کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار به مسئولان درباره سونامی 5 میلیون بیکار


کد خبر : ۹۱۵۴دوشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱:۱۷۴۰۴۰ بازدید

775 هزار نفر از بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند و به‌زودی 4.5 میلیون نفر هم به آنها افزوده می‌شود. 1.2 میلیون نفر نیزتصمیم گرفته‌اند برای فرار موقت از ...

775 هزار نفر از بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند و به‌زودی 4.5 میلیون نفر هم به آنها افزوده می‌شود. 1.2 میلیون نفر نیزتصمیم گرفته‌اند برای فرار موقت از بیکاری، در سال آینده به دانشگاه‌ها بازگردند. مقامات وزارت کار اعلام کرده اند به زودی 5 میلیون و 300 هزار کارجوی فارغ التحصیل دانشگاهی راهی بازار کار خواهند شد و مسئولان باید در این باره برنامه ریزی های جدی ای را داشته باشند.

یکی از مسائلی که درباره باقی ماندن شرایط نامناسب بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح می شود، اشباع برخی رشته ها و نبود تقاضا برای جذب آنها و همچنین مهارت نداشتن کارجویان تحصیل کرده دانشگاه ها است.به بیان دیگر، کارشناسان دولتی می گویند دانشجویان ایرانی در حوزه دانشی و نگرشی شرایط مناسبی دارند ولی در بخش مهارتی و آموزش های تخصصی با کمبودهای شدیدی روبرو هستیم.

کورش پرند؛ معاون وزیر کار اعلام کرده به دلیل نبود کشش لازم در بازار برای جذب افراد فارغ التحصیل دانشگاهی و فراهم نبودن شرایط اشتغال این افراد، بسیاری از جوانان در مقاطع بالاتر اقدام به تحصیل می کنند و سال آینده بیش از یک میلیون نفر در کارشناسی ارشد و 250 هزار نفر نیز در مقطع دکترا شرکت می کنند.معاون وزیر کار طرح ارتقای شایستگی نیروی کار با رویکرد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه به منظور بهره وری بیشتر در امور عنوان کرد.


775 هزار تحصیل کرده در شمار بیکاران مطلق

در حال حاضر، تعداد کل بیکاران مطلق کشور از سوی مرکز آمار ایران 2 میلیون و 500 هزارنفر اعلام شده است. معاون وزیر کار می گوید 31 درصد از این تعداد یعنی 775 هزارنفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.به نظر می رسد معضل بیکاری جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی؛ یکی از بزرگترین مسائل و چالش های پیش روی دولت در بازار کار باشد. حال در صورتی که بازار کار و اشتغال ایران برای 775 هزار تحصیل کرده دانشگاهی توان ایجاد پذیرش ندارد، وزارت کار اعلام کرده بزودی 4 میلیون و 500 هزارنفر دیگر نیز به این جمعیت افزوده می شوند.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بان اینکه از ایرادات اساسی که به نیروی کار ایرانی گرفته می شود یکی نداشتن مهارت است گفت: برخی مسئولان همواره این اتهام را به نیروی کار وارد می کنند که مهارت ندارد؛ بنابراین بهره وری افراد پایین است و در بازار کار رونق ایجاد نمی شود.این کارشناس بازار کار اظهارداشت: ممکن است تا 30 درصد جوانان متناسب با نیاز بازار کار کشور تحصیل نکنند ولی حتی این گروه ها نیز توانایی بالقوه انجام کارهای مختلف را دارند. بنابراین دولت باید به وظایف خود در بخش اشتغال زایی عمل کند.


فرار موقت از بیکاری و پناه به دانشگاه

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه نمی توان انتظار داشت افراد به محض خروج از دانشگاه ها بتوانند در بازار کار کشور نقش آفرینی داشته باشند گفت: کشور در حال حاضر دارای نیروی متخصص به میزان کافی است؛ اما مهم این است که دولت بتواند برای استفاده از این ظرفیت ها برنامه ریزی داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با وجود کسب موفقیت هایی از سوی دولت در برخی حوزه ها مانند تحریم ها و مهار نرخ تورم، اما سیاست روشنی در بازار کار اعمال نشده و این مسئله می تواند به ریزش نیروی کار کشور دامن بزند.این کارشناس بازار کار افزود: متاسفانه بیکاری باعث می شود تا برخی از افراد برای فرار موقت از بیکاری به دانشگاه ها بروند، اما باید بدانیم که دوباره با درخواست های جدید و توقعات بالاتری در آینده نزدیک برای جستجوی کار باز خواهند گشت.

به گفته حاج اسماعیلی، آمارها نشان می دهد که بیش از 50 درصد جمعیت کشور زیر 31 سال سن دارند و این گروه ها به شدت به دنبال کار خواهند بود. دولت باید بگوید برای جذب این افراد در بازار کار، چه اقداماتی را انجام داده است؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها