کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش فایل‌های زیرقیمت در بازار مسکن؟


کد خبر : ۹۱۲۲یکشنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰:۳۶۳۵۴۵ بازدید

ورود به نخستین ماه از آخرین فصل سال سبب شده تا طرف تقاضا در بازار خرید و فروش مسکن با قدری تغییر رفتار به بازار وارد شود. بررسی فایل‌های خرید ...

ورود به نخستین ماه از آخرین فصل سال سبب شده تا طرف تقاضا در بازار خرید و فروش مسکن با قدری تغییر رفتار به بازار وارد شود. بررسی فایل‌های خرید و فروش بازار مسکن نشان می‌دهد تعداد فایل‌های سبزرنگ (املاکی که با قیمتی کمتر از میانگین قیمت منطقه برای فروش ارائه شده‌اند) نسبت به دو ماه گذشته کمی با کاهش مواجه شده است که می‌تواند بیانگر کاهش تمایل فروشندگان به فروش آپارتمان خود با قیمتی کمتر از قیمت عرف منطقه باشد.

برخی از فعالان و کارشناسان مسکن به سه دلیل در تحلیل وضعیت پیش آمده برای فایل‌های «زیر قیمت» در بازار مسکن اشاره می‌کنند. به گفته آنها دلیل نخست قرار گرفتن بازار مسکن در ثبات نسبی قیمت‌ها است.از دیدگاه کارشناسان مسکن دومین دلیل به نوع نگرش طرف عرضه بازار باز می‌گردد. یکی از فعالان بازار مسکن دراین باره گفت: در حال حاضر فروشنده‌ها انتظار دارند که آپارتمان خود را با قیمت عرف بازار به فروش برسانند؛ چراکه برخی از آنها گمان می‌کنند بازار مسکن در مقطع کنونی به صورت تدریجی به فصل پایانی رکود نزدیک می‌شود و ممکن است بازار با افزایش جزئی قیمت‌ها رو به رو شود.

البته بررسی وضعیت قیمت‌ها در ماه‌های اخیر نیز به نوعی این فرضیه را تایید می‌کند. براساس آخرین آمار قيمت مسكن در تهران بعد از كاهش متوالی در 4 ماه منتهي به پايان مهر، در آبان و آذر به ترتيب 5/0درصد و 7/0درصد رشد كرد و تحت‌تاثير اين تغييرات ماهانه، بيشترين رشد نقطه‌اي سال93 به اندازه 6درصد براي فصل پاييز رقم خورد. 
به گزارش دنیای اقتصاد هم‌اكنون ميانگين قيمت آپارتمان، متري 1/4 ميليون تومان است. در كارنامه 9ماهه بازار مسكن، نقش سه وزنه بر قيمت‌ها قابل مشاهده است.

البته این در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران بخش مسکن درباره وضعيت كنوني بازار مسكن مي‌توان گفت: اگرچه سرعت كاهش قيمت مسكن نسبت به نيمه اول سال93 كمتر شده و حتي در برخي ماه‌ها افزايش جزئي قیمت‌ها نیز رخ داده است؛ اما اين تغيير در شيب نوسان قيمت، پیام «آغاز دوره جديد افزايش قيمت» را ارسال نمی‌کند.

از سوی دیگر «بازگشت تدریجی طرف تقاضا به بازار خرید» سومین دلیل برای وضعیت کنونی بازار مسکن عنوان می‌شود.

البته در این میان هستند فروشندگانی که آپارتمان خود را با قیمت کمتر از میانگین قیمت منطقه خود به بازار ارائه کرده‌اند. به‌عنوان مثال در منطقه دروس فروشنده‌ای آپارتمان 87 متری خود را با 12 سال عمر مترمربعی 7 میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. این در حالی است که میانگین قیمت منطقه دروس برای آپارتمان‌های مشابه حدود 9 میلیون و 600هزار تومان در هر مترمربع تعیین شده است.
 

دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها