کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مردم به خودروسازان وام کم بهره می‌دهند !

کدخبر:۹۰۴۲چهارشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳:۰۸۴۰۳۵ بازدید

میزان جریمه تاخیر در تحویل پرداختی از سوی برخی فروشندگان خودرو به خریداران تنها یک چهارم مبلغی است که سیستم بانکی به عنوان سود سپرده‌گذاری ...

میزان جریمه تاخیر در تحویل پرداختی از سوی برخی فروشندگان خودرو به خریداران تنها یک چهارم مبلغی است که سیستم بانکی به عنوان سود سپرده‌گذاری پرداخت می‌کند , این می‌تواند به نوعی به معنای دریافت وام کم بهره فروشندگان خودرو از خریداران محصولاتشان باشد.

تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده به عرف رایج در میان شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو در ایران تبدیل شده است. در این شرایط شرکت فروشنده موظف است درصدی از پول پرداختی از سوی خریداران را به عنوان جریمه تاخیر در تحویل خودرو محاسبه و به آنها پرداخت کند زیرا مشتری پول خودرو را به طور کامل پرداخت کرده اما شرکت فروشنده به هر دلیلی خودرو را در موعد مقرر تحویل نداده است.

در این میان نگاهی به متن قرارداد فروش یک شرکت واردکننده خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد که میزان جریمه تاخیر پرداختی از سوی این شرکت به خریداران محصولاتش حدودا یک چهارم مبلغی است که در صورت سپرده‌گذاری در سیستم بانکی، نصیب مشتریان خواهد شد.

معنای این جمله آن است که این شرکت واردکننده خودروهای کره‌ای در صورت تاخیر در تحویل هر خودرو می‌تواند از پول واریز شده از سوی مشتری به عنوان یک وام کم بهره (بهره‌ای معادل یک چهارم آنچه که سیستم بانکی بابت ارائه تسهیلات دریافت می‌کند) استفاده کرده و مبلغ ناچیزی را نیز به عنوان جریمه تاخیر پرداخت کند.

به عنوان مثال اگر قیمت فروش یک دستگاه خودروی وارداتی کره‌ای از سوی این شرکت 90 میلیون تومان باشد، میزان جریمه تاخیر در تحویل تعیین شده در قرارداد معادل ماهانه 405 هزار تومان است. در حالیکه مشتری در صورت سپرده‌گذاری همین مبلغ (90 میلیون تومان) در سیستم بانکی ماهانه حدود یک میلیون و 875 هزار تومان به عنوان سود دریافت می‌کرد و از آن سو نیز شرکت فروشنده خودرو در صورت دریافت این 90 میلیون تومان به عنوان تسهیلات از سیستم بانکی، باید ماهانه مبلغی بیش از دو میلیون تومان را به عنوان بهره تسهیلات به بانک پرداخت می‌کرد اما در این حالت ماهانه تنها 405 هزار تومان به عنوان جریمه تاخیر در تحویل به خریدار پرداخت می‌کند.

البته میزان جریمه تاخیر در تحویل پرداختی از سوی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده مختلف خودرو در کشور متفاوت است اما این اطلاعات نشان می‌دهد که بعضی از این شرکتها به خوبی از آشفته بازار تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده، ماهی می‌گیرند و دست مشتریان نیز به جایی جز قراردادهای یک طرفه تنظیمی از سوی این شرکتها، بند نیست.
 

موضوع قیت‌گذاری قیمت دنا در شورای رقابت به پایان رسیده است

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت اظهار کرد:‌ موضوع قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت به پایان رسیده است و این شورا دیگر به این موضوع نمی‌پردازد.

عیسی امامی تصریح کرد:‌ قیمت در نظر گرفته شده در شورای رقابت برای خودرو دنا با چندین مرحله جلسات و اصلاحات 42 میلیون تومان است و موضوع نیز با در نظر گرفتن همه شرایط و ضوابط مرتبط اعلام شده و خودرو سازان موظف به تبعیت از آن هستند.

وی افزود: فرصت قانونی اعتراض به تصمیم شورای رقابت گذشته است و شورا قصد بازگشت دوباره به موضوع قیمت گذاری خودروی دنا را ندارد و اگر کارخانه تولید کننده این خودرو از تصمیم شورا تمکین نکند و به نوعی بخواهد به شکل دیگری این محصول را در بازار عرضه کند با توجه به ابزارهای نظارتی در شورای رقابت این موضوع پیگیری می‌شود. و قطعا کارخانه تولید کننده حق افزایش قیمت این خودرو به بیش از مبلغ اعلام شده توسط شورای رقابت را ندارد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کوکی(مزدا): 1393/10/1008:35:54،
120
16
دقیقا درسته.با پول مردم کار انجام میدن و در واقع مردم رو شریک میکنن.بعدش به شریک خودشون یه ماشین رو به قیمت چند برابر میفروشن.اگه دیرکردی هم قرار باشه بدن با یه بخشنامه و یه خودکار و کاغذ قیمت ماشین رو بالا میبرن هم جریمه و دیرکرد نمیدن هم اگه بشه یه پولی اضافه هم میگیرن.

این است مملکت اسلامی ایران.

جایی که همه چیز بر مبنای حلال و حرام می باشد.

تمام این روزها یه روزی کتاب خواهد شد.
m: 1393/10/1010:07:51،
24
13
کاش این پافشاری سر قیمتهای بقیه ماشینها بود که هر کدومو2/3ملیون گرون کردن الکی الکی و یه بازی چند روزه رافتاد و بعدشم هیچی به هیچی..حالا این سناریو چیه نمیدونم چیزی ک معلومه جفتشون سودشو میبرن
محمد امین : 1393/10/1021:42:57،
17
10
دوتا تروریست تو ایران وجود داره که بیشترین امار کشتار رو تو جهان سبت کرده از داعش هم بد تره ایران خودرو و سایپا اینا زدن رو دست داعش از بس با این ماشیناشون ادم به کشتن دادن درست نمیگم
معین: 1393/10/1008:41:17،
82
16
یعنی میشه برای یکبار در تاریخ یکی حال این اشغال سازارو بگیره و سر مردم رو هم شیره نماله ~~~~~~
خداکنه
شاهین: 1393/10/1009:05:24،
22
109
کسی مجبورت کرده آشغال سوار شی؟ برو بنز بخر 800 میلیون دادا
mohammad: 1393/10/1009:33:09،
34
12
واقعا فک می کنی می گیره؟؟؟؟؟؟؟؟
عمرا اگه ایران خودرو اونو کمتر از 47 بده
اگه بده مانیتور و رینگ صندلی برقی و .....هم رو برمی داره
خلاصه ااااااخرش همون سورن رو تحویلت می ده فقط کمی ظاهرش عوض شده با42
تومن
بعدم به قوووووووووول خودشون هنوز که ابلاغ نکرده
تازشم همش همش همش دوووووووز کلک ااااااا
معین: 1393/10/1011:34:43،
30
15
در جواب شاهین باید بگم من یک سوناتای ۲۰۱۲و یک توسان ۲۰۱۳دارم
برای ماشین دم دستی یک ۲۰۶صفر گرفتم امکاتاتش خوبه ولی از نظر کیفی اشغال خالصه
شما برو به فکر خودت باش
هادی: 1393/10/1009:31:30،
38
23
اواخر سال 91 شرکت ایران خودرو دیزل که مدیر عامل وقت ایران خودرو بود با بوق و کرنا و تبلیغ پیکاپ دیزل فوتون رو معرفی کرد او موقع قیمت کاپرا 28 میلیون تا 33 بود و ایشون قیمت کمتر 40 میلیون را تعیین و20 میلیون یعنی50%را به عنوان پیش پرداخت گرفت تا در اذر 91 ماشین بدهند.بنده هنوز حواله در دستم است و هیچکس هم جوابی نمی دهد وقیمت هم92میلیون است.
حالا این اختلاف پول ارز و........را چه کردندند بماند خوب سوال اینست یکه زارع چه امتیازی داشت که به پست بالا تر رفت که نتیجه شد تحویل های فعلی ایران خودرو
شروین: 1393/10/1009:44:23،
25
14
چرا "وارد کننده" مثال زده شده ؟؟؟ چرا ایران خررو و سایپا مثال نیستند ؟؟
سود این دو به مراتب از واردکننده ها پایین تره ...
نمیدونم چرا ولی تمام اخبار انگار بوی این رو میده که سایپا میخواد اطلس خودرو رو از راه به در کنه و راه ورود کیا به ایران رو ببنده ... تا خودش سراتو 10 سال قبلش رو بندازه به مردم
علی: 1393/10/1010:09:24،
36
15
اقای محترم یکه زارع منتسب اقایون هست و سر این پیکاپ 2000 نفر متضرر شدن . یکیش من. تازه اونهایی هم که گرفتن با مشکلات عدم عرضه گازوییل یورو چهار در شهرستانها که وعده داده بودند و نبود قطعات یدکی و انگشت شمار بودن نمایندگی پایلوت این ماشین مواجه شدن.
رضا: 1393/10/1011:09:00،
18
13
عضو ناظر مجلس نگفتند حق مردم چه می شود وظلمی که به آنها
می شود. ایکاش کسی پیدا شود بگویدبا چه فرمول واز چه راهی
حق مردمی که پول ریخته اند داده می شود.
روا نیست تنها با دادن 18درصد دیرکردسر مردم را شیره مالید.
وحيد ر: 1393/10/1211:06:37،
11
12
مردم بايد بتوانند با سهولت خودروي مورد نيازشان را وارد كنند اگر هم قرار است گمركي بپردازند، به هر ميزان، در كمترين زمان و با شفافترينمراحل انجام دهند، در اينصورت ديك خودرو ساز يا نمايندگي ها نميتوانند اينطوري يكه تازي كنند

اگر دولت نميتواند اين بستر را فراهم آورد، بايد با نظارت دقيق و مستمر روي قراردادهاي فروش تمهيداتي را فراهم آورد تا جلوي ظلم ناشي از اين رانت حاصل از تبعيض را بگيرد

در انتها با توجه به اينكه مسئولين محترم وقت مطالعه نظرات مردم را ندارند، من به نوبه خودم حاضرم به سهم خود هزينه چاپ كامنتها و ارسال آن براي اين عزيزان رو تقبل كنم شايد درد دل مردم را شنيدند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل