کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تاثير انحصار بر قيمت‌گذاری خودرو

کدخبر:۸۸۳۳شنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷:۳۶۵۰۲۱ بازدید

آيا خودرو كالايي انحصاري است؟ پاسخ به اين سوال خيلي از مسايل فعلي صنعت خودرو از‌جمله قيمت‌گذاري را حل مي‌كند. قيمت‌گذاري دستوري از‌جمله مشكلات ...

آيا خودرو كالايي انحصاري است؟ پاسخ به اين سوال خيلي از مسايل فعلي صنعت خودرو از‌جمله قيمت‌گذاري را حل مي‌كند. قيمت‌گذاري دستوري از‌جمله مشكلات اساسي و پايه‌يي صنعت خودرو كشور است كه به انحصاري بودن خودرو باز‌مي‌گردد. باور كارشناسان صنعت خودرو بر اين است كه خودرو در كشور به‌صورت رقابتي عرضه نمي‌شود و بايد قيمت آن به‌صورت دولتي مشخص شود.

با‌توجه به همين رويه، مشكل قيمت‌گذاري خودرو امسال خود را به شكل پر‌رنگ‌تري نشان داد. سازمان حمايت ‌و شوراي رقابت در سال‌هاي اخير مسوول قيمت‌گذاري خودرو بوده‌اند كه در هر زمان يك طرف ماجرا از شيوه قيمت‌گذاري خودرو ناراضي بوده‌اند، تا اينكه قيمت‌گذاري دنا بار ديگر اين مساله را نشان داد، ممكن است ميان مشتريان و فروشندگان هر يك از قيمت‌گذاري ناراضي باشند. در ابتداي سال93 زماني كه شوراي رقابت قيمت برخي خودروها را افزايش داد با هجوم مخالفت‌هايي از طرف نمايندگان مجلس روبه‌رو شد.

در آن برهه زماني، انتظار كاهش قيمت خودرو در مردم ايجاد شد اما اين‌بار ماجرا روي ديگر خود را نشان داد. خودروسازان و قطعه‌سازان اين‌بار نارضايتي خود را با قيمت‌گذاري دنا ابراز كردند. در سال‌هاي اخير شايد تجربه قيمت‌گذاري دستوري اين قضيه را روشن كرد كه اين نوع قيمت‌گذاري به‌صلاح صنعت خودرو نيست و هر بار اين صنعت را در بلاتكليفي فرو برده است. موضوع قيمت‌گذاري، ركود را به بازار خودرو در سال 93 تحميل كرد و ميل خريد خودرو را از دل مشتريان شست. اما همچنان خودرو كالاي انحصاري در كشور محسوب مي‌شود و نمي‌توان انتظار تغيير شيوه قيمت‌گذاري را داشت و تا زماني‌كه اين كالا به‌صورت رقابتي در بازار عرضه نشود، اين امر محقق نمي‌شود.

با اين‌حال خودروسازان معتقدند خودرو كالاي انحصاري نيست و در همين راستا دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: براساس تعاريف مطرح در ماده 1 اصل 44 قانون اساسي خودرو كالاي انحصاري نيست و نبايد مشمول قيمت‌گذاري شود.

وي تصريح كرد: براساس بند 12 ماده 1 اصل 44 قانون اساسي، انحصار وضعيتي در بازار كه سهم يك يا چند بنگاه يا شركت توليد‌كننده، خريدار و فروشنده از عرضه و تقاضاي بازار است، به ميزاني باشد كه قدرت تعيين قيمت يا مقدار را در بازار داشته باشد يا ورود بنگاه‌هاي جديد به بازار يا خروج از آن با محدوديت مواجه باشد. وي گفت: براساس بندهاي 13 و 14 ماده 1 اصل 44 قانون اساسي انحصار به دو شكل طبيعي و قانوني است به‌طوري بر اساس تعريف صورت گرفته انحصار طبيعي وضعيتي است از بازار كه يك بنگاه به‌دليل نزولي‌بودن هزينه متوسط مي‌تواند كالا يا خدمت را به قيمتي عرضه كند كه بنگاه ديگري با اين قيمت قادر به ورود يا ادامه فعاليت در آن بازار نباشد كه قطعا خودروسازان در اين وضعيت قرار ندارند، كدام‌يك از شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا قيمت خودرويي را ارزان عرضه مي‌كنند كه ديگر توليدكنندگان خودرو نتوانند عرضه كنند؟ پس خودروسازان مشمول انحصار طبيعي نمي‌شوند. نعمت‌بخش با اشاره به اختلافات موجود بر سر قيمت دنا و بلاتكليفي چند ماهه گفت: در اين شرايط از شوراي اقتصاد درخواست مي‌شود به‌استناد دلايل ارايه‌شده مصوبه انحصار خودرو سواري را لغو كنند تا خودروسازان از شرايطي كه به‌جهت قيمت‌گذاري گريبانگير آن شده‌اند رها شوند.

وي تصريح كرد: شوراي رقابت چند ماه است كه ايران‌خودرو و برخي شركت‌هاي خودروساز را درخصوص قيمت‌گذاري معطل كرده است در‌صورتي‌كه وظيفه اين شورا تنها ارايه فرمول قيمت‌گذاري است و موظف به اعلام قيمت خودروها نيست در‌حالي‌كه امروز شوراي رقابت در جزييات قيمت خودروها نيز دخالت مي‌كند.  البته به عقيده كارشناسان تا زماني‌كه خودروسازان جديد پا به عرصه رقابت با دو خودروساز بزرگ كشور نشوند نمي‌توان مدعي بود اين خودرو انحصاري نيست و نمي‌توان قيمت آن را به‌صورت رقابتي و از طرف خودروسازان مشخص كرد. چرا كه در‌حال‌حاضر خودرو‌سازان با تمام زيان‌ها و آسيب‌هايي كه از قيمت‌گذاري دستوري ديده‌اند اما همچنان منافع خود را دنبال مي‌كنند. تا چند ماه قبل خودروسازان طرف ديگر دعوا بودند و آن زمان شيوه قيمت‌گذاري شوراي رقابت را عادلانه مي‌دانستند درحالي‌كه حالا به شيوه قيمت‌گذاري اين شورا معترض هستند و آن را فاقد كار كارشناسي مي‌دانند.

 

 دستورالعمل نامريي تعيين قيمت  

حسين گروسي نماينده مجلس با اشاره به كار نظارتي شوراي رقابت در قيمت‌گذاري خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: طبق روال معمول بايد قيمت از سوي خودروسازان مشخص شود. شوراي رقابت نظارت كند و شوراي رقابت بايد نظر توليدكنندگان را اخذ كند و با رضايت آنها قيمت‌گذاري كند. وي با اشاره به تاثير به‌وجود آمدن چنين مشكلاتي گفت: اين امر باعث مي‌شود، ميزان توليد پايين آيد. در اين ميان نيز اعتماد مردم از بين مي‌رود. وي افزود: بايد خودروسازان و شوراي رقابت در جلسات اين مساله را كارشناسي كنند. البته خودروسازان به‌جاي افزايش قيمت بايد به فكر توليد و فروش بيشتر باشند تا از محل فروش بيشتر، سود كنند نه اينكه از افزايش قيمت خودرو به سود برسند كه در افزايش عرضه و تقاضا منافع توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان وجود دارد. نماينده مجلس درخصوص شيوه صحيح قيمت‌گذاري خودرو در كشور گفت: با دستورالعمل نامريي تعيين قيمت با عرضه و تقاضا مي‌توان بازار را كنترل كرد. به گفته گروسي، به بياني ديگر وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند در مرحله اول بستر مناسب براي خودروسازان مهيا كند تا با افزايش توليد كنترل اين دستورالعمل محقق شود. وي همچنين افزود: در بحث خودروسازي رقابت بيشتر شود روند سالم خود‌به‌خود به قيمت‌گذاري رقابتي وارد مي‌شود مانند نمونه كه در مساله اپراتورهاي تلفن‌همراه به‌وجود آمد با رقابت قيمت را كنترل مي‌كنند.

 

 قيمت‌گذاري دستوري، سرمايه‌گذاري را به باد مي‌دهد

در اين ميان قطعه‌سازان نيز همراه خودروسازان از نوع قيمت‌گذاري خودرو شكايت دارند و معتقدند اين مساله مي‌تواند اين صنعت را تحت تاثير قرار دهد و باعث شكست صنعت قطعه‌سازي شود. عضو انجمن قطعه‌سازان ايران در اين خصوص گفت: قيمت‌گذاري دستوري خودرو از سوي شوراي رقابت، سرمايه‌گذاري خودروساز و قطعه‌سازان در شبكه تامين را بر باد مي‌دهد. محمدرضا نجفي‌منش افزود: قيمت‌گذاري دستوري در هيچ جاي دنيا متداول نيست و بايد اجازه دهيم بازار قيمت را تعيين كند كه در آن صورت اگر قيمت بالا باشد، محصول شكست مي‌خورد و اگر قيمت مناسب باشد، از آن استقبال مي‌شود. به نظر مي‌رسد همه مشكل را مي‌دانند اما مساله حل اين مشكل است كه با ورود خودروسازان جديد و انحصارزدايي مي‌توان قيمت‌گذاري را بر‌عهده خودروسازان گذاشت. اما تا زماني‌كه تنوع و كيفيت خودرو در ايران تغيير نكرده، نمي‌توان قيمت‌گذاري را به حال خود رها كرد و بايد همچنان ناظري براي احقاق حقوق مصرف‌كنندگان گذاشت.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

سامان: 1393/9/2908:34:37،
176
18
در مورد دنا ، اگه شورای رقابت باز از حرفش برگرده باید این شورا را به کلی تعطیل کرد چون مصوبات نهایش تا حالا فقط طرف خودرو ساز بوده نه مشتری
محسن: 1393/9/2908:58:57،
25
222
کسی مجبورت کرده دنا بخری؟! برو خودروی وارداتی بخر 1 میلیارد تومان! نه شورای رقابت داره و نه مصوبات!
علی: 1393/9/2909:47:14،
25
110
سال 1383 قیمت 206 تیپ 2 10میلیون بود اگر تورم 20% برای هرسال در نظر بگیریم ارزش 10 میلیون الان میشه 60 میلیون
م.ن: 1393/9/2910:02:21،
103
27
"کسی مجبورت کرده دنا بخری؟! برو خودروی وارداتی بخر 1 میلیارد تومان!"
این جمله تکراری شده فقط با اسامی مختلف
دلت ناسزا میخواد!!!!!!!!!!!
پاسخ به م.ن: 1393/9/2910:18:21،
21
102
مثلا ناسزا بگی چی میگی؟! همه که مثل شما نیستند تو حسرت این ماشینا بمونن! با دعای گربه سیاه هم بارون نمیاد، افتاد؟!
م.ن: 1393/9/2912:08:37،
72
17
ناسزا یعنی همین منفی هایی که میخوری
حداقل مرد باش با یک اسم پیام بزار .....
پاسخ به علی: 1393/9/2912:12:36،
96
13
علی جان، سال 1379 گوشی نوکیا 3310 چهارصدهزار تومان بود. الان اگه تولید می شد، 40 هزار تومان هم نبود. ولی با تورم شما باید 6 میلیون می شد. برادرمن تکنولوژی رو در نظر بگیر. ماشین یک تکنولوژیه. تکنولوژی فقط رو به جلو حرکت میکنه. اینو درک کن. سال 83 من دوس داشتم با 206 عکس بگیرم. الان روم نمیشه با 206 برم خواستگاری. پیشرفت تکنولوژی و صنعت رو درک کن.
14: 1393/9/2912:18:13،
44
13
20 درصد بعد 10 سال ميشه 40 تومن نه 60 تومن! ولي آيا اين همون كيفيت رو داره ؟اون اصل فرانسه بود و ماشين روز ... كه تازه همون موقع هم ماشينا خيلي گرون بود!

sali: 1393/9/2912:43:05،
18
56
اگه یه کم منصفانه قضاوت کنیم و تورمم هر سال 17% حساب کنیم و نه بیشتر
مثلا قیمت 405در سال 94 باید میشد 68میلیون
پس جای منفی دادن و انتظار بیجا داشتن
اول شاکر باشیم که اونجور نمیشه وبعد خودمون با کار و تلاش بیشتر باید بجایی برسیم و بشینیم جامون کاری نکنیم و بخوایم دولت برامون همه کاری بکنه شدنی نیست
هیچ کجا مقدور نیس جز کشورای عربی که چن سال دیگه بالاخره نفتشون تمام میشه و...
از دس هیچکی برا ادم گنجیشک نمیگیرن...
پاسخ به علی: 1393/9/2912:51:38،
40
16
علی جان آقای احمدی نژاد یه حرف صحیح زد و اونم اینکه ماشینهای ایران خودرو و سایپا لگن کیلویی چند؟ چون اون اینو درک کرد که این ماشینها از نظر تکنولوژی قیمت گذاری نمیشن ،فقط و فقط مقدار آهن مصرفی را در نظر میگیرن.
سس: 1393/9/2915:28:01،
31
11
پس منصفانه حقوق مردم هم باید سالی 20 درصد اضافه بشه.واقعا شماها سواد دارین؟ خیلی پیچیده نیستا
پاسخ به علی: 1393/9/2916:28:56،
14
14
علی جان دقیقا سالی رو گفتی که پدرم همون سال 206 خرید.
سال 1383 قیمت 206 با رنگ سفید 8950000 تومن و رنگ های دیگه 9050000 تومن بود.دقیقا همین رقمی که خدمتتون گفتم.
اکی.
حالا ما سوالمون اینه از سال 83 که ایران مثل امروز تحریم نبودش.الان 3 نهایت 4 ساله که تحریم ها اینقدر شدید شده.
پس چرا شما از اون سال تورم رو برای خودتون 20 درصد تعیین میکنید؟؟؟
یه تورم متعادل برای یک کشور باید زیر 10 درصد باشه.
لطفا 2 تا کشوری رو که وضع و اوضاع درست درمونی دارن رو با هم مقایسه بکنید.برابری ارزهاشون رو در نظر بگیرید.1 سال بعد هم باز به برابری ارزهاشون نگاه بندازید.ببینید چقدر تغییر میبینید.
کشور ما دچار فاجعه شده.نرخ ارز مثل موج مکزیکیه.
امیر: 1393/9/2908:37:30،
37
47
سلام دوستان دیروز یه مازاراتی خریدم 1.6 میلیارد
پراید: 1393/9/2909:10:47،
45
17
مبارک باشه.
نوید: 1393/9/2909:47:24،
55
16
پای اینترنت چکار میکنی پس؟؟؟؟؟
پاسح به امير: 1393/9/2911:02:56،
42
15
اميرجان تو خيابون يک مازراتي بهت بوق زده که بکشي کنار بعد ديشب خواب مازراتي ديدي فکر کردي خريدي!!؟؟؟
استیو جابز: 1393/9/2918:02:56،
15
11
منم از اون دنیا به کارمند هام به مناسبت شب یلدا نفری 10 هزار دلار پاداش دادم.به هر حال همه از مدیر شرکت اپل انتظار دارن.
آره امیر جان
b: 1393/9/2923:57:41،
29
16
خواب دیدی خیر باشه، اینایی که توی این سایت کامنت میذارن ماشین بالاتر از 100میلیون سوار نشدن. از تحلیلاشون معلومه.
lwxtd: 1393/9/2908:40:46،
52
16
در ایران بله ، کاملا انحصاری هست...
فرغون سازان انحصاری می باشند ...
چون همه ازشون جیره میگیرن
علی 12: 1393/9/2910:51:19،
35
11
این جمله منو کشته:
""قيمت‌گذاري دستوري در هيچ جاي دنيا متداول نيست و بايد اجازه دهيم بازار قيمت را تعيين كند كه در آن صورت اگر قيمت بالا باشد، محصول شكست مي‌خورد و اگر قيمت مناسب باشد، از آن استقبال مي‌شود.""

خوب وقتی بازار انحصاریه، اگر 206 بدون چرخ رو دویست میلیون هم بدن، مردم مجبورن بخرن، چون چاره دیگه ای نیست.
پیمان: 1393/9/2908:43:29،
52
16
مردم رو مسخره کردن با این انحصارشون!
آراد : 1393/9/2908:43:57،
52
40
افزایش قیمت ماشین +++++++
کاهش قیمت ماشین --------------
محمد: 1393/9/2908:52:10،
67
21
دولت باید دخالت خودش رو در بازار کم کنه و بازار رو آزاد بذاره، بازار در نفس خودش یک نظام خود تنظیمی داره که خودش میتونه خودش رو بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تنظیم کنه، بهترین حکومت حکومتی هست که در بازار کمتر دخالت کنه. انحصار و بی کیفیتی خودرو هم بدلیل تعرفه بالای این محصول در واردات هست که خود برآیند دخالت مستقیم دولت هست و از اون نظام اقتصاد باز فاصله گرفته
شهرام: 1393/9/2908:52:33،
40
14
خوب راست میگن دیگه انحصاری نیست تعرفه واردات را بر دارید بگذارین هر قیمتی که دوست دارن بدن این یعنی رقابتی مثل همه جای دنیا خوب شما که دست به مقایسه زدنتون خوبه مثل اینکه در شاخ افریقا نون را میدن فلان قیمت ولی ما تو ایران با این همه تخفیف میدم اینقدر اینجا هم مقایسه کنید دیگه قیمت آزاد حقشون هست اونوقت ببینید دیگه عجز ناله سر میدن از بابت ضرر کردن
A4: 1393/9/2910:52:36،
14
23
اگه تعرفه واردات هم برداشته فک میکنی میان بنز مازراتی فراری و به تو میدن 10 میلیون ☺ اکثریت توان خرید پیدا نمیکنن که بازم یه سری بچه پولدار توان خرید دارن که الان هم میخرن
م.ن: 1393/9/2912:13:05،
26
16
پاسخ به "A4"
بنز و پورشه و مازراتی و لامبورگینی و .... کلا برای پولدارا هستش
اگه تعرفه رداشته بشه خوب آدم میره سراغ محصولات تویوتا ، هوندا ، نیسان ، هیوندا ، مزدا و .............
خوب یکم فکر کن!!!
آرام: 1393/9/2908:53:13،
42
12
آخه چه فرقی میکنه قیمت ماشینو کی تعیین میکنه، حقیقت تلخ برای مردم ایران اینه که، ماشینهای ازرده خارجو باید حداقل چهاربرابرقیمت بخرند، وهربارکه سوارماشینشون میشن،باعث وبانیشولعنت کنند.
محمد: 1393/9/2909:13:18،
33
10
ها ها.....دیگه قرار نشد دروغ پراکنی کنی ایرانجیب!!!!!چطور جرات می کنی به برادران زحمتکش ایرن خودرو و سایپا انگ انحصار طلب می چسبونی؟؟؟؟؟
مهدی: 1393/9/2909:31:17،
15
37
باید ماشین و خونه دوباره گرون بشه تا بازار یه رونقی بگیره
امیر خالی بند : 1393/9/2910:11:38،
15
21
سلام دوستان دیروز یک پراید 84. خریدم 10/200 میلیون
ج: 1393/9/2910:16:31،
19
11
وقتي صنعت خودرو انحصاري باشه فضاي رقابت توسط حامي از بين ميره يعني واردات خودرو در حد قيمت استفاده عمومي ممنوع ميشه و اونهايي هم كه وارد ميشه با گمركي سنگين و يكسري شرايط سخت وارد ميشه و قيمت تموم شده تحويل به مشتري سر به فلك ميزنه، در نتيجه ماشيني كه داخل توليد ميشه بدون رقيب باقي ميمونه و بعد مشكلات فروش خودروي بدون كيفيت و هر قيمتي كه دلشون بخواد بوجود مياد. اگر رقابت با خودروسازي‌هاي بازار جهاني (يعني همه، نه فقط خودروهاي چيني بي نام و نشان) بوجود بياد هم قيمت درست تعيين ميشه و هم كيفيت بالا ميره.
حمید: 1393/9/2910:44:57،
27
13
از منافع و سودی که ایران خودرو و سایپا از جیب ملت مظلوم بدست میاورند همه ارگانها و بیوت اعاظم و بیت و ناجا و ..... و هر کی که سردمدار است جیره ماهانه دارند و باید هر روز قیمتهای این فرقونها بیشتر شود . جمع کنید این بساط مفتخوری از جیب مردم رو .
مردم بدبخت: 1393/9/2911:03:49،
32
11
خودرو انحصاری هست . اونم از نوع سیسی امنیتی . یعنی سران شرکت ها ی خودرو سازی با سران مملکت دستشون تو یه کاسه هست . وگرنه اگر خودرو ساز از جنس مردم عادی بود و خصوصی واقعی بود همین دولت بلایی سرشون میاورد که در حد بنز ماشین تولید کنن . نه این آشغالا رو . اما از اونجایی که همه برادران از دور هم مشغول چپاول هستن اینه که خودروهامون شده این . همین جریان هم در واردات خودرو های چینی بوجود اومد و همه میدونن واردات رو کدون ارگان انجام میده و .............

مردم بدبخت: 1393/9/2911:07:48،
35
10
دولت از تولید این آشغالهای داخلی و انحصاری بودن خودرو 2 نوع سود میکنه : 1- گرفتن پول بابت آشغال های داخلی و سود کلان
2- گرفتن سود لایتناهی به اسم گمرگ خودرو و به بهانه حمایت از تولید داخلی
از اون طرف هم طی 30 سال اصلا سعی نکرده کیفیت خودرو داخلی رو به خد خارجی برسونه . چرا ؟ چون این سود گمرکی رو از دست میده . پس بازار داخلی رو تو سری خور نگه میداره و تعرفه محصول خارجی رو هم میگیره

مردم هم که مثل همیشه سر در آخور
مجید: 1393/9/2918:32:43،
18
12
افرین
دقیقا همینه
هر جفتش مال خود دولت و افراد صاحب قدرته
هیچوقت تعرفه خودرو کم نمیشه
چون هم درامد گمرکیشون کم میشه هم فروش داخلیشون
عملا مردم بی تاثیرترین چیز در اقتصاد و بازار و رقابت هستن
شهرام: 1393/9/2911:08:08،
32
12
من نگفتم بنز یا مازراتی میدن ولی همین ماشینهای کم قیمت که به لطف تعرفه بالا قیمت نجومی برمیدارن اکثریت توان خرید 25 تا 45 را دارن وقتی تعرفه نباشه فکر میکنی سراتو یا میتسوبیشی یا کرولا یا .... جند در میان ؟ در حد همین پژو پارس و سورن و پژو اس ال ایکس همین اشغالهای چینی بله بنز هم از قدیم مال گردن کلفتها بوده
A4: 1393/9/2911:37:39،
17
20
ماشین حسابت خرابه عزیزیم با با انگشت هات هم حساب کن ☻ 25-45 میلیون !!!!!!!
مهران: 1393/9/2911:50:18،
31
12
ایران خودرو و سایپا رو تحریم کنین دنا نخرین اینا خود به خود ور شکست میشن مجبور میشن قیمت رو بیارن پایین
ماشين باز: 1393/9/2912:39:36،
17
8
آقاي علي اولا تورم ، متوسط قيمت چند كالاي اساسيه نه فقط ماشين در ثاني سال 83 قيمت كارخونه 8.900 تومان بود نه 10 تمن و قريب به 100 قطعاتش فرانسه بود كه همش با دلار ميومد ثالثا" كالاهايي كه توليد انبوه ميشن قيمتهاي سربارشون ( بخشي از هزينه هاي توليد )به تعداد تيراژ سرشكن ميشه بنابر اين 206 هنوز خيلي گرونه اونم با قطعه چيني . و آخر اينكه مشكل اساسي بي ارزش شدن قدر رياله نه قيمت ماشينا .
پاسخ به علی و محسن: 1393/9/2913:21:15،
23
9
علی و محسن جان ؟؟؟

سال83خط مبایل یک میلیون بودوماشین206هم بقول جنابعالی10میلیون بود

حالا خط مبایل شده100هزار پس 206هم باید بشه یک میلیون تومان نه35میلیون

شما که میگید برید ماشین خارجی1میلیاردی بخریدکسی جلوتونو نگرفته؟؟نادان اخه مگه ماشین خارجی رو تو ایران رقابتی میفروشن اونهم خودروسازان داختی و دولت انحصاری کرده مثل تولید داخل

واسه واردات140درصدتعرفه گذاشته پس رقابتی نیست
ali: 1393/9/2917:53:14،
12
11
کاش یه کم کیفیتم میبردند بالا ماشین صفر از سایپا خریدم تا حالا 1000تا کار کرده نشد یه روز باهاش برم تو جاده و عیب جدید کشف نشه تا حالا 5 بار رفتم نمایندگی دیگه حالم داره ازش به هم میخوره افتضاحه هر روز دعا میکنم تعطیل بشه انشاالله حیف پولم حرومتون باشه
داغدار: 1393/9/2918:11:05،
12
8
نتایج رانت و انحصار در خودروسازی ایران:روزنامه همشهری خبر داد
در واژگونی(نه برخورد با خودروی دیگر) خودروی پراید دچار اتش سوزی
شد و هر پنج سرنشین ان کشته شد!!دقت کنید که خودروهای
ایرانی از ابتدایی ترین اصول ایمنی یعنی قطع سوخت خودرو
در اثر نشتی و اتش سوزی محروم هستند بعد اقایان برای قیمت
دولت و مردم را تهدید هم میکنند!!
مجید: 1393/9/2918:27:46،
12
12
دلیل همه این مشکلات خودمون هستیم
ما همونایی هستیم که تا خبر گرون شدن چیزی شایعه میشه
سریع میریم میخریم
با یک شایعه تمام جنس های به قولی گرون حال جاضر بازار رو میخریم که نکنه بدتر شه نتونیم بخریم
چند نفرمون تو سال 91 هرچی پول داشت داد ماشین تا گرون نشده
چند نفرمون شبا جلو بانک واسه خرید سکه تو صف بودیم
چند نفرمون با این جا به جایی ها دنبال سود بودیم
تا وقتی فکرمون دنبالش باشه وضع همینه
ماشالله همه مردم هم تو بازار دلار و سکه و ماشین خوب و قشنگ حرفه ایی شدن
پس امید به مدیران مملکت نبندید
خودمون داریم اینکارو میکنیم
حامد: 1393/9/2920:27:38،
38
14
فقط دارن جیب مردمو میزنن یه روز یه ماشین 150 -200 میلیونی کرایه کنید ببینین کیفیت یعنی چی همین ماشین تو منطقه آزاد میشه 30 / 40 میلیون
تا کی پراید خداا!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما