کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

صنعت هوایی ایران پوست می‌اندازد

کدخبر:۸۸۵۹دوشنبه، ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵:۰۲۳۵۹۶ بازدید

سال هاست که صنعت هوانوردی کشور تحت فشار قرار دارد و هر روز با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ ارز و ناتوانی تأمین قطعات هواپیما به سبب تشدید ...

سال هاست که صنعت هوانوردی کشور تحت فشار قرار دارد و هر روز با مشکلاتی نظیر نوسانات نرخ ارز و ناتوانی تأمین قطعات هواپیما به سبب تشدید تحریم‌ها و همچنین بالا بودن سن ناوگان هوایی، مشکلات ترخیص گمرکی و وجود قوانین ناقص و گاه ضد و نقیض، پایین بودن سطح ایمنی پرواز، و... دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو می‌توان به جرأت گفت که صنعت حمل و نقل هوایی ایران در این سال‌ها نتوانسته همانند سازمان‌های هم رتبه‌اش که در کشورهای مختلف اکثراً مستقل از دولت کار می‌کنند رشد کند.

متأسفانه در سال‌های گذشته نیز برای بهبود پیکره صنعت هوانوردی کشور که یکی از فاکتورهای اصلی توسعه محسوب می‌شود چاره اندیشی نشد و اکنون این صنعت چشم به اقدامات دولت یازدهم دوخته است تا از زیان دهی رها شود و به سوی ترقی پیش رود. البته مسائلی نظیر اجرایی نشدن قانونی که در برنامه پنجم توسعه با موضوعیت آزادسازی فضای کسب و کار در صنعت هوایی پیش‌بینی شده و توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده نیزدر کاهش کیفیت پروازهای کشور بی‌تأثیر نبوده اما اکنون دولت با تدابیری جدید در صدد بهبود فضای این صنعت است. نظیر اینکه از ابتدای سال تاکنون 10فروند هواپیما وارد کشور شده و 10فروند هواپیما نیز زمینگیر شده است.

37 دستورالعمل برای تحول صنعت هوایی

در راستای بهبود فضای این صنعت، روز شنبه دولت 37 مورد دستورالعمل و قانون جدید مرتبط با صنعت هوایی را رونمایی و ابلاغ کرد که شامل دستور‌العمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، تنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما و خدمات، دستورالعمل جدید تأسیس ایرلاین‌ها، دستورالعمل تأسیس ایرتاکسی، دستورالعمل حقوق مسافر و دستورالعمل خدمات به معلولان می‌شود. طبق آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی افزایش سرمایه شرکت‌های هواپیمایی تا 6 ماه آینده و لزوم دارا بودن پنج فروند هواپیمای جدید ملکی با حداکثر سن 15 سال به پایین، الزام شد و در مراسم رونمایی از این دستورالعمل و در اجلاس گرامیداشت هفته حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که از این پس ایرلاین‌هایی که افزایش سرمایه ندهند، پروانه بهره‌برداری آن‌ها تعلیق می‌شود. به این ترتیب افزایش سرمایه و خروج از زیان ده بودن یکی از شرایط حضور ایرلاین‌ها در صنعت هوانوردی کشور شد.

عباس آخوندی اظهارداشت: مدیریت صنعت هوانوردی دچار گسست‌هایی شده است که در این باره نحوه ورود شرکت‌های خصوصی به صنعت و مفهوم اقتصادی بودن تحت تأثیر قرار گرفته است. وی در ادامه با تأکید بر لزوم ساماندهی نحوه خصوصی‌سازی صنعت حمل و نقل هوایی گفت: قطعاً خصوصی‌سازی در صنعت امری ضروری است و منجر به افزایش کارایی می‌شود اما نحوه اجرای خصوصی‌سازی باید مورد توجه باشد. ما باید قواعد بازی اقتصادی را در صنعت حمل و نقل هوایی مورد توجه قرار دهیم. کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در آیین نامه جدید ضروری است چون اگر این موضوع رخ ندهد قطعاً آن ایرلاین سیستم منظم مدیریت و فروش هم ندارد. از این رو ایرلاین‌های موجود باید ظرف مدت معین به کفایت سرمایه تعیین شده دست یابند؛ همچنین مدیران ایرلاین‌ها باید صلاحیت فنی و مدیریتی داشته باشند.

ایران ایر دولتی می‌ماند

دولت قبل بارها برای واگذاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (شرکت هواپیمایی هما) به بخش خصوصی و ورود آن به بورس تلاش کرده بود اما برون سپاری ایران‌ایر که در سال 86 کلید خورد به خاطر زیان‌ده بودن این شرکت به هیچ وجه امکان پذیر نبود و این امر نیز از طریق بورس محقق نشد. چراکه عملاً واگذاری شرکت زیان‌ده در بورس ممکن نیست. البته این شرکت دولتی در سال‌های گذشته نیز به سوددهی نرسید و همچنان دولتی باقی ماند. اما اکنون به نظر می‌رسد با دستورالعمل جدید دولت دریچه جدیدی به سوی برون سپاری ایران ایر باز شده است.

آخوندی در این خصوص با اشاره به اینکه باید این شرکت به سود دهی برسد، اما هما هم‌اکنون به دلایل مختلفی زیانده است گفت: در بخش شرکت‌های هواپیمایی حامل پرچم لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم مبنی بر اینکه بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی حامل پرچم انجام شود، هما به عنوان ایرلاین حامل پرچم ایران جایگاه مناسبی در صنعت دارد اما مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ نباید به همین راحتی شاهد فرسایش ایران‌ایر باشیم. وی با تأکید بر اینکه دولت می‌تواند 20 درصد بازار را در صنعت حمل و نقل هوایی در اختیار داشته باشد، گفت: ایران‌ایر به عنوان یک شرکت حامل پرچم لازم است با حمایت دولت و مجلس رشد کند.

یکی دیگر از الزامات این آیین‌نامه جدید این است که هواپیماهای شرکت‌های تازه تأسیس باید زیر 15 سال سن داشته و نو باشند. در این خصوص آخوندی اظهارداشت: حمایت از نوسازی ناوگان و بازسازی ساختاری در بودجه 94 به دولت پیشنهاد شده است مبنی بر اینکه اجازه داده‌ایم تمام شرکت‌های خصوصی در همه مدل‌های حمل و نقلی از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی و ریالی استفاده کنند و در شرایطی هم دولت تضامین لازم را ارائه دهد.

ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر تا ماه آینده

همچنین در این مراسم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر تا ماه آینده خبر داد و گفت: اصلاح قیمت تمام شده بلیت در حال برنامه‌ریزی است.علیرضا جهانگیریان اظهار کرد: انتظار ایکائو از سازمان هواپیمایی کشورها این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کنند.وی گفت: ‌آیین نامه حقوق مسافر در سه بعد حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در هنگام و بعد از پرواز است.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه جدول تعرفه‌های خدمات سازمان هواپیمایی بعد از 4 سال اصلاح شده است، گفت: امسال تعداد پروازها 6 درصد، حمل بار و پست 16 درصد، جابه‌جایی مسافر 11 درصد و پروازهای عبوری 43 درصد بیشتر شده است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حق: 1393/10/108:16:58،
57
21
برا نوسازى ناوگان خدا كنه دست به دامن هـواپيماى روس نشن
شهرام: 1393/10/108:36:14،
50
23
من یه حرفایی شنیدم راجع به اینکه قراره از افغانستان دست چندمش رو بخرن!
j: 1393/10/109:13:25،
50
22
نه عزیز دلم اینا بدون اجازه آمریکا نمیتونن هواپیما بخرن...قرار اجاره کنن...هههههه واقعا حال روزمون خنده دار شده...به جایی رسیدیم دست به دامن افغانستان شدیم ای خدااااااااااااااا....
رضا: 1393/10/110:27:03،
33
17
چند ماه پیش شرکت هواپیمایی آسمان دو فروند ایرباس ۳۲۰ و هواپیمایی تابان ایرباس ۳۰۰ از شرکت های آریانا و کام ایر افغانستان خریداری کردند که هم اکنون در مسیرهای پروازی این دو شرکت پرواز می کنند . من در صفحه فیس بوک خودم این هواپیماها رو با تصاویرشان شرح داده ام . facebook:rezakhodabandeh
رضا1346: 1393/10/110:42:09،
34
23
انشاالله يك بار هم كه شده يه كار زيربنايي انجام بشه ، ببينيم چي ميشه
داغدار: 1393/10/122:31:37،
15
10
روزنامه همشهری:سالانه پنج میلیارد دلار نصیب شرکتهای هواپیمایی
امارات و قطر و ترکیش لاین میشود بخاطر کمبود هواپیما و تحریمها!!
لابد اینقدر انرژی هسته ای ارزش دارد که سالانه مبلغ فوق و ده ها
میلیارد دلار دیگر در جیب کشورهای چین و روسیه و قطر و...
باید سرازیر شود!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما