کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روز پرتلاطم قیمت ها


کد خبر : ۸۷۴۵سه شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵:۱۴۴۰۰۸ بازدید

درحالی که چندین هفته از نوسان قیمتی در بازارهای ارز، طلا و نفت می‌گذرد، اما روز گذشته پرتلاطم‌تر از قبل آغازشد. دراین روز بواسطه فشار برخی ...

درحالی که چندین هفته از نوسان قیمتی در بازارهای ارز، طلا و نفت می‌گذرد، اما روز گذشته پرتلاطم‌تر از قبل آغازشد. دراین روز بواسطه فشار برخی از عوامل ساختاری و روانی قیمت‌ها دچار نوسان شدیدی شد و در هر ساعتی رو به بالا یا پایین تغییر می‌کرد. به طوری که در بازار ارز و تا زمان تنظیم این گزارش قیمت‌ها پس از چند روز آرامش نسبی دوباره افزایش یافت و هردلار امریکا را با 60 تومان رشد به 3510 تومان رساند. نرخ یورو نیز از 4275 تومان روز یکشنبه به 4340 تومان و هرپوند انگلیس با افزایش 30 تومانی به قیمت 5400 تومان رسید. دراین روز درهم امارات هم از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و با افزایش 20 تومانی 960 تومان قیمت‌گذاری شد.

نوسان در بازار طلا

اما برخلاف بازار ارز که دیروز را صعودی آغازکرد و ادامه داد، در بازار سکه و طلا نوسان قیمتی حاکم بود. به گونه‌ای که در ساعات اولیه روز قیمت انواع سکه و طلا افزایش یافت و نرخ سکه تمام بهار آزادی از یک میلیون تومان عبور کرد ولی در اواسط روز این رشد به نزول تبدیل شد و قیمت‌ها حتی نسبت به روز یکشنبه نیز کمتر شد. بنابراین در اواسط روزگذشته هرقطعه سکه تمام بهار طرح قدیم 995 هزار تومان قیمت‌گذاری شد که از قیمت روز یکشنبه 3 هزار تومان کمتر بود. اما درحالی که قیمت سکه تمام کاهش داشت، نیم سکه با رشد 5 هزار تومانی مواجه شد و به قیمت 503 هزار تومان فروخته شد. ربع سکه نیز هیچ تغییری را تجربه نکرد و با همان قیمت 273 هزار تومان در بازار عرضه شد. همچنین هرگرم طلای 18 عیار در این روز با افت 460 تومانی 101 هزار و 810 تومان ارزشگذاری شد. روز دوشنبه در بازارجهانی هم اونس طلا با افت اندکی مواجه شد و به نرخ 1213 دلار رسید.

نفت صعودی شد

درحالی که طی روزهای اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی با شیب تندتری به روند نزولی خود ادامه داده بود و نفت برنت در مرز هربشکه 60 دلار قرار گرفت، اما دیروز قیمت‌ها دراین بازار اندکی تقویت شد و نفت برنت را به 62 دلار و 96 سنت رساند که نسبت به یکشنبه یک دلار و 11 سنت بیشترشد. همچنین نرخ نفت wti امریکا نیز در این روز با افزایش 74 سنتی نسبت به روز یکشنبه 58 دلار و 55 سنت قیمت‌گذاری شد. ولی با وجود این افزایش اندک همچنان قیمت‌ها در این بازار در مقایسه با سه ماه پیش کاهش شدید حدود 40 درصد را شاهد بوده است. باوجودی که قیمت نفت به پایین‌ترین رقم از سال 2009 تاکنون رسیده است، اما اظهارنظر برخی از اعضای اوپک گواه این است که آنها به کاهش تولید نفت فکر نمی‌کنند. پایگاه خبری بلومبرگ روز دوشنبه اعلام کرد: امارات متحده عربی پیش‌بینی می‌کند حتی در صورت کاهش قیمت نفت به 40 دلار در هر بشکه نیز تولید اوپک تغییر نخواهد کرد.

وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت: اوپک روی تصمیم خود خواهد ایستاد و تولید نفت را کاهش نخواهد داد، حتی اگر قیمت‌ها به 40 دلار در هر بشکه کاهش یابد و قبل از آنکه برای برگزاری یک نشست اضطراری تصمیم بگیرد، دست کم سه ماه دست نگه خواهد داشت. سهیل المزروعی افزود: اوپک فوراً تصمیم 27 نوامبر (6 آذر) خود مبنی بر حفظ سقف تولید نفت این سازمان در سطح 30 میلیون بشکه در روز را تغییر نخواهد داد. درکنار ایستادگی برخی از اعضای اوپک بر سقف تولید فعلی تعدادی دیگر از اعضای این سازمان نیز با ارائه تخفیف‌های قیمتی به مشتریان نفتی خود بازار را بیش از پیش به هم ریخته‌اند. فعالان بازار نفت می‌گویند کویت قیمت رسمی فروش نفت خام خود به خریداران آسیایی را برای ماه ژانویه بشکه‌ای سه دلار و 95 سنت کمتر از متوسط قیمت عمان و دوبی اعلام کرد. به گزارش رویترز، قیمت نفت کویت برای تحویل در ماه ژانویه نسبت به ماه گذشته بشکه‌ای یک دلار و 85 سنت کاهش یافته که پایین‌ترین قیمت نفت این کشور از دسامبر 2008 تاکنون است. عربستان هفته گذشته قیمت فروش نفت خام به آسیا و امریکا را کاهش داد. تخفیف روی نفت عربستان برای مشتریان آسیایی در ماه ژانویه بیشترین میزان دست‌کم از سال 2002 تاکنون است. این پنجمین ماه متوالی است که عربستان قیمت فروش نفت خود به امریکا را کاهش می‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها