کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بالاترین قیمت دلار در 18 ماه گذشته


کد خبر : ۸۹۰۱چهارشنبه، ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰:۰۶۵۵۶۴ بازدید

در اولین روز دی ماه قیمت دلار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و بهای این ارز تا قیمت 3550 تومان بالا رفت. برخی از فعالان افزایش نرخ ارز را ناشی ...

در اولین روز دی ماه قیمت دلار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و بهای این ارز تا قیمت 3550 تومان بالا رفت. برخی از فعالان افزایش نرخ ارز را ناشی از تحرکات بازیگران غیررسمی و کاهش حجم ارز موجود در بازار عنوان کردند. به گفته آنها بازیگران غیررسمی با خریدهای بالا در ابتدای روز و نگهداری آن، زمینه رشد قیمت‌ها را در ادامه روز فراهم می‌کنند. در اولین روز زمستان با وجود رشد دلار، بهای سکه همسو با افت انس در بازارهای جهانی کاهش یافت.

بالاترین قیمت در 18 ماه گذشته

در حالی‌که روز شنبه بهای شاخص بازار ارز پس از 10 روز با کاهش قیمتی مواجه شده بود، در دومین روز کاری هفته، بهای دلار افزایش یافت. روز دوشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3525 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز شنبه داشت؛ اما این پایان رشد دلار در این روز نبود و تا ساعت 3 بعدازظهر قیمت با 25تومان افزایش دیگر تا 3550 تومان بالا رفت. رقمی که بالاترین بهای این ارز در 18 ماه گذشته بود. ثبت این قیمت (3550 تومان) در حالی صورت گرفت که در برخی از ساعات نرخ فروش دلار از3550 تومان نیز عبور کرد، اما در ادامه با افت به سطح قیمتی3550 تومان بازگشت.

 

اعتماد به سطح قیمتی اخیر؟

گروهی از فعالان در کنار تحرکات برخی از بازیگران غیررسمی، کاهش سمت عرضه و حجم کم ارز موجود در بازار را از عوامل اصلی رشد قیمتی دلار عنوان کردند. یکی از نکات قابل توجه در این تحلیل‌ها، این موضوع بود که سطح قیمتی کنونی در بازار به‌عنوان یک سطح نسبتا «پایدار» تلقی شده و در نتیجه اعتماد به تعادل آتی حول این سطح، افزایش یافته است. به گفته آنها پس از سه روز نوسان در کانال 3500 تومانی، هراس برخی بازیگران غیررسمی از احتمال ریزش قیمت‌ها فرو ریخت و حجم خرید ارزی معامله‌گران بار دیگر بالا رفت. به گفته یکی از فعالان، حجم عرضه ارز از سوی برخی از صرافی‌های بانک‌ها نیز در این روز کم بود و افزایش خریدهای بازیگران غیررسمی موجب شد حجم ارز موجود در بازار تا حدی کاهش یابد. نکته مهم این است که پس از رسیدن نرخ دلار به رقم‌های بالای 3550 تومان، برخی از این بازیگران تمایل بیشتری به نگهداری ارز خود نشان ندادند و اقدام به فروش ارز خریداری شده ابتدای روز کردند. این رفتار ممکن است به این معنا باشد که معامله‌گران در روز دوشنبه، مشغول آزمودن سطح قیمتی 3550 تومان به‌عنوان یک سطح «مقاومتی» بوده‌اند. به تبع این وضعیت و پس از فروش بخشی از ارزها در قیمت‌های بالای این سطح، فروش بهای دلار بین معامله‌گران غیررسمی بازار تا زیر 3550 تومان پایین آمد.

یکی دیگر از فعالان بازار ارز عامل اصلی رشد قیمتی دلار را مرتبط با روند صعودی این ارز در 4 هفته گذشته می‌داند. به گفته او این روند قیمتی موجب شده در روزهای اخیر اکثر بازیگران بازار متقاضی و خریدار ارز باشند و همین عامل تناسب سمت عرضه و تقاضا را بر هم زده است. بر اساس این دیدگاه، این افراد با خرید ارز چشم انتظار افزایش بیشتر قیمت در روزهای بعد هستند، اما در صورت تغییر روند قیمتی به احتمال زیاد درنگ زیادی برای فروش ارز خود نخواهند کرد.

جهش 3 پله‌ای دلار در آذر

بررسی داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمتی دلار در آذرماه بیشتر از افزایش میانگین این ارز در آبان ماه رشد کرده است. میانگین قیمتی دلار در آبان‌ماه نسبت به اولین ماه پاییز تنها معادل 3/0 درصد بالا رفت، اما متوسط بهای این ارز در آذرماه نسبت به ماه پیش از آن 3/4 درصد بالا رفت و از 3242 تومان به 3403 تومان رسید. بهای دلار که تا پیش از پایان مذاکرات هسته‌ای (سوم آذرماه) سه هفته در بازه قیمتی 3250 تومان تا 3265 تومان قرار داشت، با تمدید مذاکرات در مسیر صعودی قرار گرفت. در هفته دوم آذرماه بهای دلار با چند نوسان افزایشی وارد کانال 3400 تومان شد و تا قیمت 3480 تومان بالا رفت. پس از این افزایش در هفته سوم آذرماه فضای بازار آرام و دامنه نوسانات دلار محدود بود؛ اما با شروع هفته انتهایی آذرماه قیمت دلار یک کانال دیگر بالاتر رفت و وارد کانال 3500 تومان شد. ریزش شاخص بازار سهام و رسیدن قیمت نفت به زیر 60 دلار از مهم‌ترین عوامل افزایش دوباره نرخ ارز بودند.

همسویی سکه با اونس

در اولین روز زمستان با وجود افزایش بهای دلار، قیمت سکه همسو با کاهش اونس حرکت کرد و بهای این فلز گرانبها افت کرد. در اولین روز دی ماه هر سکه بهار آزادی به بهای 995 هزار تومان معامله شد که افتی یک هزار تومانی نسبت به اولین روز هفته داشت. روز دوشنبه بهای دلار در بازارهای داخلی 8/0 درصد بالا رفت، اما بهای اونس در بازارهای جهانی 1/1 درصد کم و به مرز 1180 دلار نزدیک شد. برآیند افزایش بهای دلار و کاهش ارزش اونس، افت 1/0 درصدی قیمت سکه بود. این کاهش در حالی رخ داد که در آذرماه میانگین قیمتی سکه به میزان 3/5 درصد بالا رفت. بررسی داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان‌دهنده این است که میانگین قیمتی این فلز گرانبها در آذرماه 966 هزار تومان بوده و به میزان 49 هزار تومان از میانگین قیمتی این فلز گرانبها در آبان ماه بیشتر بوده است.


6o1w9fcfon0g4ewqdo0.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها