کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قاچاق راحت و قيمت ارزان عامل رونق تاناكورا


کد خبر : ۸۹۰۲چهارشنبه، ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳:۰۰۶۹۹۷ بازدید

تقريبا همه با نام پوشاك تاناكورا آشنا هستند؛ بازاري كه اين روزها به يك تجارت تبديل شده و استقبال مردم باتوجه به كاهش قدرت خريدشان افزايش يافته ...

تقريبا همه با نام پوشاك تاناكورا آشنا هستند؛ بازاري كه اين روزها به يك تجارت تبديل شده و استقبال مردم باتوجه به كاهش قدرت خريدشان افزايش يافته است. اين روزها باتوجه به وابستگي زياد صنعت نساجي و پوشاك به مواد اوليه وارداتي، ميزان قيمت اين نوع محصولات افزايش يافته بنابراين مردم نيز ترجيح مي‌دهند كه از اين بازار استقبال چشم‌گيري داشته باشند. اما جالب است كه بدانيم باتوجه به افزايش اين نوع بازار در كشورمان مسوولان هيچ تلاشي براي ممنوعيت اين نوع تجارت يا باب كردن يك واحد صنفي مستقل در نظر ندارند، بازاري كه با تمام ممنوعيت‌هايش عمري حدود ۳۰سال دارد و طبق برآورد برخي كارشناسان، در ايران بيش از ۲۰‌هزار نفر در كار توزيع و عرضه لباس‌هاي دست‌دوم اشتغال دارند.

زهي زاهداني وارد‌كننده لباس‌هاي تاناكورا درخصوص شبكه توزيع اين اجناس مي‌گويد كه براساس قوانين موجود ورود اين قبيل كالاها ممنوع است ولي البسه دست‌دوم در كنار گونه‌هاي مختلف قاچاق به‌راحتي از مرزهاي كشور رد شده و گوني‌هاي مملو از پوشاك به روش‌هاي مختلف به فروشگاه‌هاي تاناكوراي شهرهاي بزرگ سرازير مي‌شوند.

وي در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينكه باتوجه به اينكه اين نوع البسه‌ها به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند مبدا ورود اين اجناس كجاست پاسخ مي‌دهد: منبع اصلي ورود اين قبيل البسه از كشورهاي عراق، هند و پاكستان است. اين وارد‌كننده لباس به برندهاي اجناس اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه عمده اين البسه كه برندهاي اروپايي دارند، در حقيقت كمك‌هاي فرستاده‌شده از برخي كشورهاي اروپايي است كه به رايگان به كشورهاي فقير و موردتهاجم جنگ‌هاي داخلي و خارجي مثل عراق، پاكستان و هند فرستاده شده است و سپس از طريق اين كشورها به‌صورت قاچاق وارد ساير كشورها مي‌شود. اين وارد‌كننده بلوچي درخصوص بازار‌هاي پررونق اجناس دست‌دوم مي‌گويد كه مهاباد به‌عنوان پايتخت تاناكورا است و اين شهر به‌عنوان قديمي و پررونق‌ترين شهر تاناكورا محسوب مي‌شود كه هم‌اكنون از تامين‌كنندگان اصلي لباس‌هاي دست‌دوم محسوب مي‌شود.

از يكي از فروشندگان لباس‌هاي تاناكورا درخصوص بازار اين اجناس پرس‌وجو كردم او درخصوص ميزان تقاضاي مردم به اين اجناس مي‌گويد: حدود 20سالي مي‌شود كه مردم از اين بازار استقبال خوبي دارند. وي ادامه مي‌دهد: پير و جوان يا فقير و غني ندارد. مردم از اين بازار استقبال مي‌كنند، چراكه اين نوع اجناس امتحان خودشان را در بازار ايران پس داده‌اند. از او درخصوص كيفيت اجناس مي‌پرسم.

او نيز مي‌گويد: اگر اين نوع اجناس از كيفيت خوبي برخوردار نبود قطعا از آن استقبال نمي‌شد. خوشبختانه اين بازار فروش مناسب‌تري نسبت به اجناس نو دارد چراكه اجناس نو در بازار امروزي با نام برند دروغين به مردم فروخته مي‌شوند. اين فروشنده به تاثير نوسانات ارز در اجناس تاناكورا اشاره مي‌كند و مي‌گويد: باتوجه به افزايش نرخ ارز اين بازار نيز از رونق افتاده و مردم كمتر براي خريد لباس‌ها مراجعه مي‌كنند البته بازار لباس‌هاي نو نيز از رونق كمتري برخوردار است.  وي درخصوص مشكلات پيش روي اين بازار مي‌افزايد: پس از گذشت يك تا دو سال مرز پاكستان با ايران بسته شده و ورود اين نوع لباس‌ها نيز متوقف شد اما راه ميانبر و نزديك‌تري پيدا شد و واسطه‌ها به‌طور قاچاق و از راه عراق وارد كشور كردند كه اين امر هنوز به همين شيوه ادامه دارد.

وي مي‌گويد كه در گذشته اين نوع لباس‌ها به‌صورت رايگان به كشورهاي جهان سومي ارسال مي‌شد اما به مرور زمان باتوجه به سود هنگفت آن، فروش اين اجناس به تجارت تبديل شد.

از يكي از خريداران لباس‌هاي تاناكورا مي‌گويد باتوجه به افزايش قيمت لباس‌هاي نو ترجيح مي‌دهم كه از اين بازار استقبال داشته باشم چراكه هم اجناس از كيفيت مطلوبي برخوردار هستند و هم قيمت آن نسبت به كيفيت مناسب است، اما ناگفته نماند كه كيفيت اجناس تاناكورا در سال‌هاي اخير بسيار افت كرده و قيمت‌ها هم به تناسب افزايش يافته است.  ابوالقاسم شيرازي رييس اتحاديه پوشاك تهران در گفت‌وگو با «تعادل» در واكنش به 20‌هزار واحد توزيعي در بخش لباس‌هاي دست‌دوم مي‌گويد كه اين ارقام اشتباه است و در كل استان تهران 250واحد صنفي پوشاك دست‌دوم وجود دارد كه با كمك نيروي انتظامي سازمان تعزيرات 150 از اين واحد‌ها را پلمب كرده‌ايم.  وي ادامه داد: اتحاديه پوشاك مخالف تجارت البسه‌هاي تاناكورا در كشور است و درصدد هستيم تا به حمايت از توليد داخلي در عرصه پوشاك بشتابيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها