کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا 9 شخص و نهاد را به لیست‌ تحریم‌های ایران اضافه کرد


کد خبر : ۹۰۴۵چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶:۲۹۶۳۸۱ بازدید

وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 شخص و نهاد را به‌بهانه کمک به تهران در دور زدن تحریم‌ها، به لیست‌ تحریم‌های ضدایرانی اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جدید، 9 شخص و نهاد را به‌بهانه کمک به تهران در دور زدن تحریم‌ها، به لیست‌ تحریم‌های ضدایرانی اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است که این 9 شخص و نهاد را به‌دلیل حمایت از تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها و آنچه نقض حقوق بشر از جمله سانسور خوانده، تحریم‌ کرده است. در حالی که بنا بر اعتقاد برخی ناظران افزودن 9 نفر جدید به لیست تحریم‌ها، تحریمی جدید محسوب می‌شود، مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کردند اقدام فوق تلاش برای اجرای تحریم‌های موجود است.

دیوید کوهن معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه آورده است: با اینکه ما از اعمال هر گونه تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در حالی که مذاکرات در جریان است، حمایت نمی‌کنیم... با گفتار و اعمال تصریح کرده‌ایم که به اجرای تحریم‌های موجود ادامه خواهیم داد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری موارد تحریمی جدید شامل موارد زیر هستند:

افراد ==> حسین زیدی (تابعیت ایران و سنت‌نویس)، سیدکمال یاسینی (تابعیت ایران)، عزیزالله اسدالله قلندری (تابعیت افغان)، تیمور عامری، اسدالله سیفی، آناهیتا نصیربیک (تابعیت ایران)،

شرکت‌ها ==> شرکت بازرگانی عمومی بلفاست (محل شرکت دوبی)، شرکت فناوری‌های نرم‌افزاری دوران (محل شرکت ایران)، و شرکت ابیسک (Abyssec).

طبق ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، زیدی و یاسینی در تبدیل ریال به دلار و انتقال آن به ایران فعالیت داشته‌اند. همچنین گفته شده است قلندری که تابعیتی افغانی دارد با یاسینی همکاری می‌کرده است. قلندری، یاسینی و شرکت بازرگانی عمومی بلفاست نیز انتقال دلار به ایران را تسهیل می‌کرده‌اند. تا کنون نیز شرکت بازرگانی عمومی بلفاست مبلغ 250 میلیون دلار را تبدیل کرده و قلندری نیز از طریق چند کشور این پول را به ایران منتقل کرده است. از نیمه سال 2014 نیز سیفی و عامری هرکدام صدها میلیون دلار را به ایران منتقل کرده‌اند. همچنین نصیربیک از مقامات بانک آسیا به‌دلیل پشتیبانی مالی و تکنولوژیکی از بانک مرکزی ایران در تحصیل دلار آمریکا تحت تحریم قرار گرفته است. شرکت نرم‌افزاری دوران نیز به‌دلیل کمک به انجام سانسور اینترنت در ایران تحت تحریم قرار گرفته است. همچنین شرکت ابیسک به‌دلیل کمک به سپاه پاسداران تحریم شده است.

این برای چندمین بار است که آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع می‌کنند که خلاف تعهدات آنها در این توافق است. تحریم‌های اقتصادی علیه ایران طی بیش از یک سال اخیر را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ یک دسته تمدید تحریم‌های وضع‌شده پیشین بوده؛ یک دسته هم تحریم مجدد علیه شرکت‌هایی بوده که طبق حکم دادگاه‌های اروپایی از تحریم خارج شده بودند؛ و دسته دیگر هم تحریم علیه شرکت‌هایی بوده که تا پیش از این جزو لیست تحریم نبودند.

اما در توافق ژنو درباره توقف تحریم‌ها احکام ذیل ذکر شده بود:

- «هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود».

- «هیچ تحریم جدیدی از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود».

- «دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس‌جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد».

نکته اصلی این‌جاست که در توافق ژنو برای راستی‌آزمایی این‌که ایران به تعهدات خود عمل کرده یا نه، مسئول آن تعیین شده و آژانس این کار را انجام می‌دهد و این نهاد نیز تاکنون در گزارش‌های رسمی متعدد خود تأیید کرده که ایران بند به بند تعهدات خود در ژنو را انجام داده است و حتی وزارت خارجه‌ و مقامات ارشد آمریکا نیز بارها همین موضوع را اعلام کرده‌اند.
با این حال، عملکرد آمریکا طی مدت زمان سپری شده از توافق ژنو، نشان می‌دهد ماشین تحریم آمریکا علیه ایران به‌خلاف توقف، چندین بار سوخت‌گیری کرده است. پس از توافق ژنو، بر اساس بررسی‌های انجام‌شده به‌ویژه بر پایه گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی از سوی آمریکا علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد با ادعای ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران یا مسائل حقوق بشر و تروریسم اعمال شده‌اند. اروپایی‌ها هم در این میان بیکار ننشسته و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

* اعتراض روسیه به تحریم‌های آمریکا
در زمستان 92 و دو ماه پس از اعمال گسترده تحریم‌های جدید علیه ایران، تیم هسته‌ای کشورمان مذاکرات کارشناسی وین را در اعتراض به رفتار آمریکایی‌ها ترک کرد. این تحریم‌ها حتی با واکنش وزارت خارجه روسیه مواجه شد و این وزارت‌خانه با صدور بیانیه‌ای، تحریم‌های جدید را «نقض مستقیم توافقنامه ژنو» و نیز «نقض قوانین بین‌المللی» خواند.



* گزارش معاون خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های ایران
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول مستقیم تحریم‌های ایران در این وزارتخانه است، مردادماه در جمع نمایندگان کنگره گفت: «بسته کاهش تحریم در توافق موقت ژنو به اقتصاد ایران کمکی نکرده است».

وی افزود: «ما سال گذشته زمانی که برنامه اقدام مشترک را اعلام کردیم، گفتیم که انتظار نداریم بسته کاهش تحریم‌ها در توافق ژنو اقتصاد ایران را بهبود بخشد، و این بسته این کار را نکرده است».

کوهن ادامه داد: «شرکت‌ها دلایل خوبی برای تردید در زمینه تجارت با ایران دارند. عمده تحریم‌ها پابرجا هستند و ما قویاً قصد داریم که به اجرای تحریم‌های سخت ادامه دهیم.»

کوهن به سناتورها اطمینان داد: «معتقدیم منابع لازم برای تضمین این را که تحریم‌ها به‌شیوه مؤثر اجرا می‌شوند در اختیار داریم و تحریم‌ها را ادامه خواهیم داد».



* درآمد 15/5 میلیارد دلاری آمریکا از جریمه چند بانک به‌بهانه نقض تحریم
با این حال، اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال‌های اخیر منافع بسیاری برای آمریکا داشته است. یکی از مهم‌ترین جریمه‌هایی که اخیراً رسانه‌ای شد، جریمه 9 میلیارد دلاری بانک «بی.ان.پی. پاریباس» فرانسه بود که حتی صدای فرانسوا اولاند رئیس جمهور و لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور را هم درآورد. به‌دنبال جریمه بانک بی‌ان‌پی پاریباس، آسوشیتدپرس طی گزارشی به نحوه هزینه کردن جریمه بی‌سابقه این بانک پرداخت و نوشت: ایالت نیویورک نزدیک به 3.3 میلیارد دلار از این رقم را دریافت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، فرماندار ایالت نیویورک قصد دارد این مبلغ را به بودجه سالانه این ایالت اضافه کند. این رقم بیش از کل بودجه سالانه زندان‌ها یا برنامه‌های رفاهی کودکان ایالت نیویورک است.



البته این جرایم فقط به این بانک محدود نیست. به گزارش نیویورک تایمز، صرف‌نظر از تمامی اثراتی که این جریمه‌ها و قرارها می‌تواند برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در بر داشته باشد و حتی موجب متضرر شدن مشتریان شود، نکته جالب توجه درآمدزایی هنگفت واشنگتن از این جریمه‌ها است. نیویورک تایمز نوشته که با یک جمع ساده از مبالغی که تنها برای برخی بانک‌ها ذکر شده است، به رقم 5.6 میلیارد دلار می‌رسیم که با اضافه شدن مبلغ جریمه بی‌ان‌پی پاریباس این رقم به 15.4 میلیارد دلار می‌رسد.


00sojzpejo518js9ebku.png

رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای در دیدار 22 مرداد امسال خود با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور طی سخنانی فرمودند: «در یک سال اخیر به‌خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند... آمریکایی‌ها نه‌تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است...».



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها