاره.اگه قیمت افزایش پیدا کنه فروشنده به امید هرچی گرونتر شدن نمیفروشه و اگر ارزون بشه خریدار نمیخره و فکر میکنه فردا اگه بخره نسبت به امروز ارزونتر میشه.
کارمان: 1393/10/1608:35:15،
24
8
شورای رقابت جمع میکنن ک تولیدات اشغالشون گرونتر بدن
وگرنه تعرفه ک رو پایین نمیارن
رام رام: 1393/10/1608:37:53،
40
10
وقتى اكثريت اقتصاددانان حرف از آزاد سازى واردات خودرو جهت ايجاد رقابت سالم حرف ميزنند انانى كه سالها براى خود حريم امن رانت خوارى ايجاد كرده اند با سياست بازى جلوى اين اظهار عقيده اقتصاد دانان سنگ اندازى خواهند كرد تا جان انسانها زا فداى اميال خود سازند
پس بازم خريد اين ارابه هاى مرگ را تحريم خواهيم كرد
رام رام: 1393/10/1608:42:24،
29
8
پيش بسوى رقابت آزاد براى زير ساخت سيستم خودرو سازى ايران براى رقابت با تكنولوژى برتر جهانى .
نابود باد هر كسى كه جلوى اين رقابت جهانى سنگ اندازى كند
حقوق بگير: 1393/10/1608:44:26،
20
14
بازار خودرو را بايد با مظهر رقابت ، بازار موبايل مقايسه كرد كه از قيمت حدود 40 الي 50 هزارتومان انواع موبايل نو را مي توان خريداري كرد تا قيمتهاي چند ميليون توماني.
K I N G: 1393/10/1608:46:41،
24
9
جالبه !
معلوم نیست چقدر از خودرو سازها گرفتن که این حرفها رو بزنن!
اگه عملی بشه خودرو سازها میکشن رو جنسای بنجولشون از اون طرف هم تعرفه رو لابد 1 درصد میخوان کم کنن :|
آقای فاطمی که اقتصاد دان شدی !
بازار خودرو انحصاری نیست ؟! پس چیه ؟! :|
امثال اینا سالهاست دارن برا ملت تصمیم می گیرند که اوضاعمون اینه و روز به روزم بدتر میشه
حالا مدرک این اقتصاد دان رو ببینیم شیمی محض خونده :))
والا :/
behrooz.sh: 1393/10/1608:52:05،
20
7
بهتر نیست این شورای رفاقت .(ببخشید رقابت) جمع شود تا مردم با دید باز خرید کنند.
20: 1393/10/1608:54:22،
29
10
اقای فاطمی شکر خورده گفته خودرو انحصاری نیست
علیرضا: 1393/10/1608:58:26،
18
9
آخه اگر ما اقتصاد دان درست و حسابی داشتیم که این وضعیت اقتصاد کشورمون نبود
تو مملکت ما همه میخوان دکتر یا مهندس یا وکیل یا مدیر بشن پس باقیمانده موارد که اوت هم هستند میرند رشته اقتصاد و این هم میشه نتیجه اقتصاد مملکت ما
saeid: 1393/10/1609:01:07،
21
9
تا دیدن یکم بازار خودرو افت کرده به فکر ترفندای جدید و قانونای جدید شدن بلکه جیبشون خالی نشه...
کمال: 1393/10/1609:03:26،
22
8
برای ایجاد فضای رقابتی چاره ای جز حذف تعرفه ها نیست .کاری که در همه کشورهای پیشرفته برای بهبود کیفیت وکاهش قیمت انجام می گیرد . چرا باید بهای یک خودرو ی وارداتی چند برابر قیمت واقعی آن باشد ؟!
mj: 1393/10/1609:04:24،
23
10
کی گفت حذف بشه تعرفه؟
بیارنش پاییت هم خوبه.
این قانون مسخره ی ممنوعیت واردات خودرو های بالای 2500cc
رو هم بردارن.
اگه بزارن خودروی کارکرده هم وارد کنیم که دیگه الی میشه :)
ب ز: 1393/10/1609:24:18،
12
9
خداكنه
ARYa: 1393/10/1609:28:55،
18
10
هيچ كاراينا بي حكمت نيست يه كلكي باز توش هست روشها ومتدها وترفندهاي جديد تو راهه واسه سركيسه كردن اين ملت.كه حتي عقل جن بهش نميرسه حالا ببينين....
رضا: 1393/10/1610:06:35،
15
14
ماشين هاي وارداتي ارزون ميشه
تعرفه: 1393/10/1610:35:50،
19
10
به همین خیال باش!!!!
آلکاتراسی: 1393/10/1610:30:56،
14
7
زهی خیال باطل، مجموعه دولت از شرکت های خودرو ساز داخلی و واردات با تعرفه بالا ذی نفع هستند و سود کلان می برند. مگر امکان دارد که با اقدام غیرعقلانی!! تعرفه واردات کاهش یابد؟
م: 1393/10/1610:46:05،
10
11
زهي بر ما با خيال باطلمان
يكي از عجايب دنيا در قرن 21 در ايران عزيز هست كه هنوز ملت ما دولت را جدا از خودشون مي دونن مثلا ميگن خودرسازي مال دولته پول تو جيب دولت مي ره !!!!!
تا وقتي ياد نگيريم كه اين منابع و اين صنايع و ..... مال خود ملته ودولت بقول دكتر بهشتي خدمتگزار ملته بايد فساد در خودروسازي و .... باشه چون اونا اموال ملت برداشتن و استفاده شخصي مي كنن و نظر ملت هم براشون مهم نيست !!!!
سینا: 1393/10/1610:46:47،
13
8
اخ جون چی میشه روزی برسه همین سایپا ور شکست شه با این لگناش......
محمد: 1393/10/1610:50:39،
20
8
با سلام دولت براي جبران زيان فروش نفت وكسري بودجه سال94 اقدام به افزايش تعرفه گمركي خواهد كرد حتي پيشنهاد ورود خودروهاي بالاي 2500سي سي براي سال آينده با تعرفه گمركي خيلي بالا انجام شده ودرسال 94اجرايي خواهد شد

دولت تدبير واميد بهت سلا م ميدم از كليدت كپي برداري شده ودست ايران خودرو وشوراي رفاقت و...افتاده

مگر قرارنبود هرسال با افزايش حاملهاي انرژي واب وبرق رقم يارانه ها نيز افزايش پيدا كنه دروغ گفتيد

كليد دولت قديمي ببر بده برقييش كن با ريموت شايد وعده هات
عملي بشه سفره ونان ما كه هرروزداره كوچكتر وبوي فقرونفت ميده



سینا: 1393/10/1622:06:18،
6
4
محمد جان کدوم حرف اقای رییس جمهور عملی شد ایشون گفتند افزایش قیمت نداریم ولی قیمت نون بنزین حامل های انرزی و... افزایش پیدا کرده موندم دیگه چی باید گفت ولی فک کنم کلیدش چینی بوده که میشکنه همش.
اقتصاددان: 1393/10/1611:00:29،
17
10
یادتون بیاد زمان دکتر چند روزی تعرقه واردات را برداشتند آقا زاده ها کارشون را انجام دادن بعدش دوباره گذاشتن گول این حرفها را نخورید توده مردم بازیچه منافع گروهی خاص هستند
مهدی: 1393/10/1611:16:46،
16
7
مطمئن باشید با این شرایط حتی اگر تعرفه را صفر کنند قیمت خودرو پایین نمی آید چون در آنصورت به جای تعرفه صد جور مالیات برای فلان نهاد و فلان ارگان تصویب می شود و در آخر می بینیم که قیمت خودرو بیشتر هم می شود .
تعرفه: 1393/10/1611:23:07،
15
10
دقیقا همینطوره
کوروش بزرگ: 1393/10/1611:27:43،
14
8
کلا همه ی سختی ها اعم از تعرفه خودرو حرام بودن خیلی چیزها وغیره کلا شامل حالمردم میشه وبرای حاج آقاها و مسولین همه چی حلاله .ای خدا ما تا کی باید ظلم ببینیم دیگه خسته شدیم
علی: 1393/10/1611:38:24،
16
6
تا موقعی که ظلم رو تحمل می کنیم !
دهه 60ti: 1393/10/1616:25:13،
13
6
فقط رفراندوم مد نظر روحانى ميتونه راه گشاى ما باشه آقا ما توليد داخلى خودرو نمى خواهيم. ما جوونا الان که جوونيم لذت داشتن بهترينها رو تجربه نکنيم .برا چى تلاش کنيم.
رفراندوم يعنى اظهار نظر در باره همه چى.
داغدار: 1393/10/1616:35:54،
8
5
تعرفه کم نخواهد شد چون سالانه هزاران میلیارد تومان درامد برای
دولت و انحصار برای خودروسازان تا به تولید بنجل ادامه دهند.
رضا: 1393/10/1617:48:49،
9
7
تا مافیای خودرو هست و این مافیا پشتیبانان مهم داره با تعرفه بی تعرفه آشغال ترین خودروها به گرونترین قیمت به مردم ایران تحویل می شه .
علی: 1393/10/1704:21:41،
4
4
من قول میدم به بودی همه چی درست میشه )بشنو اما باور نکن(
علی: 1393/10/2912:52:01،
5
5
تعرفه واردات 55 درصدی فقط خیانت به مصرف کننده نیست تولید کننده هم بی خاصیت میشه
اگر تعرفه بیاد پایین مثل همه کشور ها و رقم منطقی باشه خودروسازهای مجبور به استفاده از طرح های جدید و ارتقا کیفیت میشن
ببینید خداییش تو همین نمایشگاه دیترویت چه خودروهایی دارن میسازن
(الکتریک و هیبرید الکتریک)
یعنی با اینکه غول خودروسازی هستند هنوز هم به دنبال به جلو رفتن هستند و اصلا درجا نمی ایستند چون اگه نرن جلو فردا خودروساز دیگه بازار رو میگیره
این میشه رقابت ، هم تولید کننده خوب می بره هم مصرف کننده.
اما توی ایران شما همون پراید 1994 رو می خرید هنوز(اگه بدتر نشده باشه)
این بازار انحصاری نیست؟؟؟؟
هر بازاری که تعرفه واردات بالای 10-20 درصد باشه(با توجه به نوع بازار) انحصاری هستش
به مردم دروغ نگید.
تعرفه کم بشه ، ورود خودروهای با ایمنی کمتر از 4 ستاره و یورو 4 یا 5 هم ممنوع بشه ،بقیه کشورها مگه چیکار کردند.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل